Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Då är det kanske svårt egentligen att få till en häst som vi skulle kunna rida båda?

Han har inte ridit mycket, han har börjat på ridskola nu, men jag det skulle ju vara kul för honom (och mig) om jag kunde lära honom lite hemma också :)

Jag tror inte att det är så farligt för honom att ha en lite större häst som även du kan rida. När jag började rida som 5 åring red jag c-ponny och jag har inget minna av att jag led av det.
Självklart hade en mindra häst säkert passat bättre, men om du vill ha en häst som du också kan rida så tycker jag att du ska ta en häst som är så liten som möjligt, men som du kan rida. Sen får väl han rida bäst han kan.
Det som blir svårt är väl just att hjälpa till och borsta, men när vi är i stallet brukar barnet som är mellan 2 och 6 hjälp till att borsta både B- och D-ponny.

Om det bara är meningen att han ska lära sig och du är med hela tiden så tror jag inte att det gör så jättemycket om hästen är lite större.

Egentligen vill jag ju bara kunna rida den lite för att den ska hållas igång när han inte är hos oss, men den ska ju främst vara hans häst som han ska kunna sköta om och ha kul med.

Tror du inte att jag skulle kunna rida en b-ponny om det bara är en skrittrunda i skogen typ?

Hade inte kollat så noga på ditt inlägg innan jag skrev svaret, jag läste bara att du kanske behöver en grövre B-ponny så därför la jag in min åsikt om att en C-ponny inte är så farligt för ett barn.

Men nu har jag kollat ditt inlägg och såg att du inte alls var så stor. Jag tycker att du kan rida en B-ponny utan problem. Om du hittar en som är lite mer viktbärande tycker jag att du kan rida den fullt ut i form, om den är välmusklad så ser jag inget problem för dig att rida B-ponny. Du väger ju inte så mycket så jag tror att du kan hitta en riktigt fin B-ponny till din son som även du kan ha massa kul med. Och framförallt hålla igång.
Det är så tråkigt när folk köper ponnys till sina barn som sen bara får gå i en liten hage och kommer ut på en halvtimmas skrittrunda en gång i veckan, om ens det. Jag har sett det själv och tycker det är så synd om hästarna som bara står och förfaller utan något som helst engagemang från föräldrarna.

Jag tycker det är en jättebra ide att köpa en häst som även du kan rida.

Tack för ett bra svar! Hur vet jag då om en ponny är viktbärande? Tror du att den behöver vara maxad? Det är nog bäst va?

Jag vill ju inte heller att den ska behöva stå för mycket. Jag tror snarare att den blir mer riden den veckan han inte är hos oss. När han är här får han ju sköta den (med vår hjälp givetvis) oc rida den så mycket han vill och orkar så det blir nog hästens "vilovecka" ;)

Ja, jag tycker nog att du kan ta en maxad. Jag rider en islänning på 128 (B-ponny) och på honom har ägarens lilla släkting som är 7 ridit (själv) och han har även haft en 3 åring på ryggen när vi ledde honom. Det gick fint. Barnen i stallet har varit med och borstat utan problem sen de var 3 ungefär.
Om den är viktbärande brukar den ju vara lite grövre byggd. Lite bredare och ser ut som att den har mer muskler. En ponny som INTE är lika viktbärande är ofta väldigt näpen och har tunnare ben och smalare över ryggen. Slänger in lite bilder på vad jag tycker är viktbärande och inte. (Båda bilderna är på B-ponnys, fast jag vet inte vad de har för mankhöjd)

Denna ponnyn skulle jag INTE kalla viktbärande:
ssl11570_1186430003.jpg

Den här är väldigt smal över bogen och ser väldigt liten och tunn ut. Inte för att den är underviktig, utan för att den är byggd så. Ryggen är smal på bredden och den har liten tunn rumpa och smala, ganska långa ben.

Denna ponnyn tycker jag ser mer viktbärande ut:
pandora.jpg

Den har kraftigare och bredare bog, ganska kort och robust hals och ser mycket kompaktare och grövre ut i stort.

Senast ändrad:

det var rätt så bra beskrivning på viktbärande och inte viktbärande ponny. Bra bildbeskrivning:):bow:

Jag väger 67 kg och är 165 cm lång, är jag för lång/tung för en fjording? :confused:

Got2Be: Tack så mycket.:) Jag tycker själv att det är lättare när man kan se skillnaden på en bild eller allra helst, i verkligheten, än när man läser det.

Oonly: Nej då, du är varken för lång eller tung. En fjording skulle passa dig perfekt!:D

Mycket bra svar! Ser ju verklligen skillnaden på bilderna :)

lägger in en bild på mig och min ponny:p
jag: ca 1.60 och väger rund 50 kg
ponnyn: tyskridponny ca 1.37

23111066.jpg

tycker ni det ser bra ut?

Guuuud vilken fin ponny!!!!:love:
Ser hur bra ut som helst. Om du tröttnar kan du få lämna den till mig:angel:

Vill gätna att min sambo provar på att rida också :) Vad tror ni att han skulle kunna rida för häst då han är ca 185 lång och väger ca 95 kg?

Nått stort halvblod eller nån nordsvensk kanske? Eller nått liknande.
Min kille är ungefär lika lång men väger bara 80kg. Han har ridit några kortare turer på min ganska grova fjording(143cm/600kg) några gånger i lugnt tempo. Det var inga problem.

Okej :) Tror du att han skulle kunna rida en nordsvensk som är ca 155 och ganska grov (men det är väl alla nordsvenskar)? Då skulle han nämligen kunna prova min kompis häst som är den lugnaste och slöaste i världen och det kan nog passa min sambo ;)

Det funkar nog inte med länken :/

Okej :) Tror du att han skulle kunna rida en nordsvensk som är ca 155 och ganska grov (men det är väl alla nordsvenskar)? Då skulle han nämligen kunna prova min kompis häst som är den lugnaste och slöaste i världen och det kan nog passa min sambo ;)

Ja det skulle nog passa perfekt det.:laugh:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 199
Senast: QueenLilith
·
B
Hästmänniskan Visste inte vart jag skulle lägga den här tråden men mod. får flytta den om den ligger fel. ;) Jag har sedan barnsben ridit på en...
Svar
11
· Visningar
2 895
Senast: FrontLine_
·
S
Western Hej som ni vet är jag Helt ny på detta forum och på buke. Satt och kollade runt och upptäcket att många är så lång och stor på sin häst...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 719
Senast: Piraja
·
H
Ridning Vill börja med att skriva att jag VET att det redan finns liknande trådar där folk skriver om deras rädsla för hästar och ridning av...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
13 722
Senast: help_me
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar