Lagom ålder att börja dagis

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Lagom ålder att börja dagis

[jag tycker det är fel att säga att bara för att det är lättare när dom är yngre så är det bättre? .

Förstår inte heller riktigt den kopplingen med inskolningen. Då kanske det är bäst som i USA, Nya Zeeland, mfl mfl länder där spädbarn finns på dagis. De borde ju vara enklast att skola in...

Nu var det ju lättare att skola in vi snackar om. Inte små barns vara eller icke vara på förskolan.

Vet inte hur många barn ni har skolat in?

Har man läst barnpsykologi vet man att det har med anknytning i vissa åldrar att göra.

Jag ska tillägga att jag definitivt inte förespråkar att barn under 1 år ska gå i förskola eller att barn mellan 1-3 år ska vara på förskolan alla dagar i veckan.

Men nu var det ju inte heller det som diskuterades utan hur inskolningarna brukar funka. Och där tror jag de flesta pedagoger har samma erfarenhet, att ju yngre - desto lättare.

Jag lät min son börja på dagis när han var 13 månader gammal. Allt har gått supersmidigt, och han älskar verkligen att vara där. Han föredrar att vara där, än att bara vara hemma med mig :crazy:

Nu är han 1½ år gammal, och det hade nog aldrig gått bra med en inskolning just nu. Han har kommit in i en jättejobbig period med separationsångest, både med mamma och pappa.
Hade han inte redan känt personalen väl, och dom andra barnen, hade han aldrig gått med på att bli lämnad på morgonen. Nu kan han knussla litegrann, försöka hålla fast i mig eller så, men så fort han får gå till personalen så kommer han på hur kul det är igen och blir glad direkt. När jag ska hämta på eftermiddagen försöker han gömma sig bakom kläderna för att jag inte ska kunna ta med honom hem :D När jag försöker övertala honom att komma fram så vi kan åka hem så vänder han sig bort från mig och säger "NÄ!".

Det har jag hört av rätt många, bland annat min mamma som är f.d dagisfröken (Jo, det hette så på hennes tid ;)) att just runt 18 mån är det som svårast, för dom flesta barn har en jobbig period då.

Varför skulle inte barn under 3 år trivas bra med att vara på förskolan alla dagar (vardagar) i veckan? Min son VILL dit på morgonen, och om jag har honom hemma av någon anledning är han inte alls särskilt glad.. Helgerna tycker han är tråååkiga, för det finns inga andra barn att leka med. På måndagen skiner han upp igen, för då ska han få gå till sin älskade förskola!

Den har verkligen gjort mycket nytta för honom. Han är ännu mer framåt, lär sig fler och fler ord på löpande band, nya lekar och massor med annat. Han släpar in mig på eftermiddagarna, för att visa alla fina leksaker, eller om dom byggt en koja. Jag är så himla nöjd med att ha hittat ett ställe där han verkligen älskar att vara, och som främjar hans utveckling så pass bra.

Varför skulle inte barn under 3 år trivas bra med att vara på förskolan alla dagar (vardagar) i veckan? Min son VILL dit på morgonen, och om jag har honom hemma av någon anledning är han inte alls särskilt glad.. Helgerna tycker han är tråååkiga, för det finns inga andra barn att leka med. På måndagen skiner han upp igen, för då ska han få gå till sin älskade förskola!

Jag menar hela dagarna alla dagar i veckan, skulle varit tydligare.. Vi har 2-åringar som går 50 timmar i veckan, och trots att jag är övertygad om förskolans fördelar tycker jag det är för mycket.

Tack för att du förtydligade vad jag menar om anknytning.

Aha, du menade så. Nej, det är lite väl mycket kanske.

Min son går 30 timmar i veckan, för det mesta. Vi hade 25 först, men vi lyckades inte hitta några tider och rutiner som passade honom riktigt då. Han vägrade att sova, åt sämre osv. Han behövde helt enkelt komma dit lite tidigare, men ändå få stanna till samma tid, så att han fick chans att sova klart och hinna leka lite till. Nu sover han varje dag, äter som en häst igen och har fått en ny jättebra kompis :) Dom är nära i ålder, och leker ihop hela tiden!

Jag har lite dåligt samvete ibland, för att han går så pass långa dagar trots allt. Men vi har provat med kortare, och då trivs han inte lika bra med rutinerna, så han får fortsätta med dom tiderna än så länge helt enkelt. Märker det fort, om han fått gå hem tidigare någon dag. Någon dag i veckan brukar oftast hans farmor hämta honom redan vid lunch, och hans dag är i princip förstörd sen. Han är SÅ arg och grinig bara, när rutinerna blir störda.

Jag är ju föräldraledig nu och väntar en till. EFter det så ska jag plugga i 3,5 år på distans så då kommer jag vara hemma. De kommer bara ha passning på dagis några dagar i månaden fram tills de är en 4-5 år och det tycker jag känns skönt. Jag tycker det hade varit alldelles för tidigt att lämna stoffe på dagis om två månader när han är ett. Min personliga uppfattning är att barnen behöver sina föräldrar när de är små och vill då inte lämna iväg dem mer än nödvändigt.

*kl*

Jag har ingen aning om vad som är bäst eller lättast. Men jag har haft förmånen att kunna vara hemma länge med min son. Han blir 2 i april och jag kan inte se att han har något behov av att gå till förskola/ha en massa kompisar än så länge. Och han har utvecklats precis lika bra som någon annan och är snarare före vad gäller tal och motorik. ;) Men jag har satt upp honom på en privat förskola här på orten, med förhoppning att han kan starta i slutet av augusti-början av september nån gång. Och då kommer det troligtvis att röra sig om 15 h/v till att börja med.

*kl*

Jason började skolas in när han var 11½ månader.
Det gick toppen bra, utan några problem.
Han stor trivs på dagis med alla barn och roliga lekar och stoj och stim.

Han går 5 dagar ena veckan och 4 den andra.
5 dagars veckan går han 6.30-15
4 dagars veckan går han 9-15

Än så länge funkar detta perferkt för oss.
Jason mår bra och då mår vi bra.

Jag tror att det är lättare att skola in barnen i yngre ålder än äldre.

Till TS>>>
I vår kommun går barn under 15h/v 8-11 på dagarna.
Varför ska du bara lämna 1½-2 timmar??
Även om du inte behöver ha ditt barn på dagis längre stunder tror jag att de korta timmarna kan bli rörigt för barnet. H*n hinner ju inte mer än komma dit innan nästa förälder hämtar igen.
Jag hade lämnat några timmar tidigare för barnets skull.

Nä, det är inte att rekommendera att han bara är 1,5 timme om dagen, de hinner inte komma in i något och det blir bara rörigt. Hos oss får de som jobbar eftermiddag lämna vid 14 trots att de kanske egentligen inte skulle behövt komma förrän 16. Annars blir det ofta ganska jobbigt både för barnet och de vuxna.

*kl*

Till TS>>>
I vår kommun går barn under 15h/v 8-11 på dagarna.
Varför ska du bara lämna 1½-2 timmar??
Även om du inte behöver ha ditt barn på dagis längre stunder tror jag att de korta timmarna kan bli rörigt för barnet. H*n hinner ju inte mer än komma dit innan nästa förälder hämtar igen.
Jag hade lämnat några timmar tidigare för barnets skull.

Jag behöver barnomsorg på eftermiddagen de timmar jag och sambon jobbar samtidigt, skiftbyte samt körning till och från jobb det är därför som tiden mellan 8-11 inte är till någon nytta för oss. Då kan vi själva passa honom.

Jag måste hålla med om att 1½ timme är i minsta laget, sett med mina och bekantas ungar som referens. Barnen verkar inte alls hinna komma in i verksamheten ordentligt på den korta tiden.

precis, runt 3 börjar dom för det mesta tycka det är kul med kompisar, innan leker dom bäst för sig själva eller med en vuxen. SJÄLVKLART finns det undantag, men det är så jag har upplevt det :)

Då lever vi i helt olika verkligheter. Mina små är 2,5 år och de har haft aktivt utbyte av andra barn hur länge som helst! Jag frågade faktiskt vår bvc-psykolog på en föräldraträff ang. den generella uppfattningen att barn inte skulle ha behov och utbyte av andra barn innan de var 3 år (och faktist interagera i leken- inte bara leka bredvid) och hon sa att det var ytterst gammal forskning som hävdade att så var fallet. Normalt leker de med andra långt före den åldern.

Men 15 h per vecka behöver ju inte automatiskt innebära 1,5h per dag (vilket är på tok för lite) utan kan ju innebära ex.vis 5 h 3 dagar per vecka (vilket enligt min uppfattning är väldigt lagomt).

Nä, det är inte att rekommendera att han bara är 1,5 timme om dagen, de hinner inte komma in i något och det blir bara rörigt. Hos oss får de som jobbar eftermiddag lämna vid 14 trots att de kanske egentligen inte skulle behövt komma förrän 16. Annars blir det ofta ganska jobbigt både för barnet och de vuxna.

Jag är helt klart öppen till att han kan var längre på dagis/dagmamma t ex 13.00 - 16.00, man kan ju alltid handla, gå ut med hunden eller göra saker där det inte är så lätt att ha med barn t ex hos frissan, tandläkaren osv. Det viktigaste är att han är där den tid som vi inte kan ha honom själva, alltså mellan 13.00 - 14.30 om han sedan blir kvar lite längre eller lämnas lite tidigare är ok.

Pratade med kommunen idag och det var inga problem att jag bara behövde timmar på eftermiddagen.

Så roligt att alla vill "slippa dagis", vilken tur att vi har förskolor då... ;)

Jag som förskollärare tycket att det är en bra ålder att börja på förskolan när de är 1½-2 år. Innan funkar superbra också, men det är vid den åldern som man märker att de tycker det är superkul att få andra jämnåriga att leka med och utvecklas ihop med. Förskolan är en rolig och lärorik plats (iaf de som arbetar aktivt med barnen och har bra och utbildad personal, min högst personliga åsikt).

Självklart förstår jag att man vill vara hemma med sina barn och tycker att det är så det bör vara! Men att känna att det viktigaste är att slippa dagis, känns fel för mig, då har man förmodligen tron att förskolan idag fortfarande bara är det barnpassande dagiset från förr och så ska det inte vara!

//Sofflan - som också kommer vilja vara hemma länge med sina framtida barn

Slippa dagis vill jag inte, då hade jag kunnat jobba 75% fram till skolstarten. Jag tror dagis är bra för barnen, men jag personligen tycker det känns lite olustigt att lämna min son redan när han är runt året, utan det var därför jag ställde frågan om vilken ålder som var mest lämplig för jag vill ju att han ska utbyte av dagis och eftersom vi har förmånen att kunna välja vilken ålder han ska vara när han börjar så vill jag ju utnyttja det.

Men 15 h per vecka behöver ju inte automatiskt innebära 1,5h per dag (vilket är på tok för lite) utan kan ju innebära ex.vis 5 h 3 dagar per vecka (vilket enligt min uppfattning är väldigt lagomt).

Jo, men det stod i ett inlägg i början att hon skulle lämna 1,5 - 2 timmar vissa dagar.

Nä, 15-timmars blir oftast 5 timmar i 3 dagar.

knapplån - fast Clintans barn är inget 15 timmars barn utan ett barn som behöver tid när föräldrarna arbetar. Dessa timmar råkar ligga på em alltså har hon rätt till timmar när hon jobbar och det råkar ligga på em. 15h barn är annars barn som har föräldrar som ex är föräldralediga/arbetslösa etc.

Jag har jobbat med de yngsta barnen en hel del av mitt yrkesliv och även för dem är det bra att komma till förskolan mer än ett par timmar. Kanske din son kan komma till lunch och sedan sova (de flesta småbarnsavdelningar låter barnen sova direkt efter maten och det är ingen ovanlighet att barnen sover till kl 14...)?

Prata med personalen, de är de som vet bäst hur de vill ha det, men hade du kommit till en avdelning där jag jobbade hade jag föreslagit något som ovan.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 781
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 311
Övr. Katt Jag och min sambo längtar efter att bli med katt men vi har kört fast lite när det gäller vilken ras som kan passa oss. Vi bor i...
Svar
19
· Visningar
2 033
Senast: MissFideli
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 758
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar