https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/ebba-lanade-ut-bilen-till-en-van-nu-saljs-den-av-kronofogden
gissar att det var detta som också var på radion?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vad pratade de om?
Kronofogdens utmätningar eller den nya lagen Självständigt förverkande?
De pratade om lagen o hur kfm tänker i liknande fall. Intervju m ngn docent i sociologi (tror jag det var) o ngn från Kronofogdenhttps://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/ebba-lanade-ut-bilen-till-en-van-nu-saljs-den-av-kronofogden
De pratade om lagen o hur kfm tänker i liknande fall. Intervju m ngn docent i sociologi (tror jag det var) o ngn från Kronofogden
Jag blir mest fascinerad över att folk lånar ut sina bilar till höger och vänster Jag och maken har ägt bil i drygt 10 år och har aldrig lånat ut bilen till någon annan än svärfar vid ett fåtal tillfällen. Har själv bara lånat min mammas bil.
(Sen skulle jag givetvis låna ut min bil om en på riktigt nödsituation uppstod, men det känns lite som en annan sak).
Nej jag uppfattar det inte som problem att låna någon enstaka gång, då är det ju klart vem som ägaren är dvs vem bilen brukar stå hos, vem brukar tänka etc.Oj, detta kände jag inte till.
Ibland ser jag vänner på facebook fråga om någon kan låna ut bil med dragkrok över helgen, alternativt byta bil med denna som inte har dragkrok någon dag.
En rimlig fråga i mina ögon men då ska man alltså passa sig..
Självständigt förverkande är en otrolig lag, måste jag säga. Den kommer ju inte användas för att plocka bilar och pengar av vanligt folk, utan för att komma åt kriminella. Är en person stoppad och kontrollerad i en bil ett flertal gånger, trots att denne taxerar noll, så kan bilen omhändertas. Även om den tillhör någon annan på papper. Dunder.
Jag som tolkade ditt inlägg knasigt. I sig håller jag med ifall bilen faktiskt den skuldsattes bil men är så inte fallet så blir det ju liksom bara tokigt fel. Speciellt om bilägaren i sig faktiskt kan bevisa med annat att bilen faktiskt tillfälligt var utlånad.Då är det säkert inga problem.
Skrev fel tror jag inte att du gjorde, varför skulle du gjort det?
Oj, detta kände jag inte till.
Ibland ser jag vänner på facebook fråga om någon kan låna ut bil med dragkrok över helgen, alternativt byta bil med denna som inte har dragkrok någon dag.
Visa mig en dom där en bil blir beslagtagen där man påvisat att bilen verkligen ägs av den som den är skriven på och denne varken har med skuld eller någon kriminell att göra.Jag som tolkade ditt inlägg knasigt. I sig håller jag med ifall bilen faktiskt den skuldsattes bil men är så inte fallet så blir det ju liksom bara tokigt fel. Speciellt om bilägaren i sig faktiskt kan bevisa med annat att bilen faktiskt tillfälligt var utlånad.
Be dem att visa sitt UC score, är personen inte kreditvärdig är det vanskligt att låna ut ändå. Hur ska de kunna ersätta dig om något händer om de ligger illa till ekonomiskt.Oj, detta kände jag inte till.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/ebba-lanade-ut-bilen-till-en-van-nu-saljs-den-av-kronofogden
SVT hade också ett inslag om det
Jag har inte läst någon dom då jag inte har personernas hela personnummer. Men jag har fått lite mer info i frågan, och förstår att annat spelat in. Så, jag lämnar tråden här.
Menar du att en skuldsatt ska hyra bil? Tror du på riktigt någon hos kronofogden ens får röra någonting som hyrs ut? Dom är ju helt beroende av att folk är vänliga och lånar ut bil om det behövs.
Det jag inte förstår är att i inslaget så verkar det som bilen ska säljas innan prövas i domstol? Borde inte det avgöras först?Vad jag kan se är det inte ens prövat i domstol. Så ointressant.
Jag har i tråden svarat på din första fråga. Åtminstone CircleK kan man tanka på med regnummer. Det är ju också relevant om bilägaren aldrig tankar en bil och billånaren tankar två gånger per månad.
Bor du så att du inte har grannar? Ingen stadigvarande parkering vid jobbet?
Det jag inte förstår är att i inslaget så verkar det som bilen ska säljas innan prövas i domstol? Borde inte det avgöras först?
Jag blir mest fascinerad över att folk lånar ut sina bilar till höger och vänster Jag och maken har ägt bil i drygt 10 år och har aldrig lånat ut bilen till någon annan än svärfar vid ett fåtal tillfällen. Har själv bara lånat min mammas bil.
(Sen skulle jag givetvis låna ut min bil om en på riktigt nödsituation uppstod, men det känns lite som en annan sak).