Sv: Lägga pengar på hyreshus?
I vår första gemensamma lägenhet målade vi om sovrummet och köket - sovrummet innan inflytt, köket något senare. Rummen var slitna och jag orkade verkligen inte med färgen i sovrummet - även om det "bara" är en hyresrätt så vill jag ha lite personlig prägel, jag vill kunna trivas. Att be hyresvärden fanns det ingen mening med, de lyfte inte ett finger för någonting, de reagerade knappt när vi upptäckte en fuktskada i lägenheten (vilken innebar att de fick göra ganska stora reparationer när vi flyttade ut, eftersom den växte fort).
I vår andra gemensamma lägenhet (kommunal hyresvärd) målade vi om ett rum innan avflytt då vi ombetts göra det p.g.a. slitage. Vi hade uteplats men lade inga pengar alls på den.
Vår nuvarande lägenhet, samma hyresvärd som den förra, (nästintill) totalrenoverade hyresvärden åt oss med färg och tapeter efter våra önskemål. Upptäcker jag något jag vill fixa hade jag nog kunnat betala ur egen ficka - det här är den första lägenhet vi har som vi verkligen velat ha, jag älskar den, så jag vill ha den perfekt, men för nu är det tillräckligt med att lägga pengar på inredning (möbler, dekoration). Funderade på att låta jorda eluttagen på egen bekostnad, men hittade en annan lösning.