Lagom ålder att börja dagis

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Lagom ålder att börja dagis

Ingen tid i barnets uppväxt är de så positiva och frimodiga som runt 2 år.
Jag har gjort/deltagit i ett hundratal inskolningar, herregud vad många det blev när jag räknade, och det är de små barnen som är enklast och roligast att skola in.

jovisst, 2 åringar är underbara och mysiga på så gott som alla sätt, men dom har inget stort behov av kompisar, leker helst själva och är nöjda i sin egna lilla värld.

som oz_joj skrev, före 3 års ålder är mer för dom vuxna, efter är mer för barnens skull. :)

jag skulle nog, som dagisfröken, säga att 3-4 års ålder är en bra tid att börja, innan dess behöver barnet inte så mycket mer än närmaste familjen och lite lagom lek sådär.:)

men det är vad jag tycker och har erfarenhet av!:bump:

Jag undrar bara vad 'dagisfröken' är för yrke? Är man varken barnskötare eller förskollärare är det mer korrekt (och inte alls så nedvärderande) att säga förskolepersonal. Vi måste bli av med den stämplen att det handlar om nån barnförvaring där det finns snälla fröknar. Lever vi på 40-talet eller?

Sorry för OT.

Min erfarenhet är att inskolningarna brukar gå lättare ju tidigare man skolar in. Däremot är det inte säkert att det passar alla barn, eller att de ska vara ofta och länge när de är så små.

Kolla med ditt dagis ang tiderna. Barnens dagis vill ha barnen från 9 på morgonen då de har samling, oavsett när jag behöver "barnpassning" eller ej. De har mkt av sin aktivitet under förmiddagen tex ut i skogen, biblioteket o dyl och därför ska barnen vara på plats innan dessa sker.

När barnen skolas in här så går de mellan 8.30-11 första tiden och efter någon vecka så stannar de även och äter lunch.

Men det är väl inte meningen att man ska lämna sitt barn redan kl 09.00 när man inte behöver det förrän kl 13.00?:confused: Då kommer man dessutom att betala för full tid när man inte behöver. Känns inte kul att lämna iväg honom kl 09.00 för då hinner jag som förälder inte träffa mitt barn varannan vecka då jag börjar jobba 13.52 och kommer hem strax efter 22.00 och samma sak för sambon.:crazy: Då jobbar jag hellre 75%.

ja om ni bara är ute efter en plats "var som helst" så kan man ju göra så - men om man vill få in sitt barn på ett speciellt dagis så kan det vara knepigare, kommunen är bara skyldig att erbjuda en plats den kan ligga på andra sidan kommunen, det bryr inte de sig inte om...

har en bekant som blev väääldigt förvånad när hon ville skola in sin dotter hos samma dagmamma som hennes äldre dotter går hos nu i feb... det är fullt, efter sommaren är det tomt för då har ett helt gäng slutat men nu finns det ingen plats så hennes alternativ är att skola in på ett annat ställe och sen byta eller stanna hemma...

Även om man vill ha ett speciellt dagis eller dagmamma så är det tidigast 6 mån innan som man kan anmäla sig. I vårt fall spelar det ingen roll om vi får plats här i byn där det finns 2 dagis (och 1 privat) samt 5 dagmammor eller vi får inne i huvudorten där det finns betydligt fler dagis och dagmammor. Jag jobbar där och sambon kör igenom där varje dag. Jag har inga krav då jag inte känner till de olika dagisen och dagmammorna, är jag inte nöjd så lär de få höra det.

jovisst, 2 åringar är underbara och mysiga på så gott som alla sätt, men dom har inget stort behov av kompisar, leker helst själva och är nöjda i sin egna lilla värld.

som oz_joj skrev, före 3 års ålder är mer för dom vuxna, efter är mer för barnens skull. :)

Vad jag kan förstå så är runt 2 år idealiskt, fortfarande "enkel" att skola in och inte så gammal att den sätter sig på tvären. En tanke med att han ska på dagis överhuvud taget är för att träffa andra barn, då det inte finns några barn i hans ålder i vår bekantskapskrets eller i släkten, de är alla minst 3-4 år äldre och vissa är redan vuxna. Sonen blir 2 år 1 maj 2009.

våran son ska börja dagis i mars och e då 14månader,tycker det e lagom,men han ska gå där max 5timmar per dag iallafall i början......jag har inga dagar kvar att ta ut nu,så jag har inget val,pappa vill inte va hemma nu(dock har jan varit pappa ledig ca 3mån innan) han vill "spara" sina dagar.

Jag undrar bara vad 'dagisfröken' är för yrke? Är man varken barnskötare eller förskollärare är det mer korrekt (och inte alls så nedvärderande) att säga förskolepersonal. Vi måste bli av med den stämplen att det handlar om nån barnförvaring där det finns snälla fröknar. Lever vi på 40-talet eller?

Sorry för OT.

Min erfarenhet är att inskolningarna brukar gå lättare ju tidigare man skolar in. Däremot är det inte säkert att det passar alla barn, eller att de ska vara ofta och länge när de är så små.

oj hjälp, här märker vi ord, men okej, förskolepersonal då :)

jag tycker det är fel att säga att bara för att det är lättare när dom är yngre så är det bättre? det mesta är ju lätt när barnet är i 2 års åldern...

enligt min erfarenhet har 3 åringarna haft bra mycket roligare, eller man kanske ska säga haft större utbyte av vad en förskola kan erbjuda.

Om man nu väljer att arbeta i förskolan så kanske man ska stå bakom läroplanen och den verksamet förskolan har? (Dvs pedagogisk verksamhet för barn i åldern 1-5 år).

Har du någon pedagogisk utbíldning?

KOlla med dem. Under 15 timmar i veckan får man bara ha dem här mellan 8-11 i vår kommun. Al 5 timmar om dagen 3 dgr i veckan.

Vi har behov för lilleman 2-3 dgr/v men mer än 5 timmar och då åker vi på att betala full tid oavsett om jag är ledig ena veckan el ej. Han får inte vara där när jag är ledig. I slutändan så betalar vi för minst ½ av timmarna som vi inte får utnyttja.

Våran dotter började då hon var drygt 13 månader och det har gått toppen, hon har haft mkt bra utbyte av dagis :)

Jag vet inte om det är att märka ord, jag skulle snarare kalla det att inte marginalisera förskolan.

Även om man vill ha ett speciellt dagis eller dagmamma så är det tidigast 6 mån innan som man kan anmäla sig. I vårt fall spelar det ingen roll om vi får plats här i byn där det finns 2 dagis (och 1 privat) samt 5 dagmammor eller vi får inne i huvudorten där det finns betydligt fler dagis och dagmammor. Jag jobbar där och sambon kör igenom där varje dag. Jag har inga krav då jag inte känner till de olika dagisen och dagmammorna, är jag inte nöjd så lär de få höra det.

visst men finns det inga platser så kan inte kommunen trolla, vi flyttade runt jul en gång och kommunen skrattade mig rakt upp i ansiktet när jag frågade om platser - om man sätter press på dem så visst klämmer de fram en plats på ett dagis oavsett om det är fullt eller ej... (den gången hade vi tur och hittade ett föräldrakooperativ, för på fullt allvar så tyckte kommunen att vi skulle ta ledigt i 4 månader från jobbet, vi fick inte gå kvar på gamla dagiset i gamla kommunen när vi flyttat därifrån och vi fick inteställa oss i kö förrän vi flyttat in i den nya kommunen - vi satt i en rävsax :devil:)

jag har ju "bara" erfarenhet från 3 kommuner, 4 dagis och 2 dagmammor så... ett "knep" är att uppge att man vill ha plats i juni för då kommer man före dem i kön som vill ha plats i augusti :angel:...

och jag rekommenderar starkt att hälsa på de olika alternativen och känna av personalen och pedagogiken - hade vi träffat på sonens dagmamma under arbetstid (vi träffade henne under hennes semester) hade vi nog tänkt oss för 2 ggr innan vi valt henne... det är inte kul att inse att man gjort ett felval och fundera på om man ska låta barnet gå kvar och försöka förändra eller försöka byta och låta barnet börja om med nya kompisar...

KOlla med dem. Under 15 timmar i veckan får man bara ha dem här mellan 8-11 i vår kommun. Al 5 timmar om dagen 3 dgr i veckan.

Vi har behov för lilleman 2-3 dgr/v men mer än 5 timmar och då åker vi på att betala full tid oavsett om jag är ledig ena veckan el ej. Han får inte vara där när jag är ledig. I slutändan så betalar vi för minst ½ av timmarna som vi inte får utnyttja.

Jag ska kolla, men jag behöver ju tiden mellan 13.00-14.30 då jag och min sambo jobbar samtidigt eller rättare sagt har skiftbyte (vi jobbar inte på samma ställe), så det är ju inte så att jag är hemma utan jag behöver passning denna tid pga arbete, så jag antar att man då kan få den tid man behöver för tiden mellan 8-11 är jag eller sambon ändå hemma.

visst men finns det inga platser så kan inte kommunen trolla, vi flyttade runt jul en gång och kommunen skrattade mig rakt upp i ansiktet när jag frågade om platser - om man sätter press på dem så visst klämmer de fram en plats på ett dagis oavsett om det är fullt eller ej... (den gången hade vi tur och hittade ett föräldrakooperativ, för på fullt allvar så tyckte kommunen att vi skulle ta ledigt i 4 månader från jobbet, vi fick inte gå kvar på gamla dagiset i gamla kommunen när vi flyttat därifrån och vi fick inteställa oss i kö förrän vi flyttat in i den nya kommunen - vi satt i en rävsax :devil:)

jag har ju "bara" erfarenhet från 3 kommuner, 4 dagis och 2 dagmammor så... ett "knep" är att uppge att man vill ha plats i juni för då kommer man före dem i kön som vill ha plats i augusti :angel:...

och jag rekommenderar starkt att hälsa på de olika alternativen och känna av personalen och pedagogiken - hade vi träffat på sonens dagmamma under arbetstid (vi träffade henne under hennes semester) hade vi nog tänkt oss för 2 ggr innan vi valt henne... det är inte kul att inse att man gjort ett felval och fundera på om man ska låta barnet gå kvar och försöka förändra eller försöka byta och låta barnet börja om med nya kompisar...

Vår kommun har som policy att de ska fixa det och än så länge har jag inte hört att de inte gjort det, att det sedan inte alltid kan trolla så att man får det dagiset eller dagmamman man önskar är en sak, men dagpassning garanterar de. Vissa dagis och dagmmammor vet jag av släkt och vänner är bra och de andra får vi kolla upp när det blir aktuellt.

Om man nu väljer att arbeta i förskolan så kanske man ska stå bakom läroplanen och den verksamet förskolan har? (Dvs pedagogisk verksamhet för barn i åldern 1-5 år).

Har du någon pedagogisk utbíldning?

frågan var vilken ålder som är bäst för barnet att börja; enligt MIN erfarenhet är det 3-4 års ålder.

självklart kan en bra förskola se till att barnen har det bra, oavsett ålder, och visst kan en ettåring eller tvååring ha det jättebra på förskolan.
kan man inte vara hemma med barnet så självklart, det är ju det förskolan är till för, men för barnets skull, anser jag att man bör vänta tills 3 års ålder.

det är min personliga åsikt, och hurvida jag har utbildning (som jag förövrigt är mitt i) eller inte ändrar inte på det.

Är du mitt uppe i en utbildning borde du i alla fall ha lärt dig att det heter förskolan. För det andra borde du veta att förskolan är en verksamhet med läroplan och mål precis som skolan. Alltså har den ett syfte i sig, INTE att vara barnförvaring för de som inte kan vara hemma med barnen.

Får jag fråga vad du går för utbildning?

Som jag upplever det är det perfekt att börja nu för våran dotter som blir 2 i april. Hon älskar fart och fläkt och andra barn, mamma är tydligen lite tråkig :angel: Hon är ganska mogen för sin ålder, leker aktivt med andra äldre barn nu (när de leker exempelvis kök och lagar mat och serverar varandra är hon lika mkt med som de som är året äldre) Det var verkligen dax att börja nu, då hon är öppen och intresserad, och t.o.m. är svår att få med sig hem igen :crazy:;)

Är du mitt uppe i en utbildning borde du i alla fall ha lärt dig att det heter förskolan. För det andra borde du veta att förskolan är en verksamhet med läroplan och mål precis som skolan. Alltså har den ett syfte i sig, INTE att vara barnförvaring för de som inte kan vara hemma med barnen.

Får jag fråga vad du går för utbildning?

jag börjar bli lite trött på att upprepa mig här, jag skriver vad jag tycker och har erfarenhet av, får jag inte ha en egen åsikt som går emot läroplanens?

jag ser hur barnen påverkas av att gå på förskola, dagis, lekis, vad man nu vill kalla det, och skapar mig en uppfattning och åsikt, baserat på det.

att det skulle vara barnförvaring har jag aldrig sagt, jag är tvärtom
väldigt emot det, och än en gång enligt min erfarenhet så har barn inget direkt behov av att lämna mamma och pappa samt närmaste familjen, före ca 3 års ålder.
självklart gäller det långt ifrån alla, men jag har ju heller inte träffat alla barn i hela världen, så jag påstår mig inte veta bäst på nåt sätt, det är bara min erfarenhet!

enligt min erfarenhet har 3 åringarna haft bra mycket roligare, eller man kanske ska säga haft större utbyte av vad en förskola kan erbjuda.

Jag som bara jobbar med barn som är under 3 år håller inte riktigt med. Vara barn tycker att det är superkul att vara på förskolan och längtar hit när de har vart hemma en längre period. Att de är enkla att skola in har absolut att göra med att de är mogna för förskolan.

Håller med de som tycker att det ärbättre med kontunitet och korta dagar både för barnen och föräldrana. Man måste ju vilja vara med sina barn om man skaffar dem. Däremot kommer jag inte tycka synd om mina barn när de börjar på förskola. Däremot skulle jag personligen inte vilja ha mitt barn hos dagmamma, men det är enbart pga att jag inte fått så positiva upplevelser av de som jag träffat.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 781
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 311
Övr. Katt Jag och min sambo längtar efter att bli med katt men vi har kört fast lite när det gäller vilken ras som kan passa oss. Vi bor i...
Svar
19
· Visningar
2 033
Senast: MissFideli
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 758
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar