Kvalitetstävlan 08

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare aalleexx
  • Startdatum Startdatum
Sv: Kvalitetstävlan 08

Jag är också milt sagt förvånad över kritiken på benen.
Samma domare gav en 7:a förra året (vid stamboksföring)
Den här gången fick hon en 6:a och har tydligen blivit paralellförskjuten.....
Det var förövrigt varochvarannan häst om man lyssnade på henne.

Är det ngt som kan utvecklas (från 4 till 5-åring)?:confused:
Hon hade 8 på benen som föl...

Du visade på Flyinge va ? Såg när jag gick in och kikade att extdomare var ändrat till samma som vi hade på Bollerup och du har kanske sett min tråd "Vad ser ni på detta benställ" drabbades av exakt samma som dig med skillnad att hästen blev sänkt från 8 till 6.
Känns som att det kanske är dags att göra en insamling till nya glasögon till denna domare då det långt ifrån är första gången med dylika egendomliga bed.
Min hingst tex är ju visade 6 ggr på olika ext bed för olika domare (för 4 olika domare) och hon är den enda som haft en helt egen diagnos än alla andra på hans ben (visade både före och efter för andra så det är inget som kommit till i så fall har det sedan försvunnit igen ett halvår senare), tycker rent ut sagt det är väldigt tråkigt med en sådan domare. Jag kommer i alla fall aldrig att visa en häst för henne igen, är ju bara tråkigt när de sätter in henne i sista stund som de gjort till Flyinge då har man ju svårt att välja, får väl bli till att köra upp till Tingsryd eller dylikt när de yngre skall visas.
Att sedan det faktum att man ifrågasatt henne tydligt lyser igenom poängen på hästen är nästa sak som inte får förekomma, egentligen skulle man visa protokollet för ASVH ett protokoll där alla de "rätta" rutorna är ifyllda skall inte resultera i en 8 hur skulle då hästen vara skapt för de högre betygen ?

Jag är också milt sagt förvånad över kritiken på benen.
Samma domare gav en 7:a förra året (vid stamboksföring)
Den här gången fick hon en 6:a och har tydligen blivit paralellförskjuten.....
Det var förövrigt varochvarannan häst om man lyssnade på henne.

Är det ngt som kan utvecklas (från 4 till 5-åring)?:confused:
Hon hade 8 på benen som föl...

Att hon ändrat sig från ifjor och blivit paralellförskjuten känns konstigt :confused:

Men däremot att hon hade en 8 som föl, betyder tyvärr inte så mycket i alla fall inte enligt dom domare som dömde fölvisningen här. Det fanns tydligen i stort sett inget samband mellan vad dom fick på benen som föl och senare i livet. Dom var ganska bestämda i åsikten att bedömningen på benen borde tas bort på fölen.

/Camilla

*KL*
Det är väldigt intressant att ha forumet, tittar man runt så har det ramlat in lite filmer i olika trådar från kvalitetsbedömningar runt om i landet och det som man direkt slås av är hur extremt olika det döms, för olika för att det skall vara acceptabelt, borde verkligen tydligen finnas mer tydliga "normer" på vad som krävs för de olika poängen.

Klart glädjepoäng på vissa platser och samtidigt klart hårda poäng från andra gör att gapet blir väldigt stort, just att man kan se visningarna på video gör ju att man ser sådant i papperna sen syns ju inte ett spår av det. Är ju en klar fördel att kunna jämföra "främmande" hästar från olika platser, det blir ju alltid en mer objektiv bedömning när man inte sett hästen innan (och blir ju då som när domaren träffar dem för första gången) Blir ju väldigt knepigt i slutändan nu när tex diplomen ges från en viss slutpoäng, diplomhästarna från en plats kan ju vara klart sämre än de hästar som inte ens var i närheten av diplompoäng på en annan, och vem vet det sedan när ett sto skall in i avel.

De skulle helt klart samlat ihop alla domare gett dom ett antal hästar av olika kaliber och sedan låtet dem bedömma dessa dels för att till att börja med se hur olika de ligger men sedan också för att hitta en gemensam "norm" över hur olika positiva resp negativa bitar skall bedömmas för att få en mer likartad bedömning över landet.

Jag har hört att just benen är det som ändrar sig mest från föl till vuxen häst.

nya glasögon var exakt min tanke att hon behövde...
Kan tillägga att vännens häst som är rätt uttåad på ena fram nämdes inte ens...

Flera domare kunde kanske vara en bra ide som vid dressyrtävling.

När man tittar på resultatlistorna så ser man ju klart hur tufft det dömts och då blir det ju väldigt orättvist.

Gångartsdomaren lätt klart positiv över min häst, "häst med rejäla gångarter" började hon kritiken med, men det syntes liksom inte i poängen.

När jag tittade kände jag att, oh det här går jättebra, Hon har en bra vägvinnande skritt och klev kanske inte på helt fullt vad hon kan.
Traven har hon lätt att samla, har ännu inte stärkt sej tillräckligt för att hålla ihop längningarna. Det är hennes "sämsta" gångart.
Galoppen är kanon och hon visade hennes register bra.
<Ren, taktmässig, energisk och välbalanserad stod på plus, spänd i ryggen på minus. och poäng 7.

Får vara glad hon åtminstone bedömde utvecklingsbarheten som dressyrhäst som god. (för hon var grymt hård)

Ska lägga in film så fort jag får kameran som kompis har, så får ni kolla:)

Är det någon mening med att visa sin häst kan man undra. Detta resultat kommer nu att följa henne livet ut. Nu i efterhand så hade det vait så mycket bättre att inte visa henne. och hon hade levt på sina andra poäng.
Folk säger att jag inte ska bry mig, då det är en sådan här häst som dommarna vill se ute på tävlingsbarnan då hon är så jämn och är väldigt utrycksfull under ryttare. Samt att hon endast är riden i 4 månader, så gångarterna kommer bli så mycket bättre med lite styrka.

Ja, det kan man kanske undra efteråt.
Fast å andra sidan så är det bara rida vidare och ut och tävla och bevisa att dom kan.
Min häst är fortfarande precis så bra som hon var innan, fast med den extra erfarenheten hon nu fått där.

Och jag har inga ursäkter att komma med, min häst skötte sej utmärkt, visade upp sej, var lydig och positiv. Gav järnet vid löshoppningen trots att hon borde va trött efter allt, men tyckte det var så kul så hon blev mer taggad för varje språng fast dom hissade upp rejält.

Min häst är asdyr:D inte ens till salu.

Flera domare kunde kanske vara en bra ide som vid dressyrtävling.

När man tittar på resultatlistorna så ser man ju klart hur tufft det dömts och då blir det ju väldigt orättvist.

Gångartsdomaren lätt klart positiv över min häst, "häst med rejäla gångarter" började hon kritiken med, men det syntes liksom inte i poängen.

När jag tittade kände jag att, oh det här går jättebra, Hon har en bra vägvinnande skritt och klev kanske inte på helt fullt vad hon kan.
Traven har hon lätt att samla, har ännu inte stärkt sej tillräckligt för att hålla ihop längningarna. Det är hennes "sämsta" gångart.
Galoppen är kanon och hon visade hennes register bra.
<Ren, taktmässig, energisk och välbalanserad stod på plus, spänd i ryggen på minus. och poäng 7.

Får vara glad hon åtminstone bedömde utvecklingsbarheten som dressyrhäst som god. (för hon var grymt hård)

Ska lägga in film så fort jag får kameran som kompis har, så får ni kolla:)

Hmmm hon skriver du hela tiden om gångartsdomaren, hade ni inte Bo Jenå som det stod i proppen ?

Hmmm hon skriver du hela tiden om gångartsdomaren, hade ni inte Bo Jenå som det stod i proppen ?

tyvärr inte, dom ändrade i sista stund till Elise Fredriksson (starby)

Skulle ju egentligen ha varit J-O olsson på exteriören också....
Jag tycker han dömer bra.

Jahapp, här kommer lite filmsnuttar från kvalitén (som utlovat)

Trav

Galopp

Löshoppning

Stoet som visas fick föl förra året och gick alltså som 5-åring.

Här bild från förra hösten med fölmagen:D
Magica07_2124.jpg

Är det någon mening med att visa sin häst kan man undra..
Mitt svar blir nej, det är ingen mening (tycker jag).
Jag börjar hellre tävla dom som fyraåringar och kvalar till championaten på prestation sas, än visar dom för domare som favoriserar vissa :grin:

Mitt svar blir nej, det är ingen mening (tycker jag).
Jag börjar hellre tävla dom som fyraåringar och kvalar till championaten på prestation sas, än visar dom för domare som favoriserar vissa :grin:

Ja nu håller jag med dig.
Kommer inte visa någon mer.
Tycker även att man kan se att man vill att vissa hingstar favoriseras Hästen kan vara lågstäld och överbygd och ändå få en 8 på typ, inte vad jag kallar för en bra typ
Ja ja nu har vi tagit nya tag.

Ja nu håller jag med dig.
Kommer inte visa någon mer.
Tycker även att man kan se att man vill att vissa hingstar favoriseras Hästen kan vara lågstäld och överbygd och ändå få en 8 på typ, inte vad jag kallar för en bra typ
Ja ja nu har vi tagit nya tag.

Jag tycker att sk blindtest vore en utmärkt ide´:idea: (även på 3 årstest!)
Domarna får varken veta hästens stam, namn eller uppfödare förrens resultatlistorna redogörs. Varför gör man inte så istället för att dra hela harangen om stam och uppfödare samt stostam. Domarna är ju inte mer än människor, dom har ju säkert speciella favoriter och det måste ju vara svårt att vara opartisk(uppenbarligen som man märkte i Örebro iaf)

De skulle helt klart samlat ihop alla domare gett dom ett antal hästar av olika kaliber och sedan låtet dem bedömma dessa dels för att till att börja med se hur olika de ligger men sedan också för att hitta en gemensam "norm" över hur olika positiva resp negativa bitar skall bedömmas för att få en mer likartad bedömning över landet.

För några år sedan halkade jag med på en domarkurs, är själv ej domare. Det var domare som dömde LC- Svår dressyr med på kursen, ett 30-tal domare var på kursen. Hur som helst så var "examen" på kursen att ett antal ryttare som red olika rörelser i olika klasser med hästar i olika utbildningsnivå skulle bedömas, domarna hade siffror som de skulle höja upp efter rörelsen var utförd. Allt mellan 3-8 figurerade i skalan för t ex framdelsvändning, ökad trav, galoppombyte i språnget, dvs för samma rörelse. Så även om de precis varit på föreläsning och lärt sig eller fräschat upp hur en rörelse skulle bedömas så var det denna skillnaden i bedömning. Bedömning är en smaksak hur man än vrider och vänder på det. Det blir inte ens rättvist om man använder samma domare överallt tror jag, domare kan också ha bättre eller sämre dagar. Hur man ska komma åt problemet vet jag ej, men att ha flera domare vore nog bra, dock resurskrävande.

Jag tycker att sk blindtest vore en utmärkt ide´:idea: (även på 3 årstest!)
Domarna får varken veta hästens stam, namn eller uppfödare förrens resultatlistorna redogörs. Varför gör man inte så istället för att dra hela harangen om stam och uppfödare samt stostam. Domarna är ju inte mer än människor, dom har ju säkert speciella favoriter och det måste ju vara svårt att vara opartisk(uppenbarligen som man märkte i Örebro iaf)

Ja detta med blindtest vore inte fel. Många i min närhet tycker att detta skulle vara ett utmärkt sätt för att värkligen kunna bedömma hästen och inte allt de övriga.
Efter bedömmningen är färdig så tycker jag att man kunde få in listerna på stam, uppfödare samt ägare. och att man sedan kunde visa dagens diplom hästar.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 084
Senast: Piaff
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
866
Senast: Freazer
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
619
Senast: Shaggy
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 578
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Akvarietråden V