Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Jag är ca 170 och väger 55kg är jag för tung/lång för min D-ponny som
är 147cm mkh? han är en connemara/ fullblod.

Vad tkr ni? :)

Låter ju okey! :) Blir du inte längre kan du rida han ett bra tag till då han borde kunna ta minst 10kg till :)

KL

Kunde inte låta bli.
För alla er som undrar om ni är för stora. Ser det ut så här när ni rider så tror jag de flesta håller med om att ni är för stora.

Förstår inte hur man kan komma på tanken att hoppa med en så liten häst (eller med en så stor ryttare kanske jag ska säga) Hon måste ju väga ganska mycket på den lilla minihästen med. Jag vet inte vad man ska säg riktigt, jag tycker det är ofattbart.

http://www.youtube.com/watch?v=hhZK68mTQxE&feature=related

Senast ändrad:

Stackars lilla häst!!! :cry: Man ser ju tydligt att den inte vill och att hon går på den med spö!:crazy::crazy:

Precis, det är ju ganska tydligt att hästen inte vill. Den springer med öppen mun hela tiden för att tjejen försöker dra henne mot hindren och ofta sitter hon galet snett i sadeln, tänk vilken snebelastning det blir!
Förstår inte vad de tänker med.

Om avståndet från hästens rygg till ryttarens huvud är längre än från hästens rytt och till marken så är man troligtvis alldeles för lång för hästen. Ser väldigt fel ut i mina ögon. Kan bara hoppas att det var en engångsgrej, som att det är någon tröst.:crazy::mad:

Ja fy! Jag blev riktigt shockad av att hon hade sadel! :crazy: Inte för att det var de värsta men ändå! Ne fy för sånna människor som "skojrider" trots att hästen far illa.
- "En gång gör väl inget" är den värsta meningen jag vet! :grin:

Men herregud! :eek:
Den sadeln skulle ju kunna passa en stor häst.

Fattar inte vad folk tänker med. Har sett en hel del bilder på folk som är i min storlek och rider små shettisar. Grannen har en pytteliten shettis till sin 6åriga dotter, helt okej. Men jag höll på att dö när jag fick höra att hennes 17 åriga storasyster provridit den. Hon är större än mig, ca 170 och väger minst 60 kilo. Jag visste inte vad jag skulle säg. En annan var lite mer talför:angel: och påpekade att hon var alldeles för stor.
Då sa hon att hon hade läst nånstans (människan har aldrig ridit eller hållt på med hästar kan tilläggas) att en shettis kan dra upp till 100 kilo.
Okej att en shettis kan dra en kärra med en vuxen människa, men jag tvivlar på att det är så bra att sätta sig på den. Hennes ben nådde marken så hon sa att hon var tvungen att hålla upp dom. :eek:

Här har jag ett exempel, så får ni själva säga om det är skräckexempel eller inte...

Ja, ryttaren sitter fult och har fula ridkläder, men hon har bara gamla fula och icke uppdaterade ridkläder kvar! :angel:

Ryttare 172 och häst ca stor B-ponny
(Nu är jag inte lika tjock längre)

2899288888_0f0da9a751.jpg

2899288886_15bbdcf065.jpg

Sen kan ni ju tänka er samma ryttare på en stor C eller en D-ponny, 10-15 kilo lättare...
På den här hästen kände jag mig inte alls för stor kan tilläggas, blev chockerad när jag såg så stor ut på bilderna!

Jag tar å lägger in några färska bilder jag också då. :p Jag är 167cm (färdigväxt numera) och väger 48kg. Ponnyn vill aldrig stå tillräckligt stilla när jag ska mäta men hon är iaf på gränsen mellan maxad B och liten C. Hon är welsh (vilket ni säkert ser) och ganska nätt i typen men definitivt inte klen. (Breda, goa ryggmuskler, skönt när man rider barbacka! ^^) Jag rider denna ponny ca 1-2 gång/vecka. Mest bara hobbyridning, hoppning ca 1 gång/månad, då 60-70cm högt. Jag är mycket väl medveten om min längd och vet att jag är stor. Jag anser själv att jag har god balans och jag hjälper hästen så mycket som möjligt när jag rider. Jag började rida in ponnyn när jag var 12 år och efter det har det bara blivit att jag fortsatt. Det är jag som ridit henne mestadels, en och annan har fått prova henne och det har nog mest bara varit skräckblandade upplevelser för dom. Jag vet inte varför hon har så svårt för andra ryttare, antagligen är det för att dom inte förstår hur känslig hon är för skänklarna och tygeltag. Jag rider mest med hjälp av ben och vikthjälper. I sommras hade vi ett typ av läger när en duktig tjej ville prova henne. Visst, sa jag för jag var ju säker på att hon skulle klara av Stella medan jag red en annan häst. Jag hann inte mer än trava ett varv på den hästen jag satt på så var Stella i helt okontrollerbart sken rätt över hela gärdet. (Vi red på ett gärde där vi putsat gräset så det blev som en gräsridbana). Varje gånge efter att någon ridit Stella tar det ett par minuter för mig att korrigera henne, hon blir helt annorlunda, hur kan jag inte riktigt beskriva. Typ stressad och spänd.

Hursomhelst, innan inlägget blir för långt. Här kommer ett par bilder. :)

http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_29/23600000-23609999/500x375/23603100.jpg
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_29/23750000-23759999/640x480/23751647.jpg
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_29/23750000-23759999/640x480/23751528.jpg

Och en barbackabild också
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_29/19590000-19599999/640x480/19594437.jpg

Att man är för lätt för att rida en häst har jag heller aldrig hört, men däremot kan det vara svårare att rida igenom en häst om man är för svag.

Själv har jag en arab på 147 cm, är själv 174 cm (lite för lång) men väger 57 kg. Att vara för lång är ju lite problem för mig, eftersom jag har problem med skänkel läget. Det är precis så att mina fötter når hästmagen...=)

På bilderna med sadel tycker jag inte att benen ser så långa ut, till och med ganska lagom. Däremot ser överkroppen ganska lång ut. Men om du nu har bra balans som du säger så borde detta inte vara något problem.
Viktmässigt tycker jag också att det verkar okej. Ser fint ut och en häst som har en för tung ryttare brukar inte vara så bekväm i ridningen. Så det är nog ingen fara, hon verkar ju trivas bra med dig.

Detta hör ju inte till ämnet, men jag tror att det är bra om du kan hitta någon som kan rida henne och sen försöka vänja henne vid att andra än du rider henne. Vissa hästar är ju enmanshästar och då spelar det ingen roll hur duktig ryttare som sitter på ryggen, sålänge det inte är deras ryttare.
Detta säger jag inte för att du är för stor, men med stor sannorlikhet så kommer du bli för stor en dag och om du då behöver sälja henne känns det bättre för alla om hon inte får panik när någon annan sitter på henne.
Har du testat att sätta upp ett litet barn som bara åker och inte anvnder några hjälper medan du rider? Funkar det så kanske du så småningom kan vänja in ryttare som rider mer och mer. Men som rider försiktigt och med fina hjälper. Kanske lättare sagt än gjort iofs. :angel:

Tyckte inte det såg jättefarligt ut. Alltså, du är säkert lite för lång, men hästen ser ganska stadig ut. Din vikt har jag ingen aning om med tanke på alla kläder, men jag tycker inte du ser jättestor ut. På den första bilden ser du inte så lång ut tycker jag. På en c eller d ponny tror jag definitivt inte att du ska oroa dig. Du ser inte så stor ut på den ponnyn att du är för stor på en större ponny. Möjligtvis om det är en väldigt liten och tunn c-ponny, men annars tror jag inte att du är för stor. Passar nog bra.

Och du, det är inte utsidan som räknas. Jag ser ingen större anledning att bry sig om utseendet i ett stall. Det är ju knappast som att hästen kommer klaga på att kläderna inte är nyaste modellen!

Senast ändrad:

Detta är en islandshäst kan jag ju tillägga! :) Skulle inte hoppa upp på en häst i b-ponnystorlek annars, möjligen om det vore ett russ kanske.
På den här bilden hade jag dessutom en hel del av mina depressionskilon med mig ;) tror det ser mer harmoniskt ut när jag är nere på normalvikt igen. :)
Mkt av min längd sitter i ryggen, kanske skulle man se det mer om jag inte klippt bort huvudet... :angel:
Detta är på turridning, skulle jag köpa häst blir det mest troligen en d-ponny. Jag trivs bäst på små hästar, både storleken och tempramentet! ;)
Jo, jag vet ang. kläder... :p Men mina hästar jag ägde tidigare har naffsat sönder denna jacka både här och där så den känns rätt så skabbig! :D
Det är inte fel att känna sig fräsch i stallet! :)
Tack för din respons!

*kl*

Kan man uppskatta hur mycket en paint/quarterhorse med mh 150-155 cm orkar bära på promenader (skritt, trav), om den för övrigt rids dressyr-/styrkepass av 50-55-kilosryttare och är väl musklad? 70 kg? 90? 105? 115?

Detta är en islandshäst kan jag ju tillägga! :) Skulle inte hoppa upp på en häst i b-ponnystorlek annars, möjligen om det vore ett russ kanske.

Nu blir jag nyfiken, varför kan du tänka dig att rida en islandshäst men inte en annan ponny i samma storlek på grund av din egen storlek? Vad är det som gör att du tycker det känns bättre att rida en isis(eller russ) än t.ex en korsningsponny eller en ponny av annan ras i samma storlek/grovlek som en isis?
Dom isisarna jag träffat har inte varit grövre än andra ponnier jag träffat, så jag har aldrig fattat varför folk alltid räknar med att isisar ska kunna bära så himla mycket mer.:D

Nu blir jag nyfiken, varför kan du tänka dig att rida en islandshäst men inte en annan ponny i samma storlek på grund av din egen storlek? Vad är det som gör att du tycker det känns bättre att rida en isis(eller russ) än t.ex en korsningsponny eller en ponny av annan ras i samma storlek/grovlek som en isis?
Dom isisarna jag träffat har inte varit grövre än andra ponnier jag träffat, så jag har aldrig fattat varför folk alltid räknar med att isisar ska kunna bära så himla mycket mer.:D

Joo för dom är aaaavlade till det och alla är lika starka oavsett muskelmassa eller kondition :grin:

*ironi*

Var ungefär så jag tänkte med.;)

Det KAN ju ha att göra med det naturliga urvalet ;) som under lång tid format islandshästen (och många andra [nat]urraser) till extremt starka och tåliga hästar om man jämför med andra raser som vi (under förhållandevis kort tid) förädlat en bra bit ifrån sitt "naturliga" tillstånd. Därmed inte sagt att ALLA islänningar är viktbärande och ALLA varmblod förr eller senare går sönder på det ena eller andra sättet.

Jag vet inte hur många gånger det har sagts innan, men jag repeterar: sunt förnuft och att det känns bra är ett steg på vägen. Att man lyssnar på hästens signaler är en viktig punkt.

Tung ryttare på lättbyggd häst kan vara bättre än lång ryttare med dålig balans på en kraftig häst. Man måste titta på omständigheterna. Hur rider man och var? Hur ofta? Hur länge? Som ni andra skrivit: hur är hästen musklad? Passar utrustningen? Det finns hur många faktorer som helst som påverkar bedömningen av ryttarens vikt/längd kontra hästens/ponnyns storlek/byggnad.

Vi kanske ska vända på hela konceptet i stället? Kanske är islandshästarna mfl normen, och övriga raser klarar bra mycket större belastning än vad vi tror dem om? :angel:

För att de ofta har kortare och starkare ryggar, samt mer massa. Stor skillnad på ett russ eller en islänning och en welsh mountain, tycker inte ni det också?
W.M. ser jag som en barnhäst (eller kör-/utställningshäst för vuxna), islänningar är hästar som även vuxna kan rida.

*halft kl* Och nej, p.g.a. något spydig kommentar ovanför (vet inte om det var riktat direkt till mig eller om det var om fenomenet i allmänhet) så tycker inte jag heller att islänningar ska bära omotiverat tunga ryttare.
Men hästar med mer massa och kortare rygg bär mer. En W.M. skulle jag inte sätta upp mer än 50 kilo på, t.ex, ett russ max 60, en islänning i samma storlek max 70. Jag tycker att maxgränsen för en ponny ligger på ca 80 kilo... Givetvis beroende på hur den är byggd.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 199
Senast: QueenLilith
·
B
Hästmänniskan Visste inte vart jag skulle lägga den här tråden men mod. får flytta den om den ligger fel. ;) Jag har sedan barnsben ridit på en...
Svar
11
· Visningar
2 895
Senast: FrontLine_
·
S
Western Hej som ni vet är jag Helt ny på detta forum och på buke. Satt och kollade runt och upptäcket att många är så lång och stor på sin häst...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 719
Senast: Piraja
·
H
Ridning Vill börja med att skriva att jag VET att det redan finns liknande trådar där folk skriver om deras rädsla för hästar och ridning av...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
13 722
Senast: help_me
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ny sits