Jag vet inte om det här är rätt ställe för min fundering eller om det passar bättre nånannanstans, men jag provar här
Jag rider, tävlar, andas och lever islandshäst. Jag är en vuxen ryttare som älskar ponnyer, därav mitt val
Trots att jag är ganska "stor" (egentligen inte, men i förhållande till att jag trivs bäst på ponnyer) med mina 175 cm/70 kg (bör ligga på 67 kg...) så känner jag mig mest hemma på mindre hästar. Islandshästarna jag rider regelbundet är 137-145 cm i mkh ungefär, de mindre känns lite små om jag nyss ridit en av de större men annars inga problem.
Anyway, jag tänkte inte berätta hela mitt hästliv här
Utan jag har en ganska enkel fråga. Om jag skulle vilja rida/köpa en annan häst, vad skulle jag kunna titta på då?
Jag vill ha något som inte är för stort (helst ponnystorlek) och som jag kan både rida dressyr, rida ut, och hoppa lite (lågt, jag är höjdrädd...) med. Jag skulle säga att jag är en hyfsat god ryttare med bra balans.
När jag red ridskolehästar för några år sedan (jag red alltså inte på ridskolan, men red deras hästar privat) fick jag rida i stort sett alla d-ponnyer och några av c-ponnyerna. De som kändes bäst att sitta på var de större d-ponnyerna och en maxad, rejäl c-ponny.
Vad finns det för raser jag kan titta lite på, om jag i framtiden bestämmer mig för att byta ras?
Jag kommer själv på fjording, haflinger, welsh cob och connemara. En av ponnyerna jag red mycket på ridskolan var en d-ponny, korsning mellan engelskt fullblod och welsh. Helt underbar häst att rida, otroligt vacker och kändes förvånansvärt bra från ryggen, men en sån typ av korsning är väl egentligen alldeles för liten för en såpass stor ryttare som mig (för regelbunden ridning)?