Kvalitetstävlan 08

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare aalleexx
  • Startdatum Startdatum
Sv: Kvalitetstävlan 08

Var den fine din!:)

Tyckte att han var trevlig trots att dressyr kanske inte är hans största talang!

Han är otroligt ridbar och har en himla trevlig galopp, men traven är inte så kul :angel:, men det spelar ju ingen större roll på en hopphäst.

Fast intressant att din pålle fick betyg 6 på traven och min fick bara betyg 5. Jag kan inte se min har sämre trav än din. Missförstå mig inte du har en jättefin hopphäst men som du själv säger så är traven inte hans starka sida, i alla fall inte än. Min har ju inte heller någon värsting trav det är jag väl medveten om men jag tycker nog att den var värd mer än 5, jag kan inte se vad det är som tar ner den så mkt?? Han är ju inte oren eller så, och 5 är ju med tvekan godkänd.. Kika gärna på min film och jämför, det skulle vara intressant om ni kan se mer än jag kan.:idea: Det var ju första gången jag visade en häst på kvalitén så det är verkligen intressant, försöker lära mig så mkt jag kan så jag kan ta med mig om det blir fler ggr.:)

Det är så himla lite trav på din film, men jag kan inte se att den travar sämre än vår.

Jag vet, hade filmare som smet iväg och fikade och trodde att tiderna som angetts var exakta men vi fick ju komma in lite tidigare så därför så missade dom den mesta traven.:mad:
Men nog ska domarna väl bedöma efter det bästa hästen visar och inte det sämsta? Jag menar om han är spänd i början men sedan slappnar av och gör bättre ifrån sig på slutet av travmomentet borde inte det ge resultat då?

*knapplån*
Ja, så har min lilla tjej varit på kvalitets också. Hon är ju utlånad på foder uppe i Umeå och jag åkte upp och tittade på henne i söndags. Hon skötte sig jättebra. På gångartssidan hade jag inte förväntat mig så mycket mer än 6:or för hon är ingen gångartsstjärna, men hon fick faktiskt 7:a på galoppen och den hade utvecklats mycket bra sen hon åkte upp förra hösten. Hon fick 8,8,8 på extreiörbedömningen. På hoppningen hade jag hoppats på lite bättre poäng. Hon skulle egentligen redan ha kvalat in till semin för hon har 4 felfria rundor på 1 m, men jag hade inte fattat att man måste lösa deltagarbevis innan starterna för att det skulle räknas :o
På kvalitets hoppade hon lite väl högt över hindren (vilket hon gjort tidigare men slutat med på senaste tiden, fast inte just denna dag då....) och det dömer de ju ner på. Så tekniken kan jag väl tycka att betyg 7 var okej, men på utvecklingsbarhet/temperament tycker jag att hon kunde ha fått en 8, då hon är oerhört positiv och hoppa kan hon ju. Hon hoppade av alldeles för tidigt på ett hinder och rev och sen rättade hon sig jättebra (hon tycker inte om att riva, så om hon gör det så skärper hon direkt till sig).
Jag tycker att bedömningen är alldeles för luddig. Vad krävs tex för att de ska få en 8:a på utvecklingsbarhet/temperament? Ett par andra hästar som fick 7 på teknik och 8 på utv.barhet var mycket mera oförsiktiga, petade tex ner ett par hinder utan att rätta sig och verkade mycket loja och trötta. Jag är inte missnöjd i sig med 7:an, men när man ser andra som definitivt inte gör sig mer förtjänt av ett högre betyg och ändå får det då börjar man ju fundera om det är man själv som är helt blind.
Nåja, i alla fall gjorde hon bra i från sig och jag är nöjd med dagen.

En 5:a och en 3:a:eek: (förvånande att den hästen ändå genomgört provet och fått 8 vetrinärt) hade varit intressan att se den hästen samt höra den muntliga kritiken.

Jag har sett just den hästen vid annat tillfälle och 3 är tyvärr ungefär vad den är värd.... Gravt uttåttåad på ett framben, ser ut som hoven pekar 90grader utåt och dessutom en del andra brister på övriga ben. Jag tyckte dessutom inte att hästen riktigt var i skick att visas överhuvudtaget...

kl

Jag var som sagt på Grevagården i går. Hästen jag kollade, en nära släkting till mina uppfödningar e. Bourbon-Bayron, fick tyvärr inte heller några superpoäng. Gångartsmässigt så trodde vi inte att han skulle få så bra på skritt och trav, särskilt traven är inte klar ännu då han ibland kommer i otakt när han ska länga sig. Han har däremot bra galopp, luftig och bärig tycker jag, så 767 kändes inte så bra där ( han hade 9 som föl och 8 som 3 åring på galopp), 877 på exteriören, de gillade typen då han är en ädel och lätt typ, biljarderar lite fram, men det visste vi. Sedan kom då hoppningen, han är ganska stor, mätt till 170 cm, och ganska valpig, men har en fin språngkurva. Domarna tyckte dock att han blev osäker i sin taxering och han fick bara 67 i hoppning, jag tyckte han var värd lite mer där. Han är som sagt valpig, men en 6:a när en del språng är så fina tycker jag är för lågt, en 7:a tycker jag han borde fått och så positiv inställnng han har så tycker jag att han borde fått 8 på temperamentet. Tjejen som red är 1,60 lång och väger runt 50 kg, och han är väldigt lättriden, det går i arv från modern som han är en kopia av. Nu ska han gå semifinalen i Vetlanda den 27-28/9 och försöka kvala till Flyinge där.
Lite galopp http://www.dropshots.com/Horses2#albums/Boeing f.04 e.Bourbon/2008-09-13/11:27:32
och hoppning
http://www.dropshots.com/Horses2#albums/Boeing f.04 e.Bourbon/2008-09-13/12:15:42

Ja, i dag fick Bo-inge, som han kallas till vardags, lite upprättelse då han gick semifinalen i Vetlanda, jättefina vitsord, bara lovord, 15, 5 p och gick vidare till i morgon. Nu håller jag bara tummarna för att det går bra i morgon också så att jag kan få se honom i Flyinge. I dag sa de att han var väldigt ridbar och hade en mycket god teknik samt hade en mycket god och positiv inställning till hoppningen. Hur kan de döma så olika? Enligt ryttaren gick han inte så olikt från kvaliteten.

Vem är det som dömmer i Vetlanda ? De ligger ju väldigt mkt högre i poäng där än på någon annan plats på alla andra semifinaler är det bara ett fåtal på 15 och över där är ju jättemånga på höga poäng.
Många av hästarna är visade på kvaliteten här i södra delarna och samtliga som jag vid en snabb kik kände igen (utom en) har höjt sina poäng från kvaliteten (trots att de på kvaliteten gått på tre olika platser för olika domare), så där kan du nog ha förklaringen i att det är så stor skillnad i poängsättningen, vem det nu än är som dömmer i Varberg så verkar den domaren vara på gott humör eller så sker det något magiskt med hästarna i det ridhuset.

Jag såg det inte själv i dag, fick bara rapport, så jag vet ej vem som dömer.

Ja, det är nog lättast att titta på "vanlig" hopptävling där antal fel på banan avgör, det är liksom på kvalitets väldigt olika mellan de olika bedömningsplatserna i semifinalerna.

Hur som helst så red just denne ryttare två hästar på kvaliteten samma dag där den hästen jag känner fick 67 och den andre hästen fick 89, och i dag fick de samma poäng, båda nollade. Visst kan hästarna haft olika bra och dåliga dagar, men enligt ryttaren var de ungefär lika båda dagarna,och det är ändå ganska stor skillnad på kvalitetssiffrorna mellan just dem.

Ja det är inte helt enkelt att få till att det blir liknande bedömningar över landet. Sen kommer man aldrig ifrån att olika domare dömmer olika "brister" och "förtjänster" olika hårt och värderar olika bitar av tekniken på olika sätt tyvärr. Jag såg ett par saker på de videosnuttar du la in på hoppningen på den som jag faktiskt kan gissa just är en sak domarna kan dömma väldigt olika på. Tittar du på videon du la in så har han inte språngkurvan mitt över hindret utan hoppar för långt med mitten på språnget för långt bak. Tex på bruks (Leif o Maria) traggade väldigt på detta första året Joy var med, var väldigt många hästar som fick kritik på detta och de drog av rejält på detta och jag tror nog faktiskt aldrig att jag hört någon annan domare ens kommentera det om det inte varit extremt. Fälttävlanshästar hoppar ju tex ofta så det är en starkt bidragande faktor till att de får så mkt frambensfel i banhoppningen.
Sen kan ju skillnaden i poängen vara så enkel att det är ju ofta stor skillnad på hinderna på kvalitet mot semin, på kvaliteten är det bara bommar inget att titta på eller backa av för alls. På semin är det vanliga tävlingshinder med grindar och lådor osv. Kan ju mkt väl vara så att nu på semin så är det mer som backat av honom och han inte hoppade så mkt framåt utan kom upp bättre i luften i avsprånget och fick därmed en bättre språngkurva.

I dag var Bo-inge trött, så han utgick, luften hade gått ur honom, det är tufft med tvådagars för 4 åringarna. Nu är han påväg hem till Skåne för en välförtjänt viloperiod.

Lasse Parmler och Leif Nilsson tyckte i alla fall att han var fin i går, så man får leva på det resultatet.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 084
Senast: Piaff
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
866
Senast: Freazer
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
619
Senast: Shaggy
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 578
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka