Kronofogden kan utmäta ditt utlånade fordon

Ptja, nog har jag hygglig koll på ungefärlig ekonomisk nivå hos mina närmaste.
Blanda inte ihop två lagar. Det här rör de som har skulder hos KFM, inte per automatik kriminella.
Det är många som tror att de har det men sen visar sig det motsatta 🙃
Jag tolkade det som att man ville sätta ditt kriminella som tex kör fina bilar som ”ägs” av någon annan. Oavsett så tycker jag intervjun med mannen från kronofogden säger en del om deras syn på saken. Och jag håller verkligen inte med där. Jag håller med de som tidigare i tråden skrivit att det är lättare att hamna hos KFM än man tror. Och att man har samma värde som människa även med skulder.

Jag tolkade det som att man ville sätta ditt kriminella som tex kör fina bilar som ”ägs” av någon annan. Oavsett så tycker jag intervjun med mannen från kronofogden säger en del om deras syn på saken. Och jag håller verkligen inte med där. Jag håller med de som tidigare i tråden skrivit att det är lättare att hamna hos KFM än man tror. Och att man har samma värde som människa även med skulder.

Jag och mina närmaste vet jag ekonomisk status på. Det är en fördel med säkerhetsklassning.
Det finns två olika bestämmelser och i tråden blandas det ihop. Du ska nog börja med att läsa på där.
Människovärde har däremot exakt noll komma noll med saken att göra.

Jag och mina närmaste vet jag ekonomisk status på. Det är en fördel med säkerhetsklassning.
Det finns två olika bestämmelser och i tråden blandas det ihop. Du ska nog börja med att läsa på där.
Människovärde har däremot exakt noll komma noll med saken att göra.
Varför vara så otrevlig? 😅 och ekonomisk status kan ju ändras hela tiden. Du menar att någon eller du kollar ekonomisk status på dina anhöriga eller vänner hela tiden? Förstår inte riktigt…
Har läst tråden och kommenterade på en intervju med KFM som jag tyckte gav mig lite kalla vibbar.

Varför vara så otrevlig? 😅 och ekonomisk status kan ju ändras hela tiden. Du menar att någon eller du kollar ekonomisk status på dina anhöriga eller vänner hela tiden? Förstår inte riktigt…
Har läst tråden och kommenterade på en intervju med KFM som jag tyckte gav mig lite kalla vibbar.

Vad är otrevligt? Att du bör veta vad du diskuterar?
Jag kollar inte. Men de jag ser som närmast är antingen säkerhetsklassade eller mina föräldrar. Det räcker bra för mig.

Om du har ett säkerhetsklassat jobb så görs regelbundna kontroller av dig och din ev partner och då även ekonomin. Beroende på vad du jobbar med så kan du få avslag när du söker en ny tjänst om du inte uppfyller kraven, eller rent av omplaceras om din livssituation ändras.

Om du har ett säkerhetsklassat jobb så görs regelbundna kontroller av dig och din ev partner och då även ekonomin.
Vad är det för kontroller menar du? Säkerhetsprövning?

@LadyCovergirl Hur ofta prövas ni om på ditt arbete? Med tanke på att du känner dig trygg i att dina kollegor har god ekonomi med hänvisning till att ni är säkerhetsprövade.

Jag har inte skrivit om kollegor. I det här fallet skrev jag om den som är närmast mig. Det betyder inte kollega.
Då missförstod jag! Men frågan kvarstår: den du litar på med hänvisning till säkerhetsprövning, hur ofta prövas personen om?
Ja, i den ingår även ekonomin.
Det vet jag mycket väl 😊. Hur ofta tänker du att man gör nya säkerhetsprövningar av anställd personal? Generellt liksom. Vad är det du menar när du säger att det sker regelbundet?

Då missförstod jag! Men frågan kvarstår: den du litar på med hänvisning till säkerhetsprövning, hur ofta prövas personen om?

Det vet jag mycket väl 😊. Hur ofta tänker du att man gör nya säkerhetsprövningar av anställd personal? Generellt liksom. Vad är du menar när du säger att det sker regelbundet?
Att det sker regelbundet, hur ofta det är varierar nog med vilken typ av jobb man har.

Att det sker regelbundet, hur ofta det är varierar nog med vilken typ av jobb man har.
Okej :). Då kan jag bara säga att man definitivt kan vara säkerhetsprövad vid anställning och sen hinna dra på sig mycket skulder efteråt. Det kan absolut dröja innan man prövas igen.

Att någon har genomgått en säkerhetsprövning betyder inte att den inte kan vara skuldsatt.

Okej :). Då kan jag bara säga att man definitivt kan vara säkerhetsprövad vid anställning och sen hinna dra på sig mycket skulder efteråt. Det kan absolut dröja innan man prövas igen.

Att någon har genomgått en säkerhetsprövning betyder inte att den inte kan vara skuldsatt.
Nej, många är skuldsatta i dagens samhälle efter husköp, bilar, hästar mm. Det handlar om ens ekonomi, inte att man inte har skulder.

Skuldsatt kan man vara, jag är säkerhetsprövad och har lån på lägenheten, men ekonomin är i god ordning. De verkar kolla ekonomin en gång om året vid uppföljande intervju. Sen finns det olika klasser, så jag vet inte hur kraven är där eller om alla har samma rutiner.

Hur man kollar om någon är säkerhetsprövad har jag ingen aning om däremot. Är det inte lättare att fråga efter uscore eller liknande, att den som vill låna det visar?

Nej, många är skuldsatta i dagens samhälle efter husköp, bilar, hästar mm. Det handlar om ens ekonomi, inte att man inte har skulder.
Min poäng är bara att är man rädd om bilen och motiverar att man bara lånar ut den till säkerhetsprövade personen så kan det vara bra att veta att det utan problem går att hamna i skuldträsk även som säkerhetsprövad person. Dvs ”hen är säkerhetsklassad” känns som ett lite naivt argument. Men man gör ju som man vill såklart 😊.
I det här fallet har personen ifråga bytt från en myndighet till en annan och i samband med det omprövats. Det är i närtid.
Ja då kan du ju lugnt låna ut bilen i några månader i alla fall 😊. Sen blir ju även den säkerhetsprövningen, specifikt gällande ekonomin, i mångt och mycket daterad.

Min poäng är bara att är man rädd om bilen och motiverar att man bara lånar ut den till säkerhetsprövade personen så kan det vara bra att veta att det utan problem går att hamna i skuldträsk även som säkerhetsprövad person. Dvs ”hen är säkerhetsklassad” känns som ett lite naivt argument. Men man gör ju som man vill såklart 😊.

Ja då kan du ju lugnt låna ut bilen i några månader i alla fall 😊. Sen blir ju även den säkerhetsprövningen, specifikt gällande ekonomin, i mångt och mycket daterad.

De tre jag kan tänka mig att låna ut bilen till har jag exakt noll oro gentemot. Dessutom så är det inga problem att bevisa att det just är tillfällig utlåning. Jag använder min bil dagligen, har den parkerad utanför min bostad och har p-avtal vid mitt jobb.

Jag tror kronofogden är jäkligt trötta på folk som har skrivit över sina saker på andra människor för att slippa betala sina skulder.

Vanligt hyggligt folk som vill göra rätt för sig är det ju inga problem med!

TV4 kommer ta upp "Ebba blev av med bilen" på efter fem nu. Där de kommer ta in "experter" som kommer kommentera det hela... Ska bli intressant å se deras vinkling...

Ebbas tingsrättsprövning har avslagits och han "experten" hade inte läst domen då det var så nytt (kom idag) men han vidhöll de som vi diskuterat här. LÅNA INTE UT dyra saker om du inte vet vem du lånar ut det till.

Ebbas tingsrättsprövning har avslagits och han "experten" hade inte läst domen då det var så nytt (kom idag) men han vidhöll de som vi diskuterat här. LÅNA INTE UT dyra saker om du inte vet vem du lånar ut det till.
Det stod säkert i manus, läs för-helvete-inte-domen-då-har-vi-inget-program.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 259
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vegetariskt julbord
  • ChatGPT
  • Blir det någon snö hos er till jul?