Kuperad dobberman

Sv: Kuperad dobberman

Håller med Mysgrisen

Lite OT, men är det normalt att ta 50 000 för en dobberman?:eek:

Den där kuperingen är inte enligt dobberbestämmelser skulle jag tro. den har nån kota för mycket, så som utställningshund blir det nog inget. Har nämligen precis haft en helkuperad dobber i valpkurs och ägaren satte mig in i det hela.

Angående priset så har ägaren antagligen ingen större insyn i hundvärlden eftersom det inte skrivs in någonting om import, stamtavla eller registrering...

Jag ser bara priset jag.. 50 papp!! :crazy:
Hundar som är såpass fina säljs väl INTE på Blocket och INTE pga allergi utan för avel eller något annat piffigt.
Eller är det en Schweizisk armehund med massa finesser inte jag ser?

Reagerade också på att svansen är kvar på den bilden... Skumt med kuperde öron men inte svans. Känns inte det minsta seriöst tyvärr!

Husse kanske har kuperat fingrarna och har svårt att pricka tangenterna? :D :angel: :idea:

Jag ser inget ben utan en svans :confused: Det är ju en duk som hänger ner, då borde väl inte benet synas?

Det är ett bordsben, inte så svårt att se.

Angående priset så är det antingen så högt för att han fått lägga ut alla dessa pengar på importen själv, eller så har han i sin tur köpt den av någon för så mycket pengar.
Det kostar faktiskt att importera. Minst 10.000 kr för hunden, sen måste resan betalas (Och det finns inte så många länder supernära som fortfarande får kupera) och är den inte ifrån ett land där man får ta in den under 3 mån ålder så måste den bo hos uppfödaren tills rabiesvaccinationen är klar = till ca 7 mån ålder.

Det är ju bordsbenet!

Jag pratade med nån som hade en hund som man ibland MÅSTE kupera svansen på för dom fick återkommande infektioner i svansen. Detta var inte en dobermann utan en fågelhund av nån ras med konstigt namn som jag inte kommer ihåg....

Gäller det bara dessa hundar? För vad jag fatta det som så kunde han "kupera" sin hund om han ville men då beroende på att den faktiskt hade problem med sin svans och det var vanligt innom den rasen! :confused:

Det är ju bordsbenet!

Jag pratade med nån som hade en hund som man ibland MÅSTE kupera svansen på för dom fick återkommande infektioner i svansen. Detta var inte en dobermann utan en fågelhund av nån ras med konstigt namn som jag inte kommer ihåg....

Gäller det bara dessa hundar? För vad jag fatta det som så kunde han "kupera" sin hund om han ville men då beroende på att den faktiskt hade problem med sin svans och det var vanligt innom den rasen! :confused:

Jag tittade flera gånger först, för jag trodde att det var benet. men sen tyckte jag iaf att det var svansen. Nu ser jag ju att det är benet:rofl:

Priserna stiger snabbt med importer! Nere i Europa (vet ej med andra raser, men i alla fall med Dobermann) ser uppfödarna på ett helt annat sätt på uppfödningen. T .ex är det många som inte säljer förstavalet i en kull till andra uppfödare, eftersom de inte vill föda konkurenterna, utan de behåller alt. säljer till icke utställnings och avelsintreserade. Det är en hel del pengar med i bilden, och alla drömmer om att stå på pallen på IDC. Även om parningarna är billiga så är hundarna dyra. Många lever på uppfödningen. En hund kostar ofta 20-25 000.

Lägg sedan till rabiasvaccination, vistelse hos uppfödaren tills proverna är klara, transport, ja då har du helt plötsligt en dyr hund!

Ja jag tycker också att det ser ut som om den har en kota kvar för mycket, eller ja, ska jag vara helt korrekt så har den ju några kotor för lite!

Blir nyfiken på stam, kennel och födelseland, måste nog mejla :angel:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 001
Senast: MML
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 050
Senast: Farao
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 453
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 905
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar