Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

*kl*

Skulle jag någon gång ibland kunna ta en skritttur på en maxad c-ponny som inte är speciellt grov men inte tunn heller? Väger 70 kg och är 163 cm lång.

Jag tycker själv att det känns lite tungt kanske men vill höra er åsikt.

Hm, är väl kanske i tyngsta laget. Kan du inte longera eller köra istället? Eller ta promenader, om du ändå bara ska skritta så är det ju mysigt att gå en runda istället.

*kl*

Skulle jag någon gång ibland kunna ta en skritttur på en maxad c-ponny som inte är speciellt grov men inte tunn heller? Väger 70 kg och är 163 cm lång.

Jag tycker själv att det känns lite tungt kanske men vill höra er åsikt.
Jag ser inga problem med det! Då det finns skrivet i någon litteratur att för galopp-ponnyer att maxvikten på en C-ponny ligger mellan 60-65 kg och den här är närmare en D-ponny. För vanlig ridning är det ju sedan plus 5-10 kg, om man rider på rätt sätt. Om du sitter också rätt så ser inte jag några problem alls. Även om du binder dig lättare med hästen ifall du går med den och jobbar med den i handen. Jag vet att många inte håller med mig kanske, men den här tråden är lite av löjlig. Det handlar om att man måste använda sunt förnuft och inte klema bort dem, samt kolla hur hästen/ ponnyn är byggd, vilken kondition och hur den rids.

Hm, är väl kanske i tyngsta laget. Kan du inte longera eller köra istället? Eller ta promenader, om du ändå bara ska skritta så är det ju mysigt att gå en runda istället.

Problemet är att långa promenader är en plåga för mig så de tar jag bara om jag anser det nödvändigt för utvecklingen. Men jag tycker själv att det är i tyngsta laget.

Jag tror inte att hästen dör om du rider den, men sen är det ju upp till var och en hur mycket man känner att man vill utsätta sin häst för. Missuppfatta mig inte nu, jag menar inte att sätta någon tyngre person på. Det kan handla om att göra svåra övningar som pressar hästarna, eller att trötta ut dom längre sträckor i galopp eller vad som helst.

Det finns alltid en risk för förslitningsskador, speciellt om hästen inte bär sig på rätt sätt. Men det kan den lika gärna få med en lättare person på. Om du personligen känner dig lite för tung, så kanske du ska tänka på detta. Tänk också på vad du vill få ut av ridningen. Tar du en skrittrunda för hästens motions skull? Eller för att du tycker det är mysigt?
Om du gör det för hästens skull så skulle nog jag valt ett annat sätt att hålla igång hästen (om du inte gillar att köra eller longera, så kanske medryttare hade varit ett alternativ om du nu känner att du inte vill rida den) Om du gör det för din skull så kan du ju tänka på vad det kan få för konsekvenser. Det kan hända att hästen får problem, eller så kan den bli 30 år utan en enda skada. Det vet man ju aldrig, vissa tål mer än andra.

Om du vill komma ut i skogen på en liten runda kanske du kan låna en annan häst och ta med dig din ponny som handhäst. Då kommer både du och hästen ut. De flesta hästar trivs väldigt bra med att gå som handhäst, kan vara värt ett försök.:) :idea:

Alltså jag har en häst som jag rider redan men blev erbjuden en maxad c-ponny till barnen och eftersom de inte kommer rida så ofta så funderade jag på om jag kunde skritta en sväng ibland. Nu tror jag inte jag kommer kunna det och handhäst är inget alternativ eftersom jag måste ha 100% uppmärksamhet på min unghäst. Men om jag nu skulle ta denna häst så har jag lättare människor som säkert ställer upp och rider den ibland.

Jag tycker 70kg är på gränsen. Men rider du på ett bra och vettigt sätt kan det nog fungera.

Alltså jag har en häst som jag rider redan men blev erbjuden en maxad c-ponny till barnen och eftersom de inte kommer rida så ofta så funderade jag på om jag kunde skritta en sväng ibland. Nu tror jag inte jag kommer kunna det och handhäst är inget alternativ eftersom jag måste ha 100% uppmärksamhet på min unghäst. Men om jag nu skulle ta denna häst så har jag lättare människor som säkert ställer upp och rider den ibland.

Hoppa upp och testa, du märker om hästen tycker du är för tung.

Min maxade b-ponny har jag en maxvikt på 60kg på och han hade klarat mer. Jag har bara satt den för säkerhets skull. Jag tror inte det är några problem.

Egentligen vill jag ju bara kunna rida den lite för att den ska hållas igång när han inte är hos oss, men den ska ju främst vara hans häst som han ska kunna sköta om och ha kul med.

Tror du inte att jag skulle kunna rida en b-ponny om det bara är en skrittrunda i skogen typ?

jo det kan du! absolut, jag ser det inte som ett problem alls! Du väger ju inte så mycket (om det var du som vägde 48)
:)

Hejsan alla kunniga, jag skulle behöva lite hjälp och råd då jag är påväg att köpa häst!
Nu är det så att jag har gått och blivigt kär i en ponny på 3 år. Har vart och kollat på han, han är inte inriden, isåfall gör vi det jobbet själva. Trodde han skulle vara stor, men när vi kom dit tyckte vi att han var ganska liten.

Han är en okändras, d-ponny, (ljust nu 144, men lär ju växa en bit till, fast han blir inte större än d-ponny!)
Det syntes verkligen att han var en unghäst, långa ben tills skilland från kroppen. Litet huvud och kort rygg. Dock jätte fin och trevlig för övrigt, såg väldigt pigg och frisk ut!
Men ljust nu såg han liten och smal ut och inte alls viktbärnade, han hade dock ganska kraftiga ben och ägaren sa att han skulle växa på sig och bli mycket annorlunda om han fick muskler.

Jag är 165 lång, väger 65 och är 15 år.
Vad tror ni, är jag för tung? eller för lång?
Han kommer väl växa mer, och bli kraftigare.
Är bara så lessen nu för jag vill verkligen ha han, och vill inte vara för stor.
Ska jag gå ner i vikt?

TAcksamm för svar!!

Jag har mycket svårt för att se att det skulle bli några problem. Jag har en maxad b-ponny. Jag är 162cm och väger 55 kg. Har vägt nästan 60 när jag ridit honom också, precis efter förlossningen.

En d-ponny klarar mer än 65.

Tack för svar!!
Så du tror att han kommer orka mig även fast han är ganska nätt i kroppen?.. fast å andra sidan kommer han ju bli musklad och växa på sig lite. :)

Tack för svar!!
Så du tror att han kommer orka mig även fast han är ganska nätt i kroppen?.. fast å andra sidan kommer han ju bli musklad och växa på sig lite. :)

Det tror jag. De orkar mer än man tror. Dessutom om du oroar dig kan du ju muskla honom innan du sitter upp.

Jag ser injte heller några problem med detta. Det enda är väl att man ska vara försiktig när man rider in hästen, men det ska man ju oavsett storlek på häst och storlek på ryttare. Så bara ni rider in på ett bra sätt så är det inga problem sen, även om han är av den lite smalare modellen.

KL.

Min karl vill jag oxå få upp på häst, men vad kan HAN rida?
Han är 178cm lång och väger runt 77kg.

Dom hästar jag har är en vbltravare, 158cm hög och väger nästan 600kg (577kg tror jag det var mer exakt).

Den andra är syrrans ponny, men han är nog tok för liten dock :p
140cm hög och lite överviktig just nu :o väger runt 500kg nästan. Men han har nog redan börjat gå ner lite.. Skönt nog...

Bilder...
Ingen snygg bild på ponnyn men ja :p
Nya%20stallet%20080902.%20%288%29.JPG

Mitt sto..
Nya%20stallet%20080902.%20%2812%29.JPG

Nya%20stallet%20080902.%20%2815%29.JPG

Det är ju ganska många tjejer/kvinnor som väger 75-80 kilo som rider och det utan problem. Jag tror att han kan rida din travare om du tycker den är bra musklad och så, det borde funka. Ponnyn hade jag nog inte slängt upp honom på.

Prova en liten skrittrunda och se, jag tror inte att det är några som helst problem. Stot ser ju ganska rejält, men de kanske är för att fölet är så litet?:crazy::angel:

Okey, ja man får testa. Ska bara få upp karln med :devil: Han har aldrig ridit och han säger att han aldrig ska det heller, men den saken ska vi nog ändra på :angel:

Hon är faktiskt väldigt rejäl, dock inte helt musklad, men muskelfattig är hon ju inte direkt. Slänger med en bättre bilder :)

Sakura%209v%20-%20080829%20%2829%29.JPG

080824%20%2816%29.JPG

Tycker hon ser fin ut funkar säkert bra. Får väl lassa upp karln med lyftkran:p.
Eller en sån där de lyfter folk med på sjukhus.:angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 199
Senast: QueenLilith
·
B
Hästmänniskan Visste inte vart jag skulle lägga den här tråden men mod. får flytta den om den ligger fel. ;) Jag har sedan barnsben ridit på en...
Svar
11
· Visningar
2 895
Senast: FrontLine_
·
S
Western Hej som ni vet är jag Helt ny på detta forum och på buke. Satt och kollade runt och upptäcket att många är så lång och stor på sin häst...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 719
Senast: Piraja
·
H
Ridning Vill börja med att skriva att jag VET att det redan finns liknande trådar där folk skriver om deras rädsla för hästar och ridning av...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
13 722
Senast: help_me
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar