Kvalitetstävlan 08

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare aalleexx
  • Startdatum Startdatum
Sv: Kvalitetstävlan 08

*kl*

Räknas galoppoängen med när man tar fram hoppbetyget?

Nix. Veterinär, exteriör och hoppbetygen räknas samman. Tror att det är nytt, har för mig att man räknade med galoppen tidigare...

Jag har sett flera mycket fina Saigon avkommor då en bekant har fött upp flera, alla högställda med mycket goda gångarter och temperament. Vet att flera vill ha honom i avel igen.
Kanske jag kan se din uppfödning nästa helg då jag ska upp till Grevagården och titta på en släkting till mina uppfödningar.

Hästen jag ska se är uppfödd/ägs av en vän, han är e. Bourbon-Bayron och går på lördag fm. Det ska bli jätteintressant att se honom nu när han varit hemifrån i ett halvår, han är redan kvalad till championatet, så hoppa kan han, och han fick 8-9 i hoppning på 3-års testet, men det är ju dagsformen som gäller. Det är extra roligt att se dem när man sett dem ända sedan de var föl.

Ja, visst är det kul att följa dem! Men är hankvalad till finalen eller semin? Typiskt att den ska visas på lördagen. Jag antar att du bara är där på lördagen.
Min uppfödning,Claire Obscure van S, ska visas på söndag förmiddag. Jag är bara där under söndagen, både för att titta på Claire, men även en kompis unghäst e. Quite Easy.

Helgen efter ska jag upp till Umeå och titta på min 5-åriga sto (Fick föl förra året) e. Electro - Looping som ska gå kvalitets där. Hon är utlånad på foder till en tjej där och har egentligen redan kvalat till semifinalen i hoppning, men pga att vi missade att söka deltagarbesvis innan starterna så gäller ej det. Tror inte att hon kommer upp i riktigt så höga poäng på kvalitets, men har hon en bra dag, så kanske... ;)

någon som vet något om resultaten från bollerup? min sista uppfödning var med där

Ja, visst är det kul att följa dem! Men är hankvalad till finalen eller semin? Typiskt att den ska visas på lördagen. Jag antar att du bara är där på lördagen.
Min uppfödning,Claire Obscure van S, ska visas på söndag förmiddag. Jag är bara där under söndagen, både för att titta på Claire, men även en kompis unghäst e. Quite Easy.

Helgen efter ska jag upp till Umeå och titta på min 5-åriga sto (Fick föl förra året) e. Electro - Looping som ska gå kvalitets där. Hon är utlånad på foder till en tjej där och har egentligen redan kvalat till semifinalen i hoppning, men pga att vi missade att söka deltagarbesvis innan starterna så gäller ej det. Tror inte att hon kommer upp i riktigt så höga poäng på kvalitets, men har hon en bra dag, så kanske... ;)

Han ska hoppa i morgon, så jag är bara där över dagen, synd att din går på söndagen, det hade varit intressant att se den. Hästen jag ska se är kvalad till semifinalen och han ska gå i Vetlanda den 27-28/9 är det tänkt. Man kan ju alltid hoppas att han har en bra dag i morgon och kvalar direkt till finalen;)
Umeå låter långt borta, hoppas att hon har en bra dag då och att det även går bra med de andra.

KL. Är det någon som har koll på hur många hästar som direktkvalade till Flyinge på Strömsholm? Och vilka?

Vad jag kan se var det tre som hade minst 8,5 och det var följande
saxat från resultatlistan
1 Z 04044089 Silverstone h 173,0 10 8 8 8 9 10 8,80 Dipl.
2 22 Corona KIL (SWB) 04033080 Cortus sto 173,0 10 9 9 8 9 9 8,73 Dipl.
3 29 Costa Virgio 04041310 Cornetto h 166,0 10 8 8 8 9 9 8,60 Dipl.

*KL*
Nyss hemkommen från Tingsryd där jag suttit som sekreterare i hoppningen hela dagen.
Många fina hästar.
Era af Östra Hult e. Cardento hoppade 10 10 9,20 totalt.
Snowball e. Irco Mena 9 10

8 hoppdiplom om jag minns rätt.

*kl*
Idag har jag varit och tittat på kvalitets på Grevagården. Min uppfödning e. Saigon-Master var med, men tyvärr gick det inte så där värst bra. Hon var väldigt spänd idag och gjorde sig själv inte riktigt rättvisa. Hon fick 7,8,7 på exteriören och 6,6,6 på gångarterna (kommer ej ihåg betyget på utvecklingsbarhet men misstänker att det också var en 6:a) och 5,5 på hoppningen. Hon har inte några fantastiska gångarter i vanliga fall, men om hon haft en bra dag hade hon nog kunnat få 7:or på galopp och skritt, men idag var det som sagt var spänt. 7:a på typen blev jag lite besviken på, men jag antar att det var hennes mankhöjd (161 cm) som drog ned det. Sen skrev de något lågställd, men det håller jag inte med om. Jag tycker att hon är varken lågställd eller högställd, utan mitt i mellan. Hoppningen blev en besvikelse. Hon har löshoppat betydligt bättre än så hemma. Jag har själv varit med och tittat när hon löshoppats och då har hon tyckt att det var kul och ibland bjudit lite för bra, men idag var hon seg och ville knappt hoppa alls. Var kanske trött efter gångartsprovet, det blir ju mycket för dem samma dag.

