Lågt blodtryck/blodtrycksfall

Den där känner jag igen. En stallkompis, lite äldre i god form (polisyrket) och slank med lååååg puls och blodtryck håller det uppe med rökning och snusning. Inte det optimala kanske men för henne så hade läkaren sagt att det är bättre så...Men visst hade nog änna det varit bättre med medicin istället men ja.

Ja läkarna har aldrig haft några åsikter om min snusning, vilket är lite lustigt - det är ju en ohälsosam grej. Men så länge blodtrycket är så lågt så verkar det inte vara något dom fokuserar på.

Jag har dock lyckats dra ner till att snusa de svagaste, 4mg, och det gör det ännu viktigare med att hålla motionen uppe. Jag var uppe på 10mg när det var som värst.

Mitt mål är såklart att sluta helt, men då måste jag lyckas dra upp motionen till en nivå jag inte klarar än, jag får överansträngda muskler och inflammationer ganska lätt (och det är något vården inte ids utreda, och som min fysio inte kan göra något åt).

Livet är ett ständigt hälsoprojekt 😅.

Det verkar inte finnas blodtrycksHÖJande medicin vad jag förstått?
 
Jag får det om jag inte motionerar regelbundet, och då ska det vara rejäl motion. Promenader gör knappt någon skillnad, det måste vara lite löpning även om det bara är pytteintervaller (typ gå 5 min, springa 1 min), rejäl styrketräning så svetten rinner, rejält yogapass där man darrar i musklerna, eller rask simning.

Jag självmedicinerar också med koffein, snus och kaffe 😂.

Det är också viktigt att jag äter regelbundet med tillräckligt fett och protein, och sover lagom. Lagom i mitt fall är 9 timmars kvalitetssömn, vilket kan vara så mycket som 12 timmar i sängen totalt, men mer än 12 timmar gör det värre.

Mitt blodtryck brukar mätas på 100-110/60-80. Ibland går jag til vårdcentralen och kollar själv, dom har ett rum där man kan göra det. Alla kvinnor på mammas sida har det likadant. Vi har också svaga höftet, trånga näsgångar, hypotyreos och nån annan ospecifik autoimmun som liknar lupus 😅. Och lever länge, kontroversiellt nog.

Men jag har lyckats hålla mig rätt så frisk ändå, kan få lite smådippar/skov med hypon men har inte behövt levaxin på typ 6 år nu.
Men trycket du har, är det anmärkningsvärt lågt? Jag tycker inte att det låter så, i synnerhet inte 110/80.
 
Ja läkarna har aldrig haft några åsikter om min snusning, vilket är lite lustigt - det är ju en ohälsosam grej. Men så länge blodtrycket är så lågt så verkar det inte vara något dom fokuserar på.

Jag har dock lyckats dra ner till att snusa de svagaste, 4mg, och det gör det ännu viktigare med att hålla motionen uppe. Jag var uppe på 10mg när det var som värst.

Mitt mål är såklart att sluta helt, men då måste jag lyckas dra upp motionen till en nivå jag inte klarar än, jag får överansträngda muskler och inflammationer ganska lätt (och det är något vården inte ids utreda, och som min fysio inte kan göra något åt).

Livet är ett ständigt hälsoprojekt 😅.

Det verkar inte finnas blodtrycksHÖJande medicin vad jag förstått?

Johodå det gör det. Jobbade för längesen på ett boende där en tant ständigt föll, troligen relaterat till blodtrycket....Hon hade typ 4 nedsättande OCH ett höjande....
 
Men trycket du har, är det anmärkningsvärt lågt? Jag tycker inte att det låter så, i synnerhet inte 110/80.

Nej, det är hälsosamt och bra, men åt det låga hållet när det är 100/60. Så blir det när jag slarvar med motionen.

Och när det är så lågt så blir det lätt blodtrycksfall i min långa kropp om jag suttit still för länge eller i nån hopkrupen position. Jag har svimmat några gånger av att ha ställt mig upp för fort.

Tar jag det lugnt och känner efter, sätter mig rakt först, sen ställer mig långsamt, så slipper jag svimma.

Och motionerar jag rejält 2-3ggr per vecka slipper jag blodtrycksfallen helt.
 
Johodå det gör det. Jobbade för längesen på ett boende där en tant ständigt föll, troligen relaterat till blodtrycket....Hon hade typ 4 nedsättande OCH ett höjande....

Vad tokigt, varför fick hon både sänkande och höjande?

Men bra att veta, det kanske bara var att läkarna inte vill ge sånt till yngre när jag frågade :). Och jag löste det ju på ett bättre sätt, med att få rutin på motionen istället.
 
@skiesabove jag kan inte springa längre, inte ens pyttelite.. annars hade ju det varit en bra lösning. Snusa vill jag helst inte börja med :angel:


Och till alla som säger att jag ska till läkaren, läs igen. Jag ska till läkare i annat ärende och kommer ta upp det.
 
Vad tokigt, varför fick hon både sänkande och höjande?

Men bra att veta, det kanske bara var att läkarna inte vill ge sånt till yngre när jag frågade :). Och jag löste det ju på ett bättre sätt, med att få rutin på motionen istället.

Eller hur! Tyckte jag och även boendets ssk när jag ringde vid ett fall enligt rutin. Att lixom ge så mycket sänkande att man sedan måste höja lixom. Dra bort några säkande då ist så det blir lagom tryck (många äldre får ju dessutom furix för att kissa ur bättre när hjärtat inte är toppnotch och det i sin tur är också blodtryckssänkande så blev lite mkt av de goda så att säga) Blev ändrat sedan med läkare :)
 
Nej, det är hälsosamt och bra, men åt det låga hållet när det är 100/60. Så blir det när jag slarvar med motionen.

Och när det är så lågt så blir det lätt blodtrycksfall i min långa kropp om jag suttit still för länge eller i nån hopkrupen position. Jag har svimmat några gånger av att ha ställt mig upp för fort.

Tar jag det lugnt och känner efter, sätter mig rakt först, sen ställer mig långsamt, så slipper jag svimma.

Och motionerar jag rejält 2-3ggr per vecka slipper jag blodtrycksfallen helt.
Ok jag fattar!
 
Vad räknas egentligen som lågt? Hade 86/58 sist jag kollade. Vill ej röka, snusa, använda koffein etc och tränar redan 4-6 dagar i veckan.
 
@skiesabove jag kan inte springa längre, inte ens pyttelite.. annars hade ju det varit en bra lösning. Snusa vill jag helst inte börja med :angel:


Och till alla som säger att jag ska till läkaren, läs igen. Jag ska till läkare i annat ärende och kommer ta upp det.
Ring innan och meddela att du vill ta upp yrsel mm också. Antagligen är ditt besök bara avsatt tid för det du ursprungligen sökte för, inget annat.
 
Gå till läkare och göra utredning och få medicin mot det.

Har du läst @Modest inlägg ser du ju att det finns hjälp att få.
Jag vet också att de helst inte skriver ut medicin pga biverkningarna, precis som andra i tråden fått höra. Jag har ju som sagt varit i kontakt med läkare innan i ämnet.
 
Jag vet också att de helst inte skriver ut medicin pga biverkningarna, precis som andra i tråden fått höra. Jag har ju som sagt varit i kontakt med läkare innan i ämnet.
Så du har alltså gjort en utredning och fått konstaterat lågt blodtryck (nu, inte som gravid) och inte blivit erbjuden medicin (nu, inte som gravid)?
 
Så du har alltså gjort en utredning och fått konstaterat lågt blodtryck (nu, inte som gravid) och inte blivit erbjuden medicin (nu, inte som gravid)?
De har mätt blodtrycket vid flertalet tillfällen och konstaterat att det är lågt, vilket är bra. Medicin ville de inte skriva ut (när gravid). Jag ser inte varför det skulle ändrat sig nu.
 
De har mätt blodtrycket vid flertalet tillfällen och konstaterat att det är lågt, vilket är bra. Medicin ville de inte skriva ut (när gravid). Jag ser inte varför det skulle ändrat sig nu.
Nä, DU ser inte det, men du är ju inte utbildad läkare heller och inte heller ränner du tydligen så ofta till läkare så att du har fått det dokumenterat när du inte varit gravid.

Tror du behöver göra utredningen och ta det därhän. Det går inte hoppa steg i vården och inkassera lösningar bara för att man inte känner att man vill gå till läkare.

Vill du höja blodtrycket- motionera, ät skräpmat, rök, snusa, ät lakrits osv. Tror inte det finns så många lösningar som egentligen fungerar speciellt bra om man har riktigt lågt blodtryck och har problem.

Dessutom behöver det inte alltid bero på blodtrycket heller även om det känns som det och att du hade problemen som gravid. Det kan ju vara något bakom som sänker trycket tillfället också. Finns ju många orsaker, men det är ju sådant utredningar visar och behandlingar kan hjälpa mot när man fått rätt diagnos.
 
@Enya varför är det så viktigt för dig att jag går till läkaren? När jag sagt flera gånger att JAG SKA TILL LÄKARE PÅ FREDAG. Det är inte det jag bett om råd om, utan självvård. För det är det som rekommenderats mig AV LÄKARE.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Ska det inte vara mer än så här? Räcker det inte snart? Igår fick jag ytterligare 2 käftsmällar nu ekonomiskt. Inte nog med att kroppen...
Svar
12
· Visningar
2 965
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 698
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 529
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 901
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Kamera i stall
  • Tips på bra skomakare!

Omröstningar

Tillbaka
Upp