Jag har nu en smäcker c-ponny på 138 cm. Jag tänker tävla på honom lite till och få mer resultat och så men sen sälja Hur som helst, så funderar jag på storlek på nästa häst. Jag är 14 år,165cm lång och väger runt 50 kg. Jag är ganska trött på ponnytiden tyvärr Tycker ni jag kan köpa en storhäst och i sådana fall, vilken storlek tror ni passar mig?
Vet inte om detta tillhör denna tråd men vilka nackdelar finns det med storhäst? (tävlar i hoppning och lite dressyr)
Jag var en decimeter kortare än dig när jag fick min första storhäst (& 16 år), hon var ca 167cm i mkh. Innan det red jag i princip bara b-ponny men övergången gick bra då jag kände mig trygg med hästen som individ.
Därför skulle jag säga att du definitivt skulle kunna skaffa en storhäst rent storleksmässigt, och det är nog inte så petigt hur hög den är utan tänk mer på om du passar med individen. Sen kan det underlätta övergången att välja en smäckrare modell som inte har alltför lång rygg och då inte blir för tungriden. Det är dock en vanesak tycker jag, som fortfarande (156cm lång) rider allt ifrån små ponnysar till hästar uppåt 185cm/mkh!