Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Haha ja men precis ;)

Nej, men man kan ju ta en pall/stol så det inte blir sådant rejäl kraft från ena sidan vid uppsittning :p Han kommer väl ha en del problem säkert med OM jag får upp honom vill säga.

Jag själv väger ju faktiskt 60kg och mig tar hon utan problem, så 17kg kanske inte är sååå mycket då för henne lr? :o

Nä, 17 kilo blir nog ingen större förändring. De brukar ju probestera lite om de får någon som skumpar eller är lite tung på ryggen. Så de borde ni nog märka ganska snabbt.

Jag har slängt upp en som aldrig ridit förut och det gick faktiskt jättebra. Först visade jag och sen fick hon prova och hon kom upp på första försöket, även om det inte var den graciösaste uppsittningen jag sett. En stadig pall eller stol kan nog vara att rekommendera eftersom hästen är ganska hög ändå.

Precis.

Ja detta med uppsittning av folk som aldrig ridit lr bara någon enstaka gång är alltid lite kul och se. För dom gör alltid sådana snygga uppsittningar, men upp kommer dom på första lr senare försök.

Ja vi får se när jag får upp honom, han har en kompis som är i samma stl, kan man säga så :rofl: som vill testa och då ska jag säga det till han att det går bra, och då ska fasen karln med upp.

Absolut, detta med skumpa och hoppa omkring där öppe säger ju hästarna till om oftast. Nu har hon iof inte haft en sådan sen jag skaffa henne, då hade jag haft hästuppehåll i 2år :eek: Den tiden tog det för och hitta min prinssesa från förra hästen :o Jag var noga i mitt val eftersom det var min första jag skulle köpa dessutom.

Men då var jag ringrostig alltså, sjukt!

Tack för dina svar iaf :D

Islandshäst

Nu har jag inte läst alla drygt 40-talet sidor om detta så det finns risk för att jag gör ett upprepningsinlägg.

Jag hade för en tid sedan en diskussion om just detta med storlek på ryttare och det ena ledde till det andra som senare ledde till islandshästar. Sägas bör att jag aldrig ridit islandshästar desto mer än ett par ggr och inte kan rasen speciellt bra.
Så till saken: varför talas det relativt lite om storlek på islandshästryttare och så mkt om storlek på andra ponnyer? Islänningar är ju sällan större än c-d-ponnyer av grövre art, och ibland är de inte ens särskilt grova - ändå är det helt legitimt att tex en stor karl rider dem..?
Självklart förstår jag detta med att den typ av gångartsridning man ser på islandshäst inte förekommer på "vanliga" hästar så att man om man har det intresset är hänsvisad till islänning. Jag inser även att rasen inte blir större för att ryttarna blir vuxna, dvs man kan inte välja mellan ponny och häst. Men alla dessa islandsryttare man ser (och som en oinvigd som jag tycker ser alldeles oversize ut) som har sina hästar för att rida i skog och mark och bara pyssla om, som inte bryr sig desto mer om gångarterna och absolut inte vill träna och tävla, varför rider dessa just islandshäst?
Tar en islandshäst inte skada som andra ponnyer gör av stora, i vissa fall tunga, långa ryttare? Jag menar, man har väl inte bättre balans på en islandshäst än man har på en grövre ponny av annan ras, om man nu är 180-190 cm lång? Och när man kommer med argument som "men jag rider bara i skog och mark", tänker man då inte att det är jobbigare för hästen att parera upp balansen i oländig terräng med en lång/tung ryttare än en i "rätt" storlek?

Sedan har jag faktiskt hört ett argument om att människor som är rädda för stora hästar vill ha islandshäst för att de är så små. Det har i endel fall då gällt stora kvinnor på upp mot 100 kg som sagt så. Men tänker man då på sin egen rädsla eller på hästens väl och ve? Är det så att man "gömmer" sin rädsla på en ponny (och det är okejj att ha en ponny så länge det är en islänning) för att man inte vågar ta itu med den, eller vad handlar det om?

