Lågt blodtryck/blodtrycksfall

Men nu bad jag om råd om vad man kan göra för att förbättra det hela, inte om hur man mäter det. Men tydligen går det inte göra nånting, så jag släpper det.
Jag är inte det minsta orolig att det skulle vara något annat än just lågt blodtryck, i och med att det var vad läkaren sa under graviditeten.
 
Senast ändrad:
När jag hade besvär med lågt blodtryck under graviditet blev jag uppmanad att motionera, vilket skulle kunna öka trycket.
 
När jag hade besvär med lågt blodtryck under graviditet blev jag uppmanad att motionera, vilket skulle kunna öka trycket.
Jag motionerar så mycket jag kan, promenader dagligen och en stund på roddmaskin. Märker ingen effekt på hälsan, kanske måste öka upp ännu mer?
 
Kan tillägga att jag testat klassikerna med att dricka mer och använda stödstrumpor. Noll effekt. Upplever att stödstrumpor gör tillvaron allmänt sämre rent av..
 
Men nu bad jag om råd om vad man kan göra för att förbättra det hela, inte om hur man mäter det. Men tydligen går det inte göra nånting, så jag släpper det.
Jag är inte det minsta orolig att det skulle vara något annat än just lågt blodtryck, i och med att det var vad läkaren sa under graviditeten.

Det finns som sagt läkemedel mot lågt blodtryck. Men man måste acceptera den utredning som förskrivande läkare i så fall vill utföra, exempelvis mäta blodtrycket eller utesluta differentialdiagnoser.
 
Jag får liknande blodtrycksfall när jag äter dåligt, har näringsbrist och inte rör mig. Konstigt nog märker jag skillnad på promenader runt 20 000 steg. Och inga "promenader" där man "såsar runt" utan tempo.
 
Det finns som sagt läkemedel mot lågt blodtryck. Men man måste acceptera den utredning som förskrivande läkare i så fall vill utföra, exempelvis mäta blodtrycket eller utesluta differentialdiagnoser.
Nu var jag ju främst ute efter saker jag kan göra själv. Självklart accepterar jag utredning, om det behövs. Men med tanke på att läkaren jag träffade under graviditeten inte tyckte det behövdes känns det inte som att det gör det nu heller.
 
Jag får liknande blodtrycksfall när jag äter dåligt, har näringsbrist och inte rör mig. Konstigt nog märker jag skillnad på promenader runt 20 000 steg. Och inga "promenader" där man "såsar runt" utan tempo.
Fast jag äter bra, rör mig regelbundet. Inte 20000 steg dock (det blir väl typ 1,5 mil? Så långt går jag inte i ett svep pga smärta i benet). Tempo håller jag så gott jag kan, jag är inte ute och strosar.
 
Nu var jag ju främst ute efter saker jag kan göra själv. Självklart accepterar jag utredning, om det behövs. Men med tanke på att läkaren jag träffade under graviditeten inte tyckte det behövdes känns det inte som att det gör det nu heller.
Men är det inte det bästa om du nu riskerar att svimma vid bilkörning? Då är du ju en fara för både dig själv och andra, till exempel. Salta maten, är lakrits i rimliga mängder.
 
Men är det inte det bästa om du nu riskerar att svimma vid bilkörning? Då är du ju en fara för både dig själv och andra, till exempel. Salta maten, är lakrits i rimliga mängder.
Nej, det är inte bra. Men det har varit så sen januari och läkaren jag träffade då verkade inte tycka att det var ett problem som sagt.

Salt på maten har jag, i rimlig mängd.
Lakrits äter jag gärna, men då får det bli på bekostnad av annan mat (pga kaloriinnehållet).
 
Nej, det är inte bra. Men det har varit så sen januari och läkaren jag träffade då verkade inte tycka att det var ett problem som sagt.

Salt på maten har jag, i rimlig mängd.
Lakrits äter jag gärna, men då får det bli på bekostnad av annan mat (pga kaloriinnehållet).
Men känns ju mindre bra ju, hm.

Knepigt.
 
Men då är det väl läge att söka sig någon annanstans? Bara för att en läkare gör en viss bedömning betyder ju inte att alla tycker samma?
Och då är vi tillbaka på kostnadsfrågan.
Jag tycker inte det är värt vare sig mina eller vårdens resurser att jag springer där för lågt blodtryck som redan konstaterats och bedömts "ofarligt".
 
Nu var jag ju främst ute efter saker jag kan göra själv. Självklart accepterar jag utredning, om det behövs. Men med tanke på att läkaren jag träffade under graviditeten inte tyckte det behövdes känns det inte som att det gör det nu heller.
Fast nu är du ju inte längre gravid och har fortfarande problem. Så vad den läkaren sa då stämmer kanske inte ens längre eftersom ett ”symtom” är borta
 
Fast nu är du ju inte längre gravid och har fortfarande problem. Så vad den läkaren sa då stämmer kanske inte ens längre eftersom ett ”symtom” är borta
Tja, blodtrycket är fortfarande lågt. Det har kollats hos barnmorskan efteråt. Och igen konstaterades det att det är bra.

Det här känns som ett jättemärkligt resonemang faktiskt.
Ja kanske det. Jag tycker inte alls det är konstigt. Varför ska jag hålla på att söka för något som jag redan vet vårdens ståndpunkt om? Och faktum är att jag inte har råd 🤷‍♀️
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Ska det inte vara mer än så här? Räcker det inte snart? Igår fick jag ytterligare 2 käftsmällar nu ekonomiskt. Inte nog med att kroppen...
Svar
12
· Visningar
2 965
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 698
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 528
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 901
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Atletix
  • Välja hingst

Omröstningar

Tillbaka
Upp