Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Asså visst kan du väl rida shettis, men jag skulle väl säga att du är i största laget längdmässigt.
Viktmässigt så är ju shettisar väldigt starka, men jag tycker ändå att ska man rida regelbundet så är det ju bättre att rida en häst i sin storlek eller större eftersom det finns ju gott om hästar och ponnyer som passar.
Men jag skulle sätta max 50 kg om det handlar om någon enstaka gång med lite skritt.

Jag är också 167, min kompis är också 167 och hon brukar rida en del större b-ponnys och c-ponnys. Lite grövre då, inga bengetar.

Jag väger 50 kg, jag vet inte vad min kompis väger men hon är ungefär samma i kroppsbyggnad så jag skulle gissa på att hon väger ungefär samma. Det är definitivt inte för långt.

När jag rider d-ponny tycker jag att det är precis lagom storlek till min längd. Jag känner mig liten på hästar över 155.
140-150 är perfekt storlek för mig enligt mig och många som sett mig rida dessa hästar. Men jag kan rida mindre hästar med och gör det gärna. Inom rimliga gränser förstås. (Aldrig att jag skulle sätta mig på en shettis:eek:)

Okej ja:) Nej det är inte för långt. En tjej som jag känner är 1.67 och hon tävlar två c-ponnysar:)

Skulle aldrig heller sätta mig på en shettis. jag väger 50-52 och det känns bara onödigt, vad får jag ut av det liksom?
Visst om hästen skulle behöva korrigeras, men ändå"/

Asså visst kan du väl rida shettis, men jag skulle väl säga att du är i största laget längdmässigt.
Viktmässigt så är ju shettisar väldigt starka, men jag tycker ändå att ska man rida regelbundet så är det ju bättre att rida en häst i sin storlek eller större eftersom det finns ju gott om hästar och ponnyer som passar.
Men jag skulle sätta max 50 kg om det handlar om någon enstaka gång med lite skritt.

ja det förstås jag rider mest en maxad B och lite mindre B. lite C och stor häst och ganska mycket D och lite A

Lägg av, 50 kg bara för en shettis? Det kan de ta utan problem! Läs mitt inlägg tidigare i tråden, gällande lite vikter. Shettisar kan ta mer också om det tex handlar om tillfällen då ingen mindre ryttare finns att tillgå för att tex korrigera.

Jag skulle ändå inte tycka det var ok att en 50kg tung ryttare red en shettis,
ok för att korrigera ngn enstaka gång men definitivt inte på daglig basis.

Jag har ridit mycket shettis, och visst är det något speciellt med det.
Men man måste nog ändå inse att om man är över 150-160cm lång och väger över 50kg så är man för stor!
Även om det inte vid den graden är djurplågeri så är det inte ok för det.

Tänk dig själv att du ska släpa runt på en ryggsäck på 10kg eller 5kg. Vilken väljer du?

Här... luskade fram en bild från förmodligen det sista tillfället jag red
shettis. Vid det tillfället var jag väl 153cm lång och vägde ca 45kg....
Redan då var jag alldeles för stor.
Shettisen är väl runt 1m i mkh, kanske inte så grov men ändå
välmusklad. Ändå skulle jag inte idag sitta upp och rida på henne.

vinterritt.jpg

neej, det är du absolut inte!!!!!

storlek på arabiskt fullblod

Jag vet att det finns många trådar om vikt och längd, men jag har sökt och sökt och hittar inte det svar jag vill ha! Jag vill veta ungefär vilken längd och vilken vikt som passar på ett arabiskt fullblod? Har läst någonstans att dom är även fast dom är smäckra väldigt starka?

tacksam för svar.

Sv: storlek på arabiskt fullblod

tycker de är väldigt olika på olika araber, är två araber här hemma i stallet som är runt 158cm och är ganska så grova och sen finns de ju dom jättesmå och taniga araberna..så de är nog olika som de är på alla andra raser.
folk som är "normala" passar lätt på dom här hemma..

sen ska de ju se bra ut också, tycker inte de passar med större ryttare på små araber..fast mesta jag som vill att de ska se propetionerligt ut..

Sv: storlek på arabiskt fullblod

araber finns med en mängd olika mankhöjder, och hurvida "A" passar på häst "P" beror ju ofta lika mycket på kroppsbyggnad som längd (tycker jag iaf) :p

personligen är jag ca 163-165cm lång, smal men ingen manekäng, väger ca 55kg. har provat en arab (ganska rund i formerna) 144cm hög, hade inga problem med höjden men jag vill ha ett större steg ;)

jag vet att det är olika storlekar men de som är maxade d ponnys ungefär? :) inte jättemusklade men inte taniga?

kan jag som är 161 och väger 55 kg rida araber?

Senast ändrad av en moderator:

Jag har bara träffat fyra araber, men utifrån den lilla erfarenhet jag har så tycker jag självklart att du kan rida arab.

Jag förstår inte riktigt varför alla tror att de är för stora när man är så liten. Alltså hade du varit 170 och vägt 80 kg så hade jag förstått om du kanske undrade. Jag tror fortfarande att du hade kunnat rida en större arab, men det är mer förståeligt om du hade undrat då.

Var inte så rädda, läs de andra 500 svaren eller vad det nu är i den häsr tråden, så ser ni att den allmänna uppfattningen folk har är att man inte är för stor för en d-ponny när man är 160 och väger 50 kg!:eek: Det är absolut ingen fara, använd sunt förnuft!

(Den ena araben jag träffat, iofs en korsning, var det en kompis till mig som red. Ibland lånade hennes kille, som också red, hennes arab och han var en stor man. ca 180 och ganska kraftigt byggd. Det var absolut inga problem på den hästen som var i bra form, välmusklad men ganska nätt. ca 155-160 i mkh.) Tänkte bara så du har något att gå på.;)

grejen är att jag blir osäker på mig sjäkv, jag tycker att jag kan rida araber och andra små hästar. vill bara få bekräftelse att jag verkligen kan det. funderar på att ta en arab på foder, och det lär ju bli rätt pinsamt läge ifall ägarna bara: eeh du är lite för stor!

skulle skämmas ihjäl! :crazy:

Det behöver du verkligen inte oroa dig för.
Klart du kan rida en arab, va kul med foderhäst.
Hoppas du httar nån mysig pålle!:D

tack :) det hoppas jag med! :D

Ja, jag har ett varmblod på 21 år. Han är 163 o jag är 168 o väger väl runt iaf 70 kg.. Det känns ju att han orkar mig lätt.. Han är väldigt viktbärande, då hans föraa äagre var defnitivt mer mullig än mig och kunde rida honom utan problem. Även veterinär har sagt att killen orkar mer än 100 kg UTAN PROBLEM!
Så ni som väger runt 50, tro inte att ni är förstora för era hästar! Inte kan man väl väga 50 och vara lång och rida typ en shire?

Vi är alldeles för försiktiga med våra hästar tycker jag!
Jag har också två shettisar, som har bärt 77 på ryggen (inte mig men min kompis). Alla säger att max 60 på deras ryggar! Men vf orkar då min shettis helt felfritt 77? Han visar inga teckan på att det är för tungt..!
Jag rider även då och då b-ponnys som min kompis har. Den ponnyn tävlar i hoppning och har visserligen en erhört stark rygg, men hon orkar helt felfritt, annars skulle hästen visa det på ngt sätt! Jag själv hoppar henne 70 cm!! Så sluta dalta med era hästar, dom orkar säkert dubbelt så mycket som ni tror! :)

De va de värsta jag hört! :mad: Hör du inte hur dumt det låter? Tex om en shettis tar runt 50-60 kg när dom rids typ 2-3 i veckan ungefär. Skulle dom då egentligen klara typ 100kg menar du?! Låter ju helt absurt! Och att du som väger 70kg hoppar en B-ponny låter ju bara tokigt :S

Senast ändrad:

Jag har en arab, han är 153 cm och han är inte av den tanigaste typen, men inte den grövsta heller. Jag är 168 cm och väger 60-63 kilo och jag känner mig precis lagom för min häst.

Jag har också undrat lite över det här. Och har en egen hemsnickrad teori om att det hänger ihop med dagens skönhetsideal. Alla tjejer ska vara nätta och smala, annars är man "stor och klumpig" och så känner man sig även på hästryggen. Kliver man då upp på en (onödigt) stor häst ser man ju genast lite mindre ut...

jag vet att det är olika storlekar men de som är maxade d ponnys ungefär? :) inte jättemusklade men inte taniga?

kan jag som är 161 och väger 55 kg rida araber?

Tja ......
Jag är 1,75 och väger 68 kg och är på väg att köpa en arabprinsessa på 1,48 :grin: .......så kan jag, kan du....

Jag håller med någon som sa att det handlar en del om kroppsbyggnad, det var en i mitt stall som sa att det inte spelade någon roll att jag var lång "för att du ser ju ut som en arab" :rofl: hon menade att jag är rätt finlemmad med långa armar och ben. Någon som var mindre men mkt rundare skulle kanske se "större" ut på hästen. Mitt problem blir bara att benen hänger ner lite men det har jag bestämt mig för att stå ut med.

Min blivande prinsessa är inte så hög men hon är kraftig och kändes inte alls "liten" när jag red henne. Tycker att hästens kroppsbyggnad är mer avgörande än mankhöjden ang hur stor den känns att rida.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 199
Senast: QueenLilith
·
B
Hästmänniskan Visste inte vart jag skulle lägga den här tråden men mod. får flytta den om den ligger fel. ;) Jag har sedan barnsben ridit på en...
Svar
11
· Visningar
2 895
Senast: FrontLine_
·
S
Western Hej som ni vet är jag Helt ny på detta forum och på buke. Satt och kollade runt och upptäcket att många är så lång och stor på sin häst...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 719
Senast: Piraja
·
H
Ridning Vill börja med att skriva att jag VET att det redan finns liknande trådar där folk skriver om deras rädsla för hästar och ridning av...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
13 722
Senast: help_me
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar