Låg nivå?

Bison

Trådstartare
Var funktionär på lokala ponnytävlingar under helgen o jag är väldigt förvånad över resultaten. Få starter i kategori b o c o riktigt dåliga resultat i alla kategorier, i LB blev man placerad på fyra fel i grunden! Det känns riktigt dåligt. Vad har hänt, är det jämt såhär nuförtiden?
När jag tävlade ponny på den nivån fick man slita som en djur för att bli placerad.

Sv: Låg nivå?

Nä, det är inte vanligt. Inte i vårt distrikt iallafall.
Kanske hindrena var knepiga och banan ovanligt svår i detta fall?

Tror det är hemskt olika beroende på vad det är för tävling och vart den är. Det jag har erfarenhet av är att det på tävlingar på mindre klubbar är lättare att bli plaserad, medan på större, välkännda klubbar är det svårare, bättre ryttare åker till dom verkar det som...

Betänk att det du var funktionär på, antar jag, var bland annat finalen i division två. Många rider då sina första LB:er och får problem därför.
Vi hade funderingar på att efteranmäla min ponny dit för att gå LB:erna när nu LFK:s tävlingar blev inställda men brydde oss inte om det eftersom det bara var lokalt. Hon kunde alltså åkt dit och samlat rosetter :devil:

ja det var finalerna, men de dåliga resultaten gällde även LCn inte bara i lb.

Det var enkla banor o enkla hinder, inga läskiga infångare, mattor grindar mm, bara räcken o oxrar som vi inte ens ville maxa pga den dåliga nivån.

ja det var finalerna, men de dåliga resultaten gällde även LCn inte bara i lb.

Det var enkla banor o enkla hinder, inga läskiga infångare, mattor grindar mm, bara räcken o oxrar som vi inte ens ville maxa pga den dåliga nivån.

Det är konstigt. Underlaget brukar vara bra i det ridhuset också.
Jag tittade på startlistorna igen nu som hastigast och ser att flera av dem är placerade i LB, både lokalt och regionalt.
En fundering är om det beror på att det för många är första tävlingen inomhus. De renodlade lokala ryttarna red ju inte i Mjölby förra helgen.

Det kan bero påså många olika saker. Min första lokala tävling var en katastrof i LB:n. Det var ett halvt ridhus till förfogande då ena halvan var framhoppning :eek: Det var så äckligt tätt. 1:an gick felfritt, kom från hemmaklubben och var van ;) Hade dessutom en övervuxen C-ponny så hon kunde vända relativt fort. Jag kom 2:a på 12 fel. Kunde inte svänga in mot kombinationen och lade en volt och fick tidsfel och grejer. Trean hade 30 FEL !!! Det berodde på den urusla banan, inte kvaliteén på ridningen.

fast som sagt så är detta ett stort ridhus md superunderlag o enkla tråk hinder o inga svåra banor. Hade min tränare byggt banorna hade hon slängt fram allt galet de har :D men nu var det ngn tråkig människa utan större fantasi.

Men min fråga var bara om det är vanligt.

kanske kan bero på det, men de flesta av dem borde ju ha tränat inomhus en ganska lång period nu.
Det var inte bara jag sdom blev förvånad, flera som bara gapade när de red.

kanske kan bero på det, men de flesta av dem borde ju ha tränat inomhus en ganska lång period nu.
Det var inte bara jag sdom blev förvånad, flera som bara gapade när de red.

Det behöver de nog inte alls. Min ponny har inte tränat alls inomhus. Det enda hon gjort hoppmässigt inomhus den här säsongen är Mjölbys tävling förra helgen och några småskutt i ridhuset hemma dagen innan för att få hoppa något inne.
Det är ju fortfarande mjukt nog för att hoppa ute och det är ju ljust om eftermiddagarna än så länge. Och eftersom det är orutinerade ryttare på lokal nivå så tänkte de kanske inte på att det är skillnad på att hoppa ute och inne.

kanske det är så, men det låter ju väldigt amatörmässigt att inte träna inomhus när man ska tävla inomhus.
Jag har tränat inne sen augusti....

För att ungarna tyvärr inte lär sig rida !

Jag tycker att man skall ta bort tidshoppning på Lokala LD-LC eventuellt även LB och ersätta med stilhoppning i fas 2. Så kanske, kanske man kan komma till ordning med att ungarna rider så illa. Dessutom så borde man ta bort möjligheten till alla skarpa bett !

ps. jag var också på lokal ponnytävling i helgen där man blev placerad på 4 fel i grunden i LB

kanske det är så, men det låter ju väldigt amatörmässigt att inte träna inomhus när man ska tävla inomhus.
Jag har tränat inne sen augusti....

Men det är ju amatörer på lokal nivå.
Personligen föredrar jag dessutom att träna ute när möjligheten finns. Ytterligare en aspekt är att det oftast är lättare att träna ute än inne om man betänker att alla inte har egna ridhus.

jag är oxå amöter på lokal nivå.

Mwn jag anser iaf att ska man tävla inomhus så ska man oxå tränat inomhus, jag rider självklart mkt ute.

Jag har tränat inne rätt lång tid med min storhäst, men det var ändå stor omställning att komma inomhus, nu gick hon rätt bra ändå. Men det kanske inte är lika lätt för de mindre rutinerad att komma runt...

För övrigt så håller jag med dig lite om att det blivit lite sämre, det känns iaf så jämfört när jag red B o C -ponny. Då blev man (nästan) aldrig placerad om man inte var dubbelnolla och hade bra tid!

Har även pratat om detta med en banbyggare som ofta är ute på lokal tävlingar, hon tror att det är ett "generationsbyte" nu och att därför blir resultaten sämre...

jag är oxå amöter på lokal nivå.

Mwn jag anser iaf att ska man tävla inomhus så ska man oxå tränat inomhus, jag rider självklart mkt ute.

Ja, men du är ju äldre än många ponnyryttare. De vet inte själva och det är inte heller säkert att deras föräldrar kan särskilt mycket om tävlingar med hästar.

För övrigt så är nivån något lägre nu än när jag tävlade ponny på lokal nivå. Visserligen gjorde jag inte det så mkt, gick upp på regionalt direkt som jag började rida LB. Men man ser ju i resultaten.

Men allvarligt talat. Resultaten sämre ? det är RIDNINGEN som är riktigt illa tycker jag.

Så länge som flängridning premieras (ger placering) så kommer ridningen aldrig bli bra

ja, på lokal nivå är det oftast låg nivå. Och visst det ska det vara också, men vissa krav ska iaf ställas på LC-LB nivå. Men många är vana att bara flänga runt, och då går det inte.. Vissa stannar och plockar rosetter i LC och får massa fel i LB endast för att dom inte lär sig.

Betänk att det du var funktionär på, antar jag, var bland annat finalen i division två. Många rider då sina första LB:er och får problem därför.
Vi hade funderingar på att efteranmäla min ponny dit för att gå LB:erna när nu LFK:s tävlingar blev inställda men brydde oss inte om det eftersom det bara var lokalt. Hon kunde alltså åkt dit och samlat rosetter :devil:

Fyfan vilken bitchig kommentar om du menar att du kunde åkt dit och samlat rosetter? bara för att alla andra var "dåliga"? hum moget på hög nivå...

Fyfan vilken bitchig kommentar om du menar att du kunde åkt dit och samlat rosetter? bara för att alla andra var "dåliga"? hum moget på hög nivå...

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 104
Senast: Snurrfian
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hittade det här med dagbok här och tänkte att det kanske kan vara bra att skriva av sig lite och ifall nån vill läsa och har nån...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 211
Senast: Flixon
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 338
Senast: QueenLilith
·
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 036
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar