Sv: Kvalitetstävlan 08
*knapp*
Jag trodde att alla som visar sina hästar på kvalitén Vet vad som gäller. Det är inte alltid rättvist och vissa domare kanske favoritiserar.
Men jag kan svära på att om de hästar som här inte fick diplom hade fått det så hade det varit annat ljud i skällan.
Fick inte hästen högre poäng så fanns det helt enkelt de som var bättre.
Trots allt så är kvalitén EN dag av hästens hela liv och visst att poängen hänger med men vad spelar det för roll om den tävlas upp och får visa framfötterna på banorna?
Man får inte hänga läpp för att man inte har den bästa hästen utan kanske glädjas över dem som faktiskt lyckats matcha in den 'perfekta' dagen för just den hästen. Det är inte Bara de "kända" uppfödarna/ryttarna som lyckas få diplom.
Tycker man att man har en bra häst dagen innan kvalitén så får man minnas det även dagen efter.
Du verkar inte ha läst mkt av tråden, vist här är några stycken som tyckte någon häst blev lågt bedömd, men den största biten av diskutionen har ju berört hur olika domare dömmer väldigt olika att sedan någon kommenterade att domaren på ett ställe sagt en lite korkad kommentar och därmed födde den gamle debatten om "blinda" visningar, dock tror jag faktiskt inte att någon av de som faktiskt visat häst (med resultat i tråden i alla fall) ens är med i den diskutionen.
Jag kan i alla fall inte se en enda i denna tråden som tjurar över att hästen inte fått diplom, kan du ?
Att diskutera när hästarna blir väldigt olika bedömda av olika domare det tycker jag är sunt för något stämmer inte då.
Gång och hopp det är dagsformen som kan spöka ordentligt där och där är det ju alltid svårt att göra en jämförelse, men exteriört och framförallt då som diskuterats ben där händer inte så extrema förändringar så det borde avvika så mkt i vuxen ålder.
Och nej att ifrågasätta hur den domaren dömmer ben är ingen som hellst skillnad om hästen fått diplom eller ej, förra gången jag drabbades av samma domare och egendomlig benbedömning och drog upp det till diskution då fick hästen såväl diplom samt blev direktkvalad till finalen
Men vist om du tycker att alla bara skall snällt finna sig i att få alla möjliga egendomliga bedömningar utan att ifrågasätta så får vi nog bra bedömningar i slutändan om domaren höjs upp till någon allsmäktig som inte får ifrågasättas sådana här saker bör ju i stället lyftas fram och ifrågasättas för att det skall bli en jämnare bedömning över landet.
Bara som en snabb jämförelse så kan vi ta en jämförelse mellan Strömsholm och Skånebedömningarna vad gäller ben (dessa två kan väl sägas vara de största uppfödardistrikten och borde vara ganska likvärdiga i hästmaterial) och det handlar om i stort sett lika många bedömda hästar.
Strömsholm har 2 hästar bed med 6 på ben
Skåne har 17 hästar bed med 6 eller lägre.
Tar vi de "höga benbetygen också så har Strömsholm 47 hästar bed med 8 medans Skåne har 23st.
Skånehästarna måste ha väldigt dåliga ben jämfört med Strömsholmshästarna om man nu skulle utgå från att domaren alltid har rätt.......
Skall bli intressant i helgen och se om även Halländingarna har lika dåliga ben som skåningarna, måste ju nästan vara något med klimatet här för det kan ju aldrig bero på att det är samma domare på alla de sydliga visningarna.........
Det konstiga är att trots sina risiga ben så är de inte sämre veterinärt något de ju borde vara med så risiga ben......