Kronofogden kan utmäta ditt utlånade fordon

Fast nej. Polisen får inte plocka prylar och bilar från folk hur som helst. De får utmäta egendom på uppdrag av KFM, men KFM måste inte själva närvara längre.

Du blandar ihop utmätning med lagen om förverkande som innebär att polisen har rätt att beslagta (inte utmäta) prylar och ting som misstänks förvärvats på brottslig väg.

KFM utmäter i hemmet också. Något som innebär samma problemställning fast avseende sambos/partners egendom.
Med den nya lagen om förverkande kan Polisen plocka prylar utan uppdrag av KFM och utan att folk har skulder

Det är inte en ny lag som har kommit utan det har väldigt länge varit så att KFM kan utmäta egendom som är i den skuldsattas besittning. Det som har tillkommit är att polisen kan vara behjälplig med utmätningen utan att KFM är närvarande eller beslutat om utmätningen på förhand.

Lagen presumerar att om den skuldsatte har egendom i sin besittning så är personen ägare av egendomen och den kan utämtas för skulderna. Det har och kan alltid uppstå problem med den presumtionen, men den är inte ny och det verkar som att det ändock fungerar tillfredsställande. De problem som uppstår måste vägas mot att ifall en sådan presumtion inte fanns skulle bulvanägande alltid leda till att egendom inte kan utmätas och i princip ingen utmätning mer än löneutmätning vore möjlig.

För att rätta fler felaktigheter i tråden så gör KFM i princip aldrig utmätning av egendom om det finns löneutmätning eller en betalningsplan.
Det blev lite otydligt, inlägget jag skrev ovan är alltså om den nya lagen från nov i år som gör det möjligt för polisen att ta egendom utan att personen har en skuld eller är dömd för brott.

Med den nya lagen om förverkande kan Polisen plocka prylar utan uppdrag av KFM och utan att folk har skulder

Ja. Det är det jag försöker få fram. Men det är två olika lagar och två olika situationer:
  • polisen beslagtar utifrån lagen om förverkande där grunden är misstanke om att prylarna förvärvats genom brott
  • Polisen utmäter på uppdrag av KFM för att betala skulder
Risken att vännens bil blir beslagtagen enligt punkt 1 torde vara minimal. Om nu inte alla är kriminella. Däremot finns en risk att vännens bil blir utmätt enligt punkt 2.

Med min granne hjälpte absolut ingenting. Hon hade ALLA tänkbara papper och bevis på att bilen enbart var hennes. Bilder där den år ut och år in står parkerad utanför hennes hus. Mannen i fråga var en bekant, ingen familjemedlem etc. Hon stred länge och väl (därav rättegångskostnaderna) men fick inte tillbaka bilen. Det var absurt bortom allt förstånd.

Är du säker på att du fått all fakta? Det verkar helt orimligt.

Det är naturligtvis ett stort problem om man s.a.s. bakvägen urholkar rättssäkerheten genom att prövningen inte blir någon reell prövning.

En presumtion får ju vara ett antagande som gäller tills det finns skäl att anta motsatsen. Inte något som ska gälla som likvärdigt med ett konstaterande i syfte att skapa en helt oöverstiglig tröskel av omvänd bevisbörda.

Svårt att bedöma de olika exempel som figurerar här. Det skulle behövas en ordentlig redogörelse för vilka argument som framförts och motiveringarna till att de inte ansetts tillräckliga. Ifall det är så att man slentrianbedömer och bekvämt lutar sig mot presumtionen för att slippa motivera besluten så blir det rätt illa.

Men för traditionell skuldutmätning måste man ändå ha någon sorts tröskel för när man antar att innehavaren också är ägare. Däremot kan var den läggs, och hur den tillämpas, verkligen vara något att följa upp i.o.m. att det är så ingripande mot en tredje part som drabbas ifall det blir fel.

Jag har svårt att se att Kronofogdemyndigheten under ett kort samtal med polisen har möjlighet att på ett rättssäkert sätt bedöma om en bil som är ägarregistrerad i annans namn är en egendom som är utmätningsbar. Mycket svårt!

Jag har svårt att se att Kronofogdemyndigheten under ett kort samtal med polisen har möjlighet att på ett rättssäkert sätt bedöma om en bil som är ägarregistrerad i annans namn är en egendom som är utmätningsbar. Mycket svårt!

Det behöver de inte. Presumtionen är att om den skuldsatte har den i sin besittning så är den skuldsatte den egentliga ägaren.

KFM beslutat om utmätning ska ske utifrån skulder, betalningsplan mm.

Jo men det orimligt om personen verkligen äger bilen

Ebba i det första inlägget verkar ha lånat ut sin bil i veckor till sin pojkväns kompis som har sin bil på verkstad.

Hur länge kan man ha sin bil på verkstad egentligen? Varför har inte kronofogden tagit den bilen?

På adressen finns 6 bilar? Där är 3 personer skrivna. En mormor, ebbas pojkvän och Ebba.
Bilen ägdes tidigare av Ebbas pappa som har ytterligare 3 bilar. Ingen vet om personen som har skulder är samma person som ägde bilen innan Ebbas pappa.

Om kronofogden är helt säker på att bilen inte är Ebbas så är den nog inte det.. tror jag.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
9 079
Senast: Enya
·
Samhälle Jag har haft mycket oväntade utgifter senaste tiden vilket gör att jag halkat efter med ekonomin. I kombination med en djup depression...
Svar
12
· Visningar
2 082
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka