Kvalitetstävlan 08

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare aalleexx
  • Startdatum Startdatum
Sv: Kvalitetstävlan 08

Innan jag åker iväg på såna evenemang kollar jag upp stammarna på alla deltagande hästar ordentigt så jag skulle antagligen stanna hemma från en del om jag inte i förväg visste stammarna på hästarna som ska visas.

Håller med. Kollar alltid igenom om det är och när det är de intressanta man vill se. Bra sätt att bilda sej en uppfattnong om olika hingstar.

*knapp*

Jag trodde att alla som visar sina hästar på kvalitén Vet vad som gäller. Det är inte alltid rättvist och vissa domare kanske favoritiserar.
Men jag kan svära på att om de hästar som här inte fick diplom hade fått det så hade det varit annat ljud i skällan.
Fick inte hästen högre poäng så fanns det helt enkelt de som var bättre.

Trots allt så är kvalitén EN dag av hästens hela liv och visst att poängen hänger med men vad spelar det för roll om den tävlas upp och får visa framfötterna på banorna?
Man får inte hänga läpp för att man inte har den bästa hästen utan kanske glädjas över dem som faktiskt lyckats matcha in den 'perfekta' dagen för just den hästen. Det är inte Bara de "kända" uppfödarna/ryttarna som lyckas få diplom.
Tycker man att man har en bra häst dagen innan kvalitén så får man minnas det även dagen efter.

:bow::bow::bow:

*knapp*

Jag trodde att alla som visar sina hästar på kvalitén Vet vad som gäller. Det är inte alltid rättvist och vissa domare kanske favoritiserar.
Men jag kan svära på att om de hästar som här inte fick diplom hade fått det så hade det varit annat ljud i skällan.
Fick inte hästen högre poäng så fanns det helt enkelt de som var bättre.

Trots allt så är kvalitén EN dag av hästens hela liv och visst att poängen hänger med men vad spelar det för roll om den tävlas upp och får visa framfötterna på banorna?
Man får inte hänga läpp för att man inte har den bästa hästen utan kanske glädjas över dem som faktiskt lyckats matcha in den 'perfekta' dagen för just den hästen. Det är inte Bara de "kända" uppfödarna/ryttarna som lyckas få diplom.
Tycker man att man har en bra häst dagen innan kvalitén så får man minnas det även dagen efter.

Du verkar inte ha läst mkt av tråden, vist här är några stycken som tyckte någon häst blev lågt bedömd, men den största biten av diskutionen har ju berört hur olika domare dömmer väldigt olika att sedan någon kommenterade att domaren på ett ställe sagt en lite korkad kommentar och därmed födde den gamle debatten om "blinda" visningar, dock tror jag faktiskt inte att någon av de som faktiskt visat häst (med resultat i tråden i alla fall) ens är med i den diskutionen.
Jag kan i alla fall inte se en enda i denna tråden som tjurar över att hästen inte fått diplom, kan du ?
Att diskutera när hästarna blir väldigt olika bedömda av olika domare det tycker jag är sunt för något stämmer inte då.
Gång och hopp det är dagsformen som kan spöka ordentligt där och där är det ju alltid svårt att göra en jämförelse, men exteriört och framförallt då som diskuterats ben där händer inte så extrema förändringar så det borde avvika så mkt i vuxen ålder.

Och nej att ifrågasätta hur den domaren dömmer ben är ingen som hellst skillnad om hästen fått diplom eller ej, förra gången jag drabbades av samma domare och egendomlig benbedömning och drog upp det till diskution då fick hästen såväl diplom samt blev direktkvalad till finalen ;)

Men vist om du tycker att alla bara skall snällt finna sig i att få alla möjliga egendomliga bedömningar utan att ifrågasätta så får vi nog bra bedömningar i slutändan om domaren höjs upp till någon allsmäktig som inte får ifrågasättas sådana här saker bör ju i stället lyftas fram och ifrågasättas för att det skall bli en jämnare bedömning över landet.
Bara som en snabb jämförelse så kan vi ta en jämförelse mellan Strömsholm och Skånebedömningarna vad gäller ben (dessa två kan väl sägas vara de största uppfödardistrikten och borde vara ganska likvärdiga i hästmaterial) och det handlar om i stort sett lika många bedömda hästar.
Strömsholm har 2 hästar bed med 6 på ben
Skåne har 17 hästar bed med 6 eller lägre.
Tar vi de "höga benbetygen också så har Strömsholm 47 hästar bed med 8 medans Skåne har 23st.

Skånehästarna måste ha väldigt dåliga ben jämfört med Strömsholmshästarna om man nu skulle utgå från att domaren alltid har rätt.......
Skall bli intressant i helgen och se om även Halländingarna har lika dåliga ben som skåningarna, måste ju nästan vara något med klimatet här för det kan ju aldrig bero på att det är samma domare på alla de sydliga visningarna.........

Det konstiga är att trots sina risiga ben så är de inte sämre veterinärt något de ju borde vara med så risiga ben......

Klart att hästarna i Mälardalen har bättre ben :p

Allvarligt talat så är det verkligen trist antingen är Mälardalsbenen uppdömda eller så är de andra neddömda. Eller så ÄR det skillnad. Fast det borde det inte vara längre, förr när det bara var naturlig betäckning kan jag tänka mig att fördelningen kunde bli lite annorlunda om en hingst med taskiga ben verkat i ett visst område.

Generellt sett så skulle iaf jag vilja se att skalan används MER. Det är väldigt sällan man ser något annat än 6-7-8-9 tycker jag, jo ibland kan det smyga in 5-or på gångarter, men hur ofta ser man det tex på hhb eller typ ?

En annan sak som jag har klurat på det är att den skrivna kritiken och poängen kan kännas väldigt konstigt ihop. Ibland låter kritiken jättebra och poängen är kass och ibland är det tvärt om.

*knapp*Jag trodde att alla som visar sina hästar på kvalitén Vet vad som gäller. .
Ja, det som gäller är väl att man ska få en objektiv (rättvis) bedömning av sin häst, och har man till och med betalat en slant för detta är det ju inte så kul om domaren ropar ut i micken att han/hon har vissa hästar som favorit eller att den ena är finare änd en andra för att man känner uppfödaren. Som sagt domarna kan väl iaf ge sken av att göra en rättvis bedömning, sina personliga åsikter kan dom ju hålla snattran om så länge dom dömer, och bete sig lite proffsigt.
Jag måste faktiskt säga att jag tycker det var fruktansvärt oproffsigt av domaren/domarna vilka "personliga" åsikter dom hade om en del hästar i Örebro. Dock är det ju varken första eller säkert sista gången man fick höra den typen av favorisering av en/flera domare på en bedömning.

Senast ändrad av en moderator:

Ett problem med den skrivna kritiken är att de att de rutor som ska kryssas i inte alltid har alla alternativ man skulle önska.

Det var likadant på grevagården av det lilla jag såg där. Jag hade ingen häst med så jag är inte sur för att min häst blev lägre bedömd än någon annan, utan var där som åskådare och hörde då kommentarer som jag skrivit om tidigare i tråden.

Som åskådare vill jag veta stam, uppfödare och ägare, men domaren behöver ej veta det. Domarna kunde döma och säga efter bedömningeen att häst nr si och så fick de poängen. Varför inte ha ett utbyte med Danmark eller Tyskland när det gäller domare?

Har man följt en häst sedan den var liten är man väl ändå jävig?

Klart att hästarna i Mälardalen har bättre ben :p

Allvarligt talat så är det verkligen trist antingen är Mälardalsbenen uppdömda eller så är de andra neddömda. Eller så ÄR det skillnad. Fast det borde det inte vara längre, förr när det bara var naturlig betäckning kan jag tänka mig att fördelningen kunde bli lite annorlunda om en hingst med taskiga ben verkat i ett visst område.

Generellt sett så skulle iaf jag vilja se att skalan används MER. Det är väldigt sällan man ser något annat än 6-7-8-9 tycker jag, jo ibland kan det smyga in 5-or på gångarter, men hur ofta ser man det tex på hhb eller typ ?

En annan sak som jag har klurat på det är att den skrivna kritiken och poängen kan kännas väldigt konstigt ihop. Ibland låter kritiken jättebra och poängen är kass och ibland är det tvärt om.

Ja, i Flyinge var det en häst som faktiskt fick 4:a på galopp och temp. Men så gick just gångartsskalan bara till 8:a också (om vi räknar bort den enda 9:a som delades ut.
Om den ivanliga fall ligger på 5-9 så låg den i Flyinge på 4-8:p

Hmmm. Trist tycker jag - hellre hade man ju sett 4-9 !

Egentligen tycker jag att förslaget med utländska domare kanske vore den smartaste idén.

Ja, i Flyinge var det en häst som faktiskt fick 4:a på galopp och temp. Men så gick just gångartsskalan bara till 8:a också (om vi räknar bort den enda 9:a som delades ut.
Om den ivanliga fall ligger på 5-9 så låg den i Flyinge på 4-8:p

Och benskalan gick från 3-8 (med endast 4 st 8or) snittet uträknat på hästarna bara i Flyinge hela 6,73 på benen.

Jodå, jag har följt och läst hela tråden från början men det jag egentligen baserade mitt inlägg på var väl då någon sa att det inte var någon idé att visa sin häst och att h*n önskade ha det ogjort. Och det var väl där någonstans som diskusionen ang domare började...

Sen håller jag till fullo med om att det är orättvist när domare favoritiserar eller dömer som 'hej kom å hjälp mig'. Som Ancor nämner; oproffsigt.
Det är rätt skrämmande siffror du nämner och man får väl vara glad över att man ändå visar i Mälardalen och inte nere i Skåneland. ;)

Visade på Flyinge i söndags.
Poäng från 3-års test typ/huvudhals o bål/extr/skritt/trav/galopp
9/9/7/8/7/8 diplom o högst placersd gångartshäst. Poäng från kvalitets på Flyinge 7/7/6/6/6/6. Vad säger man, är det samma häst? Fick dock 9-9 i uppsutten hoppning :) Visade en annan häst som fick 9 på extr. som 3-åring o nu som 4-åring 7 av samma domare? Jag kan inte se dessa försämringar utan tvärtom så har ju hästarna utvecklats o blivit ännu finare på det här året fast jag är ju opartisk förståss och inte expert.

Hej, hej! På filmerna så tycker jag att galoppen ser ut att vara en normal 7a. Jämför med andra filmer på hästar med högre poäng så ser du nog skillnaden. En 7a är inte ett dåligt betyg! :)

Ja, det som gäller är väl att man ska få en objektiv (rättvis) bedömning av sin häst, och har man till och med betalat en slant för detta är det ju inte så kul om domaren ropar ut i micken att han/hon har vissa hästar som favorit eller att den ena är finare änd en andra för att man känner uppfödaren. Som sagt domarna kan väl iaf ge sken av att göra en rättvis bedömning, sina personliga åsikter kan dom ju hålla snattran om så länge dom dömer, och bete sig lite proffsigt.
Jag måste faktiskt säga att jag tycker det var fruktansvärt oproffsigt av domaren/domarna vilka "personliga" åsikter dom hade om en del hästar i Örebro. Dock är det ju varken första eller säkert sista gången man fick höra den typen av favorisering av en/flera domare på en bedömning.
Att man får betala är väl inget konstigt?
Ropade verkligen domaren ut att det var deras favorit? Sa de verkligen att "denna hästen är finare än den" ?
Jag trodde att det var domarens uppgift att motivera för visaren och publiken varför de satt just de poängen, är det oproffsigt?

Hmmm. Trist tycker jag - hellre hade man ju sett 4-9 !

Egentligen tycker jag att förslaget med utländska domare kanske vore den smartaste idén.
Angående att man redan nu måste betala en slant, vad tror ni att det skulle kosta att visa häst om föreningarna skulle anlita utländska domare? :eek:

Visade på Flyinge i söndags.
Poäng från 3-års test typ/huvudhals o bål/extr/skritt/trav/galopp
9/9/7/8/7/8 diplom o högst placersd gångartshäst. Poäng från kvalitets på Flyinge 7/7/6/6/6/6. Vad säger man, är det samma häst? Fick dock 9-9 i uppsutten hoppning :) Visade en annan häst som fick 9 på extr. som 3-åring o nu som 4-åring 7 av samma domare? Jag kan inte se dessa försämringar utan tvärtom så har ju hästarna utvecklats o blivit ännu finare på det här året fast jag är ju opartisk förståss och inte expert.
Citerar en känd dressyrtränare: "De flesta ryttare får koncentrera sig på att försöka förstöra gången så lite som möjligt. Väldigt få ryttare kan förbättra en hästs naturliga gångarter."
Kan kanske förklara varför en del hästar får sämre på kvalitets än på treårstest? Exteriören borde kanske inte försämras, men om hästen musklat sig fel (av dålig ridning tex) och/eller blivit grövre så kan den också försämras. Skillnader i poäng på benställningen mellan 3-års och kvalitets är nog det som är svårast att förklara, men en poängs skillnad är knappast konstigt (kan vara en stark sjua eller svag åtta).

Jag tyckte att det var lika illa på fölvisningen jag var på (hade inte med något eget föl så behöver inte vara bitter).
Kända uppfödare samt de som sitter i styrelsen toppade visningen. Ska värkligen de som sitter i styrelsen få visa sina hästar på hemma plan?
Vi vill att små uppfödare ska få en möjlighet att synas. Jag tycker inte att detta system vi har gör detta möjligt.
Hur många tror det det blir som vill jobba gratis med att sitta i styrelserna och ordna alla bedömningar om de inte ens får visa sina egna hästar?
Talar du om en fölvisning i Örebro nu i år (eftersom du skrivit om kvalitetsbedömningen i Örebro)? Hur placerade sig styrelsemedlemmarnas föl? Hur många föl hade vinnarfölens uppfödare fött upp (eftersom du skriver att det var stora uppfödare som favoriserades)?

Det skulle troligtvis vara dyrare, men jag ser det inte som ett jätteproblem faktiskt.
Att ta in tre domare från utlandet skulle nog öka priset för en visning med minst 100%. Jag tror att många skulle tycka att det vore ett problem.

Citerar en känd dressyrtränare: "De flesta ryttare får koncentrera sig på att försöka förstöra gången så lite som möjligt. Väldigt få ryttare kan förbättra en hästs naturliga gångarter."
Kan kanske förklara varför en del hästar får sämre på kvalitets än på treårstest? .

Ja, i så fall skulle ju knappt några hästar kunna få bättre på kvalitets än de fick på 3-årstestet. Men det finns en hel del som förbättrar sitt resultat, så då håller ju inte ditt resonemang heller.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 084
Senast: Piaff
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
866
Senast: Freazer
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
619
Senast: Shaggy
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 578
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka