Kronofogden kan utmäta ditt utlånade fordon

Jag blir mest fascinerad över att folk lånar ut sina bilar till höger och vänster :confused: Jag och maken har ägt bil i drygt 10 år och har aldrig lånat ut bilen till någon annan än svärfar vid ett fåtal tillfällen. Har själv bara lånat min mammas bil.

(Sen skulle jag givetvis låna ut min bil om en på riktigt nödsituation uppstod, men det känns lite som en annan sak).

Jag har inte läst någon dom då jag inte har personernas hela personnummer. Men jag har fått lite mer info i frågan, och förstår att annat spelat in. Så, jag lämnar tråden här.
Personnummer är, på gott och ont, för tillfället väldigt lätt att få fram.

Googla "personens namn" + bostadsort och så tillhandahåller mrkoll, merinfo eller ratsit m.fl. tjänster folks personnummer

Jag blir mest fascinerad över att folk lånar ut sina bilar till höger och vänster :confused: Jag och maken har ägt bil i drygt 10 år och har aldrig lånat ut bilen till någon annan än svärfar vid ett fåtal tillfällen. Har själv bara lånat min mammas bil.

(Sen skulle jag givetvis låna ut min bil om en på riktigt nödsituation uppstod, men det känns lite som en annan sak).
Jag har lånat ut min bil till tex hundvakten och kompisar som inte har bil. Har själv lånat en bil en vecka av en vän när min gick sönder och jag hade en roadtrip inbokad. Hyrfirmor kan vara svårt om man har hund.

Jag behöver personnumret, alla siffror. Jag kan få ut det via Skatteverket, men är orolig att personen ska få reda på att jag letar information. Jag vill inte vara en snokande granne.....
Och vem ska jag leta under - bilens ägare eller den som hade skulderna?
Du kan begära ut en allmän offentlig handling utan att själv berätta vem du är och utan att myndigheten i fråga får avslöja det för den som det berör.

Om du t ex ringer Skatteverket för att fråga om ett personnummer så kommer de inte att fråga vem du är eller vad du ska med uppgiften till. Samma sak med tingsrätten. Båda är myndigheter som är vana vid att allmänheten begär ut handlingar.

Jag lånar inte heller ut bilen speciellt ofta, det är mest sambon som kört den. Men tänker på de fallen en partner har satt sig i skiten och inte berättat. Det behöver inte vara vem som helst.

Jag lånar inte heller ut bilen speciellt ofta, det är mest sambon som kört den. Men tänker på de fallen en partner har satt sig i skiten och inte berättat. Det behöver inte vara vem som helst.

När det gäller en partner som man bor ihop med så kommer eventuell utlåning av bilen vara ens minsta bekymmer. En utmätning kommer att påverka även den icke-skuldsatta partnern eftersom KFM tillämpar liknande presumtion avseende bohag i huset och även kan utmäta gemensamt ägt boende.

Tycker det tvärtom är ganska vanligt tex i föreningsliv att om det ska ordnas julmarknad och en har dragkrok så kan en annan låna den för att dra ngt och liknande. Eller någon ska flytta/hämta skåp på blocket och lånar bil med dragkrok. Eller om två par åker till middag tillsammans nu och då och turas om att köra hem. När jag var student var min bil jämt ute och for med någon kompis (den var iofs inte mycket att utmäta).

Jag lånar ut min bil till en vän som inte har bil. Dock finns det alltid sms/messenger meddelanden där han frågar och han brukar även skriva vad han ska göra. Så det är ett lån på ett par timmar för en bestämd resa. Jag erbjöd detta under covid då jag inte tyckte han skulle behöva åka buss, och sen har han frågat ett fåtal gånger efter pandemin också.
Jag och partnern(ej sambo) kör ibland varandras bilar, då jag tar hans bil om jag ska ha med även hans hund för att slippa flytta över den stora buren (som nog inte ens får plats i min bil). Min partners pappa kör också hans bil av samma orsak som jag när han passar hunden.

Jag lånar bil lite då och då, kommer kanske bli lite mer framöver, då bilpoolen som jag nyttjat kommer att lägga ner om en månad. Har behov av bil kanske några gånger per år, och ska man ha bil för att handla något som inte går att ta på cykel är det opraktiskt att hyra bil på vanligt sätt, men samtidigt väldigt onödigt att ha en bil stående bara för det.

Jag lånar bil lite då och då, kommer kanske bli lite mer framöver, då bilpoolen som jag nyttjat kommer att lägga ner om en månad. Har behov av bil kanske några gånger per år, och ska man ha bil för att handla något som inte går att ta på cykel är det opraktiskt att hyra bil på vanligt sätt, men samtidigt väldigt onödigt att ha en bil stående bara för det.
Hum just det. Blir bilpoolens bilar tagna om en i bilpoolen har skulder måntro? I så fall gör det ju även bilpool riskfyllt att gå med i om man skulle vilja någon gång (jag föredrar egen bil). Helt plötsligt har någon tagit alla bilpoolens bilar och sålt av, iofs kanske det kan finnas en kontroll att man inte får vara med i bilpoolen om man har skulder.

Hum just det. Blir bilpoolens bilar tagna om en i bilpoolen har skulder måntro? I så fall gör det ju även bilpool riskfyllt att gå med i om man skulle vilja någon gång (jag föredrar egen bil). Helt plötsligt har någon tagit alla bilpoolens bilar och sålt av, iofs kanske det kan finnas en kontroll att man inte får vara med i bilpoolen om man har skulder.
I just de fallen är det nog enklare att bevisa att föraren inte är ägare till fordonet, bilpoolen borde ju ha loggar kring vem som har kört bilen och hur länge, och så vidare. Det är ju samma som att hyra en bil.

I just de fallen är det nog enklare att bevisa att föraren inte är ägare till fordonet, bilpoolen borde ju ha loggar kring vem som har kört bilen och hur länge, och så vidare. Det är ju samma som att hyra en bil.
Fast om de kan ta en tjänstebil? Där borde det finnas papper också.

Självständigt förverkande är en otrolig lag, måste jag säga. Den kommer ju inte användas för att plocka bilar och pengar av vanligt folk, utan för att komma åt kriminella. Är en person stoppad och kontrollerad i en bil ett flertal gånger, trots att denne taxerar noll, så kan bilen omhändertas. Även om den tillhör någon annan på papper. Dunder.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 273
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar