Kvalitetstävlan 08

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare aalleexx
  • Startdatum Startdatum
Sv: Kvalitetstävlan 08

Förut fanns det en maxgräns på antalet starter, 6 gånger. Man var tvungen att lämna in pappret innan man hoppade och av sex starter skulle tre vara felfria (4-åringar). Bra system tycker jag.
Anledningen till att man måste betala innan man startar kvalitets är att det ska bli "rättvist" mot de som kvalar via sporten, de måste ju betala in i förväg (inga felfria rundor räknas om de gjorts innan inbetalning). Jag tycker inte att det är bra, men så har de resonerat iaf.

Antalet starter måste begränsas hårdare, det är för mycket hästar som kvalar annars (får inte plats på Flyinge/ hinns inte med). Därför har de valt att höja kvalgränserna + att man måste betala in i förväg. Sedan kan man ha olika åsikter om det bästa sättet att få ner antalet kvalade hästar.

Inte samma visningsplats, diskuterar fortfarnade olika bedömningar på olika platser.......

Men det är ju bra att du är så säker i din bedömning att du efter den lilla filmsnutten vet exakt vilket betyg som ska ges.

Varför filmar vi inte bara alla våra hästar och skickar till dej direkt?
Men oavsett var de är visade så tycker jag att en häst som fått åttor om den rört sig som din har blivit för högt bedömda. Men varför blir du inte domare själv om du nu är så opartisk och kunnig? Vore väl perfekt :idea:

Och ja, det inträffade i Örebro att domaren sa i micken att "Denhär fina hästen har jag följt sedan den var liten" osv.

Den aktuella domaren har sett hästen på fölmönstring samt treårstestet i samma län, det var det h*n menade och inget annat.
Jag tycker du överdriver problemet.

Det är ju också en slags domarutbildning - dvs att se om det man tyckte om hästen som föl utvecklas till det man trodde som "färdig".

Det kan vara svårt att ge muntlig kritik, alla är rädda för att stöta sig med hästägarna. Det är väl därför inte alltid den muntliga kritiken och poängen som hästen får går "hand i hand".;)

Det är absolut inget fel att betala för bedömningen, nu tycker jag att du vrider till det lite fel. Det jag menade är att man betalar för en tjänst (att få hästen opartiskt bedömd) Sedan beter sig domarna så oproffsigt att dom har personliga favoriter och dessutom SÄGER det. Och ja, det inträffade i Örebro att domaren sa i micken att "Denhär fina hästen har jag följt sedan den var liten" osv.
DET tycker jag är fel och det är därför jag inte kommer visa några unghästar, utan jag satsar på att kvala dom till championat på prestation.

Men sa de verkligen att "det här är min favorit" och "denna hästen är finare än den" ? För det var det du skrev. Att ha en favorit är väl egentligen en domares uppgift, dvs sätta poäng efter hur bra de tycker en häst är. Det resulterar i att de får en favorit, den häst som fått högst poäng alltså... Däremot ska de inte utsett "vinnaren" i förväg, men det tror jag knappast att domaren sa att h*n hade gjort.

Flera domare kunde kanske vara en bra ide som vid dressyrtävling.

Huuu vad dyrt det kommer bli.
Kan man inte ta ev negativ kritik av sin häst (det är svårt det vet jag;)) så är det bättre att låta bli att visa.
Men sedan måste man ju lära sig vara självkritisk också.....

Jag är lite fundersam till att kvalitetsbedömningen är avelsvärderande. Man visar en ung häst vid ett tillfälle och om hästen då har en dålig dag så har tillfället gått förlorat att få en korrekt bedömningen av hästens kvaliteter. Nu tror jag nog att man oftast får en rättvis bedömning av vad hästen visar för just dagen. Men det är en dag i en unghäst liv.

Tycker du att det är bättre bedömningar på treårstestet?
Eller menar du att bara tävlingsresultat ska vara avelsvärderande?

Själv gillar jag formen som kvalitetsbedömningarna har med veterinär, hoppning, gång och exteriör p g a att bedömningen blir mer allsidig. Dessutom har hästen skött sig bra på de olika momenten (oavsett bra eller mindre bra poäng) så har den fått en "examen" att bygga vidare på.

Tycker treårstesten är en "stressigare" form av bedömning eftersom t ex en spänd häst inte hinner stressa av mellan löshoppning och exteriör/gångartsbedömning. Det finns ingen självklar paus att samla sig på/ändra upplägg. Även om hästarna får pusta emellan sprången.

Men oavsett var de är visade så tycker jag att en häst som fått åttor om den rört sig som din har blivit för högt bedömda. Men varför blir du inte domare själv om du nu är så opartisk och kunnig? Vore väl perfekt :idea:

Tror inte att jag någonstans skrivit in vilken siffra hon skulle få, det har däremot du gjort baserat på den lilla snutt du såg på videon, där varken längningar eller kortningar syns.

Jag ger mina reflektioner, jag betygsätter inte någon annans häst. Jag tittar gärna och lyssnar på domarnas kritik och omdömen, för jag tycker det är intressant och jag vill lära mej mer.
Jag är jättenöjd med min häst och hur hon skött sej där. Kanske jag hade väntat mej lite variation i betygen på dom olika gångarterna.

Jag la ut mina filmer så att dom som är intresserade kan se. Inte som något slags bevismaterial på att min häst minsann skulle ha högre betyg.

Kollar man på den skriftliga kritiken på trav och galopp så tycker iallafall jag att betygen borde skilja en siffra.
Trav: +ren/taktmässig - låst i bogarna, mindre god elastisitet.
Galopp: + ren/taktmässig, energisk, välbalanserad - spänd i ryggen

Så, nu blottar jag mej igen, men det är intressant att läsa.

Och jag gömmer mej inte bakom något nytt nick

Huuu vad dyrt det kommer bli.
Kan man inte ta ev negativ kritik av sin häst (det är svårt det vet jag;)) så är det bättre att låta bli att visa.
Men sedan måste man ju lära sig vara självkritisk också.....

Men jag tycker inte att jag fått någon negativ kritik. (eller ja hästen då)
Men visst måste man få diskutera hur en del saker kanske kan förbättras?:idea:
Systemet har ju ändrats tidigare.

*KL*

Tänkte bara slänga in lite resultat från kvalitén i som gick i sundsvall i lördags. Startade med min lilla Qalle-tjej som jag tyckte gjorde mkt bra ifrån sig. Var först missnöjd med att hon "bara" fick 7a på skritten som jag fått mycket beröm för, trodde verkligen på en 8. Dessutom fick hon en 7 på temperamentet vilket jag inte heller riktigt håller med om. Hon är ridbar och lydig som attan.

Fick beröm i högtalaren av gångartsdomaren för att hon var så välmusklad och välriden, mycket väl förberedd för sin uppgift. Stod även längst ner på övriga kommentarer på gångartspapperet "Mycket välriden":)

Efter att ha kollat resultatet på internet så insåg jag att hon faktiskt fick näst bäst gångartpoäng, det vill säga skritt/trav /galopp, av alla, inte dåligt av en hoppstammad fröken:bump: Så summa sumarum är jag toknöjd. Hon hoppade även överaskande nog 8-8 efter bara 5 ggr upsutten hoppning, det var över förväntan kan jag säga:bump::banana:

Så alltså:

Vet: 9
Typ/HHB: 8-8
Ext: 7
Skritt: 7
Trav:7
Galopp:8
Temp: 7
Hopp: 8-8

Filmklipp. OBS: Texten i början kan ni bortse från, filmaren trodde att 8-8 i hoppningen betydde kval till flyinge. Lite fel;)
www.mygel-ox.nu/privat/q.wmv

För övrigt var det bara en enda häst på hela dagen som fick en 8a på traven. Dålig kvalitét på ekipagen, eller hårt dömt? Det är frågan:)

kl

Efter att ha tittat på en del filmer från kvaliteten, b la i denna tråden, och sett bedömningen så kan jag bara konstatera, som många tidigare har skrivit, att det är väldigt olika dömt på de olika platserna.

*KL*

Tänkte bara slänga in lite resultat från kvalitén i som gick i sundsvall i lördags. Startade med min lilla Qalle-tjej som jag tyckte gjorde mkt bra ifrån sig. Var först missnöjd med att hon "bara" fick 7a på skritten som jag fått mycket beröm för, trodde verkligen på en 8. Dessutom fick hon en 7 på temperamentet vilket jag inte heller riktigt håller med om. Hon är ridbar och lydig som attan.

Fick beröm i högtalaren av gångartsdomaren för att hon var så välmusklad och välriden, mycket väl förberedd för sin uppgift. Stod även längst ner på övriga kommentarer på gångartspapperet "Mycket välriden":)

Efter att ha kollat resultatet på internet så insåg jag att hon faktiskt fick näst bäst gångartpoäng, det vill säga skritt/trav /galopp, av alla, inte dåligt av en hoppstammad fröken:bump: Så summa sumarum är jag toknöjd. Hon hoppade även överaskande nog 8-8 efter bara 5 ggr upsutten hoppning, det var över förväntan kan jag säga:bump::banana:

För övrigt var det bara en enda häst på hela dagen som fick en 8a på traven. Dålig kvalitét på ekipagen, eller hårt dömt? Det är frågan:)

Kul att det gick så bra för din! Grattis!
En av mina uppfödningar var med där i Sundsvall och blev klass I på gångarter. Rubens van S heter han, såg du honom nåt?

Själv gillar jag formen som kvalitetsbedömningarna har med veterinär, hoppning, gång och exteriör p g a att bedömningen blir mer allsidig. Dessutom har hästen skött sig bra på de olika momenten (oavsett bra eller mindre bra poäng) så har den fått en "examen" att bygga vidare på.

Tycker treårstesten är en "stressigare" form av bedömning eftersom t ex en spänd häst inte hinner stressa av mellan löshoppning och exteriör/gångartsbedömning. Det finns ingen självklar paus att samla sig på/ändra upplägg. Även om hästarna får pusta emellan sprången.

:bow::bow:

Håller med! Vet att även Kyra sagt att hon tycker att det är synd att treårstestet helt tagit över i förhållande till kvaliten.
Tycker att kvaliten har bättre förutsättningar att ge en rättvis bedömning av en unghäst. Delvis pga att många hästar är väldigt ofärdiga som treåringar samt att det säger betydligt mer om en häst utvecklingsbarhet när man kan visa den riden. Vilket inte minst många här på buke blivit varse, när både gång- och hoppbetyg förändrats markant mot treårs.

Förut fanns det en maxgräns på antalet starter, 6 gånger. Man var tvungen att lämna in pappret innan man hoppade och av sex starter skulle tre vara felfria (4-åringar). Bra system tycker jag.
Anledningen till att man måste betala innan man startar kvalitets är att det ska bli "rättvist" mot de som kvalar via sporten, de måste ju betala in i förväg (inga felfria rundor räknas om de gjorts innan inbetalning). Jag tycker inte att det är bra, men så har de resonerat iaf.

Antalet starter måste begränsas hårdare, det är för mycket hästar som kvalar annars (får inte plats på Flyinge/ hinns inte med). Därför har de valt att höja kvalgränserna + att man måste betala in i förväg. Sedan kan man ha olika åsikter om det bästa sättet att få ner antalet kvalade hästar.

Då tycker jag det vore rättvist om de fick ett mycket begränsat (högst 6) antal starter på sig, eftersom man på kvalitéts har EN chans på sig att kvala. Minska antalet försök så minskar man också antalet som kvalar.
Tycker också att den som kvalar "via sporten" borde ha bättre förmåga att bedömma sina chanser att kvala innan de betalar in avgiften (i hoppning i alla fall: klarar hästen att hoppa 1m?), än den som enbart är med i kvalitéts eftersom det beror så mycket på dagsform och kanske inte domaren tycker att det är en så bra häst som man måste tycka själv för att punga ut med det beloppet. Undrar hur många som betalar in för att absolut inte gå miste om en eventuell finalplats, och dessutom i båda grenar för säkerhets skull, ifall ifall, även om de ärligt inte tror att de ska få de poängen. Betydligt fler än de som får kvalpoäng och inte betalt antagligen. Så tycker inte det (att man måste betala innan start för kval genom kvalitéts) är varken rättvisare eller får ner antalet kvalade - men mer pengar får de onekligen in... (Obs att jag uppfattade att 98kakan inte håller systemet bakom ryggen, spydd galla var inte riktad dit;))

Vet att du skrev KL men det kändes ändå negativt riktat åt mitt håll, kanske kan du specificera dig lite?

Mabuse: Förmodligen var det väl det, dock så busade hästen jag red med också + plus att den saktade av i galoppen och gick ur form och var allmänt ostadig hela tiden och den fick också 7:crazy: Men men jag är absolut inte missnöjd allt som allt så jag får ta den 7an:)

Tack!

Hon är verkligen superkul att rida nu:love:
Trots sin storlek (173cm) väldigt mjuk och smidig.
Och hennes stohumör har lugnat ner sej betydligt och hon verkar trivas bra med att jobba.
Med hennes trevliga temperament lär hon bli kul att ha med sej på tävlingar framöver:laugh:

Jag tycker att det är kul och intressant med både 3-årstest och kvalitetstävlan men även en bra unghäst kan ha en dålig dag och då inte visa upp sin egentliga kapacitet. Finns ju även många unghästar som presterat fina resultat och som man sen inte ser igen.

Jag visade ju min egen häst på kvaliten och tyckte att det var bra att ha som ett utbildningsmål.

Som sagt så skrev jag kl så det var inget personligt till dig utan att de döms olika av olika domare.

Jag är ingen domare, men eftersom du tar upp det och vi diskuterar bedömningar så kan jag ta ett exempel med galopp som jag peronligen tycker är det viktigaste gångarten och jag tycker att den ska vara bärig, lätt och ha bra elasticitet.
Nu vet vi betygen på dessa, men vad skulle vi gissa om vi inte visste dem?
Jag tar då exemplen som finns i denna tråden, dessa filmer finns här upplagda på galopp. Eftersom hästägarna är här i tråden kan det bli känsligt att bedöma dem här, men jag tycker inte att de betygen de har fått stämmer med det jag ser, som sagt min bedömning.

http://www.dropshots.com/Horses2#albums/Boeing f.04 e.Bourbon/2008-09-13/11:27:32

http://www.youtube.com/watch?v=bldYpxFsFtI

www.mygel-ox.nu/privat/q.wmv

Vet att du skrev KL men det kändes ändå negativt riktat åt mitt håll, kanske kan du specificera dig lite?

Mabuse: Förmodligen var det väl det, dock så busade hästen jag red med också + plus att den saktade av i galoppen och gick ur form och var allmänt ostadig hela tiden och den fick också 7:crazy: Men men jag är absolut inte missnöjd allt som allt så jag får ta den 7an:)

Återigen så är ridbarhetsbetyget inte ENBART ridbarheten utan innefattar även (och det är nästan största posten) utvecklingsbarheten som dressyrhäst.

Av det lilla man ser av den andra hästen på din film så har den klart stor potential som dressyrhäst, traven är klart mkt bättre även om den inte kommer fram ordentligt så ser man klart att den finns där. (De andra gångarterna syns för lite men gissningsvis av det man ser vad gäller bakbensaktiviteten och luftigheten fram så borde den röra sig bra i de också).
Så att ni fått samma betyg på temp/allmänt intryck är inte alls så konstigt, den har plus på utvecklingsbarheten som väger upp en något sämre ridbarhet för dagen, sedan innefattar ju inte ridbarheten bara att en häst skall gå lugnt och sansat i form, det är även energin, samarbetsförmågan, hur snabbt den svarar på hjälper mm en optimal dressyrhäst är inte en häst som går och sover och lallar runt utan en som pigg, vaken, elektrisk och svarar på sekunden på hjälperna.

Det skitet din hittade på i galoppen är klart en sak som drar ner ridbarheten, den lyssnar ju klart dåligt i de lägena på de förhållande hjälperna.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 084
Senast: Piaff
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
866
Senast: Freazer
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
619
Senast: Shaggy
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 578
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka