Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Självklart måste man ta hänsyn till muskler, kondition m.m.
Men när vissa här inne frågar om de är för tunga eller stora för D-ponnyer eller stor häst när de väger runt 50 kg är det rent skrattretande. Jag hoppas flera av dessa tittade på OS under gårdagen när de visade ifrån banhoppningen. När stora killar (såg ut att vara runt 90 kg eller mer) kom in och hoppade och då även hade ridit terräng på dessa. Visst om någon väger bra över 100 kg och ska sitta på en häst, bör man väl tänka till lite mer och speciellt om de försöker rida en stor ponny. Men våra kära älskade hästar och ponnyer är mycket mer tåligare än vad vi tror och jag tror inte det är bra att dalta med dem för mycket.

Vikten har du inga problem med någon av våra ponnyer! Kanske något för lång för A-ponny men vikten är absolut inga problem, speciellt om du är en duktig ryttare.

Det stämmer faktiskt helt klart det du säger.
Jag tittade på banhoppningen på gårdagen, och vissa av männen som du säger väger säkert helt klart runt 80+.

Jag vet att jag kan rida c-ponny, jag skulle nog även kunna rida B-ponny (beroende på muskler osv. Jag väger 52 kg.
Men jag vill ändå höra från hästkunniga människor att det går helt bra, så jag förstår ändå vissa personer lite grann.
Men som sagt, när folk väger runt 50 kg och tror att de är för tunga för sina d-ponnyer, det ÄR skrattretande!

Senast ändrad:

Här kommer en för tråden klassisk fråga:
Mina barn är 127 resp 129 cm långa. bägge smala och nätta. B- eller c-ponny?
Lillasyster 14 år är 165 cm och väger ca 50kg. Vettigt att köpa en D-ponny så att hon kan tävla ponny några år till?
Jag, 172 cm och 75 kg, kan jag rida lillasysters D-ponny?

Ja, du...

Självklart kan dina båda barn rida både B och C-ponnys.
Din lillasyster kan med all säkerhet rida D-ponnys. Och det låter vettigt att köpa en sådan - hon kan ju tävla den i fyra år till.
Du kan självklart rida din lillasysters D-ponny.

Instämmer med GALOPP Dina barn kan helt klart rida b-ponnys och din lillasyster kan helt klart rida D-ponny och det kan du självklart med!:):banana:

Ja måste bara fråga, är ja förlång på ett vbl som är 153cm medans jag är 167, väger väl mellan 60-65kg?

Verkligen inte!!!:eek:

I så fall är du världens längst 167 cm. Jag och min kompis är lika långa och båda rider c-ponny och även vissa B-ponnys. Klart du kan rida en häst på 153

Ja, jag har ett varmblod på 21 år. Han är 163 o jag är 168 o väger väl runt iaf 70 kg.. Det känns ju att han orkar mig lätt.. Han är väldigt viktbärande, då hans föraa äagre var defnitivt mer mullig än mig och kunde rida honom utan problem. Även veterinär har sagt att killen orkar mer än 100 kg UTAN PROBLEM!
Så ni som väger runt 50, tro inte att ni är förstora för era hästar! Inte kan man väl väga 50 och vara lång och rida typ en shire?

Vi är alldeles för försiktiga med våra hästar tycker jag!
Jag har också två shettisar, som har bärt 77 på ryggen (inte mig men min kompis). Alla säger att max 60 på deras ryggar! Men vf orkar då min shettis helt felfritt 77? Han visar inga teckan på att det är för tungt..!
Jag rider även då och då b-ponnys som min kompis har. Den ponnyn tävlar i hoppning och har visserligen en erhört stark rygg, men hon orkar helt felfritt, annars skulle hästen visa det på ngt sätt! Jag själv hoppar henne 70 cm!! Så sluta dalta med era hästar, dom orkar säkert dubbelt så mycket som ni tror! :)

jo, men ska man träna regelbundet så är det ju inte så kul för hästen/ponnyn om ryttaren väger ganska mycket i förhållande till storleken på hästen/ponnn om du förstår hur jag tänker.:)

Jag skulle aldrig låta nån rida min shettis om personen vägde 77 kg!
jag skulle tänka mig typ max 50 på en shettis.
Men hästar är väldigt starka och jag håller med om att man kanske daltar ibland för mycket, men jag håller fast vid det jag skrev högst upp:)

Jag har också två shettisar, som har bärt 77 på ryggen (inte mig men min kompis). Alla säger att max 60 på deras ryggar! Men vf orkar då min shettis helt felfritt 77? Han visar inga teckan på att det är för tungt..!
Jag rider även då och då b-ponnys som min kompis har. Den ponnyn tävlar i hoppning och har visserligen en erhört stark rygg, men hon orkar helt felfritt, annars skulle hästen visa det på ngt sätt! Jag själv hoppar henne 70 cm!! Så sluta dalta med era hästar, dom orkar säkert dubbelt så mycket som ni tror! :)

Det var det värsta jag hört nån gång tror jag.:eek:
Ibland skämms jag verkligen över att vara människa. Fy tusan.:(

(Måste bara lägga mig i...)