Ett annat argument jag hört är att mentaliteten är så speciell på islänningar att man bara vill ha en sådan därför, även om man bara vill lufsa i skogen. Det kan ligga nåt i det, men eftersom jag även är hundmänniska gillar jag inte det argumentet riktigt. (Många köper en hundras för att de fått för sig att det Bara är den rasens mentalitet som passar dem... som att det inte finns nånting annat av de ca 300 raser vi har i Sverige som skulle passa. Man köper tex en pälsras för att sedan raka bort pälsen, varför inte bara köpa en korthårig med liknande temperament?)

Jag vet inte. Jag är så oinsatt. Detta är ingen kritik eller ställningstagande gentemot en grupp ryttare/hästar och det är inte en ny sådan debatt jag vill få igång. Jag tycker bara det vore intressant att höra andras åsikter, inte minst islandsryttares. Det är uppenbart en detalj jag missat som vore intressant att få...

Längden är rätt oviktigt utan vikten..
En människa som väger 70 kilo och är 180cm lång och rider en islänning tycker inte jag är lika illa som när en människa som är 150cm lång och väger 120 kilo som rider.

Islandshäst är små och kompakta iaf den äldre typen av islänning ju kortare rygg ju mer viktbärande är en häst.

Nu håller man ju på å avlar sönder islandshästen och får fram superädla typet med långa ryggar och i och med detta tappar man även rasens egenskaper.
En islandshäst ska inte enligt mig se ut som en arab/welsh vilket många gör idag.

Min islänning är runt 135 cm hög och kraftigt byggd, jag väger 65 kilo och 70 kilo som fullt vältränad och är 175 cm lång
Jag ser inge lång ut på henne tycker iaf inte jag och hon svankar inget .
Hade hon varit denna ädlare typ av islänning hare jag nog kunna slagit en klackspark under magen på henne.

Finns ju fler ponnyraser som är viktbärande..
Shettis, new forest, connemara, nordsvensk(som är ponny måttade)
welsh cob, arab, quarter som är ponny måttad
Araber är ju en annan ras som oftast är under ponny måttena och rids av stora karlar i western och distans

Tycker också att islänningar är överskattade. Väger man över 100kg kan man gott banta till 90 i alla fall. Mer ska inte dom små hästarna ta (de ska då vara musklade i bra kondition) ! Visst, är det en väldigt kraftig islänning med ordentliga musker och bra kondition kanske man kan väga uppåt 95 men jag mår dåligt av alla dessa tjocka människor som rider islänning bara för att de inte orkar banta ungefär! :mad: Hörde ett samtal som lät ungefär så här, därav min text (fettext) ovanför:

- Snart tar jag o köper mig en islänning, det är så jobbigt att hoppa upp på *hästens namn nånting* (halvblod) nu när jag gått upp så mycket, en islänning är ju stark och jag kommer att slippa pallen! :crazy::crazy::crazy: Mår illa!!!

Längden är rätt oviktigt utan vikten..
En människa som väger 70 kilo och är 180cm lång och rider en islänning tycker inte jag är lika illa som när en människa som är 150cm lång och väger 120 kilo som rider.

Islandshäst är små och kompakta iaf den äldre typen av islänning ju kortare rygg ju mer viktbärande är en häst.

Nu håller man ju på å avlar sönder islandshästen och får fram superädla typet med långa ryggar och i och med detta tappar man även rasens egenskaper.
En islandshäst ska inte enligt mig se ut som en arab/welsh vilket många gör idag.

Min islänning är runt 135 cm hög och kraftigt byggd, jag väger 65 kilo och 70 kilo som fullt vältränad och är 175 cm lång
Jag ser inge lång ut på henne tycker iaf inte jag och hon svankar inget .
Hade hon varit denna ädlare typ av islänning hare jag nog kunna slagit en klackspark under magen på henne.

Finns ju fler ponnyraser som är viktbärande..
Shettis, new forest, connemara, nordsvensk(som är ponny måttade)
welsh cob, arab, quarter som är ponny måttad
Araber är ju en annan ras som oftast är under ponny måttena och rids av stora karlar i western och distans

Du verkar vara perfekt för din häst! :) Jag är också 175 och väger väl runt 68 nånting, jag känner mig lagom på en islandshäst som inte är alltför tanig :) Gillar dom som ser ut som riktiga troll! :D:D

Har skrivit detta i en liknande tråd, men tycker att det passar här. Jag är hyfsat ny inom islandsvärlden. Jag rider en liten islänning på 128. Själv är jag väldigt liten så jag vet att jag inte på något sätt är för stor.
Men en tjeje i stallet föreslog att en mycket större och längre peron skulle rida den lilla isisen. Personen var i mina ögon på tok för stor för att rida en B-ponny, oavsett ras. Islänningen jag rider i är inte i superform och är varken musklad eller i kondition som en tävlingshäst. Så jag tyckte inte att det var en bra idé.
Då fick jag det här till svar: Men vad då? En islandshäst ska ju kunna bära 100 kilo!
Som att alla islandshästar klarar lika mycket oavsett storlek, form och kroppsbyggnad.
Jag tror att det finns islänningar som klarar av en person på 100 kilo, om de rider på rätt sätt, definitivt inte en nybörjre (för det är svårare med balans på en liten häst och det påverkar hästen mer)
Men då får den islänningen nog vara lite större och lite bättre musklad.

Sen frågar många varför en islänning skulle kunna bära mer en en welsh till exempel. Men det tror jag inte stämmer, om welshen har samma kroppstyp som islänningen tror jag definitivt att de kan bära lika mycket.
Det handlar ju inte om ras utan om hur hästen är byggd. Det som Niela sa med de allt ädlare islänningarna tror jag är en nackdel för rasen. Det är det som gör den speciell. Det är en rejäl ponny, varför skulle mna vilja få den att likna en smäcker häst?
Då kan man lika gärna köpa en liten arab eller liknande, de tycker jag är hyfsat lika i temperament. Visst är det okej att det finns lite variation, bara man inte går ifrån ursprunget.
Islandshästen har ju sett i stort sett likadan ut i flera hundra, säkert tusen år. Varför ändra det nu?

Sv: Islandshäst

Islänningar är avlade för att ta större tyngre män / personer. Kolla längre ner i tråden vad Elin8 har skrivit. Mycket bra poäng där!

Har skrivit detta i en liknande tråd, men tycker att det passar här. Jag är hyfsat ny inom islandsvärlden. Jag rider en liten islänning på 128. Själv är jag väldigt liten så jag vet att jag inte på något sätt är för stor.
Men en tjeje i stallet föreslog att en mycket större och längre peron skulle rida den lilla isisen. Personen var i mina ögon på tok för stor för att rida en B-ponny, oavsett ras. Islänningen jag rider i är inte i superform och är varken musklad eller i kondition som en tävlingshäst. Så jag tyckte inte att det var en bra idé.
Då fick jag det här till svar: Men vad då? En islandshäst ska ju kunna bära 100 kilo!
Som att alla islandshästar klarar lika mycket oavsett storlek, form och kroppsbyggnad.
Jag tror att det finns islänningar som klarar av en person på 100 kilo, om de rider på rätt sätt, definitivt inte en nybörjre (för det är svårare med balans på en liten häst och det påverkar hästen mer)
Men då får den islänningen nog vara lite större och lite bättre musklad.

Sen frågar många varför en islänning skulle kunna bära mer en en welsh till exempel. Men det tror jag inte stämmer, om welshen har samma kroppstyp som islänningen tror jag definitivt att de kan bära lika mycket.
Det handlar ju inte om ras utan om hur hästen är byggd. Det som Niela sa med de allt ädlare islänningarna tror jag är en nackdel för rasen. Det är det som gör den speciell. Det är en rejäl ponny, varför skulle mna vilja få den att likna en smäcker häst?
Då kan man lika gärna köpa en liten arab eller liknande, de tycker jag är hyfsat lika i temperament. Visst är det okej att det finns lite variation, bara man inte går ifrån ursprunget.
Islandshästen har ju sett i stort sett likadan ut i flera hundra, säkert tusen år. Varför ändra det nu?
Mycket bra skrivet! :bow::bow:

Islänningar är avlade för att ta större tyngre män / personer. Kolla längre ner i tråden vad Elin8 har skrivit. Mycket bra poäng där!

Jo men då ska de vara musklade till det och ha konditionen! Dagens islänningar är ofta väldigt ädla utan starka muskler och med halvdan kondition (de jag träffat då) och likförbannat ska 100kg´s brudar upp och latja! :cool:

Vad anser ni om en 14åring som rider en fullstor shettis på 1.07 och jag väger 50kg och är 160cm lång? Självklart rider jag bara ibland, t.ex 1gång i veckan eller mindre och bara lugna skogsritter. Men jag känner mig inte så jättelång men jag är ju klart för lång för han. I övrigt är han ganska tjock och rund, halvbra kondition och är inte särskilt musklad. Vad tycker ni? Är det plågsamt för han att ha mig på ryggen eller kan jag forsätta som jag gör nu?

Kanske att du börjar bli för lång men vikten tror jag inte är någon fara. Jag hade nog dock gett mig ut och promenerat och klättrat med honom tills han fått bättre kondis! Iomed att du är lång så får han ju sämre balans!

Jag är i din storlek. Då jag var i din ålder var jag i samma storlek som nu och då fick jag ofta rida småponnys eftersom jag var den enda relativt rutinerade ryttaren som var någorlunda liten. Jag red bla en welsh mountain på 122 cm. Han var bråkig på lektionerna så jag fick "rida till" honom lite (då kanske jag var 16 år). Jag red även shettis iaf tills jag var 11-12 år.

På welshen (som var smäcker) kände jag mig större än på shettisen som var grov. Nu red jag ju inte dessa hästar mer än enstaka gånger då och då så jag tror inte de tog skada av det. Däremot ska man ju tänka på att en häst som är tjock har sina egna extrakilon att dras med och därför är det ju bra om den går ner i vikt. Kan man köra ponnyn är det ju jättebra motion. Och vill man banta den så är det bra och inte så slitsamt om man skrittar långa turer istället för rider i högt tempo om den har dålig balans och man känner sig i största laget.

hur ser jag ut storleksmässigt på dessa två hästar tycker ni?
Häst 1.
n556378041_794203_1457.jpg

n556378041_794205_2308.jpg

Häst 2.
n556378041_794158_6139.jpg

n556378041_794156_5647.jpg

n556378041_794163_7372.jpg

Tycker att du ser okej ut på båda! Men bäst på den underst!

Det är iofs typ 10cm höjdskillnad mellan häst 1 och 2 så ;)
Häst 1 är typ 165 och häst 2 är 152 elle ngt sånt men väldigt rund om magen och jag är 160 med korta ben ;)

Det är iofs typ 10cm höjdskillnad mellan häst 1 och 2 så ;)
Häst 1 är typ 165 och häst 2 är 152 elle ngt sånt men väldigt rund om magen och jag är 160 med korta ben ;)

Okey! Kanske rundheten som gör att ni ser mer harmoniska ut :) Bilden längst upp känns lite kantig, kanske det som gör det!

Du är inte för stor för någon av hästarna.
Lite otydliga bilder men häst nr2 ser mer musklad/hullad ut och därför blir ju helheten finare. I övrigt är man inte för stor för en häst i den storleken om man är 160 cm lång. Du ser ut att ha samma längd och kroppstyp som jag och skulle nån påstå att jag var för stor för dessa storlekar på hästar skulle jag verkligen börja undra hur andra ryttare bär sig åt (det är ju ganska vanligt att vuxna är längre än du och jag menar jag).

Jag tycker sedan inte att man ska prata så mkt om viktgränser som det pratar om i hästkretsar (iaf på den tiden jag var ridskoleverksam). Det är skillnad på hästar och det är skillnad på ryttare. Rider man mjukt och balanserat och är lite tyngre så är det ändå skonsammare för hästen än om man är lätt och rider obalanserat och stötigt. Men det var ju inte detta handlade om utan du menade mer din längd eller..?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 199
Senast: QueenLilith
·
B
Hästmänniskan Visste inte vart jag skulle lägga den här tråden men mod. får flytta den om den ligger fel. ;) Jag har sedan barnsben ridit på en...
Svar
11
· Visningar
2 895
Senast: FrontLine_
·
S
Western Hej som ni vet är jag Helt ny på detta forum och på buke. Satt och kollade runt och upptäcket att många är så lång och stor på sin häst...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 719
Senast: Piraja
·
H
Ridning Vill börja med att skriva att jag VET att det redan finns liknande trådar där folk skriver om deras rädsla för hästar och ridning av...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
13 722
Senast: help_me
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar