C-ponny... ?Jag är ca 167 cm lång och jag väger ca 60 kg.
Hur stor häst borde jag ha?
Du kan ju rida hur många olika storlekar som helst.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
C-ponny... ?Jag är ca 167 cm lång och jag väger ca 60 kg.
Jag är ca 167 cm lång och jag väger ca 60 kg.
Ser inte att det ska vara nåt problem med din längd eller vikt. Grunden läggs ju från marken och ju mer styrka hästen får desto längre kan man rida den. Alla hästar ska ju förberedas väl för att bära vikt innan dom egentligen rids, är min åsikt.Hej,
Min häst fyller 3 snart och är typ 1.60/1.62m. Han är i gen bred häst och kommer nog aldrig bli det tror jag. Hade en lite diskussion med någon att de inte tyckte en "vuxna" ska rida in honom. Jag väger 66kg och är 1.69m. Tycket att jag har bra balans och jag kan rida. Tycker själv inte att det är en problem att jag börjar sätta honom igång lite själv.
Vad tycker ni?
Ingen aning om just den hästen går att rida för vuxna - det borde gå om den är frisk och kry. Vad ska man ha stora hästar på runt 170 till om ingen i din storlek ska kunna rida? Barnridning, som sällskap?Hej,
Min häst fyller 3 snart och är typ 1.60/1.62m. Han är i gen bred häst och kommer nog aldrig bli det tror jag. Hade en lite diskussion med någon att de inte tyckte en "vuxna" ska rida in honom. Jag väger 66kg och är 1.69m. Tycket att jag har bra balans och jag kan rida. Tycker själv inte att det är en problem att jag börjar sätta honom igång lite själv.
Vad tycker ni?
Hej allihop!
Jag har försökt att plöja igenom flera sådana här vikttrådar och det verkar vara en ständigt aktuell fråga det där med ryttarens längd/vikt vs vilken häst man ska välja. Själv är jag en medelålders tant med ett nyuppvaknat hästintresse, som går i valet och kvalet; Börja rida lite smått igen eller låta bli? Jag har ridit i hela min ungdom, både på ridskola och privat, men det var väl ca 35 kg sedan... Har de senaste 20 åren tyvärr dragit på mig en rätt betydande övervikt. Finns det ens någon häst som jag skulle kunna rida på nu eller är jag bara självisk? Är 173 cm och väger strax över 100. Att gå ner i vikt är såklart ett alternativ men lättare sagt än gjort. Jag är på långsam viktnedgång nu efter en kostomläggning i somras, men med betoning på långsam (och förhoppningsvis därför hållbar).
Någon mer tjock tant här på forumet som har tagit upp ridningen på "äldre" dar som kan ge mig lite råd, kanske? :-)
Vilken är minsta hästen jag kan rida? Jag har en maxad d-ponny just nu och vi passar super ihop, men vore kul och veta bara! Jag är exakt 164 cm lång och väger 53.0 kg. Rider på ridskola och kan ibland bli lite osäker på om c-ponny orkar mig då jag får rida det ibland när jag inte har möjlighet att ta med min egen häst. Då menar jag inte så jätte grova c-ponnysar utan lite mindre tunnare. Antar att min ridlärare vet vad som är bra för hästen och inte men ändå menar jag, vad skulle ni säga är minsta hästen jag kan rida?
Den minsta hästen som kan bära dig utan problemVilken är minsta hästen jag kan rida? Jag har en maxad d-ponny just nu och vi passar super ihop, men vore kul och veta bara! Jag är exakt 164 cm lång och väger 53.0 kg. Rider på ridskola och kan ibland bli lite osäker på om c-ponny orkar mig då jag får rida det ibland när jag inte har möjlighet att ta med min egen häst. Då menar jag inte så jätte grova c-ponnysar utan lite mindre tunnare. Antar att min ridlärare vet vad som är bra för hästen och inte men ändå menar jag, vad skulle ni säga är minsta hästen jag kan rida?
Du kan ju jämföra med reglerna för monté på ponny, då man alltså tävlar i "travridning" i full fart.Vilken är minsta hästen jag kan rida? Jag har en maxad d-ponny just nu och vi passar super ihop, men vore kul och veta bara! Jag är exakt 164 cm lång och väger 53.0 kg. Rider på ridskola och kan ibland bli lite osäker på om c-ponny orkar mig då jag får rida det ibland när jag inte har möjlighet att ta med min egen häst. Då menar jag inte så jätte grova c-ponnysar utan lite mindre tunnare. Antar att min ridlärare vet vad som är bra för hästen och inte men ändå menar jag, vad skulle ni säga är minsta hästen jag kan rida?
Vilken är minsta hästen jag kan rida? Jag har en maxad d-ponny just nu och vi passar super ihop, men vore kul och veta bara! Jag är exakt 164 cm lång och väger 53.0 kg. Rider på ridskola och kan ibland bli lite osäker på om c-ponny orkar mig då jag får rida det ibland när jag inte har möjlighet att ta med min egen häst. Då menar jag inte så jätte grova c-ponnysar utan lite mindre tunnare. Antar att min ridlärare vet vad som är bra för hästen och inte men ändå menar jag, vad skulle ni säga är minsta hästen jag kan rida?
En för liten häst gör att man får svårare med balansen, en för stor häst kan vara svårt att känna att man kan "hålla om". Jag är 160 och har en storhästpå 162. Det fungerar bra då hon som individ passsar bra, dvs inte tung och är rätt kvick. Jag skulle däremot aldrig orka ha en "segare" eller tungriden häst, som man ska rida varje dag. Rider även några c-ponnyer ibland, och helt ärligt känns det egentligen bättre i storlek! Men jag har väldigt korta ben och små höfter, så då kan jag för en gångs skull nå om med skänkeln och slippa sitta i split....
Nej en "för liten häst" du måste hålla balansen själv då du påverkar hästen för mycket för att den ska kunna kompensera för dina tillkortakommanden. Jag märkte det tydligt när jag började rida islandshäst. Kan man balansera sig själv är det inga problem med längden så länge det inte blir helt orimliga proportioner.