Kronofogden kan utmäta ditt utlånade fordon

Oj, detta kände jag inte till.
Ibland ser jag vänner på facebook fråga om någon kan låna ut bil med dragkrok över helgen, alternativt byta bil med denna som inte har dragkrok någon dag.
En rimlig fråga i mina ögon men då ska man alltså passa sig..

Jag blir mest fascinerad över att folk lånar ut sina bilar till höger och vänster :confused: Jag och maken har ägt bil i drygt 10 år och har aldrig lånat ut bilen till någon annan än svärfar vid ett fåtal tillfällen. Har själv bara lånat min mammas bil.

(Sen skulle jag givetvis låna ut min bil om en på riktigt nödsituation uppstod, men det känns lite som en annan sak).

Under alla de år som jag inte hade någon egen bil var jag väldigt tacksam att kompisen jag bodde granne med utan problem lånade ut sin när jag behöver handla stora grejer eller åka till veterinären. Det skulle kännas helt sjukt för mig att hänvisa en vän till att hyra en bil för många hundra (och mecket med att hämta/lämna/passa tid i storstadstrafik) istället för att ta min som ändå inte används varje dag. :confused: Framförallt när vännen har lite ont om pengar.

Likadant i föreningsverksamhet, det är väl bättre att köra med den bil som finns än att lägga pengarna på hyrbil istället för kärnverksamheten? Jag köpte bil med drag av just den anledningen.

Som vi bor och jobbar är det få som behöver (eller ens kan använda) bil för att ta sig till och från jobbet. Det är dessutom ont om plats i stan, så det gynnar inte någon om alla skulle ha en egen bil istället för att man utnyttjar de som redan finns här.

Ibland ser jag vänner på facebook fråga om någon kan låna ut bil med dragkrok över helgen, alternativt byta bil med denna som inte har dragkrok någon dag.
Nej jag uppfattar det inte som problem att låna någon enstaka gång, då är det ju klart vem som ägaren är dvs vem bilen brukar stå hos, vem brukar tänka etc.

Självständigt förverkande är en otrolig lag, måste jag säga. Den kommer ju inte användas för att plocka bilar och pengar av vanligt folk, utan för att komma åt kriminella. Är en person stoppad och kontrollerad i en bil ett flertal gånger, trots att denne taxerar noll, så kan bilen omhändertas. Även om den tillhör någon annan på papper. Dunder.

Ja jag gillar inte all ny kriminalpolitisk lagstiftning, men förverkandelagstiftningen har absolut potential! Både för att dämpa skrytstatus bland unga kriminella som flashar med dyra tillgångar och sedelbuntar, och för att komma åt de högre uppsatta som levt gott på sina brottsvinster och att andra gör deras grovjobb + tystnadskulturen som en våt filt över alltihop.

Men också förverkande av brottsvinster i stort ska bli intressant att se hur det faller ut med de nya reglerna. Hittills har ju nästan allt med brottsvinster och skadestånd lämnats till KFM att försöka lösa först efter en lagakraftvunnen dom. Och möjligheten att säkra tillgångar med kvarstad har varit alldeles för tungrodd och underanvänd. Men att man nu kan säkra pengar eller saker direkt vid misstanke gör ju det mycket säkrare att faktiskt släcka ut brottsvinsten på riktigt, vid fällande dom. Så det inte bara blir en pappersprodukt som då inte går att driva in.

Då är det säkert inga problem.

Skrev fel tror jag inte att du gjorde, varför skulle du gjort det?
Jag som tolkade ditt inlägg knasigt. I sig håller jag med ifall bilen faktiskt den skuldsattes bil men är så inte fallet så blir det ju liksom bara tokigt fel. Speciellt om bilägaren i sig faktiskt kan bevisa med annat att bilen faktiskt tillfälligt var utlånad.

Om du tar en skärmdump av förfrågan och dessutom gör upp det hela i tråden eller via pm/sms, torde du kunna bevisa, att det handlar om ett lån. Om man har tankat en bil, torde man kunna visa, att man har gjort betalningar på bensinstationer, eftersom det vanligen sker med kort. Det argumentet faller dock, om man äger flera bilar.

Jag som tolkade ditt inlägg knasigt. I sig håller jag med ifall bilen faktiskt den skuldsattes bil men är så inte fallet så blir det ju liksom bara tokigt fel. Speciellt om bilägaren i sig faktiskt kan bevisa med annat att bilen faktiskt tillfälligt var utlånad.
Visa mig en dom där en bil blir beslagtagen där man påvisat att bilen verkligen ägs av den som den är skriven på och denne varken har med skuld eller någon kriminell att göra.

Det är exempelvis inte ovanligt att bilar skänks bort/skrivs på någon annan för att slippa få dem beslagtagna. Och sen använder den själv. Och utan att ha sett domskälen är det omöjligt och veta vad som verkligen ligger bakom.

Be dem att visa sitt UC score, är personen inte kreditvärdig är det vanskligt att låna ut ändå. Hur ska de kunna ersätta dig om något händer om de ligger illa till ekonomiskt.

En tanke i sammanhanget, om det nu skulle hända att ens bil (eller annat dyrt föremål) blir beslagtagen, då är det egentligen vännen som betet sig bedrägligt och är den som är skyldig en pengar. Man bör vara försiktig med vad man lånar något så så att man har ekonomi så man kan betala tillbaks om man kraschar bilen eller tappar bort det lånade, hästen skadas mm. Många har inte heltäckande försäkring och det kan bli ordentligt dyrt.

Menar du att en skuldsatt ska hyra bil? Tror du på riktigt någon hos kronofogden ens får röra någonting som hyrs ut? Dom är ju helt beroende av att folk är vänliga och lånar ut bil om det behövs.

Aldrig varit med om att det tas kreditupplysning när du hyr bil eller släp på Cirkle Q såvcdet går utmärkt att hyra där om det är något speciellt. Du betalar ju innan.

Jag har i tråden svarat på din första fråga. Åtminstone CircleK kan man tanka på med regnummer. Det är ju också relevant om bilägaren aldrig tankar en bil och billånaren tankar två gånger per månad.
Bor du så att du inte har grannar? Ingen stadigvarande parkering vid jobbet?

Jag tankar på mack där man inte kan koppla tankning till reg.nr.

Jag parkerar gratis på jobbet och det gör min man också de dagar han har bilen.

Men våra kollegor ser ju vår bil på parkeringen på jobbet och grannarna ser den på parkeringen hemma. Men det finns ingen officiell koppling mellan parkeringen/tankning och reg.nr.

Deras vittnesmål skulle vara de enda bevisen förutom att bilen är registrerad på mig och att försäkring, service och däckhotell betalas av mig.

Jag blir mest fascinerad över att folk lånar ut sina bilar till höger och vänster :confused: Jag och maken har ägt bil i drygt 10 år och har aldrig lånat ut bilen till någon annan än svärfar vid ett fåtal tillfällen. Har själv bara lånat min mammas bil.

(Sen skulle jag givetvis låna ut min bil om en på riktigt nödsituation uppstod, men det känns lite som en annan sak).

Samma här. Min mamma har lånat min bil nån enstaka gång och jag har lånat hennes nån enstaka gång. T.ex. när ens egen bil varit obrukbar. Jag har kört pappas bil också men inte för att jag behövde det utan för att jag hjälpte honom.

Jag skulle aldrig känna mig bekväm med att låna ut bilen så nån annan faktiskt.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 271
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Uppdateringstråd 30