- KL -
Till att börja med:
Min förståelse av "perfekt storlek" - 162 cm/ca. 55 kg ryttare och halvgrov 162 cm häst
(Hur det ser ut i verkligheten kan beskådas några rader längre ner!)
Sen:
- Bara rent hypotetiskt -
Vad skulle ni sätta för max längd/vikt på nyss nämnda häst?
Han är 162 cm i mkh och väger troligtvis 500-550 kg.
Irish Sport Horse eller möjligen korsning Connemara/Irish Draught. Halvgrov i typ.
Har tidigare blivit riden av normalstor man (ca. 180 cm/80 kg??) utan några som helsta problem.
Spontant skulle jag vilja säga såhär:
(Givetvis beror det ju på balans/inte balans, ridvana/inte ridvana osv. men bara lite generellt sett).
Om han motförmodan skulle börja protestera över min längd/vikt, då är det djursjukhuset nästa, pronto.
Inte heller min mamma, som ridit i 20 år tidigare och är 172 cm/ca. 65 kg, skulle jag tveka på att slänga upp.
Däremot skulle min pappa, 192 cm/ca. 110 kg, inte ens få skritta på honom, då är jag rädd att han går av i två delar eller något...
Inte för att det skulle hända då han är hästallergisk, men om man ser till storleken.
Spontant skulle jag säga att max storlek på ryttare kanske borde vara kring 170 cm/70 kg om denne är orutinerad, och runt 185 cm/85 kg om den är mer rutinerad/kan rida.
Vad säger ni buke-experter?
Bild på mig och min prins
* Är medveten om var mina hälar (inte) är någonstans *
Din pappa på 110 kg kan säkerligen skritta runt lite på den om han nu skulle vilja det. Hästen är ju ganska djup i bålen och ser stadig ut, även om 162 inte är så högt över manken. Jag gillar irländarna när de kommer i det formatet, de är ofta stabila och käcka allroundridhästar.
Återkommande ridträning kanske 90 kg någonstans... Det är ju skillnad på ett skrangligt halvblod/fullblod med lång rygg, de är känsligare.