Myrten
Trådstartare
Nu är det landslagsläger! Äntligen ska det bli klart vilka som representerar Sverige vid EM i fälttävlan. Ett antal kandidater är samlade och urlastning av hästarna pågår för fullt. Stämningen är spänd – för förbundskaptenerna har låtit meddela att reglerna för uttagning kommer att vara något annorlunda än vad vi är vana vid. LAGET står i fokus. Bäst prestation betyder inte alltid att du är självskriven i laget – NEJ! Att vara en god lagkamrat är det viktigaste.
Förbundskaptenerna har inte fattat det, men naturligtvis leder det här till ruffel och båg. Några av deltagarna har ingått en pakt och beslutat sig för att ta sig in i laget, kosta vad det kosta vill! De är beredda att göra precis vad som helst för att komma med. Till och med medvetet slå ut de andra deltagarna.
Nu sitter alla i restaurangen för första kvällens genomgång. De två förträffliga (enligt sig själva) förbundskaptenerna ställer den obligatoriska frågan som ska besvaras:
Varför ska just du och din häst komma med i EM-laget?
REGLER
*Var snälla och trevlig mot varandra. Kom ihåg att det är en lek!
*Hintar är tillåtna i denna lek!
*BOP:ar är förbjudna, dvs varje röst ska ha motivering och någon form av motivering måste finnas i röstinlägget, det är alltså inte okej att enbart hänvisa till tidigare teorier.
*Röster läggs i fetstil typ "Artline röstar på Myrten". Röster får ändras fram till deadline. Man får inte låta bli att rösta för att det ändå ser ut att vara kört för en själv.
*Onda vinner när onda är fler än de goda. Goda vinner när alla onda är döda. Obs! Om onda och goda är lika många kan onda inte vinna genom lottning om båda sidor har samlat sina röster på varsin kandidat. I en sådan situation faller ”lotten” på den goda har röstat på och leken går vidare.
*Efter en missad röstning och dålig aktivitet kan man kickas från leken. Obs! Lägg en säkerhetsröst om du vet att det är risk att du inte kommer in före DL. Det är önskvärt att varje spelare teoriar om två andra spelare varje dygn.
*Om du missar att rösta ska du lägga en efterhandröst där du förklarar hur du skulle röstat och motivera varför.
*Om ni ser ut att lynchas, skriv inte ut "heja goda/onda" eller liknande innan uppdateringen, samma sak om ni hoppar av: tänk på att inte avslöja din roll!
GODA ROLLER
Givmild siare – får första natten veta en spelares roll. Ger därefter bort förmågan varje natt. Första natten bestämmer alltså siaren både vem hen vill sia och vem som ska få förmågan nästa natt. (Natt-DL)
Ängel – skyddar varje natt någon mot ulvattack. (Natt-DL).
Häxfifflare (ny roll) – väljer till varje lynch en spelare vars röst inte räkna. Istället lägger häxfifflaren en dold röst för spelarens räkning. Spelaren är helt ovetande om detta! (Dag-DL)
Onda roller
Ulvar – äter om nätterna och får prata utanför leken. (Natt-DL)
Svart superfår – känner till ulvarna men ulvarna känner inte till fåret. Är skyddad mot en ulvattack. Om fåret blir ensamt kvar förvandlas det till en ulv med rätt att äta.
FÖRBUNDSKAPTENER
Artline & Myrten
Och... vilka som har kallats till landslagslägret får ni veta alldeles strax!
Förbundskaptenerna har inte fattat det, men naturligtvis leder det här till ruffel och båg. Några av deltagarna har ingått en pakt och beslutat sig för att ta sig in i laget, kosta vad det kosta vill! De är beredda att göra precis vad som helst för att komma med. Till och med medvetet slå ut de andra deltagarna.
Nu sitter alla i restaurangen för första kvällens genomgång. De två förträffliga (enligt sig själva) förbundskaptenerna ställer den obligatoriska frågan som ska besvaras:
Varför ska just du och din häst komma med i EM-laget?
REGLER
*Var snälla och trevlig mot varandra. Kom ihåg att det är en lek!
*Hintar är tillåtna i denna lek!
*BOP:ar är förbjudna, dvs varje röst ska ha motivering och någon form av motivering måste finnas i röstinlägget, det är alltså inte okej att enbart hänvisa till tidigare teorier.
*Röster läggs i fetstil typ "Artline röstar på Myrten". Röster får ändras fram till deadline. Man får inte låta bli att rösta för att det ändå ser ut att vara kört för en själv.
*Onda vinner när onda är fler än de goda. Goda vinner när alla onda är döda. Obs! Om onda och goda är lika många kan onda inte vinna genom lottning om båda sidor har samlat sina röster på varsin kandidat. I en sådan situation faller ”lotten” på den goda har röstat på och leken går vidare.
*Efter en missad röstning och dålig aktivitet kan man kickas från leken. Obs! Lägg en säkerhetsröst om du vet att det är risk att du inte kommer in före DL. Det är önskvärt att varje spelare teoriar om två andra spelare varje dygn.
*Om du missar att rösta ska du lägga en efterhandröst där du förklarar hur du skulle röstat och motivera varför.
*Om ni ser ut att lynchas, skriv inte ut "heja goda/onda" eller liknande innan uppdateringen, samma sak om ni hoppar av: tänk på att inte avslöja din roll!
GODA ROLLER
Givmild siare – får första natten veta en spelares roll. Ger därefter bort förmågan varje natt. Första natten bestämmer alltså siaren både vem hen vill sia och vem som ska få förmågan nästa natt. (Natt-DL)
Ängel – skyddar varje natt någon mot ulvattack. (Natt-DL).
Häxfifflare (ny roll) – väljer till varje lynch en spelare vars röst inte räkna. Istället lägger häxfifflaren en dold röst för spelarens räkning. Spelaren är helt ovetande om detta! (Dag-DL)
Onda roller
Ulvar – äter om nätterna och får prata utanför leken. (Natt-DL)
Svart superfår – känner till ulvarna men ulvarna känner inte till fåret. Är skyddad mot en ulvattack. Om fåret blir ensamt kvar förvandlas det till en ulv med rätt att äta.
FÖRBUNDSKAPTENER
Artline & Myrten
Och... vilka som har kallats till landslagslägret får ni veta alldeles strax!