Lägga pengar på hyreshus?

MiniLi

Trådstartare
Ni som hyr hus (eller lägenhet) - hur mycket pengar lägger ni på hem och trädgård?
Tex renoveringar, inköp av växter, altanbygge eller vad som.

Varför resonerar ni som ni gör?
Och finns det anledningar som skulle göra att ni blev villiga att lägga mer eller mindre?
Tänker på tex hyra, kontrakt, kanske andra förmåner..

:)

Sv: Lägga pengar på hyreshus?

att hyra ett boende gör man just för att slippa dessa typer av jobb..

har man ett inresse av att renovera, fixa och dona köper sig ett boende så man kan bo där så länge det behagar och faktiskt få tillbaks nått vid försäljning för allt jobb man gjort..

men det är klart, om jag hyrde ett boende och hyresvärden köpte allt material åt mig så skulle jag kunna tänka mig att renovera.. men inte om jag skall finansiera det hela.

Jag kommer väl klippa gräsmattan det är väl typ allt. Enligt kontraktet får jag inte göra något i stugan utan att prata med hyresvärden innan. Men den är nyrenoverad så känns inte som att det är något jag skulle vilja göra/ha behov av den närmaste tiden.

*kl*
Vi ahr algt ned hyfsat mkt pengar i vår hyresrätt. Vi tyckerdet är kul att fixa och jag har målat vardagsrummet två ggr, köket en, badrummet två, hallen tre, sovrummet en gång. Nytt golv i köket har vi lagt också, men i framtiden ska vi nog skaffa eget och lägga pengarna där istället.

Jag bor i hyresrätt och har inget emot att tapetsera/måla och sånt. Här har jag tapetserat i rummet, målat om en rumsavdelare som var inbyggd av en anna hyresgäst och bytt knoppar på alla skåp. I övrigt är det ju lite svårt att göra större renoveringar i hyresrätter, men det som går att lägga pengarna på är ju just sånt.

Jag gör det för att jag vill ha ett boende att trivas i, då får det kosta en liten slant. Men som sagt börjar jag inte på några stora ombyggnationer.

När vi hade trädgård fanns planer på att köpa lite bärbuskar, blommor osv. Nu har jag planer på att fixa till klädkammaren (spacka och måla). I övrigt har jag en bra hyresvärd som ser till att lägenheten är väldigt fräsch. Skulle också kunna tänka mig att tapetsera om ifall jag skulle vilja och vi funderar på att installera diskmaskin (vilket ger typ 100 kr mer hyra i mån, ingen övrigt kostnad om jag förstått det rätt).

Plus inredning och andra "flyttbara" saker såklart.

Jag vill trivas där jag bor och ser ingen anledning att låta bli för att det är en hyresrätt. Rena renoveringar som tex badrum, kök etc står ju dock hyresvärden för såklart.

I min gamla lägenhet tapetserade jag om och betalade allt själv eftersom min hyresvärd är ,ja fd är en riktig snåljåp och fixade lite smått och gott tex bytte skåpsknoppar bla....jag bodde i den lägenheten över 10 år så det var värt att jag gjorde ordningen den själv.
Självklart tog jag inte dom dyraste tapeter direkt :D....det bjuder jag inte på för snåljåpen hehe....

I den lägenheten jag har nu fick jag omtapserad innan jag flyttade in....nu ska jag sätta in en fläkt och den bekostar jag själv för gör värden det så kostar det 80 kr i månaden i all evighet så det blir en "dyr" fläkt det.
Men jag måste se till att det är en fackman gör det och det finns i släkten och sen ska jag kakla i köket som småningen om och det gör min systerson som jobbar med det........

Inte fem kronor.
Hyr jag så innebär det att hyresvärden ska stå för sådant, det är ju det jag betalar för. Inte att jag ska betala/göra saker.

Sist vi hyrde hus köpte jag jordgubbsplantor och sambon byggde ett växthus, men det tog vi med när vi flyttade. Så ok om man gör saker man kan ta med sig men inget annat.

Jag hyr och lägger ingenting på renovering eller underhåll. Anledningen är ju just att jag hyr så det jag stoppar in får jag inte tillbaka. Dessutom vet jag inte hur länge jag kan bo kvar, huset ska kanske rivas inom något år. Jag har möblerat min lägenhet med det jag behöver och har en blomlåda på balkongen.

Vi hyrde ett hus tidigare. La ingenting på renovering, byggnationer eller smågrejer. Just för att vi inte tyckte vi hade råd/lust att fixa med någon annans hus.

Jag lägger ned 0 kr och har aldrig lagt mer än så på något av mina /två/ hyrda boenden.

Min nuvarande bostad är inte i toppskick och jag får nytt golv, ommålat tak och väggar i alla rum om jag vill/när jag vill. Jag vill dock inte. Jag tycker att lägenheten är finfin som den är och vill inte leva i en byggarbetsplats.

Kan väl summera det såhär också:
- Om lägenheten inte är fin när jag tittar på den tackar jag inte heller ja till att flytta dit ö.h.t. Alltså har jag inget renoveringsbehov när jag flyttar in.
- Jag saknar vettig inkomst och har i dagsläget inte råd att ens måla om väggarna.
- Jag är inte händig och skulle därför inte kunna göra det själv utan hjälp och den hjälpen finns inte där jag bor.

Jag är så glad så att jag bor i hyresrätt och inte i bostadsrätt. Jag allt fixat gratis av människor som vet vad de pysslar med. :)
I princip skulle jag dock kunna lägga kanske 2000 kr på någon liten tillfixning om jag hade haft pengarna till det. Mer än så verkar konstigt att lägga på en hyresrätt. Det är ju hyresvärden som ska bekosta allt egentligen. Jag vet inte varför man annars bor i hyresrätt om man inte vill ha den servicen och har råd till annat?

*kl*
Jag hyr.

På trädgård lägger jag en hel del var sommar, dock är väldigt få av växterna något som övervintrar. Mest blommor och grönsaker. Ett par rosbuskar och jordgubbarna är väl det som kommer att stanna om/när jag flyttar.

Köksluckorna har jag målat om på egen bekostnad fast det var ju ingen jättekostnad.

Just nu håller vi på att ska måla om alla väggarna inomhus, detta projekt har vi planerat med hyrsvärden så att vi gör jobbet men han står för materialkostnaderna.

En öppen spis/kakelugn kommer att bli insatt inann vintern. Detta är hyresvärdens eget val, han betalar allt och fixar folk som gör jobbet. Allt jag behöver göra är väl typ att släppa in hantverkarna.

Jag skulle inte lägga många kronor på ett hyrt boende, d.v.s. jag skulle knappast ge mig på någon större renovering (ens om jag fick). Att måla, tapetsera och sådana saker tycker jag dock är okej. Har jag planerat att bo kvar ett tag vill jag såklart ha färger och tapeter som jag trivs med och kan inreda efter, så att jag kan sätta en någorlunda personlig prägel på mitt hem. Men någon större och/eller väldigt kostsam renovering, no way.

Jag vet inte varför man annars bor i hyresrätt om man inte vill ha den servicen och har råd till annat?

Den hemska sanningen är att inte alla värdar bryr sig. De kanske har en åsikt om vad som är slitet, och hyresgästen har en annan. Bor man dessutom på ett ställe där det är akut bostadsbrist kan man inte fjösa för mycket när man väl får erbjudande om en lägenhet, då nappar man direkt.

Okej. Jag är nog lite bortskämd som alltid har bott hos snälla, kommunala bostadsbolag. Jag trodde dock att det fanns regler kring boenden och att en hyrevärd hade viss krav på sig, t.ex. krav att underhålla bostaden med vissa tidsintervall. Men där ser man.

Den sista meningen kan jag verkligen förstå. Jag ska eventuellt göra exjobb i sthlm i vår och jag kommer att bli överlycklig om jag så får hyra en koja. :p

Inte lagt nr ett öre eller en minut på de hyreshus jag bott i tidigare. Bara skött om de växter som redan finns.

I vår första gemensamma lägenhet målade vi om sovrummet och köket - sovrummet innan inflytt, köket något senare. Rummen var slitna och jag orkade verkligen inte med färgen i sovrummet - även om det "bara" är en hyresrätt så vill jag ha lite personlig prägel, jag vill kunna trivas. Att be hyresvärden fanns det ingen mening med, de lyfte inte ett finger för någonting, de reagerade knappt när vi upptäckte en fuktskada i lägenheten (vilken innebar att de fick göra ganska stora reparationer när vi flyttade ut, eftersom den växte fort).

I vår andra gemensamma lägenhet (kommunal hyresvärd) målade vi om ett rum innan avflytt då vi ombetts göra det p.g.a. slitage. Vi hade uteplats men lade inga pengar alls på den.

Vår nuvarande lägenhet, samma hyresvärd som den förra, (nästintill) totalrenoverade hyresvärden åt oss med färg och tapeter efter våra önskemål. Upptäcker jag något jag vill fixa hade jag nog kunnat betala ur egen ficka - det här är den första lägenhet vi har som vi verkligen velat ha, jag älskar den, så jag vill ha den perfekt, men för nu är det tillräckligt med att lägga pengar på inredning (möbler, dekoration). Funderade på att låta jorda eluttagen på egen bekostnad, men hittade en annan lösning.

Min egen trivsel är viktigare än frågan om jag äger eller hyr, i båda fallen är det ju mitt hem det handlar om. Min trivsel hemma är intressantare än mitt eventuella ekonomiska utbyte av min bostad.

Sen håller jag med de som säger att man hyr bostad just för att slippa vara sin egen hantverkare, men om jag tex tyckte att tapeterna i ett rum var fula, så byter jag dem hellre på egen bekostnad än går runt och vantrivs.

Hyr man ett mycket tillfälligt boende är det naturligvis inte så viktigt att det är fint, men min partner har bott i vår nuvarande hyresrätt sedan han var barn, och jag tror inte att vi flyttar i brådrasket. Det är absolut värt att fixa lite smått ibland även om värden inte skulle hålla med om att det var nödvändigt och därför inte betala.

kl

Jag kan som sagt tänka mig att lägga ut en del för att trivas i min hyreslägenhet (se ovan). Anledningen till att jag inte köper en lägenhet är att jag varken har råd eller intresse för det. Jag slipper dessutom bekosta reparationer, slapp betala nytt badkar när det gamla gick sönder osv.

Kul att många har svarat!

För oss har det blivit så att vi lagt en del pengar på både renovering och trädgård, framförallt trädgård.
Vi har även planer på att bygga ny veranda samt en damm. Detta räknar vi då med att till stor del få bekosta själva.

Men då vi har en väldigt förmånlig hyra samt vet att vi inte kommer bli utkastade eller liknande tycker vi att det viktigaste är att man bor i en trivsam miljö :)
Hade aldrig lagt dessa pengar, eller ens arbetet om vi bara hade tänkt bo i detta hus i något år. Som det är nu tror vi att vi kommer vilja bo här i minst 10 år framöver. :)

Liknande trådar

Hemmet Jag äger ett litet hus (med betoning på litet) på en mindre ort, men med närhet till större stad med lite högre priser på fastigheter...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 050
Senast: nyttnick
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 619
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 025
Senast: Milosari
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 025
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar