Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

KL

Tänk hur mycket negativa tankar kan påverka känslan egentligen.
I början när jag red Zacke(provridningen och när jag precis hade köpt honom) kändes allt så super bra. Berättade för alla hur bra det kändes och att jag hittat en häst som dessutom var perfekt i storlek. Kändes verkligen helt perfekt med honom storleksmässigt.
Senaste tiden har jag grubblat, grubblat och grubblat, och helt plötsligt KÄNNER jag mig för stor trotts att jag inte växt en cm.:crazy:
Jag känner mig alltid större på honom när vi rider på "banan" än vad jag gör när vi rider ut, och det är ju också konstigt.:crazy:
Vi har nu börjat träna galoppfattningar och enkalste sättet nu i början för oss är att jag står upp i fältsitts när jag ska fatta för att slippa skumpet som blir i traven innan då. Men när jag står upp känner jag mig verkligen för stor.:crazy: Känns som jag har hakan mellan hästens öron ungefär.:crazy:
Jag hoppas att det bara är mina negativa tankar som gjort att jag känner såhär, för jag kommer ALDRIG kunna sälja den här ponnyn... Han är verkligen min drömhäst.:love:

Okej, vad bra, känns skönt att höra. Kände mig osäker där ett tag! Tack för svaret! :D

KL

I början när jag red Zacke(provridningen och när jag precis hade köpt honom) kändes allt så super bra. Berättade för alla hur bra det kändes och att jag hittat en häst som dessutom var perfekt i storlek. Kändes verkligen helt perfekt med honom storleksmässigt.
Senaste tiden har jag grubblat, grubblat och grubblat, och helt plötsligt KÄNNER jag mig för stor trotts att jag inte växt en cm.:crazy:
Jag känner mig alltid större på honom när vi rider på "banan" än vad jag gör när vi rider ut, och det är ju också konstigt.:crazy:
Vi har nu börjat träna galoppfattningar och enkalste sättet nu i början för oss är att jag står upp i fältsitts när jag ska fatta för att slippa skumpet som blir i traven innan då. Men när jag står upp känner jag mig verkligen för stor.:crazy: Känns som jag har hakan mellan hästens öron ungefär.:crazy:
Jag hoppas att det bara är mina negativa tankar som gjort att jag känner såhär, för jag kommer ALDRIG kunna sälja den här ponnyn... Han är verkligen min drömhäst.:love:

Klart du inte ska sälja. Jag tycker att det viktiga är att man inte är för tung för hästen, längden spelar inte så stor roll enligt mig. Tänk på alla vuxna karlar som rider islandshästar, eller westerryttare med quarterhästar på 1,47 i mkh....

ha inga såna negativa tankar!
För om jag såg er, skulle jag aldrig tänka
"Oj är hon inte lite för stor"
Ni ser perfekta ut!:love:

De versta va me shettisen att den va 16månader också, läste de i "min tråd" :confused:

KL

Tjalfe nu får du sluta läsa i denna tråd, du är inte för stor för din ponny, du ser jättebra ut på honom, du trivs på honom, försök att tänka i andra banor nu. Vad är orsaken till att du känner som du gör? måste finnas en bakgrund?

Vet egentligen inte vad det beror på. Kanske är det att alla runt omkring mig(i klubben och så) rider på jätte stora 160+ hästar trotts att dom är i min längd.
Är rädd att folk ska snacka skit om oss, eller "titta ner" på mig för att jag bara har c-ponny. Är också lite nojjig över att jag inte ska kunna rida honom på rätt sätt pågrund av storleken och att vi därför inte kommer utvecklas.

Burkar sitta och kolla på alla uppsuttna bilder jag har. På vissa ser det helt okej ut. Som den här t.ex, även fast jag har långa läder ser det bra ut. Men tror det beror på att bilden är tagen lite under ifrån.
SNV32723.jpg

Sen finns det vissa där jag tycker jag ser alldeles för stor ut, oftast är det bilder som är tagna lite mer uppifrån.
t.ex.:
SNV32964.jpg

Men antar väl att jag får lita mer på bilderna som är tagna rakt från sidan, och där är jag osäker på storleken:
SNV32731.jpg

Du ser absolut inte för stor ut. Jag håller med om att du ser längre ut på vissa bilder, men jag tycker inte att du ser för stor ut på dom heller. Bilder kan manipulera såå mycket. Men så länge ridningen funkar bra tycker jag inte att du ska fundera på det.
Ni ser fina ut och om det känns bra så är det ju inga problem nån stans.
Vissa hästar känner jag mig stor på trota att jag inte alls är för stor. Red tex en jättetanig D-ponny. Det kändes som att sitta på en cykel, så smal var han. På honom kände jag mig rätt stor faktiskt. Men sen så har jag ridit andra ponnyer som är mycket mindre. Tex min medryttarhäst är B-ponny och honom känner jag min inte stor på eftersom han är så grov och bred.

