Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Maxad C-ponny?

nej, "farligt" är det väl inte att vara för lång men hur roligt är det då :grin: dessutom växer du troligen ett tag till med tanke på din ålder och då blir det inget bra alls om du ska utveckla din ridning. bättre att köpa en häst som man inte växt ur redan innan man äger den.

en större D-ponny med lite massa skulle förmodligen göra stor skillnad för hur du kan utveckla din ridning.

att köpa hästen är fortfarande den lilla kostnaden. att en C-ponny skulle äta mindre än en större D-ponny är heller ingen garanti (om nu något extra kg/dag skulle göra den stora skillnaden)

har du helt slagit bort tanken på fjording, nordsvens, ardenner och tinker ? för en nättare nordsvensk eller större fjording hade troligen passat din längd hyffsat (och är ofta inte så väldigt dyra).

Senast ändrad av en moderator:

Varför är det så viktigt att köpa just en C-ponny, när du (som flera redan skrivit) är i längsta laget? Längden är inte irrelevant även om du "bara" ska skogsrida, en lång ryttare behöver väldigt god balans. Köp en större häst som du dessutom kan växa i.

Håller med de andra, tror inte att den skulle ta någon skada, men varför köpa en för liten för att den är billig? En 150-155 cm. skulle passa dig utmärkt och de är också väldigt billiga eftersom de inte riktigt passar in någonstans.

Tycker du är på gränsen för för lång, om inte så blir du snart.
Jag skulle satsa på en d ponny eller liknande som du kan tillbringa många år med, istället för en C ponny du måste sälja pga din längd.

Lycka till vad du än väljer att göra:p

Rebecca-M

Tycker det är smart av dig att börja titta på en lite äldre och välutbildad häst istället för en unghäst (ung människa+ung häst= oftast en dålig kombination om man inte har rätt erfarenhet och resurser).

Tycker också att du är lite för lång, dessutom är du bara 13 (eller snart 14) år och kommer antagligen växa en bit till. Även om du vill ha en häst att rida i skogen med så tror jag att du har mer glädje av en maxad D-ponny eller en liten storhäst. 150 nånting hade nog varit perfekt. Finns ju massa fina korsningar som inte är så farligt dyra att köpa, sen finns det ju inget som säger om en häst är billig att äga eller inte. Vad som helst kan hända och då kostar det oftast pengar. Om inte annat så ska ju hästen ha mat och rätt utrustning.

Kanske om du hittar en riktigt grov ponny så kanske längden passar någorlunda. Det som någon sa tidigare om att det inte spelar någon roll hur lång man är i skogen tycker jag är lite knepigt, visst om man klarar av att rida utan att hästen far illa av ens längd och brist på balans, men varför köpa en häst som är för liten när man fortfarande växer??:confused:
Är det inte bättre att göra en investering inför framtiden och köpa en som passar om ett par år också, istället för att behöva sälja om några år när man definitivt vuxit ur den. För även om du inte är tung nu, så är det oftast så att man lägger på sig några kilon med åren. Jag vet inte många som väger lika mycket när de är 18-20 eller äldre som när de var 14.

Om det är en kraftig ponny så är det helt lugnt! Känn efter ordentligt om du känner dig för lång bara.

Absolut inte för tung! Men som flera andra redan skrivit så kan det ju passa ändå även om jag är ganska petig med längd. Rider själv nästan aldrig C-ponny då jag känner mig för lång och är då ca 165 cm lång. Och vill du kanske tävla någon gång i framtiden passar det bättre med kanske D-ponny eller liten häst. Men huvudsaken är att det känns bra för dig.

nej, "farligt" är det väl inte att vara för lång men hur roligt är det då :grin: dessutom växer du troligen ett tag till med tanke på din ålder och då blir det inget bra alls om du ska utveckla din ridning. bättre att köpa en häst som man inte växt ur redan innan man äger den.

en större D-ponny med lite massa skulle förmodligen göra stor skillnad för hur du kan utveckla din ridning.

att köpa hästen är fortfarande den lilla kostnaden. att en C-ponny skulle äta mindre än en större D-ponny är heller ingen garanti (om nu något extra kg/dag skulle göra den stora skillnaden)

har du helt slagit bort tanken på fjording, nordsvens, ardenner och tinker ? för en nättare nordsvensk eller större fjording hade troligen passat din längd hyffsat (och är ofta inte så väldigt dyra).

Tack för svaret!
men att "utveckla min ridning" känns inte så aktuellt precis. Jag har gått och lärt mig rida hos en privatperson som rider in problem hästar (med andra ord en riktigt kunnig!) Och det känns som det räcker för min del eftersom jag har bara FRITIDSHÄSTAR och inga tävlingsmaskiner;)

men snälla du, även hobby ryttaren mår fint av att utvecklas ;) pricis som hobby hästen, även hobbyhästen mår bra av att ridas av en lagom stor ryttare för att hålla.

man är aldrig fullärd oavsett om man hobbyrider eller tävlar.....

Min islandshäst är i storlek som maxad C-ponny eller möjligen liten D-ponny (har aldrig mätt honom). Jag är 174 cm, väger 63 kg, och varken jag eller hästen har några problem med detta. Nu är han ju absolut den grövre typen av "ponny" - kan inte ha täcken, benskydd etc i ponnystorlek utan måste ha cob eller t.o.m full, men jag anser nog att han skulle kunna bära MER än vad jag väger.... och någon särskild skillnad mellan islandshästar och andra hästar i ponnystorlek tycker jag faktiskt inte att det är (förutsatt att man i begreppet storlek lägger in mer än bara mankhöjd - hästen blir ju inte automatiskt starkare av att ha längre ben....).

Så för hästens del kan jag nog inte se några problem. Sedan är ju frågan vad man vill göra med sitt hästliv - vill man tävla etc. så är det ju ingen höjdare att sitta på en "för liten" ponny och dessutom vara "för gammal" själv....

Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Hejsan! Jag har ett varmblodssto 7 år, 155 i mkh. Jag är 162 cm lång och väger 55 kg, är jag för stor för henne?

Okej, men för tung då?
Längden är ju egentligen inte så farligt då jag bara ska rida i skogen lite då och då.
Tänk om något år om du kommer på att du vill träna och utvecklas eller börja tävla? Du ska nog inte sätta dig och hoppa på en sån liten :crazy:

När jag var yngre ville jag också bara ha en häst att ha kul med men sedan blev jag mer och mer intresserad av att tävla igen..

Dessutom tycker jag det är dumt att köpa egen häst om du bara ska rida i skogen lite då och då. de flesta hästar behöver mer än så! Bli medryttare och lär dig lite mer istället.

Hejsan!
Jag har en C-ponny (135cm) och han är inte grov alls. Han är troligtvis en welshkorsning. Jag är 167 cm och väger 55kg. Han har inga som hellst problem att bära mig.

Vissa kanske tycker att vi som gillar att rida ponny är för långa. Men då tycker jag ni kan gå till islandsryttarna och diskutera lite:grin: Vem har bestämt att det ser så mycket bättre ut då?
Hur vet du det? :crazy:
Jag tycker du är för stor för att hoppa med en c ponny, och tycker synd om den. Men är man ung och okunnig så är man... Hoppas din ponny säger ifrån.

Det är skillnad på islandshästar och att vara för lång för en smäcker ponny.
Jag tycker inte det är ok med stora män på smäckra små islänningar.
Men de grova rejäla islänningarna, och även grova russ osv osv orkar bra mycket mer än man tror! Bara man har ordning på sin kropp om man är lång.

men snälla du, även hobby ryttaren mår fint av att utvecklas ;) pricis som hobby hästen, även hobbyhästen mår bra av att ridas av en lagom stor ryttare för att hålla.

man är aldrig fullärd oavsett om man hobbyrider eller tävlar.....
Håller helt med!

Jag tror verkligen inte en 13/14 åring är redo för egen häst och dessutom aldrig rida för tränare.

Dessutom tycker jag det är dumt att köpa egen häst om du bara ska rida i skogen lite då och då. de flesta hästar behöver mer än så! Bli medryttare och lär dig lite mer istället.
--------------------------------------------------
Jag tror verkligen inte en 13/14 åring är redo för egen häst och dessutom aldrig rida för tränare.

Ehh, HAHHAA, jag har herregud redan häst(ar) och har haft det sedan ngt år tillbaka! Har till och med ridit in problemhäst, så vet inte riktigt om du kan säga "redo för egen häst". (kan inget annat än skratta)

Och nej, jag har kanske aldig ridit inför personlig tränare MEN SO WHAT? vissa vill kanske bara ha en hobby häst! Då räcker det herregud att man lärt sig rida ordentligt även om man är långt ifrån färdig lärd. Jag lärde mig rida med hjälp av mammas kompis som tar hand om problem hästar och rider in hästar, hon lärde mig rida. Jag har aldrig ens satt foten på en ridskola. Men jag kan lika mycke för det.

men ÖDMJUKHET kommer man långt.

jag hade personligen aldrig sålt eller lämnat häst på lån till någon med din inställning.

har läst dina tidigare trådar och dom andas en väldig okunnighet :grin:

även hobbyhästar behöver samma vård som alla andra hästar för att få ett långt, lyckligt och friskt liv.

problemhästen du red in, va det varmblodet som inte kunde gå ibland men inte fick veterinärvård för att det va för dyrt ?

Nej jag tycker inte att det låter som att du är för stor. Alltid lite svårt att bara gå på siffror, men även om det är en smäcker häst så har jag svart att tro att du är för stor. Känns det dessutom bra så är det antagligen inga som helst problem.
Du skulle förmodligen kunna rida en mindre häst också. Typ D-ponny, utan problem. Du är inte jättelång och de flesta D-ponnys bär upp 55 kilo utan problem (självklart finns det undantag, men de flesta).

Ehh, HAHHAA, jag har herregud redan häst(ar) och har haft det sedan ngt år tillbaka! Har till och med ridit in problemhäst, så vet inte riktigt om du kan säga "redo för egen häst". (kan inget annat än skratta)
Detsamma.

Och tror inte ett dugg på dig.

men ÖDMJUKHET kommer man långt.

jag hade personligen aldrig sålt eller lämnat häst på lån till någon med din inställning.

har läst dina tidigare trådar och dom andas en väldig okunnighet :grin:

även hobbyhästar behöver samma vård som alla andra hästar för att få ett långt, lyckligt och friskt liv.

problemhästen du red in, va det varmblodet som inte kunde gå ibland men inte fick veterinärvård för att det va för dyrt ?
:bow:

Håller helt med dig.

Har faktiskt också lite svårt att tro att personen är helt ärlig, speciellt som det personen säger inte stämmer i de olika trådarna. Först är hon inte så insatt i dressyr, men kan en del i hoppning och nu är hon helt plötsligt ridit in hästar. Vet inte vad jag ska tro.

Det är väl inget fel med att vara nybörjare, eller halvbra eller hobbyryttare eller vad man nu är, men för hästarnas och sin egens skull är det väl bättre med lite insikt och acceptera vad man kan och vad man inte kan ÄN. Man kan lära sig det mesta. Så att gå runt och säg saker som man först säger att man inte kan tycker jag är lite dumt, förstår inte vad man vinner på det?:confused:

Det är ett tämligan vanligt fenomen bland vissa yngre på buke ibland.. :angel:

Att man helt plötsligt kan massor och helt plötsligt har massor av hästar!

Nej du är inte för stor för henne :) Låter som att du är perfekt typ!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 199
Senast: QueenLilith
·
B
Hästmänniskan Visste inte vart jag skulle lägga den här tråden men mod. får flytta den om den ligger fel. ;) Jag har sedan barnsben ridit på en...
Svar
11
· Visningar
2 895
Senast: FrontLine_
·
S
Western Hej som ni vet är jag Helt ny på detta forum och på buke. Satt och kollade runt och upptäcket att många är så lång och stor på sin häst...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 719
Senast: Piraja
·
H
Ridning Vill börja med att skriva att jag VET att det redan finns liknande trådar där folk skriver om deras rädsla för hästar och ridning av...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
13 722
Senast: help_me
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar