Kvalitetstävlan 08

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare aalleexx
  • Startdatum Startdatum
Sv: Kvalitetstävlan 08

Som sagt så skrev jag kl så det var inget personligt till dig utan att de döms olika av olika domare.

Jag är ingen domare, men eftersom du tar upp det och vi diskuterar bedömningar så kan jag ta ett exempel med galopp som jag peronligen tycker är det viktigaste gångarten och jag tycker att den ska vara bärig, lätt och ha bra elasticitet.
Nu vet vi betygen på dessa, men vad skulle vi gissa om vi inte visste dem?
Jag tar då exemplen som finns i denna tråden, dessa filmer finns här upplagda på galopp. Eftersom hästägarna är här i tråden kan det bli känsligt att bedöma dem här, men jag tycker inte att de betygen de har fått stämmer med det jag ser, som sagt min bedömning.

http://www.dropshots.com/Horses2#albums/Boeing f.04 e.Bourbon/2008-09-13/11:27:32

http://www.youtube.com/watch?v=bldYpxFsFtI

www.mygel-ox.nu/privat/q.wmv

Det är ju klart svårt att göra en jämförelse när man inte har hela galopparbetet på alla hästarna (den med det korta klippet bla såg ut att betydligt bättre galopp på de hoppklippen som lades ut om den sedan visade även denna galopp på gångarterna eller inte vet vi ju inte), dock har alla tre något som klart drar ner poängen i sin galopp, är tre totalt olika galopptyper dock svarar ingen för en optimal galopp som skall vara lätt, luftig, energisk, vägvinnande med bra bakbensaktivitet som jobbar genom ryggen i runda språng.

Jag är helt enig om att ingen av klippen visar en 10 poängsgalopp, men jag vet klart vilken av galopptyperna jag hade föredragit av de tre då jag tycker att den uppfyller fler av de kriterier du skrev än de andra två. Jag såg att det fanns ett klipp till med galopp och även den med hoppning på den, samma som du såg.

*kl*

Mycket intressant diskussion! Kan ju lägga till en film på min lillskit som tyvärr inte fick särskilt bra betalt. Till viss del så förstår jag eftersom han naturligtvis hamnade i en tillväxtfas och är allmänt stelbent..

Ext 7
huvud/hals/bål 8
ben 8

Gångarter 7, 5, 6
allm 6, bussig ridbar häst??

Hoppning 7, 7
allm 7

Nog kan jag väl tycka att han åtminstone kunde ha fått en 6a på traven, hade nästan förstått det mer om han hade fått en 5a på galoppen då han såg helt steloppererad ut..:angel:

Exteriördommaren tyckte att han var för grov och dessutom lågställd.. Kan väl hålla med om att han inte skulle må dåligt av att ha lite längre ben..:p Hur som hellst så är jag jätte nöjd med min lilla plutt som skötte sig exemplariskt hela tiden och fick mkt beröm av veterinären som tyckte att han var jättefin och poängterade dessutom att det sade han inte ofta om någon häst eftersom han såg så väldigt många.:banana: Betyg 10, 10

Här kommer i alla fall filmen, känn er fria att diskutera. :idea: Jag älskar min plutt ändå och hoppas att han ska mogna och bli en fin dressyrhäst så småningom.:love:

http://www.youtube.com/watch?v=F09WBVcBeRA

15314917.jpg

Kul att få se sig själv på film på ett hörn:p

Nu ska jag försöka komma ihåg vilken av hästarna som var din och vilken stam det var:)

Var var du med någonstans? Min är efter Akribori-Trofé och den andra var efter De la Gardie-Pontus. Min är den ljusbruna kortbenta saken..:D

Jag skrev exteriörprotokoll och sitter längst ut till vänster:)

Ska titta efter din häst i programmet!

Den fick väldigt bra och domarna tyckte jätte mycket om den. Utmärkt sporthästmodell var deras uttalande typ 9 om inte jag minns fel. Den rörde sig ju väldigt bra, men var mer vild än tam innan vi kom in i ridhuset. Vi fick kasta oss undan när den kom backande, den var lätt laddad. Men det var en jätte fin häst!:d Det kanske var första gången den var iväg någonstans eftersom den betedde sig så. Min lillskrutt har ju varit ute och åkt väldigt mkt så för honom var det inte en så jätte stor grej.:idea: Det som var lite tråkigt för oss var ju att eftersom den var väldigt långbent så såg ju min ännu mer kortbent ut bredvid..:o:angel: Övrigt kommer jag tyvärr inte ihåg vad den fick tyvärr.

Tycker din häst är fin ;)

Sen är det inte riktigt vad man söker som du själv säger *han är ju inte långbent -smäcker*

Men han har ju sina kvaliteer :) Och då få komma in med en som får 9 på typ är inte så kul .

Mvh Mia

Nej jag skulle gärna ha sett lite längre ben på honom.. Men till hans försvar måste jag säga att jag har aldrig suttit på en häst med högre ridbarhet! Tjejen som hoppade honom tyckte oxå att han var helt underbar och rolig att rida och det är ju ändå det som räknas. Men visst förtjänade han väl lite bättre än 5 på traven, eller är jag ute och cyklar??:confused:

Du verkar inte ha läst mkt av tråden, vist här är några stycken som tyckte någon häst blev lågt bedömd, men den största biten av diskutionen har ju berört hur olika domare dömmer väldigt olika att sedan någon kommenterade att domaren på ett ställe sagt en lite korkad kommentar och därmed födde den gamle debatten om "blinda" visningar, dock tror jag faktiskt inte att någon av de som faktiskt visat häst (med resultat i tråden i alla fall) ens är med i den diskutionen.
Jag kan i alla fall inte se en enda i denna tråden som tjurar över att hästen inte fått diplom, kan du ?
Att diskutera när hästarna blir väldigt olika bedömda av olika domare det tycker jag är sunt för något stämmer inte då.
Gång och hopp det är dagsformen som kan spöka ordentligt där och där är det ju alltid svårt att göra en jämförelse, men exteriört och framförallt då som diskuterats ben där händer inte så extrema förändringar så det borde avvika så mkt i vuxen ålder.

Och nej att ifrågasätta hur den domaren dömmer ben är ingen som hellst skillnad om hästen fått diplom eller ej, förra gången jag drabbades av samma domare och egendomlig benbedömning och drog upp det till diskution då fick hästen såväl diplom samt blev direktkvalad till finalen ;)

Men vist om du tycker att alla bara skall snällt finna sig i att få alla möjliga egendomliga bedömningar utan att ifrågasätta så får vi nog bra bedömningar i slutändan om domaren höjs upp till någon allsmäktig som inte får ifrågasättas sådana här saker bör ju i stället lyftas fram och ifrågasättas för att det skall bli en jämnare bedömning över landet.
Bara som en snabb jämförelse så kan vi ta en jämförelse mellan Strömsholm och Skånebedömningarna vad gäller ben (dessa två kan väl sägas vara de största uppfödardistrikten och borde vara ganska likvärdiga i hästmaterial) och det handlar om i stort sett lika många bedömda hästar.
Strömsholm har 2 hästar bed med 6 på ben
Skåne har 17 hästar bed med 6 eller lägre.
Tar vi de "höga benbetygen också så har Strömsholm 47 hästar bed med 8 medans Skåne har 23st.

Skånehästarna måste ha väldigt dåliga ben jämfört med Strömsholmshästarna om man nu skulle utgå från att domaren alltid har rätt.......
Skall bli intressant i helgen och se om även Halländingarna har lika dåliga ben som skåningarna, måste ju nästan vara något med klimatet här för det kan ju aldrig bero på att det är samma domare på alla de sydliga visningarna.........

Det konstiga är att trots sina risiga ben så är de inte sämre veterinärt något de ju borde vara med så risiga ben......

Ja vad drar ni för slutsats nu när de sista visningarna också varit i södra delen närmare bestämt halland och kronoberg.

Smittan vi har här i söder verkar inte ha drabbat Kronoberg (som är den enda platsen som har haft annan domare än de andra) inte en enda 6 eller lägre på ben.

Och så då över till halland och samma domare som de två skånevisningarna, vad hittade då denna jo på 60 visade hästar hittade hon hela 8 st - 8or och håll i er 18 st med 6 el lägre på benen.

Så med andra ord har hon på dessa tre visningsplatser gett ifrån sig 6 el lägre på benen till 35 hästar, med tanke på hur det ser ut i övriga landet så har i stort sett alla visningsplatser bara någon fåtal eller ingen 6 a utom ett annat ställe känner en viss misstanke då den som står som extdomare på proppen är samma som stod i Flyinge men blev utbytt till denne.
Någon som var på plats på Vreta och kan säga säkert vem som dömde exteriör där ?

Jag tycker det är rätt deprimerande.
Förstår inte vad det skulle tjäna till att döma ner hästar på detta viset.
Har svårt att tro att kvalitén skulle skilja så mkt mellan olika platser på benen som det ser ut att göra i papprena.

I Flyinge var det 4 st som fick 8or... inga högre betyg delades ut på benen. En 5:a och en 3:a:eek: (förvånande att den hästen ändå genomgört provet och fått 8 vetrinärt) hade varit intressan att se den hästen samt höra den muntliga kritiken.

Tycker att det är bra att dom törs använda hela skalan, men det känns ju mer som att där andra domare ligger på 7-8 så ligger denna domare på 6-7.
Vore väldigt intressant att höra domarna tillsammans diskutera olika benställ och vad dom ser.

KL
Har då varit iväg och blivit bedömd. Hade finaste hästen på stället, tyvärr höll domarna inte riktigt med...;)
Fick väl i stort de poäng vi förtjänade förrutom på ridbarheten tyckte jag. Vad bedömer de där!? Fick 6 :confused:och kunde inte önskat mer samarbetsvilja eller lydighet från min häst den dagen.
Vad jag tyckte var fel var att gångarterna bedömdes i ett 20x40 ridhus, som dessutom hade hörnen avskurna för domare och publik. I reglementet står det att det ska vara en 20x60 bana och att domaren ska sitta antingen 5m innanför eller utanför mitt på kortsidan. Min (och många andras) hästar bedömdes ha mindre god elasticitet i trav och galopp, och det stämmer tyvärr, men nog hade man även på sådana hästar kunnat få till bättre ökningar om banan varit så som reglementet föreskrivet (och vi övat på). Nu var det ju samma för alla hästar på just denna platsen, men om vi bortser från tävlingsmomentet (som egentligen bara berör de i toppen) och ser till en rättvis bedömning av hästarna och chansen att kunna visa sin häst optimalt, är det bara jag som tycker att en kortare bana spelar in? Varför godkänns en sådan visningsplats?

Som gylle tidigare nämnt så är det inte bara ridbarheten dom bedömmer utan UTVECKLINGSBARHETEN som DRESSYR häst. Har man då tex en häst med dålig elasticitet så är inte utvecklingsbarheten så god.

Men de borde väl inte BARA titta på utvecklingsbarheten, utan även temperament, allmänt intryck och ridbarhet. Den dåliga elasticiteten är ju reflekterad i gångartspoängen redan 7,6,7 och då tycker jag att det var snålt med en 6a eftersom hästen skötte sig så bra. Men jag är ju partisk. Såg hästar som fick 766 och ändå "utvecklingsbarhet" (eller vad man nu ska kalla den poängen) 7.
Där fanns även hästar med ännu sämre gångarter t.ex. 666 och som inte skötte sig speciellt bra och ändå fick 6. Nu hade båda exemplen ovan mer kända och duktigare ryttare, kanske där det lönar sig att ha "ett namn" som visar då...?
Inser att ni inte kan ha någon möjlighet att bedömma den eventuella orättvisan, men behövde bara skriva av mig lite. Var tydligen mer missnöjd/besviken än jag trodde...:mad:

Jag som är totalt okänd har tidigare fått 9 på utv.barhet på en häst, så det köper jag inte riktigt.

Vår häst (hopphäst) som visades på kvaliten i år fick 6 på utv.barhet som dressyrhäst och den är otroligt ridbar (på Strömsholm tror jag inte ens dom säger ridbarhet, utan bara utv barhet om betyget). Han har en jätte fin galopp (8) som är mkt elastisk & bärig, går i en mkt bra form. Däremot har han en ganska dålig trav (6) och normalt en jätte fin skritt, men som för dagen inte var helt ren. Jag tycker hans betyg är helt rättvis, fast han visade sig på bästa sätt och var väldigt lydig. Men ngn dressyrhäst är han inte.

Här är en mkt dålig film från kvaliten.
http://www.youtube.com/watch?v=HWT9HHkqMSc

OK får väl ge mig då när jag ser att jag är i så gott sällskap med den ynkliga 6an. Har som sagt aldrig visat innan. Ser f.ö. att vi har samma pappa på våra hästar. Min är också en hopphäst i vanliga fall, men just i lördags visades inte så mycket av det dels pga nervös matte som red som en kråka:o och att vi blev attackerade av en stor oxer veckan innan så därför hoppade onödigt högt över alla hinderna… fick 7,6 där och kan inte säga något om det för dagen, men normalt sett skulle poängen förhoppningsvis varit högre eftersom hon faktiskt kan hoppa riktigt trevligt. Vad fick din på hoppningen?

Ja, så kan det vara ibland. Men hästen är ju inte sämre än den var innan, även om poängen för dagen inte blev så bra. Däremot är det förstås himla tråkigt om dom ska säljas.

Vår fick 8-8 på hoppningen och diplom, så det är vi förstås mkt nöjda med. Ska förtydliga också att det inte är min häst utan min systers, det är även hon som rider. Men jag och min man har fött upp honom :D.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 084
Senast: Piaff
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
866
Senast: Freazer
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
619
Senast: Shaggy
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 578
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka