Jag säger inte att det du skriver är fel lr att mitt inlägg är en direkt kommentar på ditt men svarar ändå på det då vad du skriver får mina tankar i rullning.
Så här är mitt tänkta scenario som jag inte alls tror är helt osannolikt händer,
En äldre dam vill ha och behöver en bil pga där hon bor men bilen också stående en del. En person i din närhet har inte råd med bil men behöver egentligen en till för att kunna handla mat etc. Ni gör ett avtal, låna du min bil typ 1-2 grr i veckan mot att du klipper gräset och hjälper mig med annat i huset som är svårt för mig att klara av själv, handlar in tunga saker att bära etc
För mig blir helt galet att damen då riskerar förlora sin bil pga den som lånar bilen har skulder på sig. Vad är det man vill förhindra ska hända, att nån med skulder får lov att låna en bil/får någon att köpa en bil till dom?
Det där riskerar ju också försäkringsmässigt bli en omöjlig situation. Om den skuldsatte personen använder bilen mer än den äldre damen ska denne stå på försäkringen.