Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
2015 års dummaste fråga antagligen, men...
Funderar -hypotetiskt- på ifall man skulle kunna slänga upp min pappa på min häst. Då han är total novis, så pratar vi i sådana fall om 1 varv på fyrkantsspåret i skritt, and that's it. Känner mig dum som ens frågar men...Skulle min häst kunna klara av det utan att gå av på mitten typ? Han är 162 cm/ca. 550-575 kg, och pappa är 192 cm/ca. 100 kg. Spontant känner jag bara nej, nej, nej. Min häst skulle ju bli som den där hunden med spiral i mitten från Toy Story. Eller?
Lite dålig bild men... Som sagt, 162 cm/ca. 550-575 kg, grov halvblodstyp...
Klart han kan rida ett varv på din häst, däremot kan jag inte riktigt se poängen med att åka ett varv i skritt för en vuxen.2015 års dummaste fråga antagligen, men...
Funderar -hypotetiskt- på ifall man skulle kunna slänga upp min pappa på min häst. Då han är total novis, så pratar vi i sådana fall om 1 varv på fyrkantsspåret i skritt, and that's it. Känner mig dum som ens frågar men...Skulle min häst kunna klara av det utan att gå av på mitten typ? Han är 162 cm/ca. 550-575 kg, och pappa är 192 cm/ca. 100 kg. Spontant känner jag bara nej, nej, nej. Min häst skulle ju bli som den där hunden med spiral i mitten från Toy Story. Eller?
Lite dålig bild men... Som sagt, 162 cm/ca. 550-575 kg, grov halvblodstyp...
Nu är jag ingen tant (ännu), men har tidigare vägt 100+ till mina 175 cm och visst finns det hästar som fixar det utan problem Som mest låg jag på mellan 115-120 kg och red då ytterst sporadiskt, men de hästar jag red under den perioden var kraftiga kallblod (bruksnordis, ardenner och tinker) och ett halvblod (äldre modellen). Inga av hästarna tog skada och de betedde sig precis som de brukade med mig på ryggen, men å andra sidan var det ju då enstaka tillfällen och inga hårda pass, ingen hoppning osv.
Idag ligger jag på mellan 85-90 kg vilket ju inte är så långt ifrån dig, och varken medryttarhästen (frieser) eller bekantas hästar (halvblod, varmblodstravare, kraftig islänning) har klagat
Så ta upp ridningen igen du!
Din längd gör att det börjar bli dags för dig att sluta rida B-ponny, åtminstone regelbundet. Vikten är inget bekymmer. Varför inte köra den istället, om du inte vill byta ponny?Hej!
Jag är 13 år och är ca 163cm lång och väger 49. Jag har ett russ som är 129. Han bär upp mig bra och har inte reagerat någonting på längd och vikt. Men vad tycker ni om storleken mm? Är bara nyfiken vad andra tycker om detta
Har ingen vagn o eftersom de inte är min ponny så känns det onödigt att köpa. Skulle kännas så tufft att byta ponny och det är inte säkert att jag får en ny efter honom :/Din längd gör att det börjar bli dags för dig att sluta rida B-ponny, åtminstone regelbundet. Vikten är inget bekymmer. Varför inte köra den istället, om du inte vill byta ponny?
Jag förstår det och det är nackdelen med mindre ponnyer, att man växer ur dem. Men du frågade och fick ett ärligt svar.Har ingen vagn o eftersom de inte är min ponny så känns det onödigt att köpa. Skulle kännas så tufft att byta ponny och det är inte säkert att jag får en ny efter honom :/
Hej!
Jag är 13 år och är ca 163cm lång och väger 49. Jag har ett russ som är 129. Han bär upp mig bra och har inte reagerat någonting på längd och vikt. Men vad tycker ni om storleken mm? Är bara nyfiken vad andra tycker om detta
Ja, absolut. Tack för svaret!J
Jag förstår det och det är nackdelen med mindre ponnyer, att man växer ur dem. Men du frågade och fick ett ärligt svar.
Om det inte är din ponny, kan du inte fråga ägaren om utrustning för körning?
Okej, tack för svaret Ska absolut kolla efter lite större men fortfarande rida honom tills jag gjort det!Rent viktmässigt är det som ameo skrev inget problem. Men beträffande din längd så är det gränsfall. Jag red nästan bara a/b-ponny när jag var i din ålder och ett par år framåt. Jag är 156 cm lång och fick stora problem med min sits tack vare ridning på för små ponnyer som tog många år att rätta till. Så mitt tips till dig är att börja leta efter en annan (större) ponny att rida, under tiden som du fortsätter att ha roligt med b-ponnyn. Sen är det ju ingen fara att rida små ponnyer ibland, det gör jag fortfarande! =)
Ursäkta för att jag är lite kinkig, men jag reagerade på ditt ordval här. Varför välja ett värdeladdat uttryck som "väller över" istället för att bara skriva "inte får plats" eller "18 tum är för litet för ryttaren"!?När det väller över 18 tum..
Jag är ca 175 lång och väger 64 kg. Är D-ponny helt uteslutet? Har fått rida en på ridskolan, och känner mig konstigt nog mer i balans än på större hästar.
Du är inte ett dugg för stor för den ponnyn.Jag är 160 och väger 53 kg max. Rider en c-ponny som är 5 år. Uppskattningsvis 136/7 kanske. Är jag för lång/tung? Jag känner mig inte stor och ägaren tycker det är okej.
Jag är ca 175 lång och väger 64 kg. Är D-ponny helt uteslutet? Har fått rida en på ridskolan, och känner mig konstigt nog mer i balans än på större hästar.
Jag är 160 och väger 53 kg max. Rider en c-ponny som är 5 år. Uppskattningsvis 136/7 kanske. Är jag för lång/tung? Jag känner mig inte stor och ägaren tycker det är okej.
Bifogar bild dock en fel man man ser mig på hästen
Du är inte ett dugg för stor för den ponnyn.
ååå tack va skönt. Älskar verkligen ponnynSamma längd/vikt som jag och jag hade en ponny i samma storlek i 7år utan problem, hade haft kvar honom än om det inte hänt en olycka. Köpte en 2 åring istället som nu blir 4 i år och som jag ridit in. Han är ca 142-143 nu och spinkig/omusklad. Inga problem!