Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men man kan ju ha 18 ärende hos KF som man inte betalat en spänn på eftersom man inte har betalningsförmåga, det handlar inte om betalningsvilja utan ekonomiska förutsättningar. Det var just det jag reagerade mot. Ärende avskrivs inte för att man inte kan betala dem, de ligger snällt kvar och tickar pengar tills de kan betalas.Fattar fortfarande inte vad du menar. Man kan fortfarande vara ärlig trots att man är pensionär eller har sjukpension etc . Då försöker man göra rätt för sig.
Naturligtvis har fogden historik och bakgrund
de som har skulder. Det handlar om betalningsviljan. Så man kan vara ärlig trots att man inte har några pengar alls..
En jävla skillnad mot de som inte vill göra rätt för sig.
Dessutom som jag skrev har man 18 ärenden hos fogden som man inte betalat en spänn för, ja då finns ingen betalningsvilja vare sig man är miljonär,kriminell, pensionär eller sjukpensionär. Då har man andra problem.
Går utmärkt att vara ärlig oavsett inkomst eller saknad av.Ja, att ärlig/oärlig tänker inte jag har så mycket med huruvida man har avbetalningsplan eller vilja att göra rätt för sig, utan att det ligger i något annat. Man kan ju vara ärlig och vilja göra rätt för sig men ha en oförmåga pga låg inkomst.
Det hade varit intressant att höra svaret på det.Går utmärkt att vara ärlig oavsett inkomst eller saknad av.
Lättast är att höra av sig till kfm och fråga tillexempel "jag har möjlighet att få låna en bil på söndagar för att handla mat, går detta att ordna så bilen inte blir utmätt?"
Är du ärlig är det sällan/aldrig problem.
Mörk värld att ens behöva ringa och be om lov...Det hade varit intressant att höra svaret på det.
Jag har missat, har ni dragit om man hyr en bil från en hyrfirma eller bilpool? Nu finns det ju bilpooler som allt sköts på internet även start av motorn.
Man brukar väl inte få hyra bil med betalningsanmärkning dock?Jag har missat, har ni dragit om man hyr en bil från en hyrfirma eller bilpool? Nu finns det ju bilpooler som allt sköts på internet även start av motorn.
Då finns ju extremt tydliga avtal med i bilden.Jag har missat, har ni dragit om man hyr en bil från en hyrfirma eller bilpool? Nu finns det ju bilpooler som allt sköts på internet även start av motorn.
Nej det får man inte. Blir garanterat nekad.Man brukar väl inte få hyra bil med betalningsanmärkning dock?
Jag vet en som har skuld till kf och har leasing bilJag har missat, har ni dragit om man hyr en bil från en hyrfirma eller bilpool? Nu finns det ju bilpooler som allt sköts på internet även start av motorn.
Mörk värld att ens behöva ringa och be om lov...
Gissningsvis inga problem alls då kronofogden själva uttalar sig såhär.Det hade varit intressant att höra svaret på det.
Och mitt svar var gällande inlägget:Anledningen enligt tidigare inlägg i tråden till att Ebbas bil säljs är
I tingsrättens beslut medges att det finns omständigheter som talar för att bilen tillhör Ebba Olsson och att hon har stått för dess kostnader.
Det räcker dock inte, eftersom rätten menar att hon inte har kunnat visa på vilken grund hennes vän har haft bilen i besittning utan att äga den.
Vad i DET OVAN är det personer i gruppen inte förstår ? Ja Tingsrätten medger att Ebba uppvisat alla nödvändiga dokument för att bevisa att bilen i text är hennes. Det hon INTE kunde förklara är varför hennes vän körde bilen.
OM du nu har ett sms eller liknande där grannen frågar om hen får låna bilen till att åka och storhandla, då FINNS ju ett skäl till varför hen lånat bilen. Detta kunde inte Ebba visa upp. Då ANSÅG även tingsrätten att detta KAN VARA en skenmanöver att vännen äger en bil men inte på pappret ! Vad har det med att världen blivit kallare att göra ?
Kan ju inte vara speciellt svårt att säga "min vän lånade bilen för att storhandla", men storyn blir svag när det heter "min vän lånar bilen på obestämd tid för X anledning", då går besittningsrätten in, den som har bilen i sin besittning anses vara den rättmätiga ägaren.
Att man behöver höra av sig till en myndighet för att fråga om man får göra något helt lagligt: låna en bil. Vad är nästa steg? "Är det okej att jag köper de här morötterna? Är det okej att jag köper nya vinterskor? Jag har ju ändå en skuld, och borde betala av den, men jag skulle ju helst inte vilja svälta eller frysa om fötterna..."Går utmärkt att vara ärlig oavsett inkomst eller saknad av.
Lättast är att höra av sig till kfm och fråga tillexempel "jag har möjlighet att få låna en bil på söndagar för att handla mat, går detta att ordna så bilen inte blir utmätt?"
Är du ärlig är det sällan/aldrig problem.
Och mitt svar var gällande inlägget:
Att man behöver höra av sig till en myndighet för att fråga om man får göra något helt lagligt: låna en bil. Vad är nästa steg? "Är det okej att jag köper de här morötterna? Är det okej att jag köper nya vinterskor? Jag har ju ändå en skuld, och borde betala av den, men jag skulle ju helst inte vilja svälta eller frysa om fötterna..."
Men vart går gränsen för vad man måste be om lov för om man har skulder? Det finns redan människor som ser ned på de som har skulder: de är oärliga, korkade, har satt sig själva i situationen... De ska inte få låna en bil utan att be FK om lov och för att se till att den inte blir utmätt. Är det bara för att handla som det ska ges lov? Är det okej att låna över en helg för att besöka en släkting, eller är det för mycket?Du behöver ju inte dra till med tramsiga exempel.
Behöver inte ens höra av dig även om JAG hade valt det för jag är dålig på hur hållbara avtal ska formuleras.Och mitt svar var gällande inlägget:
Att man behöver höra av sig till en myndighet för att fråga om man får göra något helt lagligt: låna en bil. Vad är nästa steg? "Är det okej att jag köper de här morötterna? Är det okej att jag köper nya vinterskor? Jag har ju ändå en skuld, och borde betala av den, men jag skulle ju helst inte vilja svälta eller frysa om fötterna..."
Ang besittningsrätten... Jag tog med mig sambons bil när jag jobbade i Luleå, för jag behövde den mer än vad han gjorde. Han står som ägare, han har lån på bilen, han har kvitto på inbetalningen. Om jag nu hade varit en riktig gris, gjort slut och hävdat besittningsrätt för att jag hade bilen i 3 månader, hade jag alltså kunnat komma undan med det?Anledningen enligt tidigare inlägg i tråden till att Ebbas bil säljs är
I tingsrättens beslut medges att det finns omständigheter som talar för att bilen tillhör Ebba Olsson och att hon har stått för dess kostnader.
Det räcker dock inte, eftersom rätten menar att hon inte har kunnat visa på vilken grund hennes vän har haft bilen i besittning utan att äga den.
Vad i DET OVAN är det personer i gruppen inte förstår ? Ja Tingsrätten medger att Ebba uppvisat alla nödvändiga dokument för att bevisa att bilen i text är hennes. Det hon INTE kunde förklara är varför hennes vän körde bilen.
OM du nu har ett sms eller liknande där grannen frågar om hen får låna bilen till att åka och storhandla, då FINNS ju ett skäl till varför hen lånat bilen. Detta kunde inte Ebba visa upp. Då ANSÅG även tingsrätten att detta KAN VARA en skenmanöver att vännen äger en bil men inte på pappret ! Vad har det med att världen blivit kallare att göra ?
Kan ju inte vara speciellt svårt att säga "min vän lånade bilen för att storhandla", men storyn blir svag när det heter "min vän lånar bilen på obestämd tid för X anledning", då går besittningsrätten in, den som har bilen i sin besittning anses vara den rättmätiga ägaren.
Har haft skulder hos kfm och erbjudit min bil. Hör och häpna så ville dom inte ha min skrothög till bil utan tyckte det var bättre att jag hade kvar den nu när jag fått jobb så jag kunde ta mig till och från jobbet.Behöver inte ens höra av dig även om JAG hade valt det för jag är dålig på hur hållbara avtal ska formuleras.
Helt okej att köpa mat, har du löneutmätning så får du ju behålla pengar för blandannat mat. Även bil får du äga om behov finns både om du har löneutmätning, avbetalningsplan eller skuldsanering, om än inte någon dyr.