Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Jättefin :love:

Det ser jättefint ut!! :)

// M

Jag är i ponny-köpsdilemma!

Mina två tjejer, 7 (127 cm) resp 9 (129 cm) år ska få en B-ponny.
Har tittat på dem mellan 126-130 cm, dvs maxad. Detta pga att min lillasyster 165cm lång och smal ska kunna rida den ibland så att den ska få jobba lite extra. Hon rider idag en B-ponny 2 ggr/veckan som är 129 cm.
Hur mycket spelar några cm roll? Många fina B-ponnysar ligger runt 1,20. Känner mig osäker på att köpa sådan dels för att tjejerna växer ur den snabbare och dels för att jag är osäker på om lillasyster då kan rida den.
Vad säger ni?

Jag hade köpt en som låg runt max :) Då kan dina tjejer ha kvar den längre och din lillasyster kan ta en sväng ibland! Finns massor med ursöta/snygga B-ponnys runt 130, det lovar jag! :)

Skulle nog säg att det beror mer på hur hästen är byggd än hur hög den är. En lite kraftigare ponny, alltså djupare bröstkorg, kanske något bredare och kraftigare bog skulle nog bära upp en längre ryttare bättre även om den var säg 5 cm lägre.
Trots det skulle jag nog ändå satsa på en maxad B som de du tittat på. Tycker det låter lagom till dina döttrar, och det låter som att det skulle passa din syster mycket bättre än en häst på 120.

+ Ponnyfantast

Tack så mkt :D
Ja han är en riktig snygging :love:

det är ju sällan det handlar om ålder dethär med ridning.

det handlar mera om hur mycket man tar åt sig under kortast tid (om man nu snackar ålder å så)
det handlar om man kan skilja ur vad som är positivt från sin tränare å vad som är negativt.
man kan rida för 10 tränare. desto fler desto bättre, viktigast är att man skiljer på + å -. man struntar i det som de säger, om det inte funkar och tar vara på det bra.

men om man är 14, bara har ridit för en tränare och har inställningen att man kan det mesta, t.o.m "problemhästar" så är något fel.
att man dessutom uppger att mera träning inte ligger i intresset för tillfället så är det väl ännu sämre.

sen är man dessutom alltid en nybörjare om man rider/sköter en ny häst. alla är olika men vissa påminner om varandra.

Jag har en fråga,om jag är 1,67cm lng och väger 55-56 kilo kan jag rida ett russ då??
Jag har hört att de e ganska viktbärande men jag vet inte?Vad tror du??

enstaka gång för att ev. hjälpa till om hästen har någon liten olat, men inte regelbundet och inte om russet är av den smäckrare modellen eller under 125 hög.
jag är själv 166 lång och väger 55 kg.

Jag tycker samma som hillevie. Enstaka gånger ok, annars inte. Ev. typ en ggn i veckan om russet är av större och grövre modell. ;)

Jag har en fråga,om jag är 1,67cm lng och väger 55-56 kilo kan jag rida ett russ då??
Jag har hört att de e ganska viktbärande men jag vet inte?Vad tror du??

Jag har vänner som är vuxna och bara rider russ för fritidsridning. Varför skulle inte ett russ kunna bära lika mycket som en islandshäst. Jo, för vi vill vara med i ridsportförbundet och de har satt gränser för hur höga hästarna ska vara för att bära viss vikt. Detta stämmer ju inte då de, oftast, kan bära mycket mer. Vi har glömt att vi kan mäta in hästens höjd till vär egen. Håll armen rakt ut från kroppen: om fingrarna hamnar på manken är hästen lagom hög. Det är bara att prova sig fram!

Ja fast det där med att man ska sträcka ut armen funkar ju inte heller! Om en tjej som är lagom för en D-ponny på längden väger 90kg så blir det ju helt fel! (Sett många tjejer runt 160 som är kraftigt överviktiga men ändå ska tjata om att rida ponnys) :S

Tycker att folk överskattar dessa små ponnys alldeles för mycket! Bara för att hästen går framåt och inte ramlar i hop så betyder inte det att den inte tar skada!

Är man överviktig ska man banta innan man ska upp på en häst!
(10kg under sín längd +- 3 kg är ett bra riktmått, sen beror det ju lite på hur musklad du är osv)

Senast ändrad:

10kg under sín längd +- 3 kg är ett bra riktmått, sen beror det ju lite på hur musklad du är osv.

Jag vet inte om det är för att jag är lite trött, är det säkert men jag förstår inte riktigt uträkningen? 3 kg från vadå? Kan ju inte vara längden för då hade man ju vägt typ 160 kg.:confused:

den gamla skrönan, är du 160 lång ska du väga 50 kg (ta bort 1-an från längden) +/- 3 kg :grin: många vet inte att muskler väger bra mkt. mer än fett eller att en del är kraftigare i benstommen, större omkrets runt bröstkorg, bredare axlar och höfter osv.:grin:

eftersom jag har ätstörningar så har jag "uträknad" idealvikt baserat på benstomme osv. enligt läkarna ska jag väga ca. 65 kg till mina 166 längd cm. så då gick ju det sk. riktmåttet fetbort.

Aha, det hör jag inte hört. Låter ju helknäppt. Kan ju inte stämma på så värst många, även om det stämmer på vissa så kan man ju inte använda det som riktlinje.

Eftersom jag inte hört den kan man ju alltid hoppas att skrönan håller på att dö ut.

Ja fast det där med att man ska sträcka ut armen funkar ju inte heller! Om en tjej som är lagom för en D-ponny på längden väger 90kg så blir det ju helt fel! (Sett många tjejer runt 160 som är kraftigt överviktiga men ändå ska tjata om att rida ponnys) :S

Tycker att folk överskattar dessa små ponnys alldeles för mycket! Bara för att hästen går framåt och inte ramlar i hop så betyder inte det att den inte tar skada!

Är man överviktig ska man banta innan man ska upp på en häst!
(10kg under sín längd +- 3 kg är ett bra riktmått, sen beror det ju lite på hur musklad du är osv)

Hmmmmm
Det här var nog inte den smartaste kommentaren jag sett på länge....
Menar du att en person på 1.70 ska väga ca 60kg???
Det är inte friskt!!!
Och inte vältränat.
Jag styrketränar ordentligt så jag kan i alla fall aldrig nå dit.....

Då menar du alltså att min häst som burit mig i 3 år från det jag vägde en bra bit över 100..... tills nu en bra bit under 100, och på väg ner ännu mer (170 lång) Har tagit skada då?
Hur kommer det sig då att hästen är i toppform och att vi vi knep 11 rosetter på 12 starter i år? (Den sämsta plac. var 3:a ;) )
Inte fått några kommentarer om vikt eller storlek från domare eller tränare eller dylikt.... :grin:

Bilder på mig och pållen har ni sett i tidigare inlägg...

// M :cool:

Ja fast då kan du se i mina tidigare inlägg att om hästen har ordentligt med muskler och en bra kondition för det så är det inget fel! :)

Ja fast då kan du se i mina tidigare inlägg att om hästen har ordentligt med muskler och en bra kondition för det så är det inget fel! :)

Men du svarade ju generellt att det inte gick att mäta med "armen tricket", och att "vi" överskattar....osv.... :confused:

Jag anser att man omedelbart känner om hästen inte kan bära ryttaren. Jag har till och med på islandstur krävt efter bara ca 100 meters ridning att få byta häst eftersom den vinglade under mig. :) Andra gånger har det gått jättebra från början.

...och ett russ på 128 cm kunde inte ens bära mig stillastående i en minut....
(Min egen är 138)
Man KÄNNER när man är för tung. ;)

// M

Sin egen vikt tycker jag man får känna själv vad som är lagom och hälsosamt, sen finns det många som kanske är större än vad de "borde" och då tycker jag man får ta hänsyn till det när mna rider. Väger man 100 kg så tycker jag inte att man behöver ge upp ridningen, men man ska ta ansvar för att hästen mår bra. Väger man 100 kilo så sätter man sig inte på en liten smäcker ponny, det säger väl sig självt. Men har man däremot en större eller grövre häst som är i bra fysik så tror jag mycket väl att man kan rida utan att hästen för det sakens skull behöver ta skada.
Sen beror det ju också på hur mna rider, en person som väger 65 kilo med dålig balans kan ju vara svårare för hästen att bära upp än en person på 100 kilo med bra sits och balans. Är personen med dålig balans dessutom för lång så blir vinglet ännu värre och hästen får jobba ännu mer för att hålla sig på benen.

100 kilo är ingen jättevikt för rätt häst. För en liten tunn ponny däremot skulle det kunna bli katastrof. Man får väl använda sunt förnuft helt enkelt, det är som att äta rätt, alla vet väl egentligen att godis inte är nyttigt, på samma sätt tror jag att de flesta vet om man är för stor eller inte.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 199
Senast: QueenLilith
·
B
Hästmänniskan Visste inte vart jag skulle lägga den här tråden men mod. får flytta den om den ligger fel. ;) Jag har sedan barnsben ridit på en...
Svar
11
· Visningar
2 895
Senast: FrontLine_
·
S
Western Hej som ni vet är jag Helt ny på detta forum och på buke. Satt och kollade runt och upptäcket att många är så lång och stor på sin häst...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 719
Senast: Piraja
·
H
Ridning Vill börja med att skriva att jag VET att det redan finns liknande trådar där folk skriver om deras rädsla för hästar och ridning av...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
13 722
Senast: help_me
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar