Låna ut pengar?

Kajsalisa

Trådstartare
Jag har för andra tillfället på kort tid fått frågan om jag kan låna ut pengar. Visserligen bara några hundra och tills lönen kommer men har har sagt nej då jag inte alls är bekväm med att låna ut eller låna av vänner och bekanta.
Lånar ni ut eller lånar pengar i er bekantskapskrets?

Jag har för andra tillfället på kort tid fått frågan om jag kan låna ut pengar. Visserligen bara några hundra och tills lönen kommer men har har sagt nej då jag inte alls är bekväm med att låna ut eller låna av vänner och bekanta.
Väldigt sällsynt. Typ aldrig numera, men så har jag ingen som frågar heller.
Om jag nu mot förmodan skulle låna ut blir det bara summor som jag kan avvara utan problem om jag aldrig skulle se röken av dem igen.

Det finns några i min bekantskapskrets som lånar ibland. Börjar de strula med att betala igen lånar jag inte ut. Och aldrig så mycket att jag inte kan undvara det, om jag inte är helt säker på att de verkligen kommer tillbaka.

Tillägg: jag får jag sjukersättning den 19 varje månad så ibland ser vissa det som möjlighet att låna. För mig brukar det inte vara problem när jag vet att de är på mitt konto igen i slutet av månaden när jag behöver dem.

Efter att en granne och van lanade ut ett par tusen US dollar (20,000 - 25,000sek) till en gemensam granne och van och blev blast pa alltihop lanar jag aldrig ut. Jag blev tillfragad att lana ut forst, men forklarade att vi inte hade sa mycket cash liggande hemma. Tack och lov. Jag hade inte lanat ut sa mycket anda ... men efterat ar det totalstop om det inte ar bara lite for stunden ... typ att man ar ute och fikar och personen har glomt kortet hemma, da bjuder jag pa fika.

Har aldrig fått frågan. Skulle antagligen inte låna ut till vänner vill inte blanda ekonomi med vänskap. Familj skulle jag troligtvis låna ur till om det var en summa jag kunde avvara.

Jag har lånat ut, och lånat, men inga stora summor, någon hundralapp så man klarar sig någon dag till lön. Har inte blivit blåst av någon. Däremot lånade jag aldrig ut pengar till min syster.
Även lånat ut till internetvän utan problem, aldrig några stora summor.

Jag lånar absolut ut till familj och nära vänner och ingen har frågat utan att jag erbjudit först.
Det har handlat om upp till 5-siffriga belopp för nån större utgift/investering, ingen i min närmaste omgivning behöver låna för att lönen tar slut.

Med tanke på att de få vänner jag har står mig mycket nära och ingen någonsin har bett om att få låna, så skulle jag utan att tveka låna ut "ett par hundra" om frågan kom. Hade tänkt att vännen är i riktig knipa. Jag hade nog gett pengarna.

Jag kan absolut göra det till min syster eller till nära vänner. Har själv haft det svårt med ekonomin tidigare, då kunde ett lån på några hundringar veckan innan lön göra tillvaron mycket lättare. Numera har det hänt att jag själv lånat ut pengar till något som måste betalas innan lön, för att vännen inte ska behöva sälja fonder etc.
Har erbjudit en som hade det kärvt med ekonomin att låna på obestämd tid.

I samtliga fall är det personer som jag känt i mer än 30 år, andra skulle jag aldrig låna ut till.

Absolut till en nära vän. Det är inte lätt när man har det svårt ekonomiskt och ibland kan man behöva hjälp.

Jag har lånat ut till allt från familj och vänner till bekanta till människor från ett internetforum. Kan jag hjälpa så gör jag gärna det. Lånade själv 15.000 av en vän när min hund behövde veterinärvård. Veterinär ville ha 50.000 i förskott och även om jag hade pengarna var de inte tillgängliga på kortet. Han tvekade inte en sekund. :heart

Jag har lånat ut samt gett mindre summor till vänner som jag kunnat avvara om jag tycker att det har varit för en god sak. När jag har varit med vänner som kanske inte riktigt har haft råd har jag bjudit dem på mat ute/sett till att det finns mat för oss båda och tagit de dyrare varorna i kassan. ❤️

Nu är jag inte riktigt i den sitsen att jag kan låna ut mer än nån hundring och jag tror att mina vänner och familj är medvetna om detta – det är ingen som frågar mig om hjälp. Vilket är skönt.

Jag är restriktiv med det men kan absolut göra det om jag har möjlighet och att det är en person jag litar på (samt att det är en summa jag kan klara mig utan).

Jag har lånat ut ett femsiffrigt belopp till en person de flesta nog inte hade lånat ut till... varenda öre kom tillbaka. Jag gick på magkänslan där helt enkelt.

Oftast hjälper jag hellre någon som har det tajt, dvs det är inte ett lån.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 076
Senast: Milosari
·
Fordon Hej är det någon mer som har samma problem som jag? Jag försöker ta lån så jag kan köpa en ny bil då min gått sönder och jag är i akut...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
12 531
Senast: Mia_R
·
Relationer Skapade ett nytt nick för detta inlägg för att inte outa mannen. Jag har kommit till insikt om att jag lever i en, för mig, toxisk...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
8 934
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 417
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar