Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Fast hon har ju själv en shettis på typ 96cm som hon vill hoppa trots att hon nästan är 170cm lång! :grin:
:crazy:
Idioter finns det gott om, tyvärr.. när djur blir lidande av det.

Sv: Fjordingar?

Självklart är alla individer. Min uppfattning är att fjordingar är mycket starka individer. Alla hästar har sin egen personlighet, men vissa visar den lite tydligare. Alla fjordingar jag träffat har varit extremt egensinniga och förbannat jävla envisa.
Speciellt en gammal man som står i stallet (min syster har skött honom i 12 år) är en sån som man både älskar och hatar! Vi har båda två starka viljor, men det är bara att erkänna att han har några mer kilo muskler än jag. Som tur är, är han också en av de snällaste hästar jag träffat.

En fjording brukar vara från C-ponny till liten häst. typ upp till 160 ungefär. Medel ligger väl nånstans på mitten 140-150, skulle jag tro.

En fjording klarar dig lätt!! Även en liten smäcker fjording kommer klara dig utan problem. Min syster är 170 och är inte särskilt lång, när hon rider barbacka ser benen lite långa ut, speciellt med bilder som är tagna underifrån (som denna). Hon väger typ 65 och det är inga problem alls på gamleman som är 145 ungefär, inte supermusklad och ganska fet.:angel:
Här är en bild:
97740_1182788543.jpg

Vill du hoppa så ska du skaffa dig en nättare typ av fjording, min kompis har tävlat 110 med sin fjording och hoppar 130 på träning. Går jättebra, men blir de grova blir de också tyngre. Det finns ju två typer av fjord, bruksmodellen är lite tyngre. Den andra, nättare modellen funkar bättre till hoppning. Fast en del tyngre hoppar också bra.
Utbildning vet jag inte mycket av, säkert envisa där med. Men tror de är hyfsat lättlärda, gammelman har lärt sig massa konster och följer syrran som en hund.
Sadel och träns som passar:idea:.

En fjording brukar vara från C-ponny till liten häst. typ upp till 160 ungefär. Medel ligger väl nånstans på mitten 140-150, skulle jag tro.

Vill du hoppa så ska du skaffa dig en nättare typ av fjording, min kompis har tävlat 110 med sin fjording och hoppar 130 på träning. Går jättebra, men blir de grova blir de också tyngre. Det finns ju två typer av fjord, bruksmodellen är lite tyngre. Den andra, nättare modellen funkar bättre till hoppning. Fast en del tyngre hoppar också bra.
Utbildning vet jag inte mycket av, säkert envisa där med. Men tror de är hyfsat lättlärda, gammelman har lärt sig massa konster och följer syrran som en hund.
Sadel och träns som passar:idea:.

tack så himla mycket för svaret :D Du har gjort mig mycket klockare måste jag säga! :) Jag tror nog jag ska skaffa en som varken blir det ena eller andra, något mellanting typ :laugh: Jag vill ju kunna hoppa lite lågt, men samtidigt älskar jag de här grova hästarna ,hehe.fast det blir ju självklart automatiskt mer matkostnad för en grövre modell, men det får de la vara värt, hehe. Jag ska nog dock ta och skaffa mig en som är minst 149 cm då jag vill tävla,och innan ponnyn är färdig utbildad om den är en d så kommer jag förmodligen knappt inte hinna tävla förrens jag är över 18. Men vad säger du om den grövre typen till dressyr eller annan sport? Själv har jag ju inte jätte mycket kunnighet runt dressyr och det gör ju att det är bäst att anställa instruktör om jag ska utbilda hästen, och det har jag absolut inte råd med :angel: sedan är ju storasyster oxå intresserad av hoppning (mer än dressyr iaf) så det gör ju att hoppning känns mer aktuellt . vet du någon annan sport (rid relaterat) som fjording skulle passa till? Öppen för alla förslag .Och vet du någon mer kallblodig ras som inte blir FÖR kraftiga men håller sig till strax över ponny måttet? :) Jag kommer nog max kunna ge 10 000 kronor för en unghäst efter jul, så det kan inte vara hur dyrt som helst hehe :banana:

ursäkta alla frågor och om det tar på din tid, men du ska veta att du hjälper mig oerhört mycket!:p

Sv: När blir man för tung/lång för arab?

Det har ju till störst del faktiskt med att göra hur hästen är byggd.
Muskler och kroppsbyggnad spelar ju också in!

En häst kan inte säga att det är för tungt, den visar det oftast inte heller om det inte är VÄLDIGT tungt. Sådana skador kommer med tiden = förslitningar osv. Nu anser inte jag att 65 kg är tungt för en bra byggd arab, men hästen kan ju faktiskt inte säga exakt hur mycket den kan bära.
/
Kan inte annat än att hålla med om att hästens byggnad har stor betydelse, men ryttarens inverkan är också otroligt viktigt. 80 kg balanserad ryttare kan var betydligt trevligare för hästen än 50 kg nybörjare som slår i ryggen så snart hen ska trava. En häst som arbetar korrekt får också betydligt mindre förslitningsskador än en som inte gör det.

Sv: När blir man för tung/lång för arab?

En häst som arbetar korrekt får också betydligt mindre förslitningsskador än en som inte gör det.

Det går väl egentligen att diskutera.

Tidigare har jag alltid vart övertygad om det också men min syster som bor i Australien sedan dryga 20 år tillbaka har fått en ny syn på det!
På rancherna i närheten av henne finns det inget som heter "rida hästen i form" osv, utan de rids helt utan tanke på att arbeta korrekt. Men de lever hiskeligt länge och välmående liv, helt utan skador.
Så det går nog det också! Och då hanterar de inte bara boskap, utan även hoppning och vanlig fritidsridning, dock ej samma sorts dressyr som vi har här hos oss. Ville bara inflika det :angel:

Och självklart är det inte bekvämt med en skump på ryggen, oavsett vikt.
Men om så en ryttare på 150 är balanserad, så tycker jag ändå inte den har på en hästrygg att göra. Hästens bästa först!

Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Jag är också lite kluven, man har ju alltid fått höra att det är det bästa och jag är inte den som säger emot. Alla argument för att rida i form är det bästa för hästen, låter väldigt realistiska och logiska i mina öron.
Men sen så händer det att man ser och hör saker från verkliga livet som ingen kan påvisa med forskning, men som säger sig självt lite grann.

Har en gammal kompis som köpte en "hopplös" häst som inte gick att göra något med pga väldigt felaktig inridning, så fort man kortade tyglarna så stegrade hästen och blev helt galen. De försökte med allt, bytte bätt, tog bort bett, fick hjälp från NH coachar och folk som talar med djur. De försökte i flera år att få den hanterlig. På marken var den världens snällaste, och att rida på lös tygel var den världens snällaste. Men minsta lilla man tog i tygeln så blev han knäpp, minsta lilla man försökte sig på något samlande eller lösgörande arbete, allt som hade med dressyr att göra, blev han knäpp.

Så till slut gav de upp och kastade av tränset och red honom utan. Vilket funkade jättebra, så länge han fick springa hur han ville. Han var inte samlad för fem öre och gick med ryggen i backen. Så de hade honom som promenadhäst i skogen och så småningom gjorde de mer och mer med honom. De har tom hoppat med honom.
Den hästen har aldrig haft några skador eller problem med ryggen (eftersom han är som han är så har de haft noga uppsikt med ET och liknande regelbundet). Nu är den hästen 27 år och rids fortfarande, han är fortfarande pigg och frisk och i väldigt bra kondition (fysiskt alltså, fast han har bra flås med).

Så ibland undrar man om det bara är lyckosamma undantag eller om de flesta hästar klarar mer än vi tror. Jag vet inte...

De funkar till allt, med rätt utbildning vill säga. Har du inte så mycket erfarenhet själv så är det nog bättre att skaffa en lite äldre häst som är inriden, kanske en som är runt 8 år. Så har du ändå många år kvar. Kan du inte utbilda den själv så är det ju lättare att köpa en som redan är utbildad. För även om du vill hoppa så krävs det ju en del grundutbildning i dressyr, så bra utbildning är alltid en fördel.
Vi du ha en skogsmulle som kan hoppa några låga hinder så tror jag definitivt att det går att hitta en fjording för det priset. Sen kan du ju alltid ta lektioner med hästen med jämna mellanrum så kan du få hjälp med dressyrträningen. Behöver inte bli så dyrt.

Fjorden som är på bilden är extremt lättfödd. Men det är klart att det blir en del foderkostnader till alla hästar.

Jag är inte jättebra på raser, men tinker som hillevie sa är ju en mellanstor häst som är grövre, men de är oftast ganska dyra. Frieser är också lite grövre kallblodstyp, men de är nog också ganska dyra.
Nordsvenskar eller kallblodig travare går oftast att få tag på till ganska bra priser. Tror du ska gå efter individ lite mer om du inte är så noga med rasen. Haflinger är ganska grova. De brukar man kunna se som allt från hoppning, till western och dressyr.

Tycker 10 000 låter ganska lite, visst går det, med det är nog svårt att få tag i en färdigutbildad. Föl och unghästar går väl på runt 10 000, men då har du istället kostnader för inridning och träning. Om du inte kan göra det själv så behöver du faktiskt antingen en riktigt bra tränare, eller lämna iväg hästen till en inridare eller tränare. Det beror ju på vad du tänkt dig. Har du någon som kan hjälpa dig? För om hästen inte får en bra start så kan det lika gärna bli en problemhäst. Speciellt fjordningar som är så envisa (de jag träffat) kan bli antingen underbara med rätt träning, eller rent ut sagt hämska och odrägliga att rida om de inte är rätt tränade.

Tror du ska tänka över vad du ska ha för häst och om du har ekonomi som täcker för det.

De funkar till allt, med rätt utbildning vill säga. Har du inte så mycket erfarenhet själv så är det nog bättre att skaffa en lite äldre häst som är inriden, kanske en som är runt 8 år. Så har du ändå många år kvar. Kan du inte utbilda den själv så är det ju lättare att köpa en som redan är utbildad. För även om du vill hoppa så krävs det ju en del grundutbildning i dressyr, så bra utbildning är alltid en fördel.
Vi du ha en skogsmulle som kan hoppa några låga hinder så tror jag definitivt att det går att hitta en fjording för det priset. Sen kan du ju alltid ta lektioner med hästen med jämna mellanrum så kan du få hjälp med dressyrträningen. Behöver inte bli så dyrt.

Fjorden som är på bilden är extremt lättfödd. Men det är klart att det blir en del foderkostnader till alla hästar.

Jag är inte jättebra på raser, men tinker som hillevie sa är ju en mellanstor häst som är grövre, men de är oftast ganska dyra. Frieser är också lite grövre kallblodstyp, men de är nog också ganska dyra.
Nordsvenskar eller kallblodig travare går oftast att få tag på till ganska bra priser. Tror du ska gå efter individ lite mer om du inte är så noga med rasen. Haflinger är ganska grova. De brukar man kunna se som allt från hoppning, till western och dressyr.

Tycker 10 000 låter ganska lite, visst går det, med det är nog svårt att få tag i en färdigutbildad. Föl och unghästar går väl på runt 10 000, men då har du istället kostnader för inridning och träning. Om du inte kan göra det själv så behöver du faktiskt antingen en riktigt bra tränare, eller lämna iväg hästen till en inridare eller tränare. Det beror ju på vad du tänkt dig. Har du någon som kan hjälpa dig? För om hästen inte får en bra start så kan det lika gärna bli en problemhäst. Speciellt fjordningar som är så envisa (de jag träffat) kan bli antingen underbara med rätt träning, eller rent ut sagt hämska och odrägliga att rida om de inte är rätt tränade.

Tror du ska tänka över vad du ska ha för häst och om du har ekonomi som täcker för det.

Jo,10 000 kr ska gå till just unghäst/föl då jag vill ha de från början. Hoppning kan jag, så där med behöver jag ju ingen tränare i det så sätt. Men dressyren kan jag ju lite så klart, lärde mig ganska mycket på en läromästare jag hade innan som tävlat de svåraste klasserna både dressyr och hopp :laugh:

Jag är sjklart inte så jätte noga med rasen, men vill ha en strax över ponnymåttet, en som klarar lite hopp och är grov. men dock inte för grov så bara foderkostnaderna springer iväg ;)

Jo,10 000 kr ska gå till just unghäst/föl då jag vill ha de från början. Hoppning kan jag, så där med behöver jag ju ingen tränare i det så sätt. Men dressyren kan jag ju lite så klart, lärde mig ganska mycket på en läromästare jag hade innan som tävlat de svåraste klasserna både dressyr och hopp :laugh:

QUOTE]

även tränare och elit ryttare behöver tränare ;) oavsett om det gäller hoppning eller dressyr. att rida en läromästare som redan kan är långt från samma sak som att utbilda och lära en häst själv ;)

min gamla tränare sa alltid att när man tror att man kan så kan man som minst, det är först när man inser hur lite man igentligen kan som man börjar utvecklas :D full lärd blir man aldrig ;)

titta efter anonser på korsningar då ? en lite äldre grundutbildad korsning behöver inte nödvändigtvis vara så väldigt dyr. kan du så samla ihop en lite större summa. det är samma kostnad att äga en billig häst som en lite dyrare (det är dom löpande kostnaderna som är den dyra biten), då kanske du kan få en häst som ger dig mer glädje ;)

Låg foderkostnader, ja då är ett kallblod det ultimata (oftast)! Det enda som behövs är hö och ibland kan redan det bli för bra :D
Om du vill ha en mångsidig häst som passar till i princip allt från westernridning till plöjning, ja då är det perfekt med en fjording! Jag har en fjord/islandhäst som är perfekt till bruksgrenarna, ranch trail, och nästintill 100% terränggående. Något egen personlighet (med andra ord, envis som satan!) men det behöver inte alls vara något dåligt. Tvärtom många gånger! Om man bara ger sig den på att något ska vara på ett visst sätt och om hästen håller med, ja då blir man oslagbara! :D

Du skrev i PM:et att du nog inte ska ha en nordsvenska pga foderkostnader, men då har du nog fått det lite om bakfoten, en nordsvensk och en fjording kräver ungefär lika mycket (eller lite eftersom de oftast är lättfödda) foder.
Så om det är det som det hänger på så kan du nog börja titta på nordisar igen.
Fjorden som min syrra sköter behöver inte alls mycket foder, på sommaren begränsar vi betet men han blir ändå rund som en boll (rider iofs inte varje dag heller, då hade han varit smalare). Sen på hösten behöver man inte börja fodra förrän gräset tryter, vilket här i södra delarna av sverige är typ november (de har flera hagar att gå på) Sen räcker det med hö, oftast finns det ju lite gräs kvar nästan hela vintern med, vi får sällan någon ordentlig snö här vid kusten.
Nån gång ibland har de fått lite betfor, men det har varit obetydliga mängder, eftersom de har så bra värde på höet.

Så foderkostnaderna på ett kallblod blir inte så mycket. Gäller både nordsvensk och fjording.

Sen får jag hålla med hillevie, akta så du inte tar dig vatten över huvudet. Att kunna en del dressyr på en läromästare är inte alls det samma som att ha kunskapen att rida in och träna en unghäst. Det är enorm skillnad.
Visst, vill du ha en häst från början så förstår jag det, men se till att ha någon som är kompetent som kan hjälpa dig.
Vad tror du det är för skillnad på att rida in en hopphäst och en dressyrhäst? Dressyr betyder lydnad och är grunden till all ridning (säger min tränare ofta ofta). Så även om du ska ha en häst till hoppning så måste du ha grunden i dressyr först. Så även om du kan din sak i hoppning (och dressyr) så är det en enorm fördel både för dig och hästen om du får någon som kan hjälpa dig och som verkligen KAN!
(Man behöver inte vara en dålig ryttare för att ta hjälp av en tränare, snarare tvärtom, det är de som förstår sinabegränsningar och brister och tar hjälp som är den duktiga ryttare)

QUOTE]

även tränare och elit ryttare behöver tränare. oavsett om det gäller hoppning eller dressyr. att rida en läromästare som redan kan är långt från samma sak som att utbilda och lära en häst själv.

min gamla tränare sa alltid att när man tror att man kan så kan man som minst, det är först när man inser hur lite man igentligen kan som man börjar utvecklas :D full lärd blir man aldrig ;)

titta efter anonser på korsningar då ? en lite äldre grundutbildad korsning behöver inte nödvändigtvis vara så väldigt dyr. kan du så samla ihop en lite större summa. det är samma kostnad att äga en billig häst som en lite dyrare (det är dom löpande kostnaderna som är den dyra biten), då kanske du kan få en häst som ger dig mer glädje ;)

Alltså jag har ridit in och utbildat av de svåra fallen tidigare. men jag ska ju ändåha hästen mest som skogsmulle häst och kanske starta någon lättare klubbtävling, inget annat :) Därför anser jag att jag ärlärd nog för det ;):angel:

Du skrev i PM:et att du nog inte ska ha en nordsvenska pga foderkostnader, men då har du nog fått det lite om bakfoten, en nordsvensk och en fjording kräver ungefär lika mycket (eller lite eftersom de oftast är lättfödda) foder.
Så om det är det som det hänger på så kan du nog börja titta på nordisar igen.
Fjorden som min syrra sköter behöver inte alls mycket foder, på sommaren begränsar vi betet men han blir ändå rund som en boll (rider iofs inte varje dag heller, då hade han varit smalare). Sen på hösten behöver man inte börja fodra förrän gräset tryter, vilket här i södra delarna av sverige är typ november (de har flera hagar att gå på) Sen räcker det med hö, oftast finns det ju lite gräs kvar nästan hela vintern med, vi får sällan någon ordentlig snö här vid kusten.
Nån gång ibland har de fått lite betfor, men det har varit obetydliga mängder, eftersom de har så bra värde på höet.

Så foderkostnaderna på ett kallblod blir inte så mycket. Gäller både nordsvensk och fjording.

Sen får jag hålla med hillevie, akta så du inte tar dig vatten över huvudet. Att kunna en del dressyr på en läromästare är inte alls det samma som att ha kunskapen att rida in och träna en unghäst. Det är enorm skillnad.
Visst, vill du ha en häst från början så förstår jag det, men se till att ha någon som är kompetent som kan hjälpa dig.
Vad tror du det är för skillnad på att rida in en hopphäst och en dressyrhäst? Dressyr betyder lydnad och är grunden till all ridning (säger min tränare ofta ofta). Så även om du ska ha en häst till hoppning så måste du ha grunden i dressyr först. Så även om du kan din sak i hoppning (och dressyr) så är det en enorm fördel både för dig och hästen om du får någon som kan hjälpa dig och som verkligen KAN!
(Man behöver inte vara en dålig ryttare för att ta hjälp av en tränare, snarare tvärtom, det är de som förstår sinabegränsningar och brister och tar hjälp som är den duktiga ryttare)

Jo, men jag har börjat titta på fjordingar i 3 års åldern nu som redan har den grundutbildningen. Sedan ska jag ju som sagt var mest ha den som skogsmulle. Och jag har hittat en fjording på 130 cm nu, så automatiskt bör den käka mindre hö än en nordsvensk som oftast är 150 cm. Vad ger ni er fjording hö (i kg)? Och hur mkt hade du gett en nordsvensk på omkring 150 cm i manke?:) Har nu nämligen hittat en jättefin fjording på 130 cm, kan grunderna i allt, är 3 år.

Låg foderkostnader, ja då är ett kallblod det ultimata (oftast)! Det enda som behövs är hö och ibland kan redan det bli för bra :D
Om du vill ha en mångsidig häst som passar till i princip allt från westernridning till plöjning, ja då är det perfekt med en fjording! Jag har en fjord/islandhäst som är perfekt till bruksgrenarna, ranch trail, och nästintill 100% terränggående. Något egen personlighet (med andra ord, envis som satan!) men det behöver inte alls vara något dåligt. Tvärtom många gånger! Om man bara ger sig den på att något ska vara på ett visst sätt och om hästen håller med, ja då blir man oslagbara! :D

Okej:D Hur mycket ger du din fjording/island i rent hö?
Jag ger jättefint ängshö i den grövre modellen (ej ensilage), vad hade dugett din häst av det hö:et?:)

Eftersom du sa att du ville ha en häst över ponnymåttet så var det det som jag gick på. En fjording på 150 och en nordsvensk på 150 äter nog lika mycket.
Svårt att säga hur mycket mer den äter, det beror ju helt på individen.
Det varierar en del beroende på höet, svårt att säga hur mycket du behöver ge. Du behöver göra en analys på fodret för att veta hur mycket hästen behöver.

Men om fjordingen är 130 som treåring kommer den inte bli över ponnymåttet, den kommer säkert växa lite till, men mest på bredden, mankhöjden brukar inte förändras många cm på en häst som är 3 år. Så att du äår medveten om det när du ska tävla och så, jag vet inte riktigt vad som gäller, ska du bara vara med i klubbtävlningar och liknande så spelar det nog inte så stor roll.

[

Alltså jag har ridit in och utbildat av de svåra fallen tidigare. men jag ska ju ändåha hästen mest som skogsmulle häst och kanske starta någon lättare klubbtävling, inget annat :) Därför anser jag att jag ärlärd nog för det ;):angel:[/QUOTE]

när man snart ska fylla 14 år så har man inte hunnit få så mkt. erfarenhet än (även om jag kommer ihåg hur jag själv resonerade och vet hur mina barn va i den åldern);) och vad är din referensram på "svårare fallen" ?

oavsett vilken nivå som man ska träna/tävla på så är en god grund en god grund och grunden till all fortsatt ridning/träning och ridbarheten hos hästen.

jag har jobbat som beridare och min uppfattning är att en oriden/okladdad unghäst är som "modellera" den blir som man gör den. många köper unghäst för att det kostar mindre och med inställningen "hur svårt kan det vara, jag kan ju rida" :crazy: små felaktigheter kan lätt bli stora olater och då finns 3 alternativ - sälj riktigt billigt, slakta hästen eller skicka på beridning, det sistnämda kostade då jag jobbade som beridare runt 6000 kr/mån.

i dom fallen hade en något äldre, välriden häst gett ägaren så mkt. mer glädje på alla sätt samt bli "billigare på sikt". alternativet är ju att ta hjälp redan från början om valet faller på unghäst, av en tränare så grunden blir korrekt lagd :D dessutom är det väldigt lätt hänt att man själv som ryttare lägger sig till med "olater" om man inte tar hjälp i mellanåt ;)

sedan går det inte över nätet att generellt säga att den hästen behöver så många kg och den så. individuella skillnaden är stor, det finns kallblod likaväl som varmblod som är svårfödda eller lättfödda. det beror dessutom på vad höt innehåller och hur tung hästen är. att du har ängshö av grövre modell säger ingenting. om du har 2 lika tunga/stora hästar så kan det ändå vara så att den ena behöver dubbelt så mkt. mat som den andra för att hålla sig fin.

Fast riktigt så enkelt är det ju inte. Om man behöver ge något mer utöver höet beror till stor del på höets värde. Jag fick t.ex. nästan alltid ge lucernhack (och/eller något annat) utöver höet/silaget till mina fjordingar p.g.a. dåliga grovfodervärden. Detta trots att hästarna var vääldigt lättfödda, men även lättfödda hästar behöver ju rätt mängd protein (som oftast är vad som fattas i grovfodret).

För övrigt, ang. hur mycket grovfoder man ska ge, så ska man aldrig gå under 1 kg TS (torrsubstans) per 100 kg kroppsvikt. Omräknat i hö blir det ungefär 1,2-1,5 kg hö/100 kg kroppsvikt. Jag vet inte exakt men runt 5-6 kg hö/dag blir det kanske för en genomsnittslig fjording. Fast det är bara absoluta minimum (det ultimata är ju om man kan ge hästen fri tillgång på grovfoder men det är kanske inte det lättaste om man har en lättfödd häst) men har höet för bra värden kanske man inte kan ge så mycket (mer) utan får lägga till några kilo halm också, så att hästen får en bra mängd grovfoder utan att man behöver oroa sig för att den får för näringsrik mat och blir tjock. (Det är inte lätt att ha en lättfödd häst alla gånger! :crazy:)

Och ju blötare grovfoder man har desto mer grovfoder måste man förstås ge hästen varje dag. Så det går inte direkt att säga en exakt mängd när man inte vet hästens kroppsvikt, näringsbehov, värdet på grovfodret etc.

Senast ändrad:

Jag är sjklart inte så jätte noga med rasen, men vill ha en strax över ponnymåttet, en som klarar lite hopp och är grov. men dock inte för grov så bara foderkostnaderna springer iväg ;)

Varför ens köpa häst om du är så orolig för maten? Alla hästar äter olika, spelar ingen roll vilken ras! Om du köper en fjording kan du få en som måste äta 20kg lika väl som 10kg, beror ju på analysen osv! Och är analysen inte tillräckligt bra tillkommer det krafft osv! Hästens mat ska man aldrig snåla på! *Inte för att du sa att du skulle göra det men ändå*

Det enda som behövs är hö och ibland kan redan det bli för bra :D

Jag vet allt en del kallblod som behöver extra kraftfoder.
Vissa för att höt inte räcker till och vissa för att de tränas och tävlas.

----*----

Om man inte har råd att köpa bra foder så ska man inte ha häst.
Man kan, även om man skaffar kallblod, råka få tag på en häst som behöver mycket extra foder.

Och man är väldigt naiv om man tror att man inte behöver tränare.
Särskilt till en så ung häst.

Men sedan är ju vissa ungdomar lite väl självgoda när det gäller sådant. :rofl:

Hejsan, hur är fjordingar generellt sätt och vad ligger mankhöjden ungefär på? Klarar en fjording (som är rejält byggd!) av mig som är 170 cm och väger 45-50 kilo? berätta gärna lite och visa bilder :) Även på och om nordsvenskar! Hur är fjordingar i ridningen? Har ni tips? Hur mycket äter en fjording (riktigt ängshö) resp. nordsvensk? Vilken utrustning rekommenderar ni? (sadel,tråns osv.) Vad det gäller ridningen, är de lätta att utbilda? Vill ev. tävla lättare klasser i hoppning sedan :)

Ursäkta om det inte är rätt ställe men hittade ingen annan. ;)

Jag har en fjording.
med din vikt är det ju inte som helst problem att rida fjording. Innan min fjording blev skadad red min kille på honom i mellan åt, 187cm/80kg. Visst, på gränsen till för lång kanske men det gick jätte bra ändå.
DSC00775.jpg

Tjalle är 143,5cm och ganska grov(600kg).

Min fjord gick tidigare på turridning, så att rida ut med sällskap går jätte bra, samma sak att rida på bana. Har aldrig träffat en häst med sån enorm arbetsvilja som min Tjalle. Han vill verkligen göra allt! Och anstränger sig verkligen. Tröttnar aldrig trotts tråkiga dressyrpass i ridhuset. dessutom ÄLSKADE han att hoppa. Han böev jätte pigg när det kom ut hinder på banan. Dock hoppade jag inte såmycket med honom då jag tycker att han är alldeles för "klumpig" för det. Blir för stor påfrestning på frambenen.
Dock är han nästintill omöjlig att rida ut själv på.
Tjalle är väldigt lätt att fodra, han får näst intill frå tillgång på hö. Sen får han lite betfor och lite lusern blandat med mineraler.
Dock gör han ju inte något nu pågrund av skadan, och han är lite tjock för tillfället...
Min fjording passar jätte bra i en wintec WIDE. men det är ju inte säkert att alla fjoridngar passar i det.
Tjalle är ju väldigt lätt att utbilda eftersom han har en sån extrem arbetsvilja.
Han har ALDRIG bockat, sparkat, bitit eller försökt kasta av mig. Men därimot går han lite som han vill, speciellt på uteritterna. Han är väldigt "bufflig" av sig men det beror på dålig uppfostring. Har hänt många gånger att han sprungit över mig. Men börjar få ordning på det nu.

Det här är första gången jag rider på honom sen ca 1½år tillbaka.
SNV33152.jpg

0003.jpg

SNV32866.jpg

256-1-1.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 199
Senast: QueenLilith
·
B
Hästmänniskan Visste inte vart jag skulle lägga den här tråden men mod. får flytta den om den ligger fel. ;) Jag har sedan barnsben ridit på en...
Svar
11
· Visningar
2 895
Senast: FrontLine_
·
S
Western Hej som ni vet är jag Helt ny på detta forum och på buke. Satt och kollade runt och upptäcket att många är så lång och stor på sin häst...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 719
Senast: Piraja
·
H
Ridning Vill börja med att skriva att jag VET att det redan finns liknande trådar där folk skriver om deras rädsla för hästar och ridning av...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
13 722
Senast: help_me
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar