Sv: Kvalitetstävlan 08
KL
Har följt denna tråden lite och måste få lägga in några kommentarer också. Som bakgrund har jag en 4-åring jag ska visa i Plönninge i helgen. Jag köpte den som 3-åring och har ridit in den själv. Jag skall också visa den själv. Jag är totalt okänd och detta är första gången jag gör detta. Jag är inte världens bästa ryttare men inte heller världens sämsta. Har en bekant med ungefär samma förutsättningar som valt att låta någon med ”ett namn” visa eftersom hon tror att hästen ska få bättre poäng då, inte pga ridförmågan utan just namnet! Det verkar hon inte vara ensam om att tro heller om man lyssnar runt…
Samma bekant har hela sommaren försökt kvala hästen till championatet genom hoppning men ”bara” fått ihop 2 felfria rundor. Hon måste dock ha försökt minst 20 rundor. Finns det inget maxantal försök? Kan tycka att en fyraåring inte skulle behöva tävla så intensivt eller? Min har varit ute på 2 hopp och en dressyrtävling och jag har inte ens kommit på tanken att kvala genom ”prestation” eftersom jag inte vill gå så fort fram med min häst, målet har istället varit att hon nu ska klara av en kvalitétsbedömning (alltså en förhoppningsvis rättvis bedömning av hennes kvalitéer, tråden heter felaktigt [tycker jag] kvalitétstävlan)
För att få en rättvis bedömning så tycker även jag att domaren inte borde få veta någonting om härstamning, uppfödare eller visarens/ryttarens namn och meriter (fast om domaren då inte är blind ser de ju ändå vem ryttaren är om denne är känd så klart) utan bara bedöma hästen som är inför dem. Efter bedömningen tycker jag givetvis att man ska läsa upp dessa uppgifter eftersom det är intressant att veta.
Angående final/championat tycker jag att det verkar HUTLÖST att man ska betala in för deltagarbevis innan kvalitets och dessutom 800kr per gren när man ändå bara kan vara med i en av dem. Jag har inte betalat för detta. Hade hellre betalt en högre avgift för en rättvisare bedömning på kvalitéts med t.ex. utländska domare eller ”blind” bedömning som diskuterats tidigare i tråden. Idéalet hade givetvis varit om samma domare dömde på alla platser samma år, då skulle åtminstone årskullarna få en rättvisare inbördes bedömning. Som det är nu vet jag en del som bestämmer visningsplats efter vilka domare som står i propositionen och gissa om de blir besvikna om det sedan ändras
Om det skulle gå så bra att man skulle kvalificera sig till final tycker jag att man ska ha en självklar plats där, inte beroende på om man betalt in någon ytterligare avgift eller ej. Vilka hästar vill man se i final egentligen. De som har bra exteriör och teknik eller de som kanske lyckats kravla sig runt 3 rundor felfritt på 20 försök men kanske ser ut och har teknik som kom och hjälp mig? De hårdast tagna eller de mest talangfulla? (det ena behöver ju inte utesluta det andra, men jag tycker i alla fall det finns potentiellt stor skillnad mellan grupperna, speciellt som det i instruktionen för veterinärbedömningen inför Kvalitéts står att hästarna skall vara förberedda för bedömning inte tränade för tävling – hur går det ihop?) Tycker det borde vara en separat final i så fall för enbart Kvalitétsbedömda hästar även om resultatet också kan räknas till den andra (nuvarande) finalen om man nu vill det.
Ja där fick ni ett litet inlägg från någon som är ny inför detta, inte har fått sin häst bedömd än men ändå tycker att ”systemet” verkar lämna en hel del att önska.