Herregud... 77 kg på en shettis?! Vad är ens meningen för en sådan stor person att sitta på en shettis,
om ens bara en skrittur till hagen? Då är det ju lättare att bara gå själv. :confused:

Shettisar är starka hästar, de kanske "klarar mer vikt än andra raser"
MEN notera detta, en MYRA är ett otroligt starkt djur, men starkt för sin storlek.
Liksom shettisar, när vi säger att de är starka.

Näe, som max 50kg på en shettis (normalsize), och då handlar
det om kortare stunder med en balanserad ryttare
och absolut inte regelbundet.

Läste dessutom att h*n shettisar var 80cm i mankhöjd i en annan tråd. alltså inga stora shettisar direkt(om det nu är samma vill säga).....

Nej, i mina ögon är det djurplågeri. Ingen tvekan om det.

Lägg av, 50 kg bara för en shettis? Det kan de ta utan problem! Läs mitt inlägg tidigare i tråden, gällande lite vikter. Shettisar kan ta mer också om det tex handlar om tillfällen då ingen mindre ryttare finns att tillgå för att tex korrigera.

Egentligen är denna fråga ganska löjlig, speciellt när det gäller vikt för stora hästar!
Kolla in OS! :angel: Där ser man flera tunga ryttare som tex tävlar fälttävlan osv.
För ponnyerna finns det redan vissa rekommendationer tex om man tittar på maxvikt vid ponnygalopp från böcker osv.
A-ponny: 40-45 kg +/- 5-10 kg vid vanlig ridning i rätt form
B-ponny: 50-55 kg +/- 5-10 kg vid vanlig ridning i rätt form
C-ponny: 60-65 kg +/- 5-10 kg vid vanlig ridning i rätt form
D-ponny: 70-75 kg +/- 5-10 kg vid vanlig ridning i rätt form
Naturligtvis måste man sedan se hur hästen/ ponnyn är byggd och hur pass bra musklad den är samt vad det gäller för ridning. Ibland behövs kanske en lite för stor ryttare för att tex korrigera en mindre ponny, om det inte finns någon annan mindre ryttare som är tillräckligt duktig.
Flyttar bara det här inlägget, för det kommer fortfarande in inlägg där vissa gnäller eller föreslår för små vikter.
Alltid när det gäller våra hästar/ ponnyer måste vi ta hänsyn till hur vi rider dem, vilken kondition de har och vad har de för muskler samt i vilken form vi rider dem. Om en bra ryttare rider en häst/ ponny illa är det lika illa som en nybörjare sitter och skumpar på på den än tex en bra ryttare som rider ordentligt är lika bra för den som en nybörjare som mest bara åker runt men ändå är det inget kraftfullt jobb för häst/ ponnyn. Snälla kan ni inte börja tänka er för lite innan ni lägger vissa inlägg. :cool:

Så du tycker att 77kg på en liten shettis är okej?

Jösses......

Här kommer en för tråden klassisk fråga:
Mina barn är 127 resp 129 cm långa. bägge smala och nätta. B- eller c-ponny?
Lillasyster 14 år är 165 cm och väger ca 50kg. Vettigt att köpa en D-ponny så att hon kan tävla ponny några år till?
Jag, 172 cm och 75 kg, kan jag rida lillasysters D-ponny?

dina barn kan rida a-ponny ett braa tag till! men ifall dom vill ha den länge tycker jag att ni ska köpa b-ponny! C-ponny kan nog bli rätt stort och dom kanske inte når ner.
Lillasyster kan köpa en d-ponny, det är inga problem med längd/vikt. så ja ifall ni vill det gör det.
Ja det kan du nog

Det är vad jag tycker men jag är inget proffs på sånt!:):bump:

Ja, jag har ett varmblod på 21 år. Han är 163 o jag är 168 o väger väl runt iaf 70 kg.. Det känns ju att han orkar mig lätt.. Han är väldigt viktbärande, då hans föraa äagre var defnitivt mer mullig än mig och kunde rida honom utan problem. Även veterinär har sagt att killen orkar mer än 100 kg UTAN PROBLEM!
Så ni som väger runt 50, tro inte att ni är förstora för era hästar! Inte kan man väl väga 50 och vara lång och rida typ en shire?

Jag vet att många redan sagt det var fel och jag håller med dom!!:eek: Ibland rider jag också shettis och jag känner mig förstor ibland och jag är 147 lång och väger 42 kg! så om jag känner mig förstor (och är det??) så borde den personen som red din shettis inte ens sätta sig på den om hon har något hjärta!

Så tycker jag :) svara gärna..

Ja precis! Skulle ALDRIIIIG låta någon som väger 50 rida regelbundet.
Jag menar typ skritta ett varv i en paddocks typ.
Annars skulle jag sätta ungefär 35:)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 199
Senast: QueenLilith
·
B
Hästmänniskan Visste inte vart jag skulle lägga den här tråden men mod. får flytta den om den ligger fel. ;) Jag har sedan barnsben ridit på en...
Svar
11
· Visningar
2 895
Senast: FrontLine_
·
S
Western Hej som ni vet är jag Helt ny på detta forum och på buke. Satt och kollade runt och upptäcket att många är så lång och stor på sin häst...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 719
Senast: Piraja
·
H
Ridning Vill börja med att skriva att jag VET att det redan finns liknande trådar där folk skriver om deras rädsla för hästar och ridning av...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
13 722
Senast: help_me
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar