Kvalitetstävlan 08

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare aalleexx
  • Startdatum Startdatum
Sv: Kvalitetstävlan 08

Hej själv! Kul att du hittat en tråd du gillar;)

HUr höga betyg tycker du jag ska jämföra med och på vilka visningsplatser?
Jämför jag med hästarna där så är det ju rättvist, eftersom skalan lagts där.
Filmsnutten i sej visar ju inte hela galoppen, men det är det ända jag har därifrån.

Jag tror att det finns vägar att gå vad det gäller kostnaden för att visa. Men det blir många och komlicerade tankar angående lokalklubbar/asvh och medlemskap.

Om dålig ridning gör att hästen hoppar 9-9 så fortsätter vi med dålig ridning:angel:

Jag tycker att du ska jämföra både med hästar som också fått sjuor på gången och med hästar som blivit högre bedömda. Jag har varit på lite olika platser och tittat och jag tycker att din häst rör sig likvärdigt med andra hästar som fått sjuor.

Ja, i så fall skulle ju knappt några hästar kunna få bättre på kvalitets än de fick på 3-årstestet. Men det finns en hel del som förbättrar sitt resultat, så då håller ju inte ditt resonemang heller.
Men nu pratar vi om hästar som fått sämre som 4-åringar.

Jag upplever att det vanligaste är att de får sämre poäng uppsuttet (utan att ha några siffror på det). Kolla gärna på gamla kvalitetsbedömningssiffror. Då dömde man både gången vid hand och uppsuttet. Oftast är siffrorna högre vid hand. Men bra ryttare kan hjälpa till att balansera upp hästarna, naturligtvis. En del hästar blir spända när man släpper dem lösa på 3-årstest och de kan vara mer avspända med ryttare. Men de allra flesta ryttare som jag sett på visningar förbättrar inte gången, tycker jag.

98Kakan skrev: jag tycker att din häst rör sig likvärdigt med andra hästar som fått sjuor
Och med andra hästar som fått åttor...

Men det spelar ingen roll, hästen är och förblir samma häst ändå.

Tänker inte gå in på ngn hästs specifika gång, det som är intressant är hur poängskalan verkar variera mellan olika ställen.
Och hur en 5-årig häst tydligen på ett år blivit paralellförskjuten (då dömd av samma domare båda gångerna)
Och jag undrar uppriktigt om det är möjligt:confused:
Att ben kan förändra sej på det viset under ett år??

Senast ändrad av en moderator:

Och med andra hästar som fått åttor...
Om det fanns hästar på samma visningsplats som rörde sig som din häst och fick åttor så tycker jag att de fick för höga siffror och din fick normala poäng.

Klämmer in i samma inlägg: Intressant att Anne P anser att hoppdomaren gav rätt betyg, men att gångartsdomaren gav fel. Det kanske var tvärtom, dvs att det var hoppdomaren som var för snäll? Men det klart, det händer väl aldrig?

Om det fanns hästar på samma visningsplats som rörde sig som din häst och fick åttor så tycker jag att de fick för höga siffror och din fick normala poäng.

Klämmer in i samma inlägg: Intressant att Anne P anser att hoppdomaren gav rätt betyg, men att gångartsdomaren gav fel. Det kanske var tvärtom, dvs att det var hoppdomaren som var för snäll? Men det klart, det händer väl aldrig?

Inte samma visningsplats, diskuterar fortfarnade olika bedömningar på olika platser.......

Men det är ju bra att du är så säker i din bedömning att du efter den lilla filmsnutten vet exakt vilket betyg som ska ges.

Varför filmar vi inte bara alla våra hästar och skickar till dej direkt?

Senast ändrad av en moderator:

Det är absolut inget fel att betala för bedömningen, nu tycker jag att du vrider till det lite fel. Det jag menade är att man betalar för en tjänst (att få hästen opartiskt bedömd) Sedan beter sig domarna så oproffsigt att dom har personliga favoriter och dessutom SÄGER det. Och ja, det inträffade i Örebro att domaren sa i micken att "Denhär fina hästen har jag följt sedan den var liten" osv.
DET tycker jag är fel och det är därför jag inte kommer visa några unghästar, utan jag satsar på att kvala dom till championat på prestation.

Hur många tror det det blir som vill jobba gratis med att sitta i styrelserna och ordna alla bedömningar om de inte ens får visa sina egna hästar?
Talar du om en fölvisning i Örebro nu i år (eftersom du skrivit om kvalitetsbedömningen i Örebro)? Hur placerade sig styrelsemedlemmarnas föl? Hur många föl hade vinnarfölens uppfödare fött upp (eftersom du skriver att det var stora uppfödare som favoriserades)?

Nej talar inte om örebro då jag inte åker dit i normala fall, så jag vet inte hur det var där.

Till exempel så är det väldigt lågt rabatterat idag om man är medlem i lokalföreningen. Kan man få fler medlemmar till dem och till ASVH så tror jag att det kan finnas en buffert där att ta till domararvoden, just det tror jag är en av de saker som folk verkligen är bberedda att betala för.

Jag håller med dig. Tror att fler skulle visa sina hästar om de visste att bedömningen skulle vara mer rättvis. Jag själv blev avrådd för att visa hästen. Jag vet flera personer som skulle visa sina hästar på kvaliten om det hade varit bättre.
Ju fler som visar ju mer pengar får de in till kvaliten. Om det skulle vara en utlänsk dommare så tror jag intresset skulle öka.
Kan ta Connemarorna som ett exempel de har råd att ta hit utlänska dommare så varför skulle det inte funka för asvh.

Jag vill bara tilllägga att jag inte är bitter för att mit sto inte fick diplom utan är besviken på Exteriören.