Red barbacka på Zacke idag. Då trillar ju mina ben ner en hel del men jag tycker han känns bättre storleksmässigt barbacka än med sadel.
Några väldigt kassa bilder från idag:
SNV33245.jpg

SNV33252.jpg

Tycker ändå det ser fint ut, fast benen har åkt ner.
Jag tycker också att det kan kännas så. Med sadel så blir det ju lite mer spolformat eller ovalt eller vad man ska säg. Men barbacka så blir det ju lite bredare just under rumpan, så man sitter lite mer bredbent och då blir det ju lite rundare form. Så då kan det lätt kännas större för att benen inte ligger lika rakt ner utan lite mer ut.
(Speciellt om man har en tjock liten ponny som jag :angel:)

Red barbacka på Zacke idag. Då trillar ju mina ben ner en hel del men jag tycker han känns bättre storleksmässigt barbacka än med sadel.
Några väldigt kassa bilder från idag:
SNV33245.jpg

SNV33252.jpg

Jag tycker ni ser ut att passa varandra jättebra! Inga problem alls. :)

Vill inte länka, men i min tråd, "inridas vid 2år", så står det att hon ridit på sin 16månaders
shettis, e väl samma shettis som blivit riden med 77kg här.
Tycker me de e ungt :crazy:

Vilken storlek på en ponny kan ja rida som minst o störst?? XD asså jag ska börja för terminen igen på måndag o jag e osäker om ja får rida alla hästar :S Jag är 165 cm o väger kanske ca 55 kg??

Oj... det visste jag inte! En sådan ung ponny ska inte bära någon alls... hade jag vetat det hade jag aldrig svarat som jag gjort tidigare! Jag tror även många har missuppfattat mig här... en shettis ska inte på regelbunden basis bära någon över 70 kg... det är bara vid undantag typ korrigering om det inte finns lättare ryttare att tillgå.... annars får man se till att tömköra eller köra dem! :cool:

Vilken storlek på en ponny kan ja rida som minst o störst?? XD asså jag ska börja för terminen igen på måndag o jag e osäker om ja får rida alla hästar :S Jag är 165 cm o väger kanske ca 55 kg??

nån som vill svara?? :angel:

Vilken storlek på ponny tror ni är lagom till en 5-åring som är ca 115 cm lång?

Tror ni att även jag (160 cm, 48 kg) skulle kunna rida hans häst eller är jag för stor för en häst som skulle kunna passa honom? Kanske bara till lättare ridning och så? Det är nästan nödvänding eftersom han bara är hos oss varannan vecka.

Jättetacksam för alla tips!

5 åringen skulle kunna ha som störst en stor b ponny men passar bäst med en lite mindre beror ju också på vad dem ska göra och hur mkt han har ridit

du kan nog rida en maxad b-ponny av tyngre slag russ eller liknande men det är nog i minsta laget tror jag och sn beror det ju också på va du har tänkt göra med den annars är det ju ett bra allternativ med körning;) som även kan vara kul för ponnyn som omväxling:d

Nu säger jag vad jag tycker är lagom. Du kan rida mindre hästar än vad jag rekommenderar, så tro inte att du är på tok för stor för en viss häst bara för att den är 5 cm lägre än vad jag tycker.
Som många har sagt innan i den här tråden så beror det väldigt mycket på hur hästen är byggd.

Jag tycker att C-ponny skulle vara lagom och sen kan du ju rida hur stor du vill. Du kan lika gärna rida en häst på 170, sen hur du trivs med det och tycker att du klarar av det beror ju helt på dig personligen. Vissa hästar känner jag mig liten/stor på, andra inte. Det beror på så mycket mer än bara mankhöjden.

Du kan säkert rida B-ponny med, gärna lite större för min smak, men jag tror att du skulle passa bättre på C-ponny och uppåt, utan att nödvändigtvis vara för stor för mindre hästar.

Sen beror det som så många andra också har sagt, på hur man rider.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 199
Senast: QueenLilith
·
B
Hästmänniskan Visste inte vart jag skulle lägga den här tråden men mod. får flytta den om den ligger fel. ;) Jag har sedan barnsben ridit på en...
Svar
11
· Visningar
2 895
Senast: FrontLine_
·
S
Western Hej som ni vet är jag Helt ny på detta forum och på buke. Satt och kollade runt och upptäcket att många är så lång och stor på sin häst...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 719
Senast: Piraja
·
H
Ridning Vill börja med att skriva att jag VET att det redan finns liknande trådar där folk skriver om deras rädsla för hästar och ridning av...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
13 722
Senast: help_me
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar