Kronofogden kan utmäta ditt utlånade fordon

Vad tycker du är tillräckliga bevis för ägandet?
Måste väl vara en bedömning i förhållande till omständigheterna?
Bevis för att kompisens bil verkligen varit på verkstad och för vad borde t.ex. påverka. Men om den står hos "en kompis kompis som ska laga den när han får tid" och har varit där i fyra månader så borde bevisbördan för att ersättningsbilen verkligen är "äkta" utlånad öka.

Tycker den är bra. Vetat lite för många gånger där personer med stora skulder hos kfm äger bil med ett värde över 200'. Äger på alla sätt förutom på försäkringen och ägarbeviset då det där är någon förälder, syskon eller annan släkting.
Även ett sätt att komma åt att inte skriva sin bil på målvakter.

Var ju inte så länge sedan kfm tog en Rumänsk leasingbil.
https://carup.se/kronofogdens-jattemiss-salde-leasad-lyxbil/

Så tolkar jag det ja. Det är ju en fantastiskt dålig artikel när man inte låter någon från KFM som känner till omständigheterna i ärendet - eller åtminstone som kan förklara regelverket - uttala sig.

Det här uttalandet t ex "Kronofogdens regler innebär att man kan sälja ett fordon som en skuldsatt person har i besittning även om det är registrerat på någon annan." låter för mig både kraftigt missvisande och alldeles för kategoriskt.
Det har i media rapporterats om en rumänsk leasingbil som kfm sålde utan att ens kontakta ägaren. Då hänvisade de enligt artikeln till att den skuldsatta hade besittning av bilen och det räckte.

Nu är det väl iofs inte min sak men till exempel vem betalar för besiktning, vem tankar bilen, vem har betalat parkeringsavgift vid sitt jobb, vem har bilen parkerad hemma hos sig.
Hur kan jag bevisa att jag har betalat för besiktning och bensin för en specifik bil? Jag kan visa - via mitt kreditkort - att jag har betalat till besikta och olika bensinstationer, men där står ju inte mitt regnummer.

Hur kan jag bevisa att jag har betalat för besiktning och bensin för en specifik bil? Jag kan visa - via mitt kreditkort - att jag har betalat till besikta och olika bensinstationer, men där står ju inte mitt regnummer.

Du får väl en bokningsbekräftelse för besiktningen?
Vissa bensinstationer använder regnummer men annars gissar jag att det är en helhetsbedömning. Om du inte betalat bensin öht men den som lånar bilen gör det så är det en tydlig hint.

Katastroflag som verkligen inskränker på min ägorätt och min rätt att göra vad jag vill med mina saker. Jag kan ha en kamrat eller familjemedlem som har skulder av någon anledning. Och som lånar min bil för att t ex storhandla någon gång i veckan. Helt galet om polisen kan beslagta min bil för att min lillebror är skuldsatt.

Med bilen gäller ingenting sånt. Min granne hade alla bevis men det räckte ingenstans. Han körde bilen och de tog den.
Undrans vad som gäller om man själv är med i bilen och låter den med skulder köra, eller om ens man är med i bilen och den med skulder kör?

Och om det skulle göra någon skillnad att en massa grejs i bilen är ens grejs.

Katastroflag som verkligen inskränker på min ägorätt och min rätt att göra vad jag vill med mina saker. Jag kan ha en kamrat eller familjemedlem som har skulder av någon anledning. Och som lånar min bil för att t ex storhandla någon gång i veckan. Helt galet om polisen kan beslagta min bil för att min lillebror är skuldsatt.

Menar du kronofogdens nu eller den nya lagen om självständigt förverkande?
För polisen har länge tagit bilar för kronofogdens räkning, det är inget nytt.

Jag känner att det kanske behöver klarläggas att beslaget i detta fall verkar inte vara grundat på den nya lagen om självständigt förverkande, utan en "vanlig" KFM-utmätning som funnits redan tidigare. I alla fall är det så jag läser artikeln. Det jag vill understryka är att det är inte riktigt samma regler och utredning för de situationerna att ta och förverka egendom från (troligt) kriminella eller utmäta tillgångar från bevisat skuldsatta.

Jag är själv en av kontaktpersonerna för den nya förverkandelagstiftningen så jag vågar påstå att den kommer inte bara att sopa in och förverka lånade saker hur som helst. Det måste finnas en omfattande ekonomisk utredning för den som utredningen riktas mot innan något alls kan förverkas. Men det måste också finnas en ordentlig utredning om äganderätten om det dyker upp en registrerad ägare som gör anspråk. Samtidigt ska man inte komma undan med bulvanägande, men jag vill ändå påstå att det kommer att krävas en hel del utredning för att bevisa att det är just en bulvansituation när någon annan är skriven som ägare.

Jag kan inte alla detaljer i KFMs hantering (dvs utmätning för skulder) men de regler de har att följa är bl.a. 4:18 utsökningsbalken "Gäldenären anses vara ägare till lös egendom som han har i sin besittning, om det ej framgår att egendomen tillhör annan."

Dvs det finns en presumtion för att den som kör omkring med bilen är ägare (och så har det varit väldigt länge dvs inget nytt pga lagändringar nu) men om "det framgår" att bilen tillhör annan så utmäts den inte. KFM måste ju också ta höjd för bulvanägande men det är knappast en omöjlig sak att bevisa att man är både registrerad och verklig ägare.

Tveksamt om den här artikeln verkligen har redogjort för allt av betydelse, jag är själv inte alls så säker på att det här är något som "kan drabba vem som helst".
Med min granne hjälpte absolut ingenting. Hon hade ALLA tänkbara papper och bevis på att bilen enbart var hennes. Bilder där den år ut och år in står parkerad utanför hennes hus. Mannen i fråga var en bekant, ingen familjemedlem etc. Hon stred länge och väl (därav rättegångskostnaderna) men fick inte tillbaka bilen. Det var absurt bortom allt förstånd.

Med min granne hjälpte absolut ingenting. Hon hade ALLA tänkbara papper och bevis på att bilen enbart var hennes. Bilder där den år ut och år in står parkerad utanför hennes hus. Mannen i fråga var en bekant, ingen familjemedlem etc. Hon stred länge och väl (därav rättegångskostnaderna) men fick inte tillbaka bilen. Det var absurt bortom allt förstånd.
Man tycker ju att det borde varit rimligt att om man uppenbarligen haft bilen i många år, betalat senaste bensinen osv och har sina kläder i bilen att det är ens bil :(

(Det händer mig nu och då att man bytt bil med en annan inför ett projekt eller att någon student lånar ens bil för att köra och hämta X eller Y i tio minuter när man är på samma plats.)

Menar du kronofogdens nu eller den nya lagen om självständigt förverkande?
För polisen har länge tagit bilar för kronofogdens räkning, det är inget nytt.
Sorry, det är jag som uttrycker mig vagt.

Jag vill så klart kunna låna ut min bil till en skuldsatt vän utan att den blir utmätt. Men i grunden är den nya lagen om självständigt förverkande bra för att komma åt brottsvinsterna. Och kanske är det jag som blandar ihop begreppen i trådens inledning.

Tillägg till mitt svar ovan: Samtidigt behövde hon under tiden betala fordonsskatt och vägtrafikregistreringsskatt på bilen - eftersom den var hennes. Bilen som man beslagtagit å en bekants vägnar.....

Det är nog egentligen inte lagen som är problemet utan kvaliteten på tillämpningen som är för dålig och ojämn. KFM har visserligen rätt att ta bilen enligt presumtion att om någon kör bilen är den i dennes besittning men sen kan ägaren överklaga beslutet och det är här det verkar brista, en del jurister klarar tydligen inte av att göra bedömningen om verklig ägare på ett rimligt sätt.

Framförallt är det en katastroflag eftersom man samtidigt tillämpar ett slags omvänd bevisbörda där nivån för att bevisa äganderätten är skyhög. Det är maktmissbruk skulle jag säga.

Det är dessutom ett virrvarr av olika instanser; i min grannes fall beslutade t.ex. Tingsrätten att bilen inte längre var hennes, då den beslagtagits. Men då det tog tid innan den sålts (på auktion hos Kronofogden) kunde man inte göra nåt officiellt ägarbyte. Så hon krävdes på fordonsskatt etc - som hon vägrade betala (förståeligt) ... och hamnade själv hos Kronofogden.

Den ena handen vet inte (eller vill inte veta?) vad den andra gör.

@grådis Jag delar inte din optimism. När det gäller den nya lagstiftningen om förverkande har myndigheterna ett år på sig att utreda om personen har ekonomi att äga de beslagtagna föremålen, ett år länge att vara utan t.ex. en bil som man behöver eller att inte ha tillgång till t.ex. en fastighet. Den omvända bevisbördan är också ett jefelskap ur ett rättssäkerhetsperspektiv.

Det kan också vara svårt att bevisa hur man kommit över lösöre som man t.ex. har ärvt. Tiden då man gjorde en bouppteckning som visade varje handväska, klocka eller ko är sedan länge förbi.

Sorry, det är jag som uttrycker mig vagt.

Jag vill så klart kunna låna ut min bil till en skuldsatt vän utan att den blir utmätt. Men i grunden är den nya lagen om självständigt förverkande bra för att komma åt brottsvinsterna. Och kanske är det jag som blandar ihop begreppen i trådens inledning.
Samtidigt så fungerar det ju inte i längden om dom inte gör någonting åt brottslingarna annat än att ta ifrån dom saker. Dom lär bara skaffa nytt igen. Det är en lag som verkar spårat ur i ivrigheten att samla in pengar och som gör att många oskyldiga får ta smällen.

Någon frågade efter lagtexten och det är Utsökningsbalken 4 kap. 18 paragraf:

18 § Gäldenären anses vara ägare till lös egendom som han har i sin besittning, om det ej framgår att egendomen tillhör annan.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
9 080
Senast: Enya
·
Samhälle Jag har haft mycket oväntade utgifter senaste tiden vilket gör att jag halkat efter med ekonomin. I kombination med en djup depression...
Svar
12
· Visningar
2 084
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • "Säljer inte till sällskap"
  • Katthår