Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Vad tror ni om det här då? :grin:

En varmblodig travare som är rätt så "slank" i typen ca 170-175cm i mankhöjd.

Kan en ryttare som är ca 162 lång och väger ca 90 kilo rida den utan problem?? Oavsett om hästen är otränad eller tränad? :confused:

Jag skulle inte göra det om den var otränad.
Skulle jobba från marken först samt låta någon annan rida den.
Kanske skritta lite kort i början tills den musklat på sig nog för att orka mer.
Hästen kan ju visa om det är bekvämt eller inte också, tyvärr är vissa hästar så trogna så de står ut vad man än sätter på ryggen.

De har ju oftast inte heller ridhäst exteriör, fast jag skulle vara försiktig oavsett exteriör iofs.

Med all respekt för personen i fråga, är man 162cm lång och väger 90kg så är man kraftigt överviktig och borde kanske göra något åt sin egen vikt innan man hoppar upp på en häst!

Med all respekt för personen i fråga, är man 162cm lång och väger 90kg så är man kraftigt överviktig och borde kanske göra något åt sin egen vikt innan man hoppar upp på en häst!

Håller precis med! Men vågade inte riktigt skriva det för man är tydligen diskriminerande om man tänker på hästens bästa. :o

Gäller bara att lägga fram det på ett snyggt sätt! O ja menar, sanningen är ju tyvärr alltid sanningen så att säga :) *Oavsett om man gillar den eller inte menar jag*

:bow::bow::bow:

Har en B-ponny(russ) som är 129 och väldigt grov ser inte äns ut som ett russ (många gissar på islänning eller liten nordis, men ingen tror på mig att det är ett russ:eek:).

Han väger närmare 300 kg och är vältränad, då han körs och övas regelbundet. Vilken vikt tror ni att han skulle klara av?

Denna kille är dock väldigt ärlig och säger till när det är fel, så man kan aldrig göra illa honom för han säger till men vad tror ni viktmässigt?

Russ, kanske runt 50-60?!

Håller väl ungefär med.

fast..

Jag tror inte islandshästar är mer viktbärande än russ, förutsatt att de har liknande kroppsbyggnad. Finns ju alltid smäckrare varianter.

men russ är allt en robust och stark ponny!
Det beror på vad man ska göra.
Jag väger nästan 70 och jag skulle säkert kunna ta en liten tur på ett robust russ. Men jag skulle ju inte tävla hoppning!

Jag har ju med ett stort grovt russ i samma storlek. Jag rider honom själv. Är 162 och väger just nu 52. Men efter graviditeten vägde jag ca 58 när jag hoppade upp och då var han rätt otränad och han fixade det utan problem. Men oavsett tränad eller inte har jag satt en maxgräns på 60kg. Någonstans måste den ju finnas och där tyckte jag räckte gott och väl.

Nästa år har jag tänkt att köpa en ny gymkhanaponny eftersom den jag har nu inte är så snabb som krävs.
Grejen är att jag är 19 år, 164,5 cm lång och väger ca 63-64 kg. Min nuvarande är 145 cm och har inga problem alls med mig men jag når inte att plocka upp saker från marken på henne - alltså skulle jag behöva en mindre ponny!
Jag vet att det hänger mycket på hur ponnyn är byggd och så men tror ni att jag skulle kunna gå ner till stor c / liten d?
Hästen ska ju vara smidig och snabb så den kan ju inte vara hur kraftig som helst...

Jag vet inte så mycket om gymkhana. Men är det inte ganska "påfrestande" för hästen? Mycket fart och skarpa svängar och så?
Isåfall tycker jag nog att 64kg är på gränsen, speciellt om du inte vill ha en allt för grov ponny. Isåfall tycker jag nog att du ska gå över d-ponny gränsen iaf.
Men jag vet som sagt inte så mycket om den grenen.:laugh:

kanske en liten polsk arab runt 140 hade funkat. vet att dom är ganska populära som gymkhana ponnys :) dessutom ofta viktbärande, smidiga och snabba

Maxad C-ponny?

Har sett en massa äldre c-ponnyer till försäljning billigt.
Har funderat på att ev. köpa en då de är billiga och utbildade.
Men nu till frågan. tror ni en (viktbärande såklart) grov maxad c-ponny klarar av mig på 169 cm och 50 kg?

Alltså, den ska bara användas som skogsmulle någon dag i veckan kanske hoppa något hinder på typ 30 cm eller något, alltså inget jobbigt precis.

Tror ni det skulle vara några problem?

Om ni inte tror det, säljer ni någon billig (helst lånar ut på foder ett tag föst) i södra sverige? SKriv ett PM till mig :)

Sv: Maxad C-ponny?

jag anser att du är för lång för en C-ponny. med den längden behöver du ha en liten häst iaf. vad anser du är billigt ? man köper inte en häst enkom för att den är "billig att köpa och billig i drift" även en C-ponny kan vara svårfödd och behöva DYR veterinärvård.

att ha försäkring hjälper, men det kan bli snordyrt ändå. vi har haft egenkostnader på över 20.000 vissa år på fullförsäkrade hästar, ibland för sjukdommar man inte kan förutse och ibland för skador dom ådragit sig i hagen.

att anosera efter hästar här på forumet är antagligen inte tillåtet.

Håller med hillevie, du är antagligen för lång för en C-ponny.

Jag tycker inte att man ska köpa en ponny man är för lång på. Såvida du inte har superbalans och är en rutinerad skicklig ryttare.

vikten-inga problem!
längden- möjligen lite lång men är det en grov ponny så bär den upp längden ganska så bra, det är otroligt olika hur de bär upp sin ryttare.

Hejsan!
Jag har en C-ponny (135cm) och han är inte grov alls. Han är troligtvis en welshkorsning. Jag är 167 cm och väger 55kg. Han har inga som hellst problem att bära mig. Visst, det kan förstöra ryttarens sits och bla, bla, bla. Men för skogsmulle-ridning? Who cares?
Vi håller på och utbildar oss inom dressyren för att jag tycker det är så kul, kommer aldrig tävla eller nåt. Sen ska vi börja hoppa lite, för att ponnyn tycker det är himla kul.

Eftersom min ponny kräver en rutinerad ryttare har jag väldigt svårt att se något barn som skulle ta hand om och rida honom då han kan vara en liten:devil:! Men för oss funkar det och alla som träffat oss tycker att vi är som gjorda för varann. Då vi är varandras totala motsatser och kompleterar varandra.

Vissa kanske tycker att vi som gillar att rida ponny är för långa. Men då tycker jag ni kan gå till islandsryttarna och diskutera lite:grin: Vem har bestämt att det ser så mycket bättre ut då?

Tycker du att du hittar en ponny som passar dej? Grattis! Kör i vind!:bow:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 199
Senast: QueenLilith
·
B
Hästmänniskan Visste inte vart jag skulle lägga den här tråden men mod. får flytta den om den ligger fel. ;) Jag har sedan barnsben ridit på en...
Svar
11
· Visningar
2 895
Senast: FrontLine_
·
S
Western Hej som ni vet är jag Helt ny på detta forum och på buke. Satt och kollade runt och upptäcket att många är så lång och stor på sin häst...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 719
Senast: Piraja
·
H
Ridning Vill börja med att skriva att jag VET att det redan finns liknande trådar där folk skriver om deras rädsla för hästar och ridning av...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
13 722
Senast: help_me
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar