Har skrivit detta i en liknande tråd, men tycker att det passar här. Jag är hyfsat ny inom islandsvärlden. Jag rider en liten islänning på 128. Själv är jag väldigt liten så jag vet att jag inte på något sätt är för stor.
Men en tjeje i stallet föreslog att en mycket större och längre peron skulle rida den lilla isisen. Personen var i mina ögon på tok för stor för att rida en B-ponny, oavsett ras. Islänningen jag rider i är inte i superform och är varken musklad eller i kondition som en tävlingshäst. Så jag tyckte inte att det var en bra idé.
Då fick jag det här till svar: Men vad då? En islandshäst ska ju kunna bära 100 kilo!
Som att alla islandshästar klarar lika mycket oavsett storlek, form och kroppsbyggnad.
Jag tror att det finns islänningar som klarar av en person på 100 kilo, om de rider på rätt sätt, definitivt inte en nybörjre (för det är svårare med balans på en liten häst och det påverkar hästen mer)
Men då får den islänningen nog vara lite större och lite bättre musklad.
Sen frågar många varför en islänning skulle kunna bära mer en en welsh till exempel. Men det tror jag inte stämmer, om welshen har samma kroppstyp som islänningen tror jag definitivt att de kan bära lika mycket.
Det handlar ju inte om ras utan om hur hästen är byggd. Det som Niela sa med de allt ädlare islänningarna tror jag är en nackdel för rasen. Det är det som gör den speciell. Det är en rejäl ponny, varför skulle mna vilja få den att likna en smäcker häst?
Då kan man lika gärna köpa en liten arab eller liknande, de tycker jag är hyfsat lika i temperament. Visst är det okej att det finns lite variation, bara man inte går ifrån ursprunget.
Islandshästen har ju sett i stort sett likadan ut i flera hundra, säkert tusen år. Varför ändra det nu?