Hej! Hoppas jag skriver på rätt ställe nu (kanske borde göra en egen tråd, men provar här först).
Jag har i vinter mått väldigt dåligt och mina hästar har stått helt, jag har dessutom gått upp väldigt mycket i vikt, kring 25 kg ungefär. Jag är 175 cm lång och väger nog mot 100 kg nu.
På sistone har saker i mitt liv förändrats och jag har börjat må bättre igen och jag vill självklart börja rida mina hästar igen, men just nu är jag alldeles för tung för dem. Jag har just kommit igång med träning och bättre kostvanor och jag hoppas att jag ska börja gå ner i vikt.
Min fråga är hur länge ni tror jag måste vänta innan jag kan börja rida dem? (Tömkör dem just nu). Det är ju sommar och så fint ute nu och jag vill verkligen inte vänta hela sommaren (även om jag själv satt mig i den här sitsen och får skylla mig själv
).
Skulle ni t.ex. kunna rida korta turer om ni var ca 10 kg för tunga, eller skulle ni vänta tills ni var helt rätt vikt igen?
Den ena hästen är ett halvblodssto, 11 år, ca 160 cm hög, tappat lite muskler över ryggen, ganska stor bröstkorg men är inte "supergrov" i helheten.
Den andra hästen är en 14-årig valack, nordsvensk travare men ridhäst.
Tacksam för lite diskuterande svar...