Roligare var att titta på kompisens häst e. Quite Easy-Erbstein som fick diplom i gångarter (8,8,7,7,8,8,8). Trist bara att han fick så dåligt betalt för sin enormt fina trav. När de säger "spektakulär trav" på det muntliga omdömet förväntar man sig ju faktiskt ett bättre betyg än "8" :mad: Han fick 7,80 och missade precis att kaval in till Flyinge, tyvärr.

Vinnare av gångartshästarna blev Sagitaurus e. Saigon på 8,13 tror jag att hans poäng blev. Jättefin och härliga gångarter!

kl

Jag var som sagt på Grevagården i går. Hästen jag kollade, en nära släkting till mina uppfödningar e. Bourbon-Bayron, fick tyvärr inte heller några superpoäng. Gångartsmässigt så trodde vi inte att han skulle få så bra på skritt och trav, särskilt traven är inte klar ännu då han ibland kommer i otakt när han ska länga sig. Han har däremot bra galopp, luftig och bärig tycker jag, så 767 kändes inte så bra där ( han hade 9 som föl och 8 som 3 åring på galopp), 877 på exteriören, de gillade typen då han är en ädel och lätt typ, biljarderar lite fram, men det visste vi. Sedan kom då hoppningen, han är ganska stor, mätt till 170 cm, och ganska valpig, men har en fin språngkurva. Domarna tyckte dock att han blev osäker i sin taxering och han fick bara 67 i hoppning, jag tyckte han var värd lite mer där. Han är som sagt valpig, men en 6:a när en del språng är så fina tycker jag är för lågt, en 7:a tycker jag han borde fått och så positiv inställnng han har så tycker jag att han borde fått 8 på temperamentet. Tjejen som red är 1,60 lång och väger runt 50 kg, och han är väldigt lättriden, det går i arv från modern som han är en kopia av. Nu ska han gå semifinalen i Vetlanda den 27-28/9 och försöka kvala till Flyinge där.
Lite galopp http://www.dropshots.com/Horses2#albums/Boeing f.04 e.Bourbon/2008-09-13/11:27:32
och hoppning
http://www.dropshots.com/Horses2#albums/Boeing f.04 e.Bourbon/2008-09-13/12:15:42

Ja, visst var de riktigt hårda i sin bedömning. Trist att "din" inte kvalade in, hoppas det går bättre på semin.

Nyss hemkommen från Flyinge;
Är otroligt nöjd med hästen som var jätteduktig och ryttaren red bra (gör hon alltid:laugh:)
Det muntliga omdömet var också bra, men jag fick inte ihop det med siffrorna:confused:
Nu när jag kommit hem och tittat på resultatlistorna så inser jag att dom varit rätt snåla rakt igenom, både på gång hopp och exteriör.
4 gångartsdiplom och 7 kl1, högst bedömda fick 8,0.
En 9:a delades ut..... (galoppbetyg på den högst bedömda)
Annars spände gångartsbetygen från 4:eek:-8

1 diplom i uppsutten hoppning och 6 kl1.

2 kl1 i löshoppningen....

7,2 fick min häst på både gång och löshoppning. Bästa fölsto i båda (ihop med en till)
Gång:
"Trevlig häst med g. bra gångarter, tidvis ngt spänd"

löshopp:"god hoppvilja, ganska försiktig på hinder, ngt svag taxering, ngt hängande framben"
Höjde upp mer än 130 (frågade först) och hon hoppade glatt. Hon har en rätt stor galopp och kom fel på hjälphindret ofta, men hoppade ändå allt på sin vilja. (vem f-n behöver lyfta upp frambenen när hindren inte är högre än så;))

10 på temprament och hanterbarhet! 9 på hälsotillstånd.

Besviken ja det är vad man är efter dagen i Örebro.
Visade mitt sto som jag visade förra året med betydligt sämre poäng.
Skritt 7 ren och taktmässig. 9 förra året
Trav 7 ren och tacktmässig, Helt ok med låg nog och vägde till en 8 Förra året 6
Galopp 7 ren och taktmässig låta bakben. var inte bra för dagen då den var något ojämn.
Huvud hals och bål 8 fick en 9 förra året.
Typ 8
Ben 6 fick en 8 förra året med ingen förändrig det gjorde mig väldigt upprörd.
Temprament och allmänt intryck 8
Fin typ, ädel, elegant
Hoppningen gjordes bara för den skulle göras och hon tycker det är dö trist så jätte nöjd med 5 5
Hur kan poängen skilja sig så på ett par ben???

Jag är också milt sagt förvånad över kritiken på benen.
Samma domare gav en 7:a förra året (vid stamboksföring)
Den här gången fick hon en 6:a och har tydligen blivit paralellförskjuten.....
Det var förövrigt varochvarannan häst om man lyssnade på henne.

Är det ngt som kan utvecklas (från 4 till 5-åring)?:confused:
Hon hade 8 på benen som föl...

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 086
Senast: Piaff
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
868
Senast: Freazer
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
619
Senast: Shaggy
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 578
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattbilder #10