Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Vi kanske ska vända på hela konceptet i stället? Kanske är islandshästarna mfl normen, och övriga raser klarar bra mycket större belastning än vad vi tror dem om? :angel:

Jag tror att det ligger något i det du säger där, om du nu var allvarlig. ;)
Inte till överdrift förstås, men jag tror att vi i Sverige är onödigt rädda för att vara för långa och tunga för våra hästar. Så fort man passerat 50 kilo och 160 cm ska man ha sig "ett rejält halvblod". :grin:
Jag tror att de flesta hästar har mer kapacitet än så, givetvis förutsatt att de rids på rätt sätt och blir bra behandlade. Men rent generellt kan i alla fall jag tänka mig ryttare upp till 180 cm och 80 kilo på hästar upp till 155 cm. (Väldigt generaliserat då, man får ju bedöma utifrån individ när det väl gäller)

Bara av nyfikenhet: Hur ser ni på islandsridning i stort? Är det djurplågeri?
Motsätter ni er hela islandshästkulturen?
Eller gäller era åsikter endast extremfallen där man sätter upp Birgitta 45, 120 kilo på lilla Geisir bara för "han är ju islänning, de kan bära tungt!"

Och Tjalfe, jag pratar mer om massan och hur hästen är byggd, inte om rasen. Glömde kanske skriva det ovan.

Det låter ju bra. :) Som sagt, så är det inget ansträngande arbete vi håller på med. Vi har mer och mer börjat försöka vänja henne vid hantering av andra, tex rykt. Stella har alltid varit en ganska hetsig ponny och det tar en stund innan hon lugnar ner sig tex när man rider ut. Om man bortser från att hon är så känslig för skänkel osv så tror jag det beror mycket på ledarskap. En människa som aldrig ridit henne förr är såklart osäkrare på hur han/hon ska hantera vissa situationer och kanske känner Stella av detta. Hon är trots allt bara 6 år och vill kanske att den som rider ska visa vägen/veta vad som skall göras. Men om man jämför henne nu med hur hon var för 3-4 år sedan så är det verkligen stor skillnad! Tilläggas bör kanske också att hon inte är min egna häst så jag kan egentligen inte bestämma om hon ska säljas eller ej. Mamma och pappa är anställda på en gård där Stella och några hästar till bor. Jag rider en travare och även ett ardennersto ibland men trivs bäst på ponnyryggen. Tyvärr finns det ju ingen större ponny, bara en shettis och en liten b-ponny (112cm). Och du har alldelles rätt i att min överkropp är lång, den utgör en himla stor del av min längd, tyvärr. Men eftersom jag växt under tiden som jag ridit Stella (nu har jag dock inte växt på 1 år) så har jag antagligen anpassat mig eftersom jag inte känner att det svajjar det minsta, å andra sidan har ju hästen hunnit anpassa sig också. Jag är ju snart 16 så antagligen lär jag ju inte växa märkbart. Mamma slutade också växa tidigt (hon är bara ca 156).

men herregud! Stackarsstackars häst!!:cry::cry:
Fattar dem inte att den inte orkar hoppa!!!:cry::cry:

Bara av nyfikenhet: Hur ser ni på islandsridning i stort? Är det djurplågeri?
Motsätter ni er hela islandshästkulturen?
Eller gäller era åsikter endast extremfallen där man sätter upp Birgitta 45, 120 kilo på lilla Geisir bara för "han är ju islänning, de kan bära tungt!"

Och Tjalfe, jag pratar mer om massan och hur hästen är byggd, inte om rasen. Glömde kanske skriva det ovan.

Jag skulle nog säga att jag är emot Birgitta syndromet om man får kalla det så!!!! Jag har inget emot att låta min pappa som väger ca 90kg rida islänning, och de som har haft de uteritterna har också gett honom en av de större och kraftigare hästarna, med muskler och kondition och då ser jag inget problem i det hela eftersom att hästen då klarar av både galopp och mycket terräng utan att bli svettigare än någon annan häst. ÄLSKAR att rida ut på isisar! :)

Det är när man slänger upp "fettbomber" som tycker att islänningar gott kan ta 100kg+ bara för att de är "avlade för det, och alla är ju likadana" som jag blir upprörd!

Är du med mig?? :)

Eftersom du är van vid ponny så tror jag att din balans är mer anpassad till ponny eller vad man ska säga.
Jag rider också ponny, en stor B-ponny, islänning faktiskt (har berättat om honom innan i diskussioner om islands och storlek på ryttaren) och jag tycker inte att det är några som helst problem med längden (jag är 167) eftersom jag är van vid det.
Däremot för ett tag sen så red jag honom inte på nästan en vecka, istället red jag en ardennerkorsning, inte jättehög (165i mkh) men jävligt stor och kraftig på alla håll. En tjej som har en häst som är 173 sa att det var den största hästen hon sett, tills hon fick höra att han bara är 165. Han är stor helt enkelt. Jag red även två olika hästar på ridskolan som båda är rung 160.
När jag sen kom tillbaka till min lilla plutt så kände jag mig stor på honom för första gången! Det beror ju helt på vad man är van vid. Folk som är vana vid stor häst tycker nog att det är svårt och vingligt på en ponny (om de är långa). Iaf en del, så känner jag iaf.

Håller med dig!

Jag har alltid ridit ponny, ska faktiskt erkänna att jag aldrig direkt RIDIT en storhäst.
Fram tills jag var 15år red jag shettis(sista åren var det dock bara en och annan skritttur på min överväxta stora shettis).
Efter det har jag bara ridit min fjording(143,5cm men är ju VÄLDIGT grov så han känns ju bra mycket större) och så Zacke(137cm). Så jag är ju helt klart van vid att rida ponny och har nog anpassat mig en del efter det. När min kompis som nästan bara ridit storhästar(gått hästgymnasie) och hade en 160cm+ som medryttarhäst har kommit och provat mina hästar har hon ju tyckt att dom varit jätte små och det har ju självklart känts lite konstigt(hon är ju dock lite större än mig men inte så mycket).

Ja, då är jag med dig, resonerar ungefär likadant själv.
Det stället där jag brukar rida turridning har en maxvikt på 90 kilo till sina hästar! Jättebra, tycker jag! :)

KL

Kunde inte låta bli.
För alla er som undrar om ni är för stora. Ser det ut så här när ni rider så tror jag de flesta håller med om att ni är för stora.

Förstår inte hur man kan komma på tanken att hoppa med en så liten häst (eller med en så stor ryttare kanske jag ska säga) Hon måste ju väga ganska mycket på den lilla minihästen med. Jag vet inte vad man ska säg riktigt, jag tycker det är ofattbart.

http://www.youtube.com/watch?v=hhZK68mTQxE&feature=related

asså stackars lilla häst hur kan man göra så där mot shettisen.
jag tycker det är sjukt!!

KL

Har tänkt försöka få med killen på turridning. Helst islandshäst eftersom det är en dröm jag haft länge att få prova på att rida en sådan.
Men hur brukar dom ha det på turridningar, brukar dom ha dom lite större modellerna av isisar?
Han är 187cm och ca 80kg. Kan det finnas en häst som passar honom eller ska man sattsa på en turridning med större raser?
Han har skrittat några gånger på min fjording på 143cm. Men han är ju ganska grov(600kg).

DSC00775.jpg

De flesta turridningar har minst ett par stora islänningar, alltså D-ponny. Och de brukar också ha en maxvikt på ca 90-100 kg. Det kan variera en del, så kolla upp vad det gäller innan ni åker dit. Tror inte att det är några problem om han väger 80 kg. Sen att han är lång kan ju göra det lite svårt med balansen, men de brukar ha ganska stabila hästar till folk som är nybörjare. Om han dessutom har suttit på din fjording så har han ju iaf testat hur det känns.
Det är ganska vanligt att män är runt 180-190 och väger 80 och det är ganska många män som åker på turridning på islandshästar.
Men som sagt, ring och fråga vad som gäller på just det stället.

Hej , jag har en maxad D-ponny, själv är jag ca 170 och väger ungefär 55 kg. Tycker ni jag är för lång eller tung för min ponny ? har gått länge och funderat över detta och oroar mig för att jag har köpt en för liten häst. Han känns inte alls liten att rida och jag har inga problem med balansen, men vad tycker ni ? (ni får kopiera , vet inte riktigt hur man gör för att länka än ;) )

http://www.nogg.se/photos2.asp?idPhotoCategory=109645&idPhoto=986291&idHomepage=79792
http://www.nogg.se/photos2.asp?idPhotoCategory=109645&idPhoto=986285&idHomepage=79792

Den andra bilden är ju tagen lite nerifrån så då ser jag lite mindre ut på honom , men jag vet inte :S

asså stackars lilla häst hur kan man göra så där mot shettisen.
jag tycker det är sjukt!!

Jag fattar inte riktigt vart det hemska kommer in i bilden. Visst hon är kanske lite för lång, men så länge hon håller en vikt på +-50 kg så är det inga problem. Och hade inte hästen velat/kunnat bära upp ryttaren hade han försökt få av henne på något sätt. Och om ni nu kollade på videon så ser ni ju själva att hästen springer glatt med ryttaren.

Jag själv är 169 cm, väger 45 kilo och rider min lilla shettis på 98 cm en gång i veckan ungefär, men självklart är ju han i godkondition med hjälp av både lödhoppning och massa körning. Så länge han inte visar någon som helst tendens av att inte vilja ha mig på ryggen så är en halvtimmes arbete i hagen med mig på ryggen inga problem för hans del. Och eftersom jag vet hur min ponny är så vet jag att han är stark nog att klara av en som tillochmed väger 50+. Jag säger inte att alla shettisar klarar den vikten, men hon på videon känner nog sin häst lika väl som jag känner min, så jag tror inte hon hade hoppat upp på den om inte ponnyn klarat det. Hon är inte dum.

När blir man för tung/lång för arab?

Hejsan. Rakt på ska då - Jag undrar om jag kan köpa ett arabisk fullblod, jag är 170 lång och väger typ 50 kg. Araber är ju lite spea, dom flesta är ju inte så mkt större än 150. Men tror ni att jag kan köpa en arab? Kanske en bruks..

Tycker verkligen om araber, både utsendemässigt och för att dom oftast är både pigga och lättridna. :)

Sv: När blir man för tung/lång för arab?

För tung är du iaf inte, hur mycket en häst kan bära har mycket att göra med hur duktig ryttaren är till att hjälpa hästen bära vikten riktigt och hur bra balans denne har.
Vad har du tänkt använda hästen till? Att vara 170 på en arab som är 150 kan se väldigt långt ut om man ska tävla dressyr, men annars tycker inte jag att längden är något problem. Jag är själv 1,73 och tränar western med min lilla arabkorsning på 150.

Fast jag tycker faktiskt att det ser ut som att hästen försöker komma undan. Den springer ju inte direkt mot hindren med spetsade öron. Det är flera gånger som den springer iväg åt sidan och saktar av. Och då drar hon tillbaka den och försöker få fart på den igen. Hade hästen tyckt det var roligt så hade den inte försökt smita.
Sen tycker jag kanske inte att det är så mycket vikten (även om jag aldrig hade satt mig på en shettis, och jag väger 50 kg. Det finns säkert vissa som klarar det, tex din verkar det ju som) utan mer att hon inte har någon balans, vid flera tillfällen sitter hon med halva rumpan utanför sadeln. Jag tycker verkligen inte att hon rider shettisen på ett bra sätt.
Sen så är jag ganska säker på att hoppning inte är den bästa tävlingsformen för detta ekipaget. Hon är på tok för lång, har kass balans, tvingar hästen mot hindren. Han vägrar och springer förbi några gånger, vilket jag tycker är ett ganska tydligt tecken på att han inte vill.

Även om hästen i detta fall hade klarat 50 kg så får man ändå räkna med att det är mycket jobbigare att hoppa med den vikten på ryggen. Och speciellt om man har en ryttare som inte kan balansera sig själv, det måste bli en jäkla belastning för den lilla hästen.
Jag kan inte se något positivt i den här typen av ridning. Hade hon varit kortare och haft bra balans, så okej, då hade jag inte sagt nåt eftersom jag inte kan avgöra vad hästen klarar. Men så länge hästen håller på sådär och visar att den inte tycker det är superkul, så tycker jag faktiskt att det är synd om hästen.

Jo jag har ridit i 7 år och vill hopp & dressyrtävla. Jag har tydligen bra sits och balans, enligt ridlärarna.

Min arab är
147cm hög (ponny)
och väldigt tunn i modellen elr. han är iaf. väldigt svårfödd.

han kan bära 65kg och min mamma som är ca 170 rider honom och ser bara lite för stor ut och han klarar det lätt :)

Okej :) Jag provade att sitta upp på en liten ponny på 130 cm. I galloppen höll hon ju på att tappa balansen, så man märker nog om man är för lång för hästen..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 199
Senast: QueenLilith
·
B
Hästmänniskan Visste inte vart jag skulle lägga den här tråden men mod. får flytta den om den ligger fel. ;) Jag har sedan barnsben ridit på en...
Svar
11
· Visningar
2 895
Senast: FrontLine_
·
S
Western Hej som ni vet är jag Helt ny på detta forum och på buke. Satt och kollade runt och upptäcket att många är så lång och stor på sin häst...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 719
Senast: Piraja
·
H
Ridning Vill börja med att skriva att jag VET att det redan finns liknande trådar där folk skriver om deras rädsla för hästar och ridning av...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
13 722
Senast: help_me
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ny sits