Till exempel så är det väldigt lågt rabatterat idag om man är medlem i lokalföreningen. Kan man få fler medlemmar till dem och till ASVH så tror jag att det kan finnas en buffert där att ta till domararvoden, just det tror jag är en av de saker som folk verkligen är bberedda att betala för.

Ja, så var det tidigare vi fölvisningarna att man fick rabatt på avgiften om man var med i den lokala avelsföreningen.

Vill bara belysa att diskutionen ju handlar om förbättringar i systemet, mer än orättvisa på vissa hästar. (inte riktat till dej utan mer allmänt)
Och skulle det innebära högre avgifter så får man ju ta det.
Så länge höjningen faktiskt innebär ett bättre system att döma ifrån.

KL
Har följt denna tråden lite och måste få lägga in några kommentarer också. Som bakgrund har jag en 4-åring jag ska visa i Plönninge i helgen. Jag köpte den som 3-åring och har ridit in den själv. Jag skall också visa den själv. Jag är totalt okänd och detta är första gången jag gör detta. Jag är inte världens bästa ryttare men inte heller världens sämsta. Har en bekant med ungefär samma förutsättningar som valt att låta någon med ”ett namn” visa eftersom hon tror att hästen ska få bättre poäng då, inte pga ridförmågan utan just namnet! Det verkar hon inte vara ensam om att tro heller om man lyssnar runt…

Samma bekant har hela sommaren försökt kvala hästen till championatet genom hoppning men ”bara” fått ihop 2 felfria rundor. Hon måste dock ha försökt minst 20 rundor. Finns det inget maxantal försök? Kan tycka att en fyraåring inte skulle behöva tävla så intensivt eller? Min har varit ute på 2 hopp och en dressyrtävling och jag har inte ens kommit på tanken att kvala genom ”prestation” eftersom jag inte vill gå så fort fram med min häst, målet har istället varit att hon nu ska klara av en kvalitétsbedömning (alltså en förhoppningsvis rättvis bedömning av hennes kvalitéer, tråden heter felaktigt [tycker jag] kvalitétstävlan)

För att få en rättvis bedömning så tycker även jag att domaren inte borde få veta någonting om härstamning, uppfödare eller visarens/ryttarens namn och meriter (fast om domaren då inte är blind ser de ju ändå vem ryttaren är om denne är känd så klart) utan bara bedöma hästen som är inför dem. Efter bedömningen tycker jag givetvis att man ska läsa upp dessa uppgifter eftersom det är intressant att veta.

Angående final/championat tycker jag att det verkar HUTLÖST att man ska betala in för deltagarbevis innan kvalitets och dessutom 800kr per gren när man ändå bara kan vara med i en av dem. Jag har inte betalat för detta. Hade hellre betalt en högre avgift för en rättvisare bedömning på kvalitéts med t.ex. utländska domare eller ”blind” bedömning som diskuterats tidigare i tråden. Idéalet hade givetvis varit om samma domare dömde på alla platser samma år, då skulle åtminstone årskullarna få en rättvisare inbördes bedömning. Som det är nu vet jag en del som bestämmer visningsplats efter vilka domare som står i propositionen och gissa om de blir besvikna om det sedan ändras

Om det skulle gå så bra att man skulle kvalificera sig till final tycker jag att man ska ha en självklar plats där, inte beroende på om man betalt in någon ytterligare avgift eller ej. Vilka hästar vill man se i final egentligen. De som har bra exteriör och teknik eller de som kanske lyckats kravla sig runt 3 rundor felfritt på 20 försök men kanske ser ut och har teknik som kom och hjälp mig? De hårdast tagna eller de mest talangfulla? (det ena behöver ju inte utesluta det andra, men jag tycker i alla fall det finns potentiellt stor skillnad mellan grupperna, speciellt som det i instruktionen för veterinärbedömningen inför Kvalitéts står att hästarna skall vara förberedda för bedömning inte tränade för tävling – hur går det ihop?) Tycker det borde vara en separat final i så fall för enbart Kvalitétsbedömda hästar även om resultatet också kan räknas till den andra (nuvarande) finalen om man nu vill det.

Ja där fick ni ett litet inlägg från någon som är ny inför detta, inte har fått sin häst bedömd än men ändå tycker att ”systemet” verkar lämna en hel del att önska.

En som försökt kvala på 20 försök och inte lyckats borde nånstans inse att hästen inte är klar för uppgiften. Tycker ju jag då.

uppenbarligen inte, men det ska bli väldigt intressant och se vad domarna på kvalitéts tycker om just denna stackars häst som jag känner till...

Många kloka ord, kan inte mer än hålla med i det mesta.
Ang. att man ska ha betalt avgiften i förväg för att få försöka kvala tycker jag är helknäppt. Jag har inte betalt, och min häst är inte heller breedersansluten.
Vi har tränat med mål kvalitén, sedan väntar lite tävlingar och vidareutbildning.
Ang. välja domare så är jag ännu inte såå kritisk vid val av plats, utan har anmält dit jag har närmast.

Lycka till med din häst!

Inte samma visningsplats, diskuterar fortfarnade olika bedömningar på olika platser.......

Men det är ju bra att du är så säker i din bedömning att du efter den lilla filmsnutten vet exakt vilket betyg som ska ges.

Varför filmar vi inte bara alla våra hästar och skickar till dej direkt?
Du verkar däremot vara säker på att du dömer bättre än domarna, så det är nog bättre att alla filmar sina hästar och skickar till dig :idea:

Jag håller med domarna som dömde din häst, så jag har ju inget att tillföra som inte de redan gör :angel:

Varför lade du ut filmen om du inte ville höra vad andra tycker om gångarterna?

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 084
Senast: Piaff
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
866
Senast: Freazer
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
619
Senast: Shaggy
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 578
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka