Kronofogden kan utmäta ditt utlånade fordon

Fattar fortfarande inte vad du menar. Man kan fortfarande vara ärlig trots att man är pensionär eller har sjukpension etc . Då försöker man göra rätt för sig.

Naturligtvis har fogden historik och bakgrund
de som har skulder. Det handlar om betalningsviljan. Så man kan vara ärlig trots att man inte har några pengar alls..

En jävla skillnad mot de som inte vill göra rätt för sig.
Dessutom som jag skrev har man 18 ärenden hos fogden som man inte betalat en spänn för, ja då finns ingen betalningsvilja vare sig man är miljonär,kriminell, pensionär eller sjukpensionär. Då har man andra problem.
Men man kan ju ha 18 ärende hos KF som man inte betalat en spänn på eftersom man inte har betalningsförmåga, det handlar inte om betalningsvilja utan ekonomiska förutsättningar. Det var just det jag reagerade mot. Ärende avskrivs inte för att man inte kan betala dem, de ligger snällt kvar och tickar pengar tills de kan betalas.

Jag har missat, har ni dragit om man hyr en bil från en hyrfirma eller bilpool? Nu finns det ju bilpooler som allt sköts på internet även start av motorn.

Ja, att ärlig/oärlig tänker inte jag har så mycket med huruvida man har avbetalningsplan eller vilja att göra rätt för sig, utan att det ligger i något annat. Man kan ju vara ärlig och vilja göra rätt för sig men ha en oförmåga pga låg inkomst.
Går utmärkt att vara ärlig oavsett inkomst eller saknad av.
Lättast är att höra av sig till kfm och fråga tillexempel "jag har möjlighet att få låna en bil på söndagar för att handla mat, går detta att ordna så bilen inte blir utmätt?"

Är du ärlig är det sällan/aldrig problem.

Mörk värld att ens behöva ringa och be om lov...

Anledningen enligt tidigare inlägg i tråden till att Ebbas bil säljs är

I tingsrättens beslut medges att det finns omständigheter som talar för att bilen tillhör Ebba Olsson och att hon har stått för dess kostnader.
Det räcker dock inte, eftersom rätten menar att hon inte har kunnat visa på vilken grund
hennes vän har haft bilen i besittning utan att äga den.

Vad i DET OVAN är det personer i gruppen inte förstår ? Ja Tingsrätten medger att Ebba uppvisat alla nödvändiga dokument för att bevisa att bilen i text är hennes. Det hon INTE kunde förklara är varför hennes vän körde bilen.
OM du nu har ett sms eller liknande där grannen frågar om hen får låna bilen till att åka och storhandla, då FINNS ju ett skäl till varför hen lånat bilen. Detta kunde inte Ebba visa upp. Då ANSÅG även tingsrätten att detta KAN VARA en skenmanöver att vännen äger en bil men inte på pappret ! Vad har det med att världen blivit kallare att göra ?

Kan ju inte vara speciellt svårt att säga "min vän lånade bilen för att storhandla", men storyn blir svag när det heter "min vän lånar bilen på obestämd tid för X anledning", då går besittningsrätten in, den som har bilen i sin besittning anses vara den rättmätiga ägaren.

Det hade varit intressant att höra svaret på det.
Gissningsvis inga problem alls då kronofogden själva uttalar sig såhär.

"– Är det så att man lånar ut en bil så är det nog bra att skriva ett tydligt avtal, där det står att du får använda bilen den här och här dagen, eller hur det nu är, sa sektionschefen Jakob Nyberg då."

I tingsrättens beslut medges att det finns omständigheter som talar för att bilen tillhör Ebba Olsson och att hon har stått för dess kostnader.
Det räcker dock inte, eftersom rätten menar att hon inte har kunnat visa på vilken grund

Vad i DET OVAN är det personer i gruppen inte förstår ? Ja Tingsrätten medger att Ebba uppvisat alla nödvändiga dokument för att bevisa att bilen i text är hennes. Det hon INTE kunde förklara är varför hennes vän körde bilen.
OM du nu har ett sms eller liknande där grannen frågar om hen får låna bilen till att åka och storhandla, då FINNS ju ett skäl till varför hen lånat bilen. Detta kunde inte Ebba visa upp. Då ANSÅG även tingsrätten att detta KAN VARA en skenmanöver att vännen äger en bil men inte på pappret ! Vad har det med att världen blivit kallare att göra ?

Kan ju inte vara speciellt svårt att säga "min vän lånade bilen för att storhandla", men storyn blir svag när det heter "min vän lånar bilen på obestämd tid för X anledning", då går besittningsrätten in, den som har bilen i sin besittning anses vara den rättmätiga ägaren.
Och mitt svar var gällande inlägget:
Går utmärkt att vara ärlig oavsett inkomst eller saknad av.
Lättast är att höra av sig till kfm och fråga tillexempel "jag har möjlighet att få låna en bil på söndagar för att handla mat, går detta att ordna så bilen inte blir utmätt?"

Är du ärlig är det sällan/aldrig problem.
Att man behöver höra av sig till en myndighet för att fråga om man får göra något helt lagligt: låna en bil. Vad är nästa steg? "Är det okej att jag köper de här morötterna? Är det okej att jag köper nya vinterskor? Jag har ju ändå en skuld, och borde betala av den, men jag skulle ju helst inte vilja svälta eller frysa om fötterna..."

Att man behöver höra av sig till en myndighet för att fråga om man får göra något helt lagligt: låna en bil. Vad är nästa steg? "Är det okej att jag köper de här morötterna? Är det okej att jag köper nya vinterskor? Jag har ju ändå en skuld, och borde betala av den, men jag skulle ju helst inte vilja svälta eller frysa om fötterna..."

Du behöver ju inte dra till med tramsiga exempel.

Jag tänker att det är en ganska rimlig lagstiftning trots att den vid ytlig betraktelse kan verka märklig. Och bra att det kommer ut exempel på dess tillämpning. Jag hoppas däremot verkligen att det blir väldigt få som drabbas, att uppmärksamheten gör att de som inte är ute efter att dupera och bedra är mer noga framöver. Bilmålvakter i alla deras former är ett stort otyg.

Att låna bil från en bekant ska inte fungera som metod för att komma undan sina åtaganden.

I det aktuella fallet bör ju Ebba kunna ställa sig i kön av fordringsägare, för att ha lånat ut bilen kan väl ändå inte betraktas som tillåtelse att bilen kan avyttras? Så den här delen av skulden blir i princip flyttad bara.

Du behöver ju inte dra till med tramsiga exempel.
Men vart går gränsen för vad man måste be om lov för om man har skulder? Det finns redan människor som ser ned på de som har skulder: de är oärliga, korkade, har satt sig själva i situationen... De ska inte få låna en bil utan att be FK om lov och för att se till att den inte blir utmätt. Är det bara för att handla som det ska ges lov? Är det okej att låna över en helg för att besöka en släkting, eller är det för mycket?
Jag anser att det är en vidrig människosyn och att det faktiskt kan bli en verklighet där människor behöver stå med mössan i hand för att be om lov för att göra lagliga saker. Då blir det inte ett tramsigt exempel att börja be om lov för basala saker som morötter när man måste be om lov för att låna bilen för att kunna handla dem.

Behöver inte ens höra av dig även om JAG hade valt det för jag är dålig på hur hållbara avtal ska formuleras.

Helt okej att köpa mat, har du löneutmätning så får du ju behålla pengar för blandannat mat. Även bil får du äga om behov finns både om du har löneutmätning, avbetalningsplan eller skuldsanering, om än inte någon dyr.

Ang besittningsrätten... Jag tog med mig sambons bil när jag jobbade i Luleå, för jag behövde den mer än vad han gjorde. Han står som ägare, han har lån på bilen, han har kvitto på inbetalningen. Om jag nu hade varit en riktig gris, gjort slut och hävdat besittningsrätt för att jag hade bilen i 3 månader, hade jag alltså kunnat komma undan med det?

Det låter ju sjukt konstigt.

Behöver inte ens höra av dig även om JAG hade valt det för jag är dålig på hur hållbara avtal ska formuleras.

Helt okej att köpa mat, har du löneutmätning så får du ju behålla pengar för blandannat mat. Även bil får du äga om behov finns både om du har löneutmätning, avbetalningsplan eller skuldsanering, om än inte någon dyr.
Har haft skulder hos kfm och erbjudit min bil. Hör och häpna så ville dom inte ha min skrothög till bil utan tyckte det var bättre att jag hade kvar den nu när jag fått jobb så jag kunde ta mig till och från jobbet.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 247
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar