Lågt blodtryck/blodtrycksfall

Det kan komma lite då och då fortfarande, ja. Är ju inte hela tiden, eller ens varje dag.
Ok. Med tanke på att du har hand om ett litet barn är det ju då väldigt allvarligt och något du bör söka vård för. Vad en läkare sagt för X antal månader sen kan ju inte hindra dig från att försöka få hjälp att åtgärda problemet nu.

Jag vet inte hur dålig er ekonomi är men jag hade gjort detta till min absoluta prio. Inga onödiga bilresor, inga inköp, ingenting annat utan prio att söka vård där jag kan få hjälp. Låna pengar om det behövs, sälja nåt om det behövs. Gå till soc om det behövs. Har man hand om ett litet barn har man ett ansvar att söka hjälp i en sån här situation.
 
@gulakatten fast va? Menar du att jag inte tar hand om mitt barn? Det är inte så jag trillar ihop hipp som happ utan ner att det svartnar när jag reser mig, sitter för länge eller kliver ur duschen.
 
Jag har lågt blodtryck med blodtrycksfall (konstaterat och utrett, uteslutit hjärtfel mm) och läkarna vill inte sätta in någon behandling pga risk för biverkningar 🤷‍♀️ Rörelse, ordentlig sömn, lakrits och koffein har jag blivit rådd till. Yr och svartnar regelbundet och svimmar ibland (känner alltid av det innan så inte så att jag på ett farligt sätt bara svimmar av).
Märkt att det blir värre om jag inte sovit ordentligt, är varm, är sjuk eller stressad. När jag var gravid var det inte roligt.

Men har de ex inte gjort hjärtundersökning (jag har gjort hjärtUl och långtidsekg) mm så bör du söka till sjukvården igen.
 
@gulakatten fast va? Menar du att jag inte tar hand om mitt barn? Det är inte så jag trillar ihop hipp som happ utan ner att det svartnar när jag reser mig, sitter för länge eller kliver ur duschen.
Jag har haft det precis så, för mig var det järnbrist. Hur var det under graviditeten? Jag fick yrsel så fort jag reste mig eller plötsligt i duschen.
Äter järn varje dag och kommer fortsätta med det. :)
 
Jag har haft det precis så, för mig var det järnbrist. Hur var det under graviditeten? Jag fick yrsel så fort jag reste mig eller plötsligt i duschen.
Äter järn varje dag och kommer fortsätta med det. :)
Sjukt låga järnvärden under graviditeten. Åt niferex dagligen hela graviditeten. Hjälpte inte mot blodtrycksfall.
 
Jag har lågt blodtryck med blodtrycksfall (konstaterat och utrett, uteslutit hjärtfel mm) och läkarna vill inte sätta in någon behandling pga risk för biverkningar 🤷‍♀️ Rörelse, ordentlig sömn, lakrits och koffein har jag blivit rådd till. Yr och svartnar regelbundet och svimmar ibland (känner alltid av det innan så inte så att jag på ett farligt sätt bara svimmar av).
Märkt att det blir värre om jag inte sovit ordentligt, är varm, är sjuk eller stressad. När jag var gravid var det inte roligt.

Men har de ex inte gjort hjärtundersökning (jag har gjort hjärtUl och långtidsekg) mm så bör du söka till sjukvården igen.
Upplever samma, blir värre med sömnbrist, värme och stress.

Jag ska som sagt till läkare på fredag i annat ärende. Ska ta upp det då men förmodligen kommer det sägas att jag ska boka en ny tid.
 
@gulakatten fast va? Menar du att jag inte tar hand om mitt barn? Det är inte så jag trillar ihop hipp som happ utan ner att det svartnar när jag reser mig, sitter för länge eller kliver ur duschen.
Jag säger att om du riskerar att svimma när som helst så behöver du söka hjälp. Och du bör inte köra bil tills det är utrett och du fått hjälp. Jag säger att det är än viktigare eftersom du tar hand om ett barn.

Men är bekymren inte så farliga så är det ju lugnt. Det är lite svårt att få kläm på hur allvarliga dina besvär är, först låter det nattsvart men sen när folk uppmuntrar dig att söka hjälp är det inte så farligt. Lite svårt att hänga med helt enkelt!
 
Jag säger att om du riskerar att svimma när som helst så behöver du söka hjälp. Och du bör inte köra bil tills det är utrett och du fått hjälp. Jag säger att det är än viktigare eftersom du tar hand om ett barn.

Men är bekymren inte så farliga så är det ju lugnt. Det är lite svårt att få kläm på hur allvarliga dina besvär är, först låter det nattsvart men sen när folk uppmuntrar dig att söka hjälp är det inte så farligt. Lite svårt att hänga med helt enkelt!
Då tycker jag du ska sluta lägga dig i faktiskt. Du har i flera trådar antytt att jag inte gör tillräckligt för mitt barn.

Det är sjukt jobbigt att få blodtrycksfall, även om det inte är precis hela tiden.
 
Nej, det är inte bra. Men det har varit så sen januari och läkaren jag träffade då verkade inte tycka att det var ett problem som sagt.

Salt på maten har jag, i rimlig mängd.
Lakrits äter jag gärna, men då får det bli på bekostnad av annan mat (pga kaloriinnehållet).
Gå till en annan läkare!!
 
Du har i flera trådar antytt att jag inte gör tillräckligt för mitt barn.
Nej, jag säger nåt så okontroversiellt som att 1. kör inte bil om du riskerar att svimma samt 2. sök hjälp om du har hand om ett litet barn och riskerar att svimma.

Jag tror de flesta skriver under på detta (eller borde göra i alla fall).

Är det inte någon risk för dig så behöver du ju inte ta åt dig 😊.
 
Kan vi gå tillbaka till min frågeställning?
Vad kan man göra åt lågt blodtryck/återkommande blodtrycksfall?
 
Kan vi gå tillbaka till min frågeställning?
Vad kan man göra åt lågt blodtryck/återkommande blodtrycksfall?
Jag svarar gärna på den frågan: du kan uppsöka läkare för att utesluta farliga orsaker till dina svimningskänslor. Du kan ha nån potentiellt farlig men behandlingsbar åkomma. Vill du ha hjälp på riktigt??
 
Kan vi gå tillbaka till min frågeställning?
Vad kan man göra åt lågt blodtryck/återkommande blodtrycksfall?

Är du inte ordentligt utredd så går det inte att säga vad som orsakar att du svimmar. Som någon var inne på tidigare i tråden så bör vissa undersökningar utföras, innan dess är det bara en teori att dina besvär kan bero på blodtrycksfall.
 
Kan vi gå tillbaka till min frågeställning?
Vad kan man göra åt lågt blodtryck/återkommande blodtrycksfall?

Jag får det om jag inte motionerar regelbundet, och då ska det vara rejäl motion. Promenader gör knappt någon skillnad, det måste vara lite löpning även om det bara är pytteintervaller (typ gå 5 min, springa 1 min), rejäl styrketräning så svetten rinner, rejält yogapass där man darrar i musklerna, eller rask simning.

Jag självmedicinerar också med koffein, snus och kaffe 😂.

Det är också viktigt att jag äter regelbundet med tillräckligt fett och protein, och sover lagom. Lagom i mitt fall är 9 timmars kvalitetssömn, vilket kan vara så mycket som 12 timmar i sängen totalt, men mer än 12 timmar gör det värre.

Mitt blodtryck brukar mätas på 100-110/60-80. Ibland går jag til vårdcentralen och kollar själv, dom har ett rum där man kan göra det. Alla kvinnor på mammas sida har det likadant. Vi har också svaga höftet, trånga näsgångar, hypotyreos och nån annan ospecifik autoimmun som liknar lupus 😅. Och lever länge, kontroversiellt nog.

Men jag har lyckats hålla mig rätt så frisk ändå, kan få lite smådippar/skov med hypon men har inte behövt levaxin på typ 6 år nu.
 
Man behöver ju göra utredning absolut. Min ena bästa vän började i samma veva som covid och vaccinationen drog igång att få svimningskänslor och sånt obehag- från aldrig att ha haft problem sedan innan. Kontroller är gjorda och de kan i hennes fall inte göra så mycket mer då de konstaterat att hon har lågt blodryck Hon är ju smal dessutom) och att en nackkota sitter lite sned men det gör det ju på rätt många av oss. Till skillnad från dig @sthu har hon inte svimmat ett antal gånger eller så.

Du har fått lite tips på vad man kan tänka på vid lågt blodtryck men i ditt fall, för din trygghets skull, är nog en ordentlig utredning på plats- tryck på ordentligt.
 
Jag får det om jag inte motionerar regelbundet, och då ska det vara rejäl motion. Promenader gör knappt någon skillnad, det måste vara lite löpning även om det bara är pytteintervaller (typ gå 5 min, springa 1 min), rejäl styrketräning så svetten rinner, rejält yogapass där man darrar i musklerna, eller rask simning.

Jag självmedicinerar också med koffein, snus och kaffe 😂.

Det är också viktigt att jag äter regelbundet med tillräckligt fett och protein, och sover lagom. Lagom i mitt fall är 9 timmars kvalitetssömn, vilket kan vara så mycket som 12 timmar i sängen totalt, men mer än 12 timmar gör det värre.

Mitt blodtryck brukar mätas på 100-110/60-80. Ibland går jag til vårdcentralen och kollar själv, dom har ett rum där man kan göra det. Alla kvinnor på mammas sida har det likadant. Vi har också svaga höftet, trånga näsgångar, hypotyreos och nån annan ospecifik autoimmun som liknar lupus 😅. Och lever länge, kontroversiellt nog.

Men jag har lyckats hålla mig rätt så frisk ändå, kan få lite smådippar/skov med hypon men har inte behövt levaxin på typ 6 år nu.
Den där känner jag igen. En stallkompis, lite äldre i god form (polisyrket) och slank med lååååg puls och blodtryck håller det uppe med rökning och snusning. Inte det optimala kanske men för henne så hade läkaren sagt att det är bättre så...Men visst hade nog änna det varit bättre med medicin istället men ja.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Ska det inte vara mer än så här? Räcker det inte snart? Igår fick jag ytterligare 2 käftsmällar nu ekonomiskt. Inte nog med att kroppen...
Svar
12
· Visningar
2 965
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 698
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 528
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 901
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Atletix
  • Välja hingst

Omröstningar

Tillbaka
Upp