Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

ingen häst är avlad för att bära någon på ryggen!
Det är det man tränar upp, som med alla andra raser:)

Där har du väl ändå fel? Hästar är inte byggda för att ha något på ryggen från början nej, men senaste 100 åren har väl iaf ridhästarna avlats till det?
Medans travarna har avlats för att springa fort med vagn?

Tycker det sägs så om varenda ras nu för tiden, "det är en stark och tålig ras".

Vad jag har uppfattat av travare är att de är ganska så starka hästar. (men kondition m.m avgör) Min kompis har en varmblodsvalack som är ganska så grov men hon väger ca 95 kg och det klarar han galant, han är ca 158 i mkh.

Taria__

Hmm..ja, kanske..mn för det fösta är ingen av mina varmblod särskilt välmusklade. Det var en och provred den ena för att bli medryttare. Hon vägde 75kg, och jag red bakom och tyckte att han gick väldigt konstigt som om han inte riktigt orkade. Vi tog en skritt tur. Absolut ingen trav elelr galopp(hon vile ej det eftersom det vr första gången) Ridturen tog ungefär 30 minuter. Och när vi var tilbaka var hästen jäte svettig! altså inte typ bara lite under sadeljorden, det var där hela sadeln hade suttit, Det var inge varm dag då heller. Sen testade vi en gång att min bror som väger 80kilo (27år) testade det andra varmblodet, och han la öronen bakåt och vägrade gå, så har han aldrig gjort när nån annan har ridit honom..

Där har du väl ändå fel? Hästar är inte byggda

Tycker det sägs så om varenda ras nu för tiden, "det är en stark och tålig ras".

Ja det håller jag med om helt. Man hör alltid - "ja den ponnyrasen kan bära över 70kilo" , "ja den hästen kan bära över 100kilo" Men igentligen, hur vet man att hästarna kan bära så mycket? Jag är sådan att jag Alltid tänker på hästens bästa, Nästan för mycket. Jag har en new forrest hemma, som jag inte låter bära mer än 50kg :angel: Fast han är ju dock 24år.

Jag börjar nästan bli trött på mig själv! Därför behöver jag era åsikter om detta :P Hemma har jag en shettis/welsh (eller är han shettis/island, vi har inga papper på honom, de sa när vi köpte honom att han var renrasig shettis, men han är 115cm i mankhöjd, och se int ut som en shettis helt,så han måste vara korsning) Han är i alla fall 8 år. Sen har jag en new forrest, 24år, 140cm i makhöjd. och till sist mina varmblod. Det ena är 175cm i mankhöjd, 11år och är ganska svankryggad och ganska benig :crazy: Det andra varmblodet är lite kraftigare, men inte mer musklad. Han är 68cm i makhöjd, 7år, och har en jättefin form på kroppen. Så vad tror ni? vad kan de bära? tacksam för svar :):banana:

Jag ber så hemskt mkt om ursäkt!:o
Jag var så extremt arg på en privat sak så jag lät det gå ut över alla i min närhet och du råkade vara "nära till hands":o Blev arg på minsta småsak. Så himla larvigt och omoget av mig!
Jag ber så hemskt mycket om ursäkt än en gång!:bow::bow:

Senast ändrad:

Jag ber så hemskt mkt om ursäkt!:o
Jag var så extremt arg på en privat sak så jag lät det gå ut över alla i min närhet och du råkade vara "nära till hands":o Blev arg på minsta småsak. Så himla larvigt och omoget av mig!
Jag ber så hemskt mycket om ursäkt än en gång!:bow::bow:

Det är lugnt! Är likadan själv ibland. Hoppas det inte var nått allvarligt!

Ja, ibland blir jag sån!:mad::(
Nu är allt som det ska iaf!:)

Tycker ni att jag är för stor?

Jag är ca 172 cm/52 kg och Radde är 152 cm.

Absolut inte för stor! Jätte fint!:laugh:

Du ser inte alls ut att vara den längden du är:)

Så, vad tror ni, vad kan en newforrest vallack på 140 och 24 år bära? Han är okså ganska svankryggad. Han har vait med om ganska mycket. Han har täclat i Western, hoppning och dressyr. Sen var han på en ridskola ett tag också som lektionshäst. Han är ganska välmusklad fortfarande i alla fall.

Jag är 165 och väger ca 82.... Rider på en nordsvensk som ligger runt 155. Han har inga problem med detta, fast det är en musklad häst så....
min kompis rider på en häst som är ca 150. Hon är ca 175 och väger runt 65 och det är inga som helst problem det heller.
Allt måste ju bero på hästens kondition och modell.

Håller med om att det beror på vilekn modell och vad hästen är van att bära (:

Jag är 165cm, och väger 45-46kg.
Vad tycker är ni är den minst resp. största hästen jag kan rida?

Då menar jag alltså rida inte typ skritta i skogen.

Maxad-B.
Största kan du ju rida hur stora som helst nästan. men för att sitta bra inte allt för stora!

Egentligen är denna fråga ganska löjlig, speciellt när det gäller vikt för stora hästar!
Kolla in OS! :angel: Där ser man flera tunga ryttare som tex tävlar fälttävlan osv.
För ponnyerna finns det redan vissa rekommendationer tex om man tittar på maxvikt vid ponnygalopp från böcker osv.
A-ponny: 40-45 kg +/- 5-10 kg vid vanlig ridning i rätt form
B-ponny: 50-55 kg +/- 5-10 kg vid vanlig ridning i rätt form
C-ponny: 60-65 kg +/- 5-10 kg vid vanlig ridning i rätt form
D-ponny: 70-75 kg +/- 5-10 kg vid vanlig ridning i rätt form
Naturligtvis måste man sedan se hur hästen/ ponnyn är byggd och hur pass bra musklad den är samt vad det gäller för ridning. Ibland behövs kanske en lite för stor ryttare för att tex korrigera en mindre ponny, om det inte finns någon annan mindre ryttare som är tillräckligt duktig.

Det där borde väl stämma rätt bra om man som du skrev, tar hänsyn till alla andra faktorer som muskler, kondition osv.
Sen helt rätt om det andra du skrev tycker jag:)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 199
Senast: QueenLilith
·
B
Hästmänniskan Visste inte vart jag skulle lägga den här tråden men mod. får flytta den om den ligger fel. ;) Jag har sedan barnsben ridit på en...
Svar
11
· Visningar
2 895
Senast: FrontLine_
·
S
Western Hej som ni vet är jag Helt ny på detta forum och på buke. Satt och kollade runt och upptäcket att många är så lång och stor på sin häst...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 719
Senast: Piraja
·
H
Ridning Vill börja med att skriva att jag VET att det redan finns liknande trådar där folk skriver om deras rädsla för hästar och ridning av...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
13 722
Senast: help_me
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar