Kronofogden kan utmäta ditt utlånade fordon

Jo, bilen togs pga att han fanns i Kronofogdens register med en skuld. Men att bilen sen behölls och inte lämnades tillbaka till ägaren - hur visste de då om den bara lånats ut tillfälligt eller regelbundet? Det bör ju avgöra huruvida bilen ska lämnas tillbaka till ägaren, eller säljas på auktion för att betala förarens skuld.
Och där kommer domen och underlaget för domen in. Du verkar inte veta själv utan mest tro och anta. Eller har du läst domen nu?

Det handlar om vem som är den faktiska ägaren alltså brukar bilen.
Om bilen brukas i huvudsak av personen X så är det rimligt att det är en tillgång som istället ska utmätas.
Fast mostern kör kanske betydligt mer men mer hemmavid och släktingen kör en gång i veckan och storhandlar,på vilket sätt skulle det vara fel? Fortfarande äger hon bilen och brukar den mest.

Utan att ha forskat så mycket i det så är det bilägaren som ska visa att den de facto är ägaren. Jag har skrivit exempel tidigare i tråden men till exempel vem som tankar bilen, var den står parkerad, vem som har parkeringskvitto vid sitt jobb kan tänkas vara bevis.
Fast hur bevisar du vilken bil som tankas? Jag skulle ha svårt att bevisa vart bilen står parkerad.

Nu blir det lite rundgång här, men bilen i min grannes fall ÄR hennes, betalad av henne, står (stod...) parkerad hela tiden på hennes uppfart, hon betalar all skatt, alla avgifter etc etc. Så hur bilen ändå kunde beslagtas och säljas vid kronofogdens auktion är ett mysterium.

Jag tror inte på hörsägen utan föredrar en dom. Det är väldigt vanligt att folk berättar en friserad version av sanningen.

Fast mostern kör kanske betydligt mer men mer hemmavid och släktingen kör en gång i veckan och storhandlar,på vilket sätt skulle det vara fel? Fortfarande äger hon bilen och brukar den mest.

Visa en dom där KF tagit en bil från någon med de förutsättningar du skriver.

Fast hur bevisar du vilken bil som tankas? Jag skulle ha svårt att bevisa vart bilen står parkerad.

Jag har i tråden svarat på din första fråga. Åtminstone CircleK kan man tanka på med regnummer. Det är ju också relevant om bilägaren aldrig tankar en bil och billånaren tankar två gånger per månad.
Bor du så att du inte har grannar? Ingen stadigvarande parkering vid jobbet?

Jag har i tråden svarat på din första fråga. Åtminstone CircleK kan man tanka på med regnummer. Det är ju också relevant om bilägaren aldrig tankar en bil och billånaren tankar två gånger per månad.
Bor du så att du inte har grannar? Ingen stadigvarande parkering vid jobbet?
Står parkerad på gatan hemma och på jobbet så får du parkera där det finns plats. Det är gratis parkering.

Och där kommer domen och underlaget för domen in. Du verkar inte veta själv utan mest tro och anta. Eller har du läst domen nu?
Nej, jag har inte läst den då jag inte har personernas hela personnummer. Men jag har fått lite mer info i frågan och förstår att annat spelat in. Så jag lämnar tråden nu.

Jag tror inte på hörsägen utan föredrar en dom. Det är väldigt vanligt att folk berättar en friserad version av sanningen.
Jag har inte läst någon dom då jag inte har personernas hela personnummer. Men jag har fått lite mer info i frågan, och förstår att annat spelat in. Så, jag lämnar tråden här.

Menar du att en skuldsatt ska hyra bil? Tror du på riktigt någon hos kronofogden ens får röra någonting som hyrs ut? Dom är ju helt beroende av att folk är vänliga och lånar ut bil om det behövs.

Ingen aning. Jag har ingen i min närhet med skulder. När jag googlar tycks stora aktörer inte vara möjligt men mindre firmor kan godkänna det. Chansen ökar om kunden betalar i förväg.
Vilket för min del är helt ointressant. Jag lånar ändå inte ut bil till en massa människor.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 273
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar