Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Längd, vikt, viktbärande, för lång, för tung OAVSETT RAS!!!

*Knapplån*

Har skummat genom nästan hela tråden men hittar knappt några inlägg med mitt problem.

Finns det någon chans att en stor häst orkar bära en om man väger +90 kg? Eller kan man generellt säga att det inte är bra alls? Kan man bara rida en gigantisk Shire eller kan en lagom rejäl vanlig ridhäst bära en utan problem?

Det är ju mig själv jag pratar om och jag är 1,60 lång och väger ett par kg över 90 just nu. Mycket av min vikt är "bundet" i muskler och benstomme. Är det kört eller vad ska man tro? jag har inte legat så länge på denna höga vikt så jag känner inte att jag är kapabel till att själv bedömma om jag är för stor...

Nej då, klart du kan rida en stor häst. Om du tar en som inte är superbenig och snäcker så borde det inte vara några problem. Min kompis väger väl runt 80 och rider en liten fjording utan problem, hon rider även ett halvblod, normalstort, ca 160 i mkh. Sen en i min ridgrupp väger nästan 100 kg (vet jag eftersom hon gifte sig för två år sen och då hade hon passerat 100 kg gränsen) och hon brukar rida de stora hästarna, något grövre såklart. Men det är ju "vanliga" välmusklade hästar i storlek 160-170.
Med tanke på hur många vuxna och ganska grova män som rider (som säkert väger en 90 kg) så tror jag inte att du har några problem att hitta en häst. Det behöver ju inte vara en gigantisk, bara storleken större. Små nätta fullblod går nog bort, men annars har du nog ganska mycket att välja på.

För tung?

Jag har lite planer på att ta hem min häst nästa år när jag skaffat körkort. Mamma kontrade dock med att hon tyckte jag var för tung, så nu vänder jag mig till er.

Har en d-ponny, normal typ (kan fixa bild om ni vill/behöver se). 146 cm i mankhöjd. Jag är 170 cm lång, väger runt 55 kg. Han börjar bli till åren så det handlar mest om lättare ridning för att hålla igång honom lite och för att han ska få röra på sig, inga höga hinder och dylikt direkt ;)

Så vad tycker ni? Är jag för tung?

Sv: För tung?

För tung skulle jag inte påstå, inte för lättare ridning. Däremot så är du ju lite lång för att kunna få en riktigt bra sits.

Nej herregud! Jag rider c-ponny (visserligen maxad), och jag väger ca 62-65 kg (vet inte exakt). Och det går bra :p En kompis rider och c-ponny och hon väger väl närmare 70 kg.

Har även ridit b-ponny när jag vägde ca 55 kg, som också unkade bra. Så det är nog inga problem :p

Du är absolut inte för tung! All denna vikt-hysteri som rasar inom hästvärlden gör mig galen!

Nåväl, anträffande längden - det beror ju på hur du vill rida, men jag tvivlar på att det ska ställa till det för dig om du, som du säger, mest ska hålla igång honom.

Kör hårt bara! :)

Nej inte för tung. Min förra ponny var lika hög som din men welsh cob så rätt grov men ändå smäcker för den rasen. Jag vägde lite mer än dig då, o de va inga problem.

kl

Jag är 159-160 cm lång, och väger mellan 62-65 kg (växlar väldigt), hur liten ponny tror ni jag kan rida som minst? :rofl: Nu rider jag en maxad c-ponny, och det funkar fint, men är det i minsta laget tror ni eller kan jag rida ännu mindre ponnys? :p

Här är två bilder på min Yster :) Lite mer än ett år gamla.

33w494l.jpg

23vded.jpg

Tack för era svar förresten, känns lugnande :) Vore bara så himla skoj att få ha sin bästa vän hemma igen, då det inte är någon möjlighet för tillfället (inget körkort, ingen skjuts osv.)

vikten är absolut helt oproblematisk! Vet folk som väger 30 kg mer än dig och rider d-ponny utan problem!

Han ;) jadu jag vet inte vad man ska kalla det. Han står inne i stan, ca 4 mil härifrån. Min syster har sina två hästar på samma ställe.. Har två tjejer som sköter om honom och rider, de betalar en del medan vi fortfarande står för mat, skoning osv. Jag har möjlighet att rida lite när jag vill, men det känns lite fel... dels har de köpt en massa saker till honom, det skulle kännas så.. konstigt bara att komma där nu för att rida nångång :crazy: jag vill kunna känna mig hemma och van vid mina grejer med min häst, men det är inte möjligt just nu. Då låter jag hellre bli faktiskt. Var tvungen att flytta in honom till stan då jag inte fick skjuts/hade möjlighet att ta mig till stallet här nere. Saknar honom enormt mycket dock, bara att pussa på hans mule :cry: Han börjar ju bli lite äldre nu med, därför vill jag verkligen inte gå miste om mina framtida år med honom. Ska se till att ta körkort så fort som möjligt och sedan ta hem honom :love:

varken din vikt eller längd behöver du beskymra dig över! allt beror på hur hästen är byggd, så jag tror knappast att du kommer se speciellt stor ut!

Med din vikt kan du rida Bponny.

Däremot är det på gränsen med din längd, man får en bättre sits om man sitter på en med "lagom" häst, men iom att häsetn är så pass grov ändå så är det nog inga problem.

knappast för tung iaf, beror väl på är den jätte dåligt msukald skulle jag kankse inte sätta uåå någon ryttare allas utan tömköra den först. Men du är ju basolut inte för tung, möligen att du är i längsta laget men det tror jag inte heller blir nått problem.
Har läst i en bok (kmr inte ihåg vilcken) att hästar kan bära 20% av sin egen vikt, sen beror väl det oxå på. Skulle ju inte sätta upp 100 kg på min häst som väger 500 kg om den inte hade muskler och skulle ju bara vara för en kort stund typ "barn" ridning då...

Du är ju inte så lång, så du kan säkert rida B ponnys med, men det beror ju helt på hur hästen är byggd. Så fort en häst blir av den nättare typen ser man ju mycket större ut. Sen viktmässigt tror jag inte att du ska rida för nätta hästar heller. En C-ponny är inga problem, men en liten och nätt b-ponny är nog i minsta laget. Men som sagt, det är ju väldigt olika från häst till häst, och hur man ser ut själv också. Man kan ju ha cm så olika fördelade, vissa ser inte alls långa ut på en häst, medan en som är kortare kan se för lång ut på samma häst.

Fin ponny!
Du är INTE för tung, längden tror jag inte ska vara några problem, han ser ju ganska grov ut.

Däremot om jag får inflika så tycker jag att sadeln liggen lite för långt fram:angel:

Tack :) Jo jag vet det där med sadeln, hade fått hem fel sadelgjord från fodervärden och hade inte hunnit köpa ny. Han var lite för tjock för att kunna ha den längre bak :o Var dock bara någon dag innan jag köpt ny :)

Till alla andra, tack för era svar, skönt att höra :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 199
Senast: QueenLilith
·
B
Hästmänniskan Visste inte vart jag skulle lägga den här tråden men mod. får flytta den om den ligger fel. ;) Jag har sedan barnsben ridit på en...
Svar
11
· Visningar
2 895
Senast: FrontLine_
·
S
Western Hej som ni vet är jag Helt ny på detta forum och på buke. Satt och kollade runt och upptäcket att många är så lång och stor på sin häst...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 719
Senast: Piraja
·
H
Ridning Vill börja med att skriva att jag VET att det redan finns liknande trådar där folk skriver om deras rädsla för hästar och ridning av...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
13 722
Senast: help_me
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar