Det var ju lite därför jag undrade om de mörkare golden som faktiskt ser betydligt trevligare ut och dessutom verkar smartare är just jaktgolden enbart eller hur det låg till. Som det har varit nu är alltså golden inte ett alternativ just eftersom de vita har givit mig så trista upplevelser, men om det nu är så att man kan få tag på både vettigare och snyggare mörka individer (som jag dessutom tycker ser ut och verkar som en annan hund) utan att för den skull köpa på sig en renodlad jakthund, så är det väl inte alls fel att omvärdera tankarna.Alltså om du redan från start upplever att goldens är en korkad ras så känns det som en rätt dålig utgångspunkt faktiskt - det finns ju så många andra hundraser som säkert skulle passa dig bättre även som assistanshund. Plus att det känns rätt tråkigt att kalla döma ut en ras som ”tappad” för att den inte är som en dobermann.
Så, jag tycker du ska kolla på andra alternativ som känns bättre från början och skita i vad folk tycker borde vara en bra hund. Uppenbarligen har du koll på vad du vill ha/kan erbjuda och om tex rottweiler fungerar för dig och din personlighet och för uppgiften - kör på det då istället för vad som ”borde” vara en bättre hund.
Jag dömer inte ut rasen som tappad för att den inte är som dobermann, det är för att de jag träffat av den rasen inte har varit några direkta genier, sättet de har varit/är på, deras beteende liksom. Jag jämförde med dobermann eftersom det känns så stor skillnad mot vad jag är van vid.
I övrigt har jag ingen aning om rottweiler fungerar för arbetet, men för min personlighet gör den. Jag fick hunden i present, jag hade inte ens tänkt skaffa hund just då, men just hon fungerade utmärkt för arbetet, vilket imponerade och överraskade både mig och andra. Hon var otroligt lyhörd och "med", och hon var bara en valp. Och det kanske bara var en tillfällighet, hennes personlighet och inte rasen som sådan.
Därav min grundfråga om golden med mörkare färg. Jag ber om ursäkt för mina ordval om golden.
Och för att jag snodde TS tråd lite, förlåt!