Kronofogden kan utmäta ditt utlånade fordon

Jag säger inte att det du skriver är fel lr att mitt inlägg är en direkt kommentar på ditt men svarar ändå på det då vad du skriver får mina tankar i rullning.

Så här är mitt tänkta scenario som jag inte alls tror är helt osannolikt händer,

En äldre dam vill ha och behöver en bil pga där hon bor men bilen också stående en del. En person i din närhet har inte råd med bil men behöver egentligen en till för att kunna handla mat etc. Ni gör ett avtal, låna du min bil typ 1-2 grr i veckan mot att du klipper gräset och hjälper mig med annat i huset som är svårt för mig att klara av själv, handlar in tunga saker att bära etc

För mig blir helt galet att damen då riskerar förlora sin bil pga den som lånar bilen har skulder på sig. Vad är det man vill förhindra ska hända, att nån med skulder får lov att låna en bil/får någon att köpa en bil till dom?

Det där riskerar ju också försäkringsmässigt bli en omöjlig situation. Om den skuldsatte personen använder bilen mer än den äldre damen ska denne stå på försäkringen.
 
Nej, men jag vill gärna läsa den, jag med! Ska leta.

Det stod mycket om fallet i tidningen i samband med det, och jag vet inte riktigt vad som kan finnas "dolt" som förändrar saken. Bilen var ju definitivt bara hennes men mannen fick använda den då och då eftersom han hade ekonomiska problem och ingen egen bil. Och bilen beslagtogs på plats vid poliskontrollen.
Ah det stod ju någonting i texten om kronofogden om att bilen användes av personen ganska ofta osv. Så då och då är ju ändå mer ofta än en gång och även oftare än ett par gånger.
 
Jag är inte skyldig att hålla andra, skuldsatta personer med bil. Det finns hyrbilsfirmor för sådant.

Men ingen tvingar dig heller?

Men det kommer ju drabba personer som bara vill hjälpa till eller underlätta för någon i sin närhet. Ska vi bo i ett samhälle där människor inte kommer våga vara hjälpsamma m.m. Eller om man hjälper bilägaren med något (t.ex. åker till återvinningen, storhandlar åt bilägaren om denne skadat sig osv)? Ska det behöva gå så långt att alla ska drabbas och någon hjälpsamhet aldrig mer kommer finnas?
 
Men ingen tvingar dig heller?

Men det kommer ju drabba personer som bara vill hjälpa till eller underlätta för någon i sin närhet. Ska vi bo i ett samhälle där människor inte kommer våga vara hjälpsamma m.m. Eller om man hjälper bilägaren med något (t.ex. åker till återvinningen, storhandlar åt bilägaren om denne skadat sig osv)? Ska det behöva gå så långt att alla ska drabbas och någon hjälpsamhet aldrig mer kommer finnas?
Om bilägaren har stora skulder och du bara äger bilen på pappret eller din bror/granne skriver över bilen på dig för att slippa få den utsätta så går hjälpsamheten för långt. Jag tror att risken för att få bilen utmätt när man lånar ut den enstaka gånger är försumbar om du just är enstaka gånger.Jag tror du får svårt att hitta sanna historier när en bil mäts ut för att grannen får låna den vid ett eller ett par tillfälle och inget annat.
 
Om bilägaren har stora skulder och du bara äger bilen på pappret eller din bror/granne skriver över bilen på dig för att slippa få den utsätta så går hjälpsamheten för långt. Ja tror att risken för att få bilen utmätt när man lånar ut den försumbar. Jag tror du får svårt att hitta sanna historier när en bil mäts ut för att grannen får låna den vid ett tillfälle och inget annat.

Nu vet jag inte vad jag skrev för fel men syftade på en skuldfri bilägare som är snäll och tillfälligt lånar ut bilen till en nära vän/familj/släkting för en dag eller två.
 
Nu vet jag inte vad jag skrev för fel men syftade på en skuldfri bilägare som är snäll och tillfälligt lånar ut bilen till en nära vän/familj/släkting för en dag eller två.
Då är det säkert inga problem.

Skrev fel tror jag inte att du gjorde, varför skulle du gjort det?
 
Men ingen tvingar dig heller?

Men det kommer ju drabba personer som bara vill hjälpa till eller underlätta för någon i sin närhet. Ska vi bo i ett samhälle där människor inte kommer våga vara hjälpsamma m.m. Eller om man hjälper bilägaren med något (t.ex. åker till återvinningen, storhandlar åt bilägaren om denne skadat sig osv)? Ska det behöva gå så långt att alla ska drabbas och någon hjälpsamhet aldrig mer kommer finnas?

Visa gärna ett enda fall där någon fått bilen utmätt efter att ha lånat ut bilen en enda gång. Annars är ditt inlägg helt utan grund.
 
Visa gärna ett enda fall där någon fått bilen utmätt efter att ha lånat ut bilen en enda gång. Annars är ditt inlägg helt utan grund.
Jag undrar lite hur Kronofogden kan veta att/om personen i fråga lånat bilen en gång, fem gånger, eller regelbundet under en längre tid? Om man inte är väldigt transparent och berättar allt utan omsvep. Ffa om bilen tas redan på vägen vid rutinkontrollen.
 
Jag undrar lite hur Kronofogden kan veta att/om personen i fråga lånat bilen en gång, fem gånger, eller regelbundet under en längre tid? Om man inte är väldigt transparent och berättar allt utan omsvep. Ffa om bilen tas redan på vägen vid rutinkontrollen.
Tas bilen vid en rutinkontroll lär föraren eller ägaren redan förekomma i polisens register.
 
Visa gärna ett enda fall där någon fått bilen utmätt efter att ha lånat ut bilen en enda gång. Annars är ditt inlägg helt utan grund.
Spelar det någon roll om man lånar sin mosters bil en gång i veckan för att storhandla till sig själv och hämta mat till sin moster och som tack klipper gräset och skottar snö åt moster? På vilket sätt är det större rätt för utmätning än en gång i veckan? Moster har kanske kvar bilen men vill inte köra så ofta längre, kanske bara kortare sträcker själv. Varför skulle det spela roll för KF, eller för all del för någon?
 
Tas bilen vid en rutinkontroll lär föraren eller ägaren redan förekomma i polisens register.
Jo, bilen togs pga att han fanns i Kronofogdens register med en skuld. Men att bilen sen behölls och inte lämnades tillbaka till ägaren - hur visste de då om den bara lånats ut tillfälligt eller regelbundet? Det bör ju avgöra huruvida bilen ska lämnas tillbaka till ägaren, eller säljas på auktion för att betala förarens skuld.
 
Jag undrar lite hur Kronofogden kan veta att/om personen i fråga lånat bilen en gång, fem gånger, eller regelbundet under en längre tid? Om man inte är väldigt transparent och berättar allt utan omsvep. Ffa om bilen tas redan på vägen vid rutinkontrollen.

Utan att ha forskat så mycket i det så är det bilägaren som ska visa att den de facto är ägaren. Jag har skrivit exempel tidigare i tråden men till exempel vem som tankar bilen, var den står parkerad, vem som har parkeringskvitto vid sitt jobb kan tänkas vara bevis.
 
Spelar det någon roll om man lånar sin mosters bil en gång i veckan för att storhandla till sig själv och hämta mat till sin moster och som tack klipper gräset och skottar snö åt moster? På vilket sätt är det större rätt för utmätning än en gång i veckan? Moster har kanske kvar bilen men vill inte köra så ofta längre, kanske bara kortare sträcker själv. Varför skulle det spela roll för KF, eller för all del för någon?

Det handlar om vem som är den faktiska ägaren alltså brukar bilen.
Om bilen brukas i huvudsak av personen X så är det rimligt att det är en tillgång som istället ska utmätas.
 
Utan att ha forskat så mycket i det så är det bilägaren som ska visa att den de facto är ägaren. Jag har skrivit exempel tidigare i tråden men till exempel vem som tankar bilen, var den står parkerad, vem som har parkeringskvitto vid sitt jobb kan tänkas vara bevis.
Nu blir det lite rundgång här, men bilen i min grannes fall ÄR hennes, betalad av henne, står (stod...) parkerad hela tiden på hennes uppfart, hon betalar all skatt, alla avgifter etc etc. Så hur bilen ändå kunde beslagtas och säljas vid kronofogdens auktion är ett mysterium.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 273
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp