Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Men samtidigt är det inget djurplågeri aktigt i filmen. Hon piskar knappast hästen mot hinderna? Och hade nu hästen verkligen inte velat hade ju han inte följt vadhon säger åt honom. Visst kanske inte hoppning var det ultimata för dem, men samtidigt så är det inget hemskt mer än att ryttaren bör tränapå sin balans. Shettisar har länge varit arbets djur och klarar hur mycket som helst för sin lilla storlek. Sedan att ryttaren har kass balans har ju inget med djurplågeri att göra, det är ju helt enkelt något att träna fram.

Sv: När blir man för tung/lång för arab?

tror inte det blir problem vare sig med vikt eller längd. även små araber har en förmåga att bära upp även längre ryttare:) (min åsikt/erfarenhet)

Jag har inte sagt något om djurplågeri heller, det tycker jag inte att det är.
Men jag tycker ändå att det är synd om hästen, på samma sätt som jag tycker det är synd om en häst som står ensam i en hage. Den lidder inte på samma sätt som en häst som blir piskad tills blodet rinner, det är inte säkert att den lider över huvud taget. Men jag tycker att den kunde haft det bättre, och därför tycker jag synd om den.

Har man så dålig balans tycker jag inte att man ska rida på det viset, lite balansövningar under kontrollerade former hade varit mer lämpligt istället för att dra runt på en hinderbana.

Allt är ju relativt och alla tycker olika. Men jag förstår inte nöjet av att rida sådär.
Dig kan jag förstå bättre, du tränar din häst allsidigt med körning och löshoppning och ser till att hästen klarar av din tyngd. En halvtimmas ridpass i veckan tror jag verkligen inte skadar. Även fast du är väldigt lång för att rida en så liten häst, så verkar det definitivt som att du vet vad du gör. Därför tycker jag inte synd om din häst.
Men i det här klippet tycker jag inte att det verkar som att hon vet vad hon gör med tanke på hur hon rider. Därför tycker jag synd om hennes häst. Sen så är det inte alla hästar som pretesterat genom att slänga av ryttaren, de flesta hästar vill faktiskt vara lydiga, och för mig räcker det att hästen försöker komma undan för att jag ska tolka det som att den inte är helt bekväm med situationen.

Tycker du att det är helt okej det man ser på filmen där den alldeles för stora tjejen tvingar den pytte lilla hästen över hindrerna?:eek:

Ännu en gång skäms jag över att vara människa!:eek:

inga problem alls!
jag är 178 och rider ibland min arab som är maxax d-ponny. han är polsk och mkt bred över rygg och bogar så jag ser inte alls så stor ut som man kunde tro.:)

Tror inte det ska vara något problem.
Jag är 177 och har ridit araber - visserligen bara i skogen så jag kan inte uttala mig hur det hade varit att träna med dem men det har inte alls känts för litet och hästarna har varit mycket säkra på foten med mig på.

hur mycket en häst kan bära har mycket att göra med hur duktig ryttaren är till
Det har ju till störst del faktiskt med att göra hur hästen är byggd.
Muskler och kroppsbyggnad spelar ju också in!

han kan bära 65kg
Har hästen sagt det?

En häst kan inte säga att det är för tungt, den visar det oftast inte heller om det inte är VÄLDIGT tungt. Sådana skador kommer med tiden = förslitningar osv. Nu anser inte jag att 65 kg är tungt för en bra byggd arab, men hästen kan ju faktiskt inte säga exakt hur mycket den kan bära.

TS: Jag tror absolut du kan rida arab! Även en liten sådan, bara din längd inte orsakar några balansproblem. Vikten är absolut ingen fara.
50 kg är ju ingenting :rofl:

btw så är det inget som heter bruksarab.... men polska brukar oftast vara grövre och mer ridhästtyp än dom egyptiska.

Jag är 1.67 och har en fullblodsarab som jag rider dock har jag bara honom till skogsridning, och det funkar bra. han är 1.58

Eh, jag hoppas du skojar. Hästen håller ju på att ramla omkull.
Den gör ju allt den kan för att få ryttaren att förstå att den inte vill.

Vikten är inte det viktigaste, utan längden spelar faktiskt stor roll den också. Inte om man bara är nån dm för lång men denna ryttare är ju snarare en halvmeter för lång :cool:
Att rida den ett kort dressyrpass nån gång ibland är knappast något den dör av, men att hoppa och (försöka) galoppera runt är ju förj*vligt rent utsagt.

Vikten är inte det viktigaste, utan längden spelar faktiskt stor roll den också. Inte om man bara är nån dm för lång men denna ryttare är ju snarare en halvmeter för lång :cool:
Att rida den ett kort dressyrpass nån gång ibland är knappast något den dör av, men att hoppa och (försöka) galoppera runt är ju förj*vligt rent utsagt.

:bow::bow:
Nu slipper jag skämmas lite iaf.;)

Fjordingar?

Hejsan, hur är fjordingar generellt sätt och vad ligger mankhöjden ungefär på? Klarar en fjording (som är rejält byggd!) av mig som är 170 cm och väger 45-50 kilo? berätta gärna lite och visa bilder :) Även på och om nordsvenskar! Hur är fjordingar i ridningen? Har ni tips? Hur mycket äter en fjording (riktigt ängshö) resp. nordsvensk? Vilken utrustning rekommenderar ni? (sadel,tråns osv.) Vad det gäller ridningen, är de lätta att utbilda? Vill ev. tävla lättare klasser i hoppning sedan :)

Ursäkta om det inte är rätt ställe men hittade ingen annan. ;)

Håller med!

Låt ryttaren ställa sig på alla 4 med en lång man sittandes på ryggen runt en hoppbana.
"Run bitch, run!!!!" :mad:

Men samtidigt är det inget djurplågeri aktigt i filmen. Hon piskar knappast hästen mot hinderna? Och hade nu hästen verkligen inte velat hade ju han inte följt vadhon säger åt honom. Visst kanske inte hoppning var det ultimata för dem, men samtidigt så är det inget hemskt mer än att ryttaren bör tränapå sin balans. Shettisar har länge varit arbets djur och klarar hur mycket som helst för sin lilla storlek. Sedan att ryttaren har kass balans har ju inget med djurplågeri att göra, det är ju helt enkelt något att träna fram.

Ofattbart att vissa människor har dessa åsikter! Du borde nog göra en synundersökning! :eek::eek::eek:

FY vilken hemsk film !! stackars häst säger jag bara ! Vad är det h*n INTE gör för att få komma därifrån eller få av ryttaren.? h*n har nog inte så lätt för att bocka eller ngt liknande för att få av henne. USCH vad hemskt. & att höra allas skratt i bakgrunden var inte kul heller, ngn borde brytt sig. stackars häst..

Ja den lilla hästen har inte en chans! Fattar inte att människan (i det inlägget som jag svarade) kan tycka att det är okej!

Fast hon har ju själv en shettis på typ 96cm som hon vill hoppa trots att hon nästan är 170cm lång! :grin:

Sv: Fjordingar?

en fjording är som alla andra hästar individer. den minsta fjording jag kommit i kontakt med va av lätt modell (som alla kallade ridmodell)och kanske 135 cm hög, den största jag stött på va av grov modell (som alla kallade körmodell) och runt 150 hög. samma sak med nordsvensken, den minsta jag mött har varit av lätt modell och kanske 145 hög, den största va redigt grov och säkert runt 165 hög.

alla hästar ska ha en utrustning som passar just den individen oavsett ras, vissa är svårfödda och kräver mycket mat, andra är lättfödda och klarar sig fint på minimumgivan 1.2 kg hö/100 kg häst (1 kg torrsubstans/100 kg häst) om det sedan krävs mer foder upptill beror på vad grovfodret innehåller och hästen kräver.

alla hästar oavsett ras som hanteras och utbildas rätt från grunden och har bra lynne kan bli goda ridhästar utefter sina förutsättningar och klara lätta klasser ;)

det är samma med både ardenner och tinker ;)

Sv: Fjordingar?

en fjording är som alla andra hästar individer. den minsta fjording jag kommit i kontakt med va av lätt modell (som alla kallade ridmodell)och kanske 135 cm hög, den största jag stött på va av grov modell (som alla kallade körmodell) och runt 150 hög. samma sak med nordsvensken, den minsta jag mött har varit av lätt modell och kanske 145 hög, den största va redigt grov och säkert runt 165 hög.

alla hästar ska ha en utrustning som passar just den individen oavsett ras, vissa är svårfödda och kräver mycket mat, andra är lättfödda och klarar sig fint på minimumgivan 1.2 kg hö/100 kg häst (1 kg torrsubstans/100 kg häst) om det sedan krävs mer foder upptill beror på vad grovfodret innehåller och hästen kräver.

alla hästar oavsett ras som hanteras och utbildas rätt från grunden och har bra lynne kan bli goda ridhästar utefter sina förutsättningar och klara lätta klasser ;)

det är samma med både ardenner och tinker ;)

Okej, tack för svaret ^^ Vet du hur mycket en fjording ungefär väger? :) (för att jag ska veta vad det gäller höet alltså ;))

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 199
Senast: QueenLilith
·
B
Hästmänniskan Visste inte vart jag skulle lägga den här tråden men mod. får flytta den om den ligger fel. ;) Jag har sedan barnsben ridit på en...
Svar
11
· Visningar
2 895
Senast: FrontLine_
·
S
Western Hej som ni vet är jag Helt ny på detta forum och på buke. Satt och kollade runt och upptäcket att många är så lång och stor på sin häst...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 719
Senast: Piraja
·
H
Ridning Vill börja med att skriva att jag VET att det redan finns liknande trådar där folk skriver om deras rädsla för hästar och ridning av...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
13 722
Senast: help_me
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar