Lancier 987

karrrobarro

Trådstartare
Jag har hittat en hingst som verkar intressant!:) Men jag vill höra mig för lite grann.
Finns det någon här som har någon avkomma efter honom? Eller någon som bara träffat någon avkomma efter honom?
Hur är de i psyket?
Har de blivit högställda som far sin?
Hans hemsida är http://go.to/lancier , men jag vill höra lite mer om honom.

mvh / Karro

Sv: Lancier 987

Jag vet inte så mycket om Lancier,men min häst har en avkomma efter honom född -05. Var och tittade på honom i helgen och det var en väldigt trevlig kille måste jag säga. Mitt sto är efter Shiva du loup-Eminent och är 163 cm hög. "Fölet" var nog runt 154,155 nu som färsk 2 åring skulle jag gissa. Till sättet var han lugn och väldigt kelen,men killen som hade honom sa att han börjar först att han är hingst nu... :angel: Lancier verkar i allafall vara en väldigt trevlig hingst1

Jag vet inte så mycket om Lancier,men min häst har en avkomma efter honom född -05. Var och tittade på honom i helgen och det var en väldigt trevlig kille måste jag säga. Mitt sto är efter Shiva du loup-Eminent och är 163 cm hög. "Fölet" var nog runt 154,155 nu som färsk 2 åring skulle jag gissa. Till sättet var han lugn och väldigt kelen,men killen som hade honom sa att han börjar först att han är hingst nu... :angel: Lancier verkar i allafall vara en väldigt trevlig hingst1

Tack för ditt svar!
Jag är jätte sugen på denna hingst och ska ev. åka o kika på honom innan jag bestämmer mig!:)

Det varkar ju vara en kanonhingst! Varför används han inte mer? Bra typ, stam, prestattion, bevisad nedärvning - vad vill man ha mer?

Gammal och okänd i Sverige? Första gången jag hörde talas om honom var för snart fem år sedan då min veterinär rekommenderade honom, men jag tror att det var avståndet som gjorde att jag valde bort honom. Dansk Elithingst.

Jo, gammal håller jag med om, men typen ser modern ut i mina ögon, inte alls som man kanske kunde vänta sig av en hingst född -84. Visst, de senaste importhingstarna har samma fina typ och kanske är bättre (man får ju hoppas att aveln gör framsteg), men de kostar ju dubbelt eller tredubbelt så mycket också... Eftersom de flesta uppfödare inte har oändligt med pengar så måste väl ändå Lancier framstå som mycket prisvärd?

Ja, han borde ju kunna räknas in bland de underskattade hingstarna? Nu tycker jag ju inte att Looping är ngt att hänga i julgranen typmässigt, men man vet ju inte hur stoet såg ut. Lancier har en mycket tilltalande typ och som sagt bevisat god nedärvning. Nästa poppishingst om den här tråden får leva kvar till betäckningssäongen? ;) Fast är det ngn kalenderbitare som vet hur hans avkommor gått här i Sverige? Tycker det är bara gamla siffror och väldigt mkt Danmark som står på hemsidan.

Jag ska erkänna att jag tycker det är riktigt synd att han inte används mer. Jag kan tänka mig att det blir lite färre ston i och med att han står på naturlig betäckning, och sedan har jag inte sett så mycket reklam heller.
Låt mig låtsas att jag står med ett sto som hade varit perfekt (jag vet ett sto som hade varit perfekt;) ), jag bor i Skåne, och det verkar som en ganska stor grej att köra stoet till Lancier, var var det nu, en bit bort, Borgholm? Då är det ju lättare att välja en hingst som står på semin för mig. Eftersom det finns så många hingstar att välja mellan så finns det säkert något annat passande.
Något annat som jag har fått intrycket av, är att många som väljer att betäcka naturligt, väljer det för att det är ett bra alternativ ekonomiskt om man bor i närheten. Och det kanske inte alltid är fallet att hingstvalet är det optimala till just det stoet. Kan ju också vara att en del av dessa inte har så stora krav på avkomman, och dessa inte kommer att bli visade.
Nu är det ju förbenat tråkigt om det är så fallet är med Lancier, och jag hoppas inte det.
Nu kommer jag över på att prata mer om naturlig betäckning än om just den hingsten. Men OM hingsthållarna haft någon deal med ett transportföretag eller kanske att man kunde ha stona på bete hos hingsthållaren hela sommaren hade det nog varit värt att transporter lite längre.
Ulrika

Jo, gammal håller jag med om, men typen ser modern ut i mina ögon, inte alls som man kanske kunde vänta sig av en hingst född -84. Visst, de senaste importhingstarna har samma fina typ och kanske är bättre (man får ju hoppas att aveln gör framsteg), men de kostar ju dubbelt eller tredubbelt så mycket också... Eftersom de flesta uppfödare inte har oändligt med pengar så måste väl ändå Lancier framstå som mycket prisvärd?

Mycket prisvärd!
U

Är det inte på Gotland han står? Då blir det ju ännu krångligare att åka iväg med ett sto.

Sorry, fel av mig. Ser när jag kollar att det är Öland. :o

Senast ändrad:

Jag har mejlat med Ägaren till Lancier och han säger att dom inte bestämt ifall han skulle användas på naturlig eller AI.. Lancier kommer att kosta 1500 vid språng och 5500 kr vid 90 dygn eller 6500 vid levande föl. Moms tillkommer.

Sen angående dräktighetsprocent:
Hittills har Lancier haft mycket bra dräktighet, tyvärr blir statistiken missvisande då han säsongen -05 hade 29 ston varav 13 födde levande föl. Det som inte syns i statistiken är att sju kastade och fyra resorberade samt att tre ston endast betäcktes i en brunst. Det gör att Lancier hade 83 % dräktighet totalt och räknar man bort de som bara betäcktes i en brunst så ligger siffran på hela 92%!

Jag bor på Öland en bit norr om Borgholm, så det är juh inte så kångt för mej, men förstår att det blir lite krångligt att åka långt till hingst..
Bron kostar inte nått nej, ;)

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara... 11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 741
Senast: ildiko
·
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 303
Senast: Äpplet.
·
Avel Hade behövt lite mer information och tycke kring några hingstar jag tänkt till nästa säsongs avel. Temprament osv och ok gångarter...
Svar
10
· Visningar
1 374
Senast: athena
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske... 2 3
Svar
57
· Visningar
5 356
Senast: gullviva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka