Kvalitetstävlan 08

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare aalleexx
  • Startdatum Startdatum
Sv: Kvalitetstävlan 08

Ja detta med blindtest vore inte fel. Många i min närhet tycker att detta skulle vara ett utmärkt sätt för att värkligen kunna bedömma hästen och inte allt de övriga.
Efter bedömmningen är färdig så tycker jag att man kunde få in listerna på stam, uppfödare samt ägare. och att man sedan kunde visa dagens diplom hästar.
Exakt så menar jag!

Ja nu håller jag med dig.
Kommer inte visa någon mer.
Tycker även att man kan se att man vill att vissa hingstar favoriseras Hästen kan vara lågstäld och överbygd och ändå få en 8 på typ, inte vad jag kallar för en bra typ
Ja ja nu har vi tagit nya tag.

En känd uppfödare visade en häst som jag såg på bedömning i helgen, domaren börjar då kritiken med: ja, modern till detta stoet har ju tidigare lämnat mycket goda avkommor och nn ( uppfödaren) är känd för att ta fram fina sporthästar, så det blir säkert denna avkomma också. Inte speciellt neutralt, den hästen hade ganska mycket pluspoäng på papperet!
Nej, fram för "anonyma" test där vare sig ägare/uppfödare eller härstamning är kända för domaren innan den bedömt hästen.

Ja jag kan hålla med om att gångarterna kan skilja sig från dommare till dommare, Tråkigt men det får man väl ta.
Men extriören borde inte vara lika svår att dömma då vi har normer för hur våra hästar ska se ut.

Jag håller faktiskt med och varit inne på tanken förut både vad det gäller föl, 3-års, 4-års och även bruksproven.

Visst har härstammningen betydelse ffa för lämpligheten vid hingstar, men det behöver man ju inte veta från början.

Samtidigt så tycker jag ur publiksynpunkt så är det alltid roligt att veta stammen.

En känd uppfödare visade en häst som jag såg på bedömning i helgen, domaren börjar då kritiken med: ja, modern till detta stoet har ju tidigare lämnat mycket goda avkommor och nn ( uppfödaren) är känd för att ta fram fina sporthästar, så det blir säkert denna avkomma också..
Den fetade texten/kommentarsdelen skulle domaren ha struntat i, tycker jag. Annars så är det som inte är fetat intressant info för dem som vill lära sig mer...

En känd uppfödare visade en häst som jag såg på bedömning i helgen, domaren börjar då kritiken med: ja, modern till detta stoet har ju tidigare lämnat mycket goda avkommor och nn ( uppfödaren) är känd för att ta fram fina sporthästar, så det blir säkert denna avkomma också..
Liknande kommentar fick en häst i Örebro :crazy: med tillägget av domaren "jag har ju följt denhär fina hästen sen den var liten..."
Det är så jäkla dåligt att man säger det! Man har ju kanske vetskapen om en speciell häst som domare, men då kan man väl hålla klaffen och iaf ge sken av att man gör en rättvis och opartisk bedömning! Jag vart faktiskt seriöst upprörd!
Fram för blindtester.

Senast ändrad av en moderator:

Ja jag kan hålla med dig om att det är lite tråkigt som publik att inte veta vilken stam hästen har (kanske kan vara lite kul att gissa då du kan få ett blad med hästarnas namn stam och uppfödare). Men hur mycket publik är det. Det känns nästan som att det alltid är närmast sörjande.
Jag tyckte att det var lika illa på fölvisningen jag var på (hade inte med något eget föl så behöver inte vara bitter).
Kända uppfödare samt de som sitter i styrelsen toppade visningen. Ska värkligen de som sitter i styrelsen få visa sina hästar på hemma plan?
Vi vill att små uppfödare ska få en möjlighet att synas. Jag tycker inte att detta system vi har gör detta möjligt.

Den fetade texten/kommentarsdelen skulle domaren ha struntat i, tycker jag. Annars så är det som inte är fetat intressant info för dem som vill lära sig mer...

Men stoet kan lämna väldigt olika avkommor, har själv lånat ett sto tidigare som lämnat både 9 mässiga och 6 mässiga gångarter med samma hingst, så det ska inte tas med i bedömningen vilken kvalitet övriga avkommor haft, vilket jag tror är svårt att undvika om man uttalar sig så som den domaren gjorde.
Utländska domare hade kanske varit bättre att anlita som ej vet så mycket om varesig uppfödare eller ston i Sverige.

Men stoet kan lämna väldigt olika avkommor, har själv lånat ett sto tidigare som lämnat både 9 mässiga och 6 mässiga gångarter med samma hingst, så det ska inte tas med i bedömningen vilken kvalitet övriga avkommor haft, vilket jag tror är svårt att undvika om man uttalar sig så som den domaren gjorde.
Personligen så skulle jag delta som publik oftare om det var just sån här typ av information som även gavs om hästarna och deras stammar. Det skulle vara både lärande och utvecklande att som publik delta på såna här evenemang, tycker jag. :)

tyvärr inte, dom ändrade i sista stund till Elise Fredriksson (starby)

Skulle ju egentligen ha varit J-O olsson på exteriören också....
Jag tycker han dömer bra.

Usch, det där lät inte snällt:o
Det var inte menat som kritik till Elise, utan jag hade gärna sett att Bo Genå hade dömt:)

Tyckte ju det såg kanon ut i proppen med J-O Olsson och Bo Genå, så bytte dom ut båda....

Ja detta med blindtest vore inte fel. Många i min närhet tycker att detta skulle vara ett utmärkt sätt för att värkligen kunna bedömma hästen och inte allt de övriga.
Efter bedömmningen är färdig så tycker jag att man kunde få in listerna på stam, uppfödare samt ägare. och att man sedan kunde visa dagens diplom hästar.

Instämmer, med att de skulle ha en "blind" bedömning. Min kompis häst i helgen tex. Den har typisk hoppstam och jag kan slå vad om att det drog ned bedömningen på gångartssidan. Den fick 7,80 som gångartstalang och den unghästberidaren som red tycker att den var den med mest utvecklingsbarhet av de fyra h*n red den dagen och de andra tre fick från 7,80 till 8,13. Gissa om alla de andra tre var gångartsstammade.:angel: Trist när man känner att sånt spelar in.

KL

Håller med vad flera har skrivit här att det kanske vore bättre med sk "blind bedömning".

Man kan ju gott förstå att även domarna har sina favoritstammar och är mer välvilligt inställda till unghästen med "rätt" stam än tex till en annan unghäst som i deras tycke har tråkig eller ointressant stam.

Jag är lite fundersam till att kvalitetsbedömningen är avelsvärderande. Man visar en ung häst vid ett tillfälle och om hästen då har en dålig dag så har tillfället gått förlorat att få en korrekt bedömningen av hästens kvaliteter. Nu tror jag nog att man oftast får en rättvis bedömning av vad hästen visar för just dagen. Men det är en dag i en unghäst liv.

Min visades på 3-årstest med bra resultat. Klass I och 46 poäng. 887778(gångarter)
På kvaliten gick det inte lika bra...:angel:..men det tror jag handlade mycket om hon hade en halvrisig visare, nämligen matte..
Hon fick 887676 och 7 på utvecklingsbarhet.
Idag förstår jag att man inte kan få så mycket högre på galoppen när man ligger som en rem runt fyrkantspåret...:eek::angel:

Men min tränare sa efteråt att det finns så många hästar som blir utmärkta tävlingshästar fast de inte hade några lysande resultat på kvaliten.

Har lite filmer från i våras. Hon är 6 år nu.
http://s281.photobucket.com/albums/kk209/hedwig02/?action=view&current=hedwig_080427.flv
http://s281.photobucket.com/albums/kk209/hedwig02/?action=view&current=frsktillfrvnd.flv

http://s281.photobucket.com/albums/kk209/hedwig02/?action=view&current=halvhalter.flv

Nu är jag ju ohyggligt partisk men anser nog att jag har en riktigt trevlig och utvecklingsbar häst som förhoppningsvis har kapacitet att gå svår klass. Trots halvtråkigt resultat på kvaliten.:D

Ja jag kan hålla med dig om att det är lite tråkigt som publik att inte veta vilken stam hästen har (kanske kan vara lite kul att gissa då du kan få ett blad med hästarnas namn stam och uppfödare). Men hur mycket publik är det. Det känns nästan som att det alltid är närmast sörjande.

Och inte kommer det att bli mer publik om man tar bort stammen på hästarna. På Strömsholm (jag vet inte om det är så på alla platser?) så talade man också om att hästen var till salu, och då vill man ju som ev. spekulant även ha tillgång till stammen?

Och inte kommer det att bli mer publik om man tar bort stammen på hästarna. På Strömsholm (jag vet inte om det är så på alla platser?) så talade man också om att hästen var till salu, och då vill man ju som ev. spekulant även ha tillgång till stammen?

Håller med. En stor anledning till att man åker och tittar på kvalitetsbedömningar och annat är ju för att man vill kunna bilda sig en uppfattning om vad olika hingstar lämnar.
Skulle det vara "blinda" bedömningar skulle det ju bara vara de som visar häst och deras vänner i publiken.

lånar sista knappen

Vet någon om vad det är för fotograf som var på Tingsryds (kronobergs) 4 års nu i helgen? skulle vilja kolla foton...

Ja kan förstå eran tanke.
Bedömningen borde vara lika för alla. Det finns ju en möjlighet att efter varje visad häst när de fått sina poäng att säga stam uppfödare och ägare och om den ev är till salu.
Jag tycker inte att dommaren ska ha tillgång till stam och uppfödare, det skulle ge en mera rättvis bedömning.

Innan jag åker iväg på såna evenemang kollar jag upp stammarna på alla deltagande hästar ordentigt så jag skulle antagligen stanna hemma från en del om jag inte i förväg visste stammarna på hästarna som ska visas.

Håller med. En stor anledning till att man åker och tittar på kvalitetsbedömningar och annat är ju för att man vill kunna bilda sig en uppfattning om vad olika hingstar lämnar.
Skulle det vara "blinda" bedömningar skulle det ju bara vara de som visar häst och deras vänner i publiken.

Tyvärr tycker jag att det är så redan nu trots att stammen står utsatt. På Grevagårdens kvalitets nu förra helgen var det mest närmast sörjande i publiken, i alla fall på söndagen när gångarts och löshoppningen var. Det stod inte ens i programmet om hästen var till salu eller ej och inte sa de det vid presentationerna heller, trots att det skrivits med vid anmälningen. Dåligt! :(

*knapp*

Jag trodde att alla som visar sina hästar på kvalitén Vet vad som gäller. Det är inte alltid rättvist och vissa domare kanske favoritiserar.
Men jag kan svära på att om de hästar som här inte fick diplom hade fått det så hade det varit annat ljud i skällan.
Fick inte hästen högre poäng så fanns det helt enkelt de som var bättre.

Trots allt så är kvalitén EN dag av hästens hela liv och visst att poängen hänger med men vad spelar det för roll om den tävlas upp och får visa framfötterna på banorna?
Man får inte hänga läpp för att man inte har den bästa hästen utan kanske glädjas över dem som faktiskt lyckats matcha in den 'perfekta' dagen för just den hästen. Det är inte Bara de "kända" uppfödarna/ryttarna som lyckas få diplom.
Tycker man att man har en bra häst dagen innan kvalitén så får man minnas det även dagen efter.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 084
Senast: Piaff
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
866
Senast: Freazer
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
619
Senast: Shaggy
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 578
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Akvarietråden V