Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Men det var ju inte detta handlade om utan du menade mer din längd eller..?

tänkte snarare på om jag ser för liten ut
En annan häst:
21811530.jpg

(hoppade dock upp och fick trava av hästen lite som tack för att jag fotade min kompis när hon red, därav klädseln

Jag håller med föregående, och hänvisar (såklart) till min egen storlek: Skulle någon tvinga mig att rida ponny resten av mitt liv bara för att jag kan det så skulle jag bli vansinnig ;)
Inte på att det är fel att rida ponny utan för att jag faktiskt är hänvisad till ridhäst om jag vill tävla nån gång... Jag ser det snarare som en stor fördel att kunna rida både stort och smått, dessutom finns det efterfrågan på vuxna ponnyryttare :idea:

Har funderat lite på en sak senaste tiden. Jag vet att jag inte är FÖR lång för min ponny och absolut inte för tung, vet ju att han inte tar skada av att bära mig. Men det jag funderat på är om min längd kan "hindra" oss på något sätt? I vissa lägen känner jag av att jag är på gränsen till för lång(dåligt skänkelläge och för lång överkropp som lätt kan störa hästen). Än så länge är både jag och hästen väldigt otränade. Hade ett ganska långt uppehåll i ridningen innan jag köpte honom och jag tappade jätte mycket balans och annat då.
Jag tror aldrig att jag kommer tävla honom då jag inte är någon tävlingsmänniska. Men jag har ändå en dröm om att utvecklas i dressyren och bli riktigt bra på det, skulle vilja sattsa på det. Men hur mycket kan min längd hindra oss från att utvecklas och bli bra i dressyren? Kan det förstöra mycket? är det ens någon idè att jag sattsar på det eller ska jag fortsätta hålla mig till uteritter?
Jag är strax över 160, 162cm eller nått kanske. Ponnyn är 137cm.
Han är bara 5 år än så länge och båda hans bröder växte en del även efter den åldern, så kan hända att han växer lite till, är iaf säker på att han kommer bredda sig mer, för nu är han extremt omusklad. Bilder finns tidgare i tråden men kan slänga med några extra ändå:
Barbacka:
zackeiskogen.jpg

Med sadel(extremt ful bild för övrigt:o):
SNV32719.jpg

Tycker det ser bra ut, jag tyckte nästan du såg bättre ut på den första hästen, vet inte varför.
Däremot tycker jag att dina ben såg lite vikta ut eller vad man ska säg. Vet inte om det är vinkeln, men det såg ut som att du hade väldigt korta stigläder på de första bilderna.
På den sista bilden där du inte har ridkläder ser stiglädren mycket bekvämare ut.
Som sagt, det kan bero på vinkel, men jag tyckte det fick det att se ut som att du inte fick ner benen som du borde om du hade sträckt ut dem mer.
Annars tycker jag inte alls att du ser liten ut. :D

Har funderat lite på en sak senaste tiden. Jag vet att jag inte är FÖR lång för min ponny och absolut inte för tung, vet ju att han inte tar skada av att bära mig. Men det jag funderat på är om min längd kan "hindra" oss på något sätt? I vissa lägen känner jag av att jag är på gränsen till för lång(dåligt skänkelläge och för lång överkropp som lätt kan störa hästen). Än så länge är både jag och hästen väldigt otränade. Hade ett ganska långt uppehåll i ridningen innan jag köpte honom och jag tappade jätte mycket balans och annat då.
Jag tror aldrig att jag kommer tävla honom då jag inte är någon tävlingsmänniska. Men jag har ändå en dröm om att utvecklas i dressyren och bli riktigt bra på det, skulle vilja sattsa på det. Men hur mycket kan min längd hindra oss från att utvecklas och bli bra i dressyren? Kan det förstöra mycket? är det ens någon idè att jag sattsar på det eller ska jag fortsätta hålla mig till uteritter?
Jag är strax över 160, 162cm eller nått kanske. Ponnyn är 137cm.
Han är bara 5 år än så länge och båda hans bröder växte en del även efter den åldern, så kan hända att han växer lite till, är iaf säker på att han kommer bredda sig mer, för nu är han extremt omusklad. Bilder finns tidgare i tråden men kan slänga med några extra ändå:
Barbacka:
zackeiskogen.jpg

Med sadel(extremt ful bild för övrigt:o):
SNV32719.jpg

Tycker att det ser okej ut! Kanske att du borde satsa på en lite större häst/ponny om du vill tävla större klasser men du är perfekt för den här om det är utbildning och hobbytävling du vill ägna dig åt :)

Så längden kan inte på något sätt hindra ryttare och häst att utvecklas i ridningen?

Så längden kan inte på något sätt hindra ryttare och häst att utvecklas i ridningen?

Jo ju längre du är på en liten häst (gäller även stora hästar) desto sämre balans får hästen när den skall bära dig om DU är i obalans. men är DU i total balans så gör det ej mycket :)

Dryssyren tror jag inte är några som helst problem, möjligt vis om ni vill ställa upp i grand prix eller så men inte annars.
Däremot kanske det hade blivit lite svårare längdmässigt med hoppning. Inte problem, men det känns som att det är viktigare att man inte är för lång då. Jag har hoppat en C-ponny som känns bra men i minsta laget i dressyr. I hoppning däremot kändes det som att jag var på tok för stor. Typ stackars lilla pålle vad utsätter jag dig för.
Fast det är nog väldigt indivituellt också, så det är ju inget som säger att din ponny känns liten i hoppningen. (Har ridit andra lite större hästar som känts perfekta i hoppningen med, större än i dressyren till och med)

Kanske att du börjar bli för lång men vikten tror jag inte är någon fara. Jag hade nog dock gett mig ut och promenerat och klättrat med honom tills han fått bättre kondis! Iomed att du är lång så får han ju sämre balans!
Mm, men jag rider bara sällan, för oftast löshoppar jag, tömkör eller promenerar :) Men nu ska han säljas :(

Jag är i din storlek. Då jag var i din ålder var jag i samma storlek som nu och då fick jag ofta rida småponnys eftersom jag var den enda relativt rutinerade ryttaren som var någorlunda liten. Jag red bla en welsh mountain på 122 cm. Han var bråkig på lektionerna så jag fick "rida till" honom lite (då kanske jag var 16 år). Jag red även shettis iaf tills jag var 11-12 år.

På welshen (som var smäcker) kände jag mig större än på shettisen som var grov. Nu red jag ju inte dessa hästar mer än enstaka gånger då och då så jag tror inte de tog skada av det. Däremot ska man ju tänka på att en häst som är tjock har sina egna extrakilon att dras med och därför är det ju bra om den går ner i vikt. Kan man köra ponnyn är det ju jättebra motion. Och vill man banta den så är det bra och inte så slitsamt om man skrittar långa turer istället för rider i högt tempo om den har dålig balans och man känner sig i största laget.
Mm, men jag brukar sällan galoppera då ponnyn är väldigt oerfaren när det gäller själva ridningen, han har mest körts. Jag skulle hemskt gärna vilja köra men hans ägare har aldrig orkat köpa en vagn till han och nu ska han som sagt säljas :(

*kl*

Tycker ni det är ok att rida ponny om man är 172 cm?

Det blir "rätt vikt" snart iaf. Jag har gått upp i vikt under min depression, men nu är jag på väg neråt igen! :)
Min normalvikt är mellan 56 och 59 ungefär (pendlar lite av och till).

Tycker det låter helt okej. Längdmässigt skulle du nog vara för lång på mindre ponnys, men en D-ponny borde funka. Om den är lite grövre så blir ju inte benen så långa heller. Viktmässigt tror jag de flesta D-ponnys klarar 60 kg, även de lite mindre.

Det blir "rätt vikt" snart iaf. Jag har gått upp i vikt under min depression, men nu är jag på väg neråt igen! :)
Min normalvikt är mellan 56 och 59 ungefär (pendlar lite av och till).

Ja men då är det inga problem :) Tror att en D-ponny med massa lätt tar 65 nånting :)

Ja tror en d-ponny tar mer vikt än så faktiskt. Det var mest längden jag tänkte på.

Jag är ca 170 och väger 55kg är jag för tung/lång för min D-ponny som
är 147cm mkh? han är en connemara/ fullblod.

Vad tkr ni? :)

Tror inte det. Tycker inte du är för tung iaf. För lång beror ju lite på hur hästen ser ut. Men det borde funka. Möjligtvis om du har en jättetunn häst att benen blir långa, om du har långa ben. Men tror inte att det är för långt om ni båda är normalbyggda sas.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 199
Senast: QueenLilith
·
B
Hästmänniskan Visste inte vart jag skulle lägga den här tråden men mod. får flytta den om den ligger fel. ;) Jag har sedan barnsben ridit på en...
Svar
11
· Visningar
2 895
Senast: FrontLine_
·
S
Western Hej som ni vet är jag Helt ny på detta forum och på buke. Satt och kollade runt och upptäcket att många är så lång och stor på sin häst...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 719
Senast: Piraja
·
H
Ridning Vill börja med att skriva att jag VET att det redan finns liknande trådar där folk skriver om deras rädsla för hästar och ridning av...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
13 722
Senast: help_me